Overhale indenom - Lovligt ?
Fra : Per

Dato : 13-05-11 17:54

Hej NG !

Jeg kører frem mod et 2-sporet lyskryds, hvor signalet har været rødt. Der
holder et par biler i 2. vognbane og de begynder at sætte igang for at
fortsætte ligeud.

Jeg nærmer mig krydset i 1. vognbane og skal også ligeud. Jeg vil med min
hastighed på 20-30 km/t naturligt overhale de 2 biler, der er ved at sætte
igang.

ER det lovligt ?

Betragtes det som en overhaling højre om ?

Jeg mener ikke, der kan være tale om forbikørsel , idet færdslen hverken er
tæt eller fremføres i flere rækker jf- FÆL § 24.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en
vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er
forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette
ikke som overhaling.

Burde jeg i stedet nedsætte hastigheden og lade de 2 andre komme op i fart
og foran mig - for at kørslen er lovlig ?

Håber I forstår

Mvh. Per

Fra : Steen F.

Dato : 13-05-11 21:38

Den 13-05-2011 18:54, Per skrev:
> [...]
>
> Burde jeg i stedet nedsætte hastigheden og lade de 2 andre komme op i
> fart og foran mig - for at kørslen er lovlig ?

Du må gerne køre over for grønt. Også selvom bilerne i 2. vognbane
holder stille. Hvis du bremser op for grønt kan det give alvorlige
problemer for bagfra kommende. At de 2 biler er placeret i 2. vognbane
er jo ikke din skyld. Men når du passerer dem må du ikke have en forskel
i hastighed på mere end 30 km/t.

Mvh
Steen F.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-05-11 21:45

Steen F. wrote:

> [...]
> er jo ikke din skyld. Men når du passerer dem må du ikke have en
> forskel i hastighed på mere end 30 km/t.

Er det baseret på Færdselslovens regler? I givet fald hvilke?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Steen F.

Dato : 14-05-11 00:53

Den 13-05-2011 22:45, Erik Olsen skrev:
> Er det baseret på Færdselslovens regler? I givet fald hvilke?

Ja det håber jeg!
Jeg bor ved siden af en køreskole og spurgte lige en af kørelærerne derinde.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 14-05-11 03:52

On Sat, 14 May 2011 01:53:09 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Ja det håber jeg!
>Jeg bor ved siden af en køreskole og spurgte lige en af kørelærerne derinde.

Det var nu nok udsagnet "Men når du passerer dem må du ikke have en
forskel i hastighed på mere end 30 km/t." der referes til med "Er det
baseret på Færdselslovens regler? I givet fald hvilke?".
Og det mangler du så at besvarer.

Færdselsloven kan læses her:

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-05-11 12:16

Steen F. wrote:

> Jeg bor ved siden af en køreskole og spurgte lige en af kørelærerne
> derinde.

Det er ingen garanti, især ikke med så dårlig køreundervisning som
tilsyneladende er normen i dag.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Henning

Dato : 13-05-11 22:50

On Fri, 13 May 2011 18:54:22 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hastighed på 20-30 km/t naturligt overhale de 2 biler, der er ved at sætte

Hm, hvad med reglen om ikke at overhale i fodgængerfelt? Er den gældende her?

Fra : Jubi

Dato : 13-05-11 23:41

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Hm, hvad med reglen om ikke at overhale i fodgængerfelt? Er den
> gældende her?

nej, ikke i et lysreguleret kryds.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 06:34

Henning skrev:

> Hm, hvad med reglen om ikke at overhale i fodgængerfelt? Er den gældende her?

Når der er rødt for fodgængerne, skal man ikke holde tilbage for
dem. Man skal køre som om der ikke er noget tværgående
fodgængerfelt.

--
Bertel

Fra : Aage Andersen

Dato : 14-05-11 09:30

"Bertel Lund Hansen"

> Når der er rødt for fodgængerne, skal man ikke holde tilbage for
> dem. Man skal køre som om der ikke er noget tværgående
> fodgængerfelt.

Det er dog ikke tilladt at paakøre en evt. fodgænger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 10:13

Aage Andersen skrev:

> Det er dog ikke tilladt at paakøre en evt. fodgænger

Nej - men det er det jo heller ikke uden striber.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-05-11 12:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej - men det er det jo heller ikke uden striber.

Striberne indebærer at man skal være særligt opmærksom uanset
lysregulering.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-11 06:33

Per skrev:

> [...]

> hastighed på 20-30 km/t naturligt overhale de 2 biler, der er ved at sætte

Ja.

> Betragtes det som en overhaling højre om ?

Nej, det er forbikørsel.

> Jeg mener ikke, der kan være tale om forbikørsel , idet færdslen hverken er
> tæt eller fremføres i flere rækker jf- FÆL § 24.

To biler der holder med 20 cm's afstand og en bagfrakørende der
ville smadre dem hvis han ikke bremsede eller styrede udenom -
det er tæt færdsel. Reglen skal netop sikre at færdslen i et
lyskryds afvikles glidende.

> Burde jeg i stedet nedsætte hastigheden og lade de 2 andre komme op i fart
> og foran mig - for at kørslen er lovlig ?

Det ville nærmest være ulovligt - det ville overraske
bagfrakommende.

--
Bertel