Må jeg sprøjte mine egen frugt tr
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-05-11 00:07

Jeg har et Mirabelle træ - det gir flere 100 kg på et godt år - nogen
gange kommer folk og spørger om de må tage nogen til det ene og det
andet og selvf må de det - hvis de bare tager dem der hænger på den og
den side og det gør de så - nå sidste år var jeg så væk i den uge hvor
de blev modne ALLE var væk der var sågar en der havde fundet min stige
og havde sat den i træet så de kunne få dem i toppen ..

Nå min søster har givet mig et ganske kosteligt æble træ - dem hugger
folk sgu også ...

men nu tænkte jeg sagen igennem - de står inde på min grund - de kan
ikke nåes fra offentlig vej med mindre man arme der 180 cm lange ..

og fornuft må jo byde at jeg kan i det store hele gør hvad jeg vil på
mit eget matrikel - så jeg tænkte at sprøjte 50 mg norzinan ind i nogen
af dem - for folk der normalt ikke for det , de vil få en oplevelse af
at deres hænder bliver nærmest lamme man kan f.eks ikke køre cykel osv.
og hjertet kommer til at slå lidt langsomt - men man dør ikke af det
og det går over på et par dage eller 3 ... ja man kunne også gi nogen
af dem et massivt afførings middel

men spørgsmålet er må jeg det ??
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 13-05-11 04:59

> [...]
> og hjertet kommer til at slå lidt langsomt - men man dør ikke af det
> og det går over på et par dage eller 3 ... ja man kunne også gi nogen

Dette er godt nok et u-juridisk svar, men jeg kan ikke fraråde dette
kraftigt nok.

Som udgangspunkt er du i "ond tro" - du ved at nogen vil indtage giften. Så
langt så godt.
Men det er kun i film og tegneserier man giver folk "sjove" medikamenter og
får morsomme resultater ud af det.

Konsekvenserne kan være uoverskuelige: Du siger at "man ikke dør af det",
men det kan du ikke vide noget om. En person med et i forvejen for svagt
hjerte kan udmærket blive skubbet ud over kanten. Og dem som hugger din
frugt æder det jo nok ikke på stedet, hvis der er tale om større mængder.
Det bliver taget med hjem, stillet frem i skåle og spist af Gud ved hvem.
Ældre, børn, etc.

Et barn som derefter skal i skole eller til svømning eller lignende, vil
måske ikke være opmærksom på lammede hænder, og kan komme grueligt galt
afsted på cyklen.
En person som spiser en forgiftet mirabelle om morgenen, og derefter sætter
sig ud i sin bil vil måske pludselig få lammede hænder midt på motorvejen
med 130 km/t.

Og så er der selve virkningen: Hvem sidder og får diarré eller lammede
hænder midt i det hele og ræsonnerer at det sikkert har noget at gøre med en
frugt de har spist for tyve minutter siden?

Skal du gøre noget, ville jeg som udgangspunkt sætte et kamera op og filme
misdæderne. Kan du ikke genkende personerne, så læg filmen på youtube og sæt
et skilt op ud til vejen med linket skrevet med store typer. Udlov evt. en
dusør i form af 1 kg frugt.

Hvis du har lidt mere teknisk snilde og ressourcerne til det, kunne det være
sjovt at installere et system som oversprøjter dem med koldt vand. Det burde
være ufarligt - og undskyldeligt på den måde, at systemet kan bortforklares
som et mislykket forsøg på at lave et automatisk vandingssystem.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-05-11 12:30

Den 13-05-2011 05:58, Henrik Eriksen skrev:

> Dette er godt nok et u-juridisk svar

jo men det er for så vidt interessant om man må gøre hvad man har lyst
til i sit eget hjem på sin egen grund med sine egne sager - eller om man
skal tage hensyn til en tyv`s ve og vel ?

Man må f.eks ikke ligge billeder offentligt ud (som er taget af ens
overvågnings kamera) af en indbruds tyv ...

>, men jeg kan ikke fraråde dette
> kraftigt nok.
>
> Som udgangspunkt er du i "ond tro"

Hmm både og ...selvom erfaring beviser det modsatte - så burde jeg jo
være i go tro til at der ikke er noget der stjæler fra mig efter som det
er forbud - selvom det nu en gang er en hver frisk drengs opgave at gå
på æbleskud :)

>- du ved at nogen vil indtage giften.

ikke hvis de lader være med at stjæle ..

> Så langt så godt.
> Men det er kun i film og tegneserier man giver folk "sjove" medikamenter
> og får morsomme resultater ud af det.

Det er ikke som sådan ment at det skal være morsomt -
mere noget med tyveri er noget slemt noget belønning for tyveri dårlig
oplevelse

> Konsekvenserne kan være uoverskuelige: Du siger at "man ikke dør af
> det", men det kan du ikke vide noget om.

Det gør man ikke så små mængder ..

> Et barn som derefter skal i skole eller til svømning eller lignende, vil
> måske ikke være opmærksom på lammede hænder, og kan komme grueligt galt
> afsted på cyklen.

Nahh det kommer ret hurtigt efter ...

> En person som spiser en forgiftet mirabelle om morgenen, og derefter
> sætter sig ud i sin bil vil måske pludselig få lammede hænder midt på
> motorvejen med 130 km/t.

jamen det kan jeg da godt se ...

> Og så er der selve virkningen: Hvem sidder og får diarré eller lammede
> hænder midt i det hele og ræsonnerer at det sikkert har noget at gøre
> med en frugt de har spist for tyve minutter siden?

jeg kunne måske skilte med det ?

> [...]
> youtube og sæt et skilt op ud til vejen med linket skrevet med store
> typer. Udlov evt. en dusør i form af 1 kg frugt.

ja det var en go ide

--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 14-05-11 06:08

> jo men det er for så vidt interessant om man må gøre hvad man har lyst
> til i sit eget hjem på sin egen grund med sine egne sager - eller om man
> skal tage hensyn til en tyv`s ve og vel ?

Det er alt for enkelt spurgt. Og dermed er det enkle svar, at du i
allerhøjeste grad ikke må gøre hvad du har lyst til i dit eget hjem på din
egen grund med dine egne sager.
Du må f.eks. ikke opbevare benzin, acetone eller lignende i
sodavandsflasker.
Du må ikke skyde hovedet af en person, selv om vedkommende er
selvmordskandidat og har underskrevet en erklæring om at han giver sin fulde
tilladelse til denne handling.
Der er skam meget man ikke må.

> Man må f.eks ikke ligge billeder offentligt ud (som er taget af ens
> overvågnings kamera) af en indbruds tyv ...

Du kunne gøre det anonymt.
Du kunne hævde, at du selv har betjent kameraet under hændelsen.
Det er under alle omstændigheder mere harmløst end at forgifte folk.

> [...]
> være i go tro til at der ikke er noget der stjæler fra mig efter som det
> er forbud - selvom det nu en gang er en hver frisk drengs opgave at gå

Jeg tror ikke du helt forstår hvad "ond tro" betyder.
Du VED at der er nogen der stjæler din frugt.
Der er god grund til at tro, det vil gentage sig.
Du kommer et stof i frugten, som du aldrig ville indtage selv.

Med andre ord:

> ikke hvis de lader være med at stjæle ..

Dutter ikke!
Hvis det argument var validt, kunne du lige så godt lægge dig på lur med et
haglgevær og skyde folk ned.
På samme måde ville der ikke være nogen grund til at differentiere straffen
for forskellige forbrydelser i det hele taget.
Livstid eller dødsstraf for enhver kriminel handling, fra rovmord ned til at
stjæle en blyantspidser i boghandlen:
"Du vidste det var ulovligt, så du kunne bare ha' ladet være!"

> Det er ikke som sådan ment at det skal være morsomt -
> mere noget med tyveri er noget slemt noget belønning for tyveri dårlig
> oplevelse

Fint nok, men find på noget andet.

> Det gør man ikke så små mængder ..

Er du læge? Vil du påtage dig personligt at undersøge tyvenes helbred inden
de får lov til at stjæle din frugt?
Der skal være gift nok til at en sund og rask voksen person får det
ubehageligt, og samtidig lidt nok til at fru Hansen på 89 med tre
blodpropper i hjertet på sit medicinske genralieblad ikke falder død om.
Husk, at frugten ikke nødvendigvis bliver spist på stedet. Den kan blive
gemt og delt ud senere - til i øvrigt helt sagesløse personer som slet ikke
kender til oprindelsen.

> Nahh det kommer ret hurtigt efter ...

Sikkert. Ungen kunne jo tage et par stykker med og spise på vejen. Tænk nu
alle detaljer med, ikke?

> jamen det kan jeg da godt se ...

Udmærket. Så slipper jeg for at sætte en streamer i bagruden på min egen
vogn, hvor der står: "Bremser for dyr og folk der for nyligt har spist
stjålet frugt fra Bo M. Mogensen"

> jeg kunne måske skilte med det ?

Engang imellem skal man også overveje om straffen svarer til forbrydelsen.
Uanset hvad du selv synes, er der tale om en form for selvtægt. Du kan
risikere at nogen bliver virkelig sure på dig, og så ville jeg nødig være
dine frugttræer - eller din bil for den sags skyld.

Det ville jo også være trist at komme ud til sit skilt hvor der står: "Jeg
har forgiftet nogle af mine frugter med noget der gør dig syg ad helvede
til", for at konstatere at nogen har tilføjet: "Og jeg har forgiftet nogen
flere - gæt hvilke!!".

> ja det var en go ide

Hvis jeg var dig ville jeg genoverveje den med vandet.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-05-11 19:02

Den 14-05-2011 07:08, Henrik Eriksen skrev:

> Det er alt for enkelt spurgt.

Hmm både og jeg har købt og betalt det og inden for matriklet burde jeg
jo strengt taget gøre som jeg har lyst til inden for lovens rammer
dvs. jeg f.eks ikke kan begynde at brænde noget af der for mine naboer
til at lide skade osv.

> [...]
> din egen grund med dine egne sager.
> Du må f.eks. ikke opbevare benzin, acetone eller lignende i

Det gir sig selv synes jeg ..

> Du må ikke skyde hovedet af en person, selv om vedkommende er
> selvmordskandidat og har underskrevet en erklæring om at han giver sin
> fulde tilladelse til denne handling.
> Der er skam meget man ikke må.

ja ja - men her er forudsætningen jo klare - hvis folk kan lade være med
at forbryde sig imod loven og stjæle så sker der dem jo heller ikke
noget ...

> Du kunne gøre det anonymt.
> Du kunne hævde, at du selv har betjent kameraet under hændelsen.
> Det er under alle omstændigheder mere harmløst end at forgifte folk.

forgifte det er jo relativt - det forgår bestemt ikke under tvang
endvidere så er der ikke nogen der omkommer de for det bare meget sært

> Jeg tror ikke du helt forstår hvad "ond tro" betyder.

mit bedste gæt er det er noget med man handler uartigt over for en
kriminel der stjæler fra en ?

> Du VED at der er nogen der stjæler din frugt.

ja det kan de jo bare lade være med efter som det nu en gang er forbudt
at stjæle :) ?

> Der er god grund til at tro, det vil gentage sig.
> Du kommer et stof i frugten, som du aldrig ville indtage selv.

jeg spiser det dagligt ..forskellen er bare jeg er tilvænnet så sker der
ikke noget ud over det virker afslappende

> Med andre ord:

> Dutter ikke!

jo det er da lige til hvis man lader være med at stjæle så er man på den
sikker side ..

> Hvis det argument var validt, kunne du lige så godt lægge dig på lur med
> et haglgevær og skyde folk ned.

Nahh det er ikke det sammen - det andet er et led i et eksperiment
hvor jeg vil undersøg hvordan mine frugt trær har det med jeg sprøjter
forskellige ting ind i dem .. og da de står på min grund så går jeg ud
fra at jeg er den enste sammen med dem der for lov til det der spiser af
frugten ..

> [...]
> til at stjæle en blyantspidser i boghandlen:
> "Du vidste det var ulovligt, så du kunne bare ha' ladet være!"

jamen der er ingen der kommer alvorligt til skade - det er mindre
ubehageligt ind at tage antabus også drikke alkohol ..

> Fint nok, men find på noget andet.

jeg tvivler på jeg gør noget som helst - det er flinke naboer der er her
og ...ja der er ingen grund til at sætte det over styr p.gr skide 15
æbler .. men det der er interessandt er om man rent juridisk kan
behandle sine frugter osv som man vil på sit eget matrikel ?

> Er du læge? Vil du påtage dig personligt at undersøge tyvenes helbred
> inden de får lov til at stjæle din frugt?

Nahh det er vel ikke min opgave ..

> [...]
> Husk, at frugten ikke nødvendigvis bliver spist på stedet. Den kan blive
> gemt og delt ud senere - til i øvrigt helt sagesløse personer som slet

der er noget med hæler er lige så slem som stjæler ..

> Sikkert. Ungen kunne jo tage et par stykker med og spise på vejen. Tænk
> nu alle detaljer med, ikke?

jeg kan ikke se det er mit problem ...

> Engang imellem skal man også overveje om straffen svarer til forbrydelsen.
> Uanset hvad du selv synes, er der tale om en form for selvtægt.

hvis det var så vil jeg påberåbe mig go tro - da træerne jo som bekendt
står på min grund og det som udgangspunkt er ulovligt at gå ind og tage
noget der ikke tilhøre dem ...

>Du kan
> risikere at nogen bliver virkelig sure på dig, og så ville jeg nødig
> være dine frugttræer - eller din bil for den sags skyld.

Det kommer lidt an på hvordan man gør det ..
hvis man nu skilter med : æbler behandlet med ( et eller latinsk ord)
det kan forsage svimmelhed åndedræts besvær og nedsat puls - hvorfor
de kun kan spises af folk med ..what ever ..

> [...]
> "Jeg har forgiftet nogle af mine frugter med noget der gør dig syg ad
> helvede til", for at konstatere at nogen har tilføjet: "Og jeg har

ja men det er jo et spørgsmål om formulering - hvis man skriver det
venligt så er der vel næppe nogen der kan bliver sur over det ..

> Hvis jeg var dig ville jeg genoverveje den med vandet.

ja men det ... jeg gør som sagt næppe noget som helst ... men det er da
interessant - hvad man i henhold til lovgivningen rent faktisk må gøre i

Fra : Mcwm

Dato : 06-06-11 00:38

Den 14-05-2011 20:02, Bo M Mogensen skrev:
> ja det kan de jo bare lade være med efter som det nu en gang er forbudt
> at stjæle:) ?

At folk bare kan lade være, giver ikke frit lejde. Ellers kan du jo også
sige, at du bare skyder dem i benene(heller ikke selv om du har
våbentilladelse), det dør de ikke af. Du må jo heller ikke sætter kabler
med 5000 volt op, for at forhindre indbrud, ej helle en faldlem med
saltsyre under.

Venligst
Mcwm

Fra : kjaer

Dato : 13-05-11 15:17

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> dør ikke af det og det går over på et par dage eller 3 ... ja man
> kunne også gi nogen af dem et massivt afførings middel

Du må ikke heller skyde tyven med en haglgevær, hvorfor tror du så du må
forgifte ham. Selv en rævesaks er forbudt, så vidt jeg ved. Men du må melde
tyvene til politiet.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-05-11 00:15

Den 13-05-2011 16:17, kjaer skrev:

> Du må ikke heller skyde tyven med en haglgevær, hvorfor tror du så du må
> forgifte ham.

Det håber jeg da sørme heller ikke jeg kommer til da jeg går ud fra at
folk kan lade være med at stjæle mine æbler hvorfor jeg handler i go tro
da æblerne står på min grund :)

> Selv en rævesaks er forbudt, så vidt jeg ved.

Det er lidt noget andet i tilfælled af brand er det noget lort hvis en
brandmand for klippet et ben - men jeg går ud fra han vil lade være med
at begynde at æde mine æbler

> Men du må
> melde tyvene til politiet.

jamen hvordan skulle jeg vide hvem det er ?

men det er nu ikke altid den kriminelle er beskyttet af loven en ven af
mig gik hunde patrulje for mange år siden i s togene med si schæfer hund
nå han kom til en kupe hvor nogen rocker havde startet en fest - han
sagde det måtte de ikke om de ikke var så rare at gå også blev han slået
bevistløst med en flaske i baghovedet nå han vågnede op med blodet
sejlene ned af hovede 4 rocker havde taget flugten en sad og var vist
noget paranoid og der lå en besvimet pige på gulvet der havde fået sit
en bryst bidt af og hunden var forholds vis rolig - han blev ikke sigtet
eller skulle aflive hunden ( det kunne fanme også lige passe)

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Mcwm

Dato : 06-06-11 00:41

Den 14-05-2011 01:15, Bo M Mogensen skrev:
> Det håber jeg da sørme heller ikke jeg kommer til da jeg går ud fra at
> folk kan lade være med at stjæle mine æbler hvorfor jeg handler i go tro
> da æblerne står på min grund:)

De har stjålet før, så der er grund til at tro de vil gøre det igen.

At du forgifter dem, ved folk jo ikke, så giften alene får dem ikke til
at stoppe med at stjæle. I og med du forgifter dem, forventer du også
det vil gentage sig, ellers ville du ikke forgifte dem. Det giver overlæg.

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-05-11 16:34

On Fri, 13 May 2011 01:06:45 +0200, Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>
wrote:

Hvorfor ikke bare sprøjte dem med ganske almendeligt vand og så sætte
en skiltning op med at de er sprøjtet ?

Jeg mener at man engeng kunne købe færdige advarsesskilte til at sætte
op på marker der var/er sprøjtet, måske de stadig kan fås ?

/Hans

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-05-11 00:17

Den 13-05-2011 17:33, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
>
> Jeg mener at man engeng kunne købe færdige advarsesskilte til at sætte
> op på marker der var/er sprøjtet, måske de stadig kan fås ?

jamen det gør jeg også hænger et skilt hvor der står frugterene er
sprøjtet de er ikke livsfarlige men giver kun forbigående lammelse
åndedræts besværs og nedsat hjerte slag ..

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-05-11 16:37

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> men spørgsmålet er må jeg det ??
> --

Det er ikke et juridisk svar, men det tror jeg bestemt ikke at du må.

En bekendt som havde et stort ærtebed ud til vejen havde samme problem,
-Og der blev ikke mange til ham selv.

Han satte et advarselsskilt op ved bedet:
"Pas på Bedet er fyldt med Pisum Sativum"

Det standsede faktisk alt tyveriet.
-Og det syntes jeg er god humor...

//Henrik N.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-05-11 00:19

Den 13-05-2011 17:36, Henrik Nielsen skrev:
> "Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke et juridisk svar,

nej det er et spørgsmål

> men det tror jeg bestemt ikke at du må.

det er jo gerne noget du skal vide hvis du svare her

> [...]
> -Og der blev ikke mange til ham selv.
>
> Han satte et advarselsskilt op ved bedet:
> "Pas på Bedet er fyldt med Pisum Sativum"

jamen det har jeg også tænkt mig

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-05-11 20:12

> nej det er et spørgsmål

> det er jo gerne noget du skal vide hvis du svare her

> jamen det har jeg også tænkt mig

Har du også checket hvad Pisum Sativum er?
-Det passer ikke helt til Mirabeller..

// Henrik N.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-05-11 14:55

Den 14-05-2011 21:12, Henrik Nielsen skrev:
> Har du også checket hvad Pisum Sativum er?
> -Det passer ikke helt til Mirabeller..

er en opstigende eller klatrende urt med glat stængel og ligefinnede
blade. Småbladene er ovale eller elliptiske med en endestillet
klatretråd (i visse tilfælde omdannes alle småblade til klatretråde).
Blomstringen sker i juni-juli, hvor man ser de hvide eller svagt
lyserøde blomster i bladhjørnerne. Frugterne er bælge med flere frø, ærter

--
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-06-11 18:15

On Sat, 14 May 2011 21:12:23 +0200, "Henrik Nielsen"
<henrik@configdata.danmark> wrote:

> [...]

Så absolut

>Har du også checket hvad Pisum Sativum er?

Ærter.

>-Det passer ikke helt til Mirabeller..

Så finder du bare det latinske navn for mirabeller og bruger det.
(Prunus ceracifera, så vidt jeg husker.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ralph

Dato : 13-05-11 17:10

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> men spørgsmålet er må jeg det ??

Giv alle dem der vender ud mod skellet et penselstrøg hjortetaksolie, det
STINKER og er næsten umuligt at vaske af.

--
Ralph