Boligsikring og reglerne om at bo samme
Fra : Ditte

Dato : 03-05-11 10:19

Hej

Jeg er på vej på sygedagpenge, og kan derfor søge om boligsikring.

De sidste 4 måneder har kæresten nærmest boet her, da han venter på at
eksen får tømt deres fælles hus. Planen er at han overtager gælden og
huset.

Jeg mener det kan være socialt bedrageri, hvis jeg søger boligsikring,
når han nærmest bor her. Han betaler for mad og lign.

Hvad er reglerne? Skal jeg bede ham betale det jeg kan få i
boligsikring, eller må han nøjes med at overnatte en gang i mellem?

Beløbet er ca. 500 kr. men jeg vil ikke have ballade med kommunen.

Hilsen Ditte

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 03-05-11 11:53

Den 03-05-2011 11:19, Ditte skrev:
> [...]
> boligsikring, eller må han nøjes med at overnatte en gang i mellem?
>
> Beløbet er ca. 500 kr. men jeg vil ikke have ballade med kommunen.

Hvis du i ansøgningen om boligsikring oplyser at husstanden består af 2
voksne og opgiver de korrekte indtægter og hvad der ellers bliver bedt
om, så skulle der ikke være nogen ko på isen.
Hvis han senere flytter, oplyser du det blot til kommunen, der så
beregner en ny boligsikring.

- cep

Fra : Mcwm

Dato : 04-05-11 14:15

Den 03-05-2011 12:52, Claus E. Petersen skrev:

> [...]
> om, så skulle der ikke være nogen ko på isen.
> Hvis han senere flytter, oplyser du det blot til kommunen, der så

Så kan man så stille spørgsmålet; Hvornår går man fra at være gæst, til
at være en del af husstanden?

Venligst
Mcwm

Fra : Ditte

Dato : 04-05-11 18:04

> Så kan man så stille spørgsmålet; Hvornår går man fra at være gæst, til at
> være en del af husstanden?

Jep, hvornår er det?
For det er mig alene der betaler regningerne, fra min konto.
Så køber han måske mere mad. Det går vi ikke så meget op i.
Men en fra kommunen (jobcenter) mente at det kunne være socialt
bedrageri, hvis jeg søger om boligsikring.
Det ender vist bare med, at han må betale lidt mere i det daglige.

Hilsen Ditte

Fra : Mcwm

Dato : 04-05-11 22:51

Den 04-05-2011 19:03, Ditte skrev:

> [...]
> bedrageri, hvis jeg søger om boligsikring.
> Det ender vist bare med, at han må betale lidt mere i det daglige.

Mit umiddelbare bud er, at det vil være når vedkommende har
folkeregisteradresse hos dig.

Om denne er lavet rettidigt, om overhovedet, er en helt anden sag.

Har du selv den opfattelse, at han har fast ophold hos dig, så anmeld
dette til kommunen og lad ham dække de ekstra udgifter i den forbindelse.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-11 18:48

Mcwm skrev:

> Så kan man så stille spørgsmålet; Hvornår går man fra at være gæst, til
> at være en del af husstanden?

Jeg kan ikke angive nogen grænse, men det drejer sig om økonomi,
så det er et spørgsmål om hvor meget man bidrager til
husholdningen.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 04-05-11 22:54

> Jeg kan ikke angive nogen grænse, men det drejer sig om økonomi,
> så det er et spørgsmål om hvor meget man bidrager til
> husholdningen.

Det kan man vel strengt taget kun sige, hvis vedkommende har
folkeregisteradressen tilmeldt på stedet.

Der er jo ingen grænser for - i denne forbindelse - hvad du må modtage
af gæster, hvis det er den forklaring man ønsker at fastholde.

Venligst
Mcwm

Fra : Ditte

Dato : 05-05-11 09:48

> [...]
>
> Der er jo ingen grænser for - i denne forbindelse - hvad du må modtage af
> gæster, hvis det er den forklaring man ønsker at fastholde.

Jeg er ret uenig, da jeg ofte hører at mødre mister børnepenge, fordi
de ikke er reelt enlige.
Jeg mener at have hørt, at det er tre nætter om ugen der må overnattes,
ellers er man ikke reelt enig.
Så mon ikke jeg bare skal undlade at søge boligsikring, og lade
kæresten betale lidt mere.

Fra : Mcwm

Dato : 05-05-11 11:25

Den 05-05-2011 10:48, Ditte skrev:
> [...]
> ellers er man ikke reelt enig.
> Så mon ikke jeg bare skal undlade at søge boligsikring, og lade kæresten

Mit udgangspunkt var hvad du selv skrev, nemlig at det kun var til han
kunne flytte tilbage til sit hus, hvor han - formoder jeg - stadig har
sin adresse.

At der er et vist skæringspunkt er der næppe tvivl om, men der ses
forskelligartet på omstændighederne.

Jeg havde selv brug for i anden anledning, at være "bosat" hos en
bekendt, for en længere periode(6 måneder) vi mødte i den forbindelse
ingen problemer med det offentlige, som var fuldt underrettet om
omstændighederne.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-11 11:23

Mcwm skrev:

> Det kan man vel strengt taget kun sige, hvis vedkommende har
> folkeregisteradressen tilmeldt på stedet.

Nej, der tager du strengt taget helt fejl.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 05-05-11 11:26

> Nej, der tager du strengt taget helt fejl.

Så din holdning er, at hvis jeg har gæster fra US i en måned, så har jeg
et forklaringsproblem over for det offentlige?

Venligst
Mcwm

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-05-11 15:07

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen

> Så din holdning er, at hvis jeg har gæster fra US i en måned, så har jeg
> et forklaringsproblem over for det offentlige?

Hvis du modtager sociale ydelser, og gæsterne bidrager til husholdningen, så
tror jeg at du kan få problemer.

Jan

Fra : Mcwm

Dato : 06-05-11 15:24

Den 06-05-2011 16:06, Jan Kronsell skrev:
> Hvis du modtager sociale ydelser, og gæsterne bidrager til
> husholdningen, så tror jeg at du kan få problemer.

Alle har vel ret til gæster. Også gæster der selv medbringer fx fødevarer.

Spørgsmålet er vel nærmere, som jeg forsøgte at bringe tråden ind på,
hvornår de bliver "mere" end gæster

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-05-11 16:02

On Fri, 06 May 2011 16:24:16 +0200, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Alle har vel ret til gæster. Også gæster der selv medbringer fx fødevarer.
>
>Spørgsmålet er vel nærmere, som jeg forsøgte at bringe tråden ind på,
>hvornår de bliver "mere" end gæster

Det kan der ikke sættes specifikke målbare grænser for, det er og
bliver et skøn.

Så det er halsløs gerning at forsøge at fremstille en given situvation
der lige er på den ene side af grænsen, og tilsvarende med en lige på
den anden side af grænsen.

Man kan jo sagtens finde flere domme for div. specifikke tilfælde hvor
der er dømt det ene eller det andet, men de kan sjældent bruges til at
definerer en generel grænse.

Så det man kan gøre hvis man er i tvivl, det er at forelægge enes
situvation for myndighederne og spørge til om de vurderer at det har
indflødelse på enes evt. sociale ydelser eller ej.

/Hans

Fra : kjaer

Dato : 06-05-11 20:37

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> situvation for myndighederne og spørge til om de vurderer at det har
> indflødelse på enes evt. sociale ydelser eller ej.

Måske tager jeg fejl, men bliver det ikke vurderet efter om man har behov
for hjælp. Boligsikring er forhåbentlig ikke et beløb man har krav på, selv
om man sagtens kan klare udgifterne selv. Hvis trådstarteren søger om en
hjælp som hun ikke behøver, så er det vel bedrageri.

Fra : Ditte

Dato : 06-05-11 20:53

> [...]
> man sagtens kan klare udgifterne selv. Hvis trådstarteren søger om en hjælp
> som hun ikke behøver, så er det vel bedrageri.

Boligsikring kan alle søge om, men det er visse kriterier.
Da min kæreste har eget hus og udgifter, bidrager han til maden og el.
Så jeg har brug for boligsikring, da det ikke er en økomomistgevinst at
finde en kæreste med eget hus.
Entet må han bidrage mere ellers må han jo mere hjemme hos sig selv.
For jeg vil ikke begå socialt bedrageri.

Ditte

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 07-05-11 01:58

"Ditte" skrev i meddelelsen news:4dc451b6$0$310$14726298@news.sunsite.dk...

>Entet må han bidrage mere ellers må han jo mere hjemme hos sig selv. For
>jeg vil ikke begå socialt bedrageri.
>
>Ditte

Måske knapt så juridisk, men jeg ved med sikkerhed at det ikke alene virker,
men også sikre at du ikke får anklager for socialt bedrageri...

Gå på borgerservice og få et nummer til et boligsikrings ansøgning. Når dit
nummer kommer til betjening, skitserer du personen i skranken hvordan det
hele hænger sammen og hvad han bidrager til i din økonomi. Det er
naturligvis vigtigt at du er 100% ærlig..

Så vurderer personen hvorvidt vedkommendes indtægt skal medregnes, efter du
muligvis spørges indtil yderligere oplysninger. Så har du lagt alle
oplysninger på bordet og dermed overholdt din oplysningspligt, som du
iøvrigt skriver under på at have gjort..

Så har du dit på det rene... Nemmere kan det næste ikke være...

/Finn

Fra : Ditte

Dato : 07-05-11 08:53

> [...]
> muligvis spørges indtil yderligere oplysninger. Så har du lagt alle
> oplysninger på bordet og dermed overholdt din oplysningspligt, som du iøvrigt

Det er et god råd. Det vil jeg benytte mig af.

Tak

Fra : Mcwm

Dato : 07-05-11 10:43

Den 07-05-2011 09:53, Ditte skrev:

> Hej
> Det er et god råd. Det vil jeg benytte mig af.
>
> Tak

Hvilket jeg så skrev - blot med andre ord;

[...]

Håber for jer, i finder en løsning på problemet!

Venligst
Mcwm

Fra : Michael Weber

Dato : 07-05-11 11:51

Den 07-05-2011 02:58, Finn Stampe Mikkelsen skrev:
> [...]
> hvordan det hele hænger sammen og hvad han bidrager til i din økonomi.
> Det er naturligvis vigtigt at du er 100% ærlig..

Personligt vil jeg nu hellere skrive til dem og bede om et skrifteligt
svar. Tommelfingerregel: svaret eksisterer kun, hvis det findes på skrift.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 07-05-11 19:59

Den 04-05-2011 15:14, Mcwm skrev:

> Så kan man så stille spørgsmålet; Hvornår går man fra at være gæst, til
> at være en del af husstanden?
>
> Venligst
> Mcwm

Man er gæst/husstand når kommunens ansatte vurderer den sag.
Det også er kommunen der afholder udgifterne.
Rammelovgivningen giver så brede rammer at det nærmest per definition er
umuligt for en kommune at fejlbedømme hvornår eksempelvis systematisk
overvågning er nødvendigt.
Immervæk noget lovmæssigt makværk, og almindelige borgere har ikke andet
end "fornemmelsen" til at beskytte sig imod de nye private aktører,
"privatdetektiver" i kommunalt regi.

- cep