/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamationsret
Fra : Kert Rats


Dato : 02-05-11 17:39

I min lille forening (trekkies.dk) sælger vi eksklusivt nogle produkter til
vores medlemmer. Produkterne er indkøbt typisk hos en merchandiseforhandler,
og vi har fået sat foreningens logo på produkterne.

Min forening er en non-profit-forening, dvs. vi skal ikke tjene på salget af
produkterne. Blot skal vi have pengene for indkøb hjem igen. En evt. lille
fortjeneste går til indkøb af nye og flottere produkter og skal også være
med til at betale uundgåelige prisstigninger på produkter.

Mit spørgsmål er nu:
Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?
Gælder købeloven for min forening?
Hvad kan et medlem forlange mht. ombytning af produktet eller refundering af
købssummen, og er vi i foreningen forpligtet til at yde reparationsgaranti?
Er vores produkter behæftet med en garanti mod fejl, mangler osv.?

Jeg spørger som absolut lægmand - eller snarere juridisk novice.
Al hjælp til afklaring af ovenstående spørgsmål vil være meget kærkommen.

Jeg glæder mig til at læse jeres svar.


Venligst

Kert Rats



 
 
Hans Kjaergaard (02-05-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 02-05-11 17:44

On Mon, 2 May 2011 18:38:39 +0200, "Kert Rats" <nat@hestedag.nu>
wrote:

>Mit spørgsmål er nu:
>Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

>Gælder købeloven for min forening?
Købeloven:
"§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom"
Så det gælder også din forening.


/Hans

PerPrins (03-05-2011)
Kommentar
Fra : PerPrins


Dato : 03-05-11 07:08


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:jnntr6tuo01dfduneujtql1ab494cjkhvl@4ax.com...
> On Mon, 2 May 2011 18:38:39 +0200, "Kert Rats" <nat@hestedag.nu>
> wrote:
>
>>Mit spørgsmål er nu:
>>Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419
>
>>Gælder købeloven for min forening?
> Købeloven:
> "§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom"
> Så det gælder også din forening.
>
>
> /Hans

Jeg synes ikke svaret er fyldestgørende.

Ud fra § 4 og 4a er jeg i tvivl om en forenings salg er handelskøb /
forbrugerkøb. Er det ikke det, kan man jo aftale anderledes end købeloven,
ligesom ved handel mellem private.
Når jeg laver privat til privat handel skriver jeg altid at det er solgt som
beset og uden reklamationsret.



Bertel Lund Hansen (03-05-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 03-05-11 08:50

Kert Rats skrev:

> Min forening er en non-profit-forening, dvs. vi skal ikke tjene på salget af
> produkterne. Blot skal vi have pengene for indkøb hjem igen. En evt. lille
> fortjeneste går til indkøb af nye og flottere produkter og skal også være
> med til at betale uundgåelige prisstigninger på produkter.

> Mit spørgsmål er nu:
> Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?
> Gælder købeloven for min forening?

Ja, men det du reelt spørger om, er om forbrugerdelen gælder. Det
ved jeg ikke.

Men hvis den ikke gør og I ikke har aftalt andet, så gælder
automatisk de to års reklamationsfrist. Det gør den f.eks. også i
privat handel. Forskellen fra forbrugerkøb er at man har lov at
aftale noget andet.

> Hvad kan et medlem forlange mht. ombytning af produktet eller refundering af
> købssummen, og er vi i foreningen forpligtet til at yde reparationsgaranti?

Ja, for I har ikke aftalt andet.

Hvis du får brugbart svar på om det er forbrugerkøb, og dette er
benægtende, så skal I sørge for at lave en eksplicit aftale om
reklamationsret hver gang, og I skal sørge for at køber er klar
over forholdet.

> Er vores produkter behæftet med en garanti mod fejl, mangler osv.?

Hvis I får klager over varerne (og I implicit har givet 2 års
reklamationsret), er I ansvarlige over for køber. I kan selv
henvende jeg til jeres sælger og påberåbe jer jeres
reklamationsret.

Det er ikke garanti vi snakker om. Det er reklamationsret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste