Reklamationsret
Fra : Kert Rats

Dato : 02-05-11 17:39

I min lille forening (trekkies.dk) sælger vi eksklusivt nogle produkter til
vores medlemmer. Produkterne er indkøbt typisk hos en merchandiseforhandler,
og vi har fået sat foreningens logo på produkterne.

Min forening er en non-profit-forening, dvs. vi skal ikke tjene på salget af
produkterne. Blot skal vi have pengene for indkøb hjem igen. En evt. lille
fortjeneste går til indkøb af nye og flottere produkter og skal også være
med til at betale uundgåelige prisstigninger på produkter.

Mit spørgsmål er nu:
Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?
Gælder købeloven for min forening?
Hvad kan et medlem forlange mht. ombytning af produktet eller refundering af
købssummen, og er vi i foreningen forpligtet til at yde reparationsgaranti?
Er vores produkter behæftet med en garanti mod fejl, mangler osv.?

Jeg spørger som absolut lægmand - eller snarere juridisk novice.
Al hjælp til afklaring af ovenstående spørgsmål vil være meget kærkommen.

Jeg glæder mig til at læse jeres svar.

Venligst

Kert Rats

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-05-11 17:44

On Mon, 2 May 2011 18:38:39 +0200, "Kert Rats" <nat@hestedag.nu>
wrote:

>Mit spørgsmål er nu:
>Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?

>Gælder købeloven for min forening?
Købeloven:
"§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom"
Så det gælder også din forening.

/Hans

Fra : PerPrins

Dato : 03-05-11 07:08

> [...]
> Købeloven:
> "§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom"

Jeg synes ikke svaret er fyldestgørende.

Ud fra § 4 og 4a er jeg i tvivl om en forenings salg er handelskøb /
forbrugerkøb. Er det ikke det, kan man jo aftale anderledes end købeloven,
ligesom ved handel mellem private.
Når jeg laver privat til privat handel skriver jeg altid at det er solgt som
beset og uden reklamationsret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-11 08:50

Kert Rats skrev:

> [...]

> Mit spørgsmål er nu:
> Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?

Ja, men det du reelt spørger om, er om forbrugerdelen gælder. Det
ved jeg ikke.

Men hvis den ikke gør og I ikke har aftalt andet, så gælder
automatisk de to års reklamationsfrist. Det gør den f.eks. også i
privat handel. Forskellen fra forbrugerkøb er at man har lov at
aftale noget andet.

> Hvad kan et medlem forlange mht. ombytning af produktet eller refundering af
> købssummen, og er vi i foreningen forpligtet til at yde reparationsgaranti?

Ja, for I har ikke aftalt andet.

Hvis du får brugbart svar på om det er forbrugerkøb, og dette er
benægtende, så skal I sørge for at lave en eksplicit aftale om
reklamationsret hver gang, og I skal sørge for at køber er klar
over forholdet.

> Er vores produkter behæftet med en garanti mod fejl, mangler osv.?

Hvis I får klager over varerne (og I implicit har givet 2 års
reklamationsret), er I ansvarlige over for køber. I kan selv
henvende jeg til jeres sælger og påberåbe jer jeres
reklamationsret.

Det er ikke garanti vi snakker om. Det er reklamationsret.

--
Bertel