Hvem må inddrive bøder fra udlandet?
Fra : Esben

Dato : 28-04-11 01:54

Hej,

Jeg har for et års tid siden tilsyneladende kørt ind i en miljøzone i
Firenze i en lejet, blevet fotograferet og modtog et brev på italiensk
i DK, som jeg ikke forstod meget af. Nu har jeg efterfølgende fået en
rykkerskrivelse (uden nogen form for dokumentation, kun et girokort)
fra et dansk inkassofirma, der prøver at kradse bøden (+ betydelige
gebyrer) ind.

Mit spørgsmål går på, om de har hjemmel i den danske lovgivning til at
inddrive bøder, som er udstedt i et andet land? Der er muligvis tale
om en afgift (som en P-afgift) - gør dette nogen forskel?

Det er af principiel karakter at jeg ikke vil betale, da jeg ikke vil
finde mig i den mafia-lignende fremgangsmåde fra inkassofirmaets side,
hvor de helt tydeligvis prøver at skræmme folk til at betale.

mvh Esben

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-04-11 02:19

On 28 Apr., 09:53, Esben <eaz...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> finde mig i den mafia-lignende fremgangsmåde fra inkassofirmaets side,
> hvor de helt tydeligvis prøver at skræmme folk til at betale.

Du skal selvfølgelig ikke betale Esben,

Fik for et par år siden selv en parkeringsbøde fra Palermo!
To uniformerede politibetjente, med reklamebil og det hele, mødte op
på min bopæl for at overdrage mig bøden!

Det blev bøden i øvrigt ikke dyrere af! Men træst var det med
naboernes nysgerrighed. Jeg betalte bøden, men ærgrer mig den dag i
dag over, at jeg ikke bare syltede den.

Der er ingen fordyrelse i, om bødeudskriveren insisterer, at vente på
en dank retsafgørelse.

Pøj pøj herfra
mvh
jhp

Fra : Esben

Dato : 28-04-11 02:38

> Fik for et par år siden selv en parkeringsbøde fra Palermo!
> To uniformerede politibetjente, med reklamebil og det hele, mødte op
> på min bopæl for at overdrage mig bøden!

Hej Jørn,

Tak for svaret.

Undrer mig i det hele taget over, at det danske politi har taget sig
af en italiensk bøde. Danmark og Italien har, i modsætning til flere
andre lande, ikke nogen samarbejdsaftale på området - så du har vist
været meget heldig! Har vist også selv fået en P-bøde i Italien
engang og det kom der ikke noget ud af.

Spørgsmålet går mere på, om inkassofirmaet rent juridisk har ret til
at inddrive en (korrekt udstedt) bøde/afgift i Danmark for det
italienske politi.

mvh Esben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-11 09:56

Esben skrev:

> Spørgsmålet går mere på, om inkassofirmaet rent juridisk har ret til
> at inddrive en (korrekt udstedt) bøde/afgift i Danmark for det
> italienske politi.

Det kan jeg ikke svare dig på, men jeg kan fortælle dig at
firmaet har overtrådt inkassoloven ved ikke at skrive til dig
først og give dig en frist på mindst 10 dage. I løbet af den
frist skal en skyldner have adgang til at betale beløbet uden at
der løber ekstra omkostninger på.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 28-04-11 16:09

Esben wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet går mere på, om inkassofirmaet rent juridisk har ret til
> at inddrive en (korrekt udstedt) bøde/afgift i Danmark for det

Det er et ret interessant spørgsmål.

Private (inkasso) kan / må aldrig inddrive bøder - det tilkommer det
offentlige....

Og jeg tvivler på, at Italien bruger begrebet afgift, det er med meget stor
sansynlighed en bøde du har fået. Derfor bør det heller ikke være et
inkassofirma, der skal inddrive den slags.

Det må og skal være Politiet, Skat eller lign.

Jeg undrer mig meget over, at det er et inkassofirma. Jeg havde personligt
aldrig betalt - men ville have ført sagen i retten.

Husk de har bevisførelsen, for hvem, der førte kørtejet på
gerningstidspunktet.

/ Per

Fra : RK

Dato : 28-04-11 16:59

offentlige....<<

Det kune være at parkeringsfirmaet er et privat firma som vi jo også har i
DK.
Så er det vel i orden?

Fra : Per

Dato : 28-04-11 17:11

RK wrote:

> Det kune være at parkeringsfirmaet er et privat firma som vi jo også
> har i DK.
> Så er det vel i orden?

Nej - der er ikke tale om bøder, men afgifter, når det er private.

Mvh. Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-04-11 20:24

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nej - der er ikke tale om bøder, men afgifter, når det er private.

Sådan var det engang - men det er da vist lavet om til at være den samme
ting for et par år siden.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-11 05:57

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Sådan var det engang - men det er da vist lavet om til at være den samme
> ting for et par år siden.

Det kan man ikke. Bøder er statsmagtens sanktioner over for visse
lovovertrædelser. De kan aldrig sidestilles med privates
opkrævning af en aftalt pris for en tjeneste.

Hvilken bestemmelse tænker du på?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 28-04-11 15:57

"Esben" skrev i

> [...]

> inddrive bøder, som er udstedt i et andet land? Der er muligvis tale
> om en afgift (som en P-afgift) - gør dette nogen forskel?

Et inkassofirma har hjemmel til at inddrive et hvilket som helst
tilgodehavende uanset om det er en telefonregning fra et hotel i
Lagtbortistan eller en afgift fra Italien.
Spørgsmålet er om kravet er gyldigt.

Kravet starter selvfølgelig hos udlejningsselskabet, de er ejer af bilen og
forøvrigt de eneste der kender dig.
I de sager jeg kender har selskabet betalt og trukket pengene på det
kreditkort lejer har brugt, det er en del af lejeaftalen at de må det.
Måske har du ikke brugt kreditkort eller lukket det senere, siden kravet nu
sendes til Danmark.
Desværre skriver du ikke et ord om hvem der kræver dette beløb, men jeg
formoder det er udlejningsselskabet.
Miljøzoneselskabet er nok ligeglad med hvem der kørte bilen, de kræver
pengene af ejeren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Esben

Dato : 29-04-11 01:48

On 29 Apr., 06:56, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det kan man ikke. Bøder er statsmagtens sanktioner over for visse
> lovovertrædelser. De kan aldrig sidestilles med privates
> opkrævning af en aftalt pris for en tjeneste.

Det er netop ikke udlejningsfirmaet, men 'Polizia Municipale di
Firenze v/ Nivi Credit S.r.l.' der gør kravet gældende. Så vidt jeg
forstår er Nivi Credit et firma, som står for at opdrive bøder for den
italienske stat (politiet). Jeg ved ikke om det er en teknikalitet,
som har en betydning i denne sammenhæng.

Min tese er stadig, at det her firma Nivi Credit har solgt
rettighederne til at inddrive bøden til det danske selskab for en
slik, simpelthen fordi de har opgivet at gøre kravet gældende, og så
prøver det danske firma med et brev, som lover bål og brand hvis man
ikke betaler. Hvis bare en fjerdedel vælger at betale er det sikkert
en god forretning for det danske firma...

Men kunne stadig godt tænke mig hvis der var nogen der kunne lægge
hovedet på blokken og fortælle mig hvad der er op og ned i den her
sag!

mvh Esben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-11 09:14

On Fri, 29 Apr 2011 00:48:15 -0700 (PDT), Esben <ehaldrup@gmail.com>
wrote:

>Men kunne stadig godt tænke mig hvis der var nogen der kunne lægge
>hovedet på blokken og fortælle mig hvad der er op og ned i den her
>sag!

Hvis du kan genkende problemstillingen at du har kørt ind i den
omtalte miljøzone på det givne tidspunkt, så betal.

Men hvis du af princip ikke betaler noget som helst med mindre du er
tvunget til det af alle myndigheder, og dette skal bare være bevist ud
til det ekstreme, jamen så kontakt en advokat, du skal da ikke lade
dig kyse at inkassofirmaer med mafiametoder. Man må jo engang imellem
betale for sine principper.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 29-04-11 11:32

"Esben" skrev

> Men kunne stadig godt tænke mig hvis der var nogen der kunne lægge
> hovedet på blokken og fortælle mig hvad der er op og ned i den her
> sag!

Det er svært at sige, hvis vi piller alt pladderet ud mafiametoder, bål og
brand, skræmme metoder, o.s.v.,
så står der tilbage at du har kørt i en miljøzone og vil ikke betale.

Inkassofirmaet lever af folk som dig, hvadenten de arbejder for det
italienske firma eller for sig selv, giver de ikke op før alt er prøvet.
Her har de fat i en person der lejer bil i Italien så formentlig har han
midler, det er langt bedre end at jagte folk der har 12 forskellige lån de
ikke betaler.
Så jo længere du trækker betalingen jo flere gebyrer og omkostninger kan de
lægge på.

Nu ved vi jo kun hvad du har skrevet og det er stort set ingenting konkret,
men hvis der foreligger en italiensk dom hvor du er dømt som udebliver, vil
firmaet sikkert trække dig i en dansk ret for at få den dom konfirmeret så
fogeden kan komme i arbejde, det er måske hvad bål og brand betyder.

Det du opfatter som inkassoens trusler er bare en redegørelse for næste
skridt hvis ikke de hører fra dig.

Jeg tror godt du kunne have fået gode råd om sagen, hvis bare vi vidste
noget om hvad der var skrevet til dig, og måske så var slubbet for alt
jammeret.

Et alm. firma giver ofte hurtigt op overfor for en dårlig betaler, men
parkeringsselskaber, inkassofirmer, miljøzoneselskaber og lign. gør det
aldrig, de lever af det.
Formentlig er de fleste af de bilister der kører ulovligt i miljøzonerne
udlændinge, så italienerne sidder ikke bare og tænker, nåh en dansk bilist
det er langt væk vi må hellere opgive, næh de sender sager hver eneste dag
til deres partner i Danmark.

Jeg forvente så at det var udlejningsfirmaet der havde sagen, men måske du
lige skulle kontrollere dine kontoudtog, jeg kan læse at Eurocar trækker 40
Euro i gebyr for forespørgsler fra myndighederne.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 29-04-11 18:34

Fra : alexbo

Dato : 29-04-11 18:34

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Jeg har allerede fortalt dig at de har overtrådt inkassoloven.

Ja men jeg kan ikke se hvad du bygger det på.
Espens forklaring om mafiametoder og skræmmeteknik, lyder for mig som en §10
henvendelse.

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Du har 10 dage til at betale eller vi slæber dig i retten, det er nok det
der menes med skræmmeteknik.

Nu er det svært at vide, også om Stk.2 er opfyldt, Espen skriver jo om alt
muligt andet end om hvad der rent faktisk er skrevet til ham.
Espen har så åbenbart heller ikke bestridt fordringen så bestemmelsen i god
inkassoskik om bestridte fordringer kommer ikke i spil.

Hvorfor mener du inkassoloven er overtrådt?

mvh
Alex Christensen

Fra : Esben

Dato : 29-04-11 05:02

> [...]
> lige skulle kontrollere dine kontoudtog, jeg kan læse at Eurocar trækker 40
> Euro i gebyr for forespørgsler fra myndighederne.

Hej Alex,

Hertz, som det var i dette tilfælde, har også trukket et gebyr for at
videresende oplysninger til de italienske myndigheder.

Det er jo ikke beløbet på godt 2200,- der er problemet. Vil bare ikke
bøje mig forover og betale, uden at der nogen dokumentation - og da
slet ikke hvis det danske firma slet ikke har lov til at inddrive
bøder udstedt i udlandet. Det er DET, jeg gerne vil have et svar på;
om de i det hele taget har loven på deres side. For hvis det ikke er
tilfældet, så er jeg villig til at tage den hele vejen. Så vidt jeg
kan bedømme har en tilsvarende sag ikke været prøvet ved en dansk
domstol. Tror også det er noget nyt, at de er begyndt at samarbejde
med et dansk inkasso firma, har ikke kunnet læse mig frem til at andre
har været ude for det.

Brevet jeg har modtaget fra det danske firma indeholder vitterligt
ikke meget mere information end jeg allerede har givet her. Der står
bare hvem kravet er fra og så "Beløbet vedrører: Afgift for
overtrædelse af trafikregler i Italien med bil lejet ved HERTZ F med
faktura nr. XXX XXXXXX". Det er sådan set alt.

Hvad der oprindeligt stod i det italienske brev skal jeg være usagt,
da det er godt et års tid siden.

mvh Esben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-11 12:20

On Fri, 29 Apr 2011 04:01:49 -0700 (PDT), Esben <ehaldrup@gmail.com>
wrote:

> [...]
>overtrædelse af trafikregler i Italien med bil lejet ved HERTZ F med
>faktura nr. XXX XXXXXX". Det er sådan set alt.
Behøver du meget mere ?
Var du ikke lejer af omtalte bil på det tidspunkt den blev observeret
i miljøzonen ?

Du har jo først modtaget et brev fra de Italienske myndigheder hvor
alle fakta jo nok er oplistet, nok til at få dig dømt i Italien.

At du ikke måske forstår Italiensk er dit problem.
Du kan ikke forvente at udenlandske myndigheder henvender sig til dig
på andre sprog end de i de respektive landes officielle sprog.

At du tilsyneladende ikke reagerer på brevet fra de Italienske
myndigheder var dumt, der kunne jo havde været en klagevejledning.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 29-04-11 12:27

"Esben" skrev

> Vil bare ikke bøje mig forover og betale, uden at der nogen dokumentation

Hvis du reelt har kørt i den miljøzone så er det noget barnligt pjat at
opfatte det som at blive taget i røven når regningen kommer.
Man skulle tro du var stor nok til at vide det, også uden dokumentation.
Hertz har jo så åbenbart allerede taget dig i røven, så det er ikke helt
ukendt for dig.

Jeg har allerede svaret på dit spørgsmål om inkassofirmaets ret til at
opkræve enhver form for skyld.

Der er ikke noget i dansk lov der forbyder danske inkassofirmaer at opkræve
udenlandske bøder, men kravet skal selvfølgelig være gyldigt i Danmark.
Så hvis du nægter at have været hvor de påstår, ja for dens sags skyld
nægter at have været i Italien, så må firmaet slæbe dig i retten.
Formentlig er det hvad de "truer" med, som du oversætter til bål og brand.

Det er også muligt de opgiver, det finder du kun af ved at nægte at betale.

mvh
Alex Christensen

Fra : Esben

Dato : 29-04-11 05:06

Der er en jurist der udtaler til en avis:

"Man kan ikke strafforfølges i Danmark for en færdselsovertrædelse
begået i udlandet, bortset fra i de nordiske lande."

Det betyder vel også, at inkassofirmaet ikke har hjemmel til at
inddrive en bøde???

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-11 12:32

On Fri, 29 Apr 2011 04:05:57 -0700 (PDT), Esben <ehaldrup@gmail.com>
wrote:

>Der er en jurist der udtaler til en avis:
>
>"Man kan ikke strafforfølges i Danmark for en færdselsovertrædelse
>begået i udlandet, bortset fra i de nordiske lande."
Fint, det meddeler du bare inkassofirmaet.
Men inkassofirmaet strafforfølger dig jo ikke, de opkræver jo bare en
bøde du har fået for en forselse du har begået i udlandet, så den vej
kommer du ikke langt ad.

>Det betyder vel også, at inkassofirmaet ikke har hjemmel til at
>inddrive en bøde???
Jo det er klart det har de jo ikke når det har stået i avisen, hvad
behøver man mere at vide ?

Hov, glemte de kære selvfede superretfærdige journalister endnu engang
at få detaljer med så som det juridiske grundlag (lovhenvisning) for
udtagelsen ?

Glemte du lige at henvise til hvilken avis det drejer sig om, evt. med
en link ? Hvem var juristen ? I hvilken forbindelse udtalte han sig ?

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 29-04-11 12:35

"Esben" skrev

> Der er en jurist der udtaler til en avis:

> "Man kan ikke strafforfølges i Danmark for en færdselsovertrædelse
> begået i udlandet, bortset fra i de nordiske lande."

Færdselsloven:
§ 134. 7) Lovens bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten finder
med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b,
også anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.

mvh
Alex Christensen