Arbejdsmiljøloven - pleje af grønne område~
Fra : Jan .

Dato : 25-04-11 12:30

Håber der er en der ved noget om arbejdsmiljøloven, som jeg har fundet
- og linket til herunder.
Mit spørgsmål vedrører arbejdet ved pleje af grønner områder, herunder
_græsslåning_ (der er tale om en stilling i det offentlige).

Er det et krav, at en arbejdsgiver _skal_ stille en plæneklipper
(havetraktor) til rådighed, som har _servostyring_?

Jeg har Googlet emnet, og kan se der findes flere kurser i "pleje af
grønne områder", herunder undervisning i arbejdsmiljø, men jeg har
ikke kunne finde noget konkret om ovenstående, altså græsslåning og
maskine med servo.

/Jan

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133159#K7

Kapitel 7

Tekniske hjælpemidler m.v.

§ 45. Maskiner, maskindele, beholdere, præfabrikerede konstruktioner,
apparater, redskaber og andre tekniske hjælpemidler skal være
indrettet og skal anvendes således, at de sikkerheds- og
sundhedsmæssigt er fuldt forsvarlige.

Stk. 2. Anerkendte normer og standarder, som har sikkerheds- eller
sundhedsmæssig betydning, skal følges.

Fra : Holst

Dato : 27-04-11 16:20

On 25-04-2011 20:29, Jan . wrote:

> [...]
>
> Er det et krav, at en arbejdsgiver _skal_ stille en plæneklipper
> (havetraktor) til rådighed, som har _servostyring_?

Et sådant krav finder du ikke. Selve loven er alt for generel, og skulle
du finde noget om det, vil det være i bekendtgørelser eller vejledninger
fra Arbejdstilsynet. Men du finder ikke et sådant krav om servostyring.

Hvis styringen af havetraktoren er for belastende, kan det naturligvis
være nødvendigt med servostyring. Men sådant vil jo være en konkret
vurdering.