Er du klar over risikoen ved ..... ?
Fra : Kjeld Bertelsen

Dato : 10-08-01 14:52

Hej,

Er du klar over hvilken stor risiko du har, når du sætter din bil på en
parkeringsplads ?

Jeg var ikke, da jeg i forgårs fik en parkeringsskade. En lille bule og lidt
skrammer på siden af bilen, en helt ny Opel Zafira på gule plader. Desværre
ønskede skadevolder ikke at give sig til kende, men er blot kørt fra stedet.

Nå, men så er det jo rart at vide man har en bilforsikring. Den tager sig jo
af skader på bilen. Har dog aldrig haft nogen i den tid jeg har haft
kørekort, så er placeret på højeste trin 8 som elitebilist hos Topdanmark.
Trin 8 er det højeste for erhvervsbiler. En selvrisiko på DKK 2.000,00, med
en skade som blev vurderet af værkstedet til ca. DKK 4.000,00, giver mig
grund til at checke om det kan betale sig at melde skaden.

Topdanmark fraråder mig at melde skaden (så slipper de jo også for at punge
ud), men det er virkelig storsindet at de gør det, for konsekvensen ved at
melde skaden ville betyde, at forsikringen skal falde to trin, dvs. trin 5 i
tre år, for de har ikke noget der hedder trin 6.
OK, siger jeg, men hvad vil præmien så blive ?

Så stiger den med DKK 1.369,50 pr. kvrt. x 3 år = DKK 16.434,00

Dertil skal jeg lægge selvrisikoen på DKK 2.000,00

Altså ialt DKK
18.434,00

Min bil kan alså med andre ord blive udsat for uforskyldt skade på over DKK
18.000,00, uden at det kan betale sig at anmelde skaden. Og så betale selv
ved kassen. Det er altså hvad en parkering kan koste dig, hvis du har en
almindelig Topdanmark erhvervs bilforsikring, og du helt uforskyldt får en
parkeringsskade.

Så jeg er trods alt glad for (kun) at have fået en skade på DKK 4.000,00,
denne gang.

Er der nogen der kender forsikringsselskaber med bedre vilkår, så høre jeg
gerne fra dem.

Med venlig hilsen
Kjeld Bertelsen
kjbe@get2net.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-08-01 15:17

"Kjeld Bertelsen" <kb@tri-line.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender forsikringsselskaber med bedre vilkår, så høre jeg
> gerne fra dem.

mange selskaber har bl.a. trinsikring, så du slipper for at ryge trin
tilbage...
Du kan oveni så også tegne en forsikring uden selvrisiko...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Lars Hult

Dato : 10-08-01 19:19

> Du kan oveni så også tegne en forsikring uden selvrisiko...

Så bliver præmien også derefter.
Man betaler for det man får.

Iøvrigt skal det da nævnes at forsikrings selskaber ikke tjener guld på
forsikringer,
da combined ratio ligger over hundrede i de fleste selskaber.
Combined ratio = skadeudgifter + omkostninger.

D.v.s. at for hver 100 kr. man tjener ryger der flere ud den anden vej.

hilsen Lars

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 10-08-01 21:26

In article <ZKVc7.3463$MK.172365@news010.worldonline.dk>, Lars Hult wrote:
> Combined ratio = skadeudgifter + omkostninger.
>
> D.v.s. at for hver 100 kr. man tjener ryger der flere ud den anden vej.

Øøøh, hvordan tjener forsikringerne så penge?

--
Anders Ebbesen

Fra : B O M

Dato : 11-08-01 15:12

"Anders Vind Ebbesen" <boomer@boomer.dk> skrev i en meddelelse

> Øøøh, hvordan tjener forsikringerne så penge?

Har du aldrig hørt om børnehjælpsdage og alm. gavmildhed? : )

BOM

Fra : Ricki

Dato : 13-08-01 21:15

"Anders Vind Ebbesen" <boomer@boomer.dk> skrev i en meddelelse

> Øøøh, hvordan tjener forsikringerne så penge?
[SNIP]
Det var vist Lars der var lidt hurtig med sin combined ratio over hundrede
på forsikringer generelt.

Problemet i de fleste selskaber er bilforsikringerne, hvilket jo er almen
kendt. Her ligger en del af selskaberne på 110-130 og enkelte væsentligt
over.
På almindelige privatforsikringer er dette tal typisk væsentligt lavere.
På erhvervsforsikringer varierer tallet fra type og branche hvilket også
afspejles i forskellen på præmierne.

Jeg håber dette hjalp lidt......

Ricki