Folketingsmedlemskanditatur
Fra : Sune Mølgaard

Dato : 21-04-11 03:02

Dette kan lyde endog meget useriøst, men juraen bag bør være til at
referere til.

Jeg har igennem en del år overvejet, hvad der skal til, for at lade sig
opstille som kandidat til folketinget, uden at være tilknyttet et
bestemt parti - altså som løsgænger. De rent praktiske ting, såsom
valgkamp, finansiering af denne osv. er ikke relevante for denne gruppe,
og råd om at lade være er vel også OT.

Hvad der, derimod, er relevant for denne gruppe vil være, hvilke
juridiske foranstaltninger, man skal iværksætte, for at gøre sit
kanditatur gældende, og det er således dette, jeg spørger til. Jeg går
ud fra, at eventuelle spørgsmål af politisk karakter kan tages op i
dk.politik.

Med venlig hilsen,

Sune Mølgaard

Fra : Jubi

Dato : 21-04-11 05:57

"Sune Mølgaard" <sune@molgaard.org> skrev i meddelelsen

> [...]
> kanditatur gældende, og det er således dette, jeg spørger til. Jeg går
> ud fra, at eventuelle spørgsmål af politisk karakter kan tages op i

Du skal være dansk statsborger af god vandel.
"God vandel"?
Tja, ren straffeattest, skyldfri?
Du skal være ret indsat i grundloven og en del andre love alt efter dine
politiske interesser og de emner du vil forfølge efter et valg.
Men tjek lige grundloven og se om det stadig kan lade sig gøre at
optille som partiløs i valgkredsene.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 21-04-11 07:26

Jubi wrote:
> Du skal være dansk statsborger af god vandel.
> "God vandel"?
> Tja, ren straffeattest, skyldfri?

Jeg ved ikke, hvor du har (op)fundet de bestemmelser.
Har du valgret til Folketinget, er du normalt også valgbar til Folketinget,
med mindre du er blevet straffet for en handling, der i almindeligt
omdømme gør dig uværdig til at være medlem af Folketinget.

> Du skal være ret indsat i grundloven og en del andre love alt efter
> dine politiske interesser og de emner du vil forfølge efter et valg.

Det er ikke noget formelt krav, men nok en god ide.

> Men tjek lige grundloven og se om det stadig kan lade sig gøre at
> optille som partiløs i valgkredsene.

Hvis du vil opstilles uden for partierne, skal du have underskrifter fra
mindst 150 vælgere fra den opstillingskreds, du vil stille op i.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-04-11 06:52

"Sune Mølgaard" <sune@molgaard.org> wrote in message

> Jeg har igennem en del år overvejet, hvad der skal til, for at lade sig
> opstille som kandidat til folketinget, uden at være tilknyttet et bestemt
> parti - altså som løsgænger.

Indenrigsministeriet:
http://www.sum.dk/sitecore/content/Campaign/Home/Partier-kandidater/nyt-parti.aspx

Du er nok nødt til at finde på et navn til dit personlige løsgængerparti.

Fra : Henning

Dato : 21-04-11 07:15

On Thu, 21 Apr 2011 07:52:00 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

> [...]
>
>Du er nok nødt til at finde på et navn til dit personlige løsgængerparti.

Men der er vel intet til hinder for, at partiet tager navn efter stifteren?

Fra : alexbo

Dato : 21-04-11 08:54

"Sune Mølgaard" skrev

> Jeg har igennem en del år overvejet, hvad der skal til, for at lade sig
> opstille som kandidat til folketinget, uden at være tilknyttet et bestemt
> parti - altså som løsgænger

Grundloven:
§ 30
Stk. 1.
Valgbar til folketinget er enhver. som har valgret til dette, medmindre
vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør ham
uværdig til at være medlem af folketinget.

Lov om valg til folketinget:
§ 32. En person, der vil anmelde sig som kandidat til valg i en
opstillingskreds, kan enten opstille som kandidat for et
opstillingsberettiget parti eller som kandidat uden for partierne. En
kandidat, der vil opstille for et parti, skal godkendes af partiet. En
kandidat, der opstiller uden for partierne, skal anbefales af mindst 150 og
højst 200 af opstillingskredsens vælgere som stillere.

Det lykkedes for Jacob Haugaard i 1994 med 23.253 stemmer.
Det jeg husker bedst fra hans program var medvind på cykelstierne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aage Andersen

Dato : 21-04-11 09:04

"alexbo"
> Det lykkedes for Jacob Haugaard i 1994 med 23.253 stemmer.
> Det jeg husker bedst fra hans program var medvind på cykelstierne.

Og han svigtede sine vælgere fuldstændig. Vi saa aldrig det forslag om
medvind.
Jeg er sikker paa det ville blive vedtaget med stort flertal. Hvem skulle
dog stemme i mod?

Jeg haaber ikke Sune bærer sig ligesaadan ad.

Fra : Jubi

Dato : 21-04-11 09:45

"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> medvind.
> Jeg er sikker paa det ville blive vedtaget med stort flertal. Hvem

Han fik nok et tips om at det ville være uværdigt for folketinget at
stemme om et så åndssvagt forslag.
Heldigvis røg han ud i '98.

> Jeg haaber ikke Sune bærer sig ligesaadan ad.

han har nok bare gang i et spykeksperiment for en skole e.lign.

Fra : Intet Navn

Dato : 21-04-11 10:24

On 2011-04-21 10:03, Aage Andersen wrote:

> Og han svigtede sine vælgere fuldstændig. Vi saa aldrig det forslag om
> medvind.

Eftersom en politikers fornemste opgave burde være at opfylde sine løfte
snarere end blot at fremsætte lovforslag der svarer til løfterne, synes
jeg (til trods for at det er voldsomt OT!) ikke at du skal have lov til
at sværte et tidligere folketingsmedlem fuldstændigt umodsagt.

Hr. Haugaard lovede mere medvind på cykelstierne og selvom enkelte
(antageligvis uvederhæftige?) undersøgelser påstår at have fundet dette
opfyldt, lovede han også at servere øl og pølser for sit statslige
valgtilskud og det løfte indfriede han til punkt og prikke.

Så vidt jeg ved sætter julehandelen rekord næsten hvert eneste år,
hvorfor "Større julegaver til alle" vel med rimelighed siges at være
opfyldt, imens det ikke er mig bekendt at det har været undersøgt om der
faktisk har været flere hvaler i Randers Fjord.

Alt i alt ikke helt ringe resultater af Hr, Haugaards sypige-politik og
dermed en opfyldelsesprocent af givne løfter, som mange politikere må
nøjes med at kigge langt og misundeligt efter.

--
/Claus