Udlejer beholder depositum
Fra : Jean

Dato : 19-04-11 13:47

Hej!

En kollega har mundtlig sagt ja til en lejebolig, som bliver udlejet privat.

Han overfører depositum på 18.000 kr. Desværre finder han så ud af at han
ikke har råd til at bo i lejligheden.

Nu mener udlejer (som intet har på min kollega udover en mundtlig samtale og
de 18.000 kr.) at han er bundet til lejemålet.

Hvad gør han nu? Udlejer vil ikke tilbagebetale de 18.000 kr.

Mvh Jean.

Fra : Kurd

Dato : 19-04-11 14:07

"Jean" <askme@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og de 18.000 kr.) at han er bundet til lejemålet.
>
> Hvad gør han nu? Udlejer vil ikke tilbagebetale de 18.000 kr.

Lærer at tænke sig om en anden gang.

Fra : Jean

Dato : 19-04-11 14:16

Kurd skrev:
> Lærer at tænke sig om en anden gang.

Tak for det fuldt ud juridske svar.

/ Jean.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-04-11 14:25

On Tue, 19 Apr 2011 14:46:32 +0200, "Jean" <askme@dk> wrote:

>Nu mener udlejer (som intet har på min kollega udover en mundtlig samtale og
>de 18.000 kr.) at han er bundet til lejemålet.
Det er han også en muntlige aftale er lige så god som en skriftlig, så
bordet fanger.
Og udlejer har jo et ret godt kort på hånde mht. om der nu er en
aftale om legemålet, man indbetaler jo ikke 18.000 kr for ingenting.

>Hvad gør han nu? Udlejer vil ikke tilbagebetale de 18.000 kr.
LLO, retahjælpen eller an advokat kan muligvis hjælpe med at forklarer
at din kollega har et lejemål som han er bundet til med den
opsigelsesvarsel der nu gælder, det koster at indgå den slags aftaler
når man nu vil ud af dem igen, også selvom man var lidt for hurtig på
aftrækkeren med at indgå lejemålet.

/Hans

Fra : wilstrup

Dato : 19-04-11 14:58

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:hs2rq6515cnvtrs7sf2luooa21rll92ls6@4ax.com...

> [...]
> aftaler
> når man nu vil ud af dem igen, også selvom man var lidt for

Der findes mange slags aftaler som man er bundet til på helt
urimelige vilkår. Fx tænkte min kone og jeg at tage på en rejse
til Kina. Vi skulle betale hele rejsens pris ved bookingen for
det var en forudsætning for at få billetterne. Til Kina skal man
have visum. For at få et sådant krævede visumkontoret at man
præsterede en betalt returbillet.
En sådan kunne man jo ikke få hvis man ikke havde betalt
billetten. Men hvad så hvis man fik afslag på visum? Kunne man så
få pengene retur? Nix - man kunen slippe for lufthavnsskatterne,
men ellers var pengene på de godt 20.000 tabt.

En urimelig form for bondefangeri, men helt efter reglerne. Man
bør altså - inden man entrerer med aftaler af den art, hvad enten
det drejer sig om boliger eller om rejsehjemmel, sørge for at
tænke sig om og finde ud af hvor man står før man er så dum blot
at betale og se glad ud.

Måske kunne han flytte ind i lejligheden, sige dem op og få sine
penge igen ad den vej - hvis pengene er depositum/indskud -men
det er langt fra sikkert om den går.

Fra : alexbo

Dato : 19-04-11 15:04

"Jean" skrev

> [...]

> Nu mener udlejer (som intet har på min kollega udover en mundtlig samtale
> og de 18.000 kr.) at han er bundet til lejemålet.

Ja de er jo da heldigvis enige om at kollegaen har lejet en lejlighed, at de
ikke har misforstået hinanden.
Hvis lejeren ikke ønsker at flytte ind bør han opsige lejligheden, og bede
udlejer finde en ny lejer.
Han har 3 mdr. opsigelse, så den husleje hæfter lejer for, men udlejer skal
bestræbe sig på genudlejning og derved begrænse lejers "tab".

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag.
~~~~~~~
Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for
lejeren.

Kollegaen kan overveje hvad han ville sige til at udlejer havde udlejet til
anden side, når kollegaen stod der med sit flyttelæs.

Han har aftalt et lejemål og betalt depositum, det kan ikke tages som en
uforpligtende forespørgsel.

mvh
Alex Christensen