Funktionær opsigelse
Fra : Peter M

Dato : 18-04-11 17:07

Hej

Jeg står i den kedelige situation, at jeg samme med en del andre får
en fyreseddel på onsdag (27/4-2011) i næste uge.

Spørgsmålet er så, hvor lang opsigelses periode har jeg, hvis jeg er
ansat den 1/12-2010.

Jeg er ikke så god til at "tolke" §2 på
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=123029

I stedet har jeg kigget lidt rundt på andre sider, og det har bare
gjort mig mere forvirret. I følge
http://jobzonen.dk/erhverv-raadgivning-artikler_og_gode_raad-hr_artikler.aspx?ArticleID=248

Har jeg så 1 måned eller 3 måneder?

Tak for hjælpen

--
Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-04-11 20:28

On 18-04-2011 18:06, Peter M wrote:
> en fyreseddel på onsdag (27/4-2011) i næste uge.

> ansat den 1/12-2010.

> Har jeg så 1 måned eller 3 måneder?

Både loven og dit link siger det samme:
Hvis du i løbet af din opsigelsesperiode når at optjene yderligere
opsigelsesvarsel, skal dette varsel medregnes.

De første 6 måneder har du 1 måneds opsigelse. Derefter 3 måneder.

Når du bliver opsagt i den 5. (kalender)måned af din ansættelse, når du
akkurat at være ansat i 6 måneder. Det er ikke nok til at nå op på 3
måneders opsigelse.

Var du blevet fyret i den 6. måned af din ansættelse, ville du nå at
være ansat i 7 måneder, og du ville dermed have krav på 3 måneders
opsigelse.

--
Allan Olesen

Fra : Peter M

Dato : 18-04-11 21:25

On Mon, 18 Apr 2011 21:28:09 +0200, Allan Olesen
<usenet.2010.aaa@spamcheck.dk> wrote:

> [...]
>
>Var du blevet fyret i den 6. måned af din ansættelse, ville du nå at
>være ansat i 7 måneder, og du ville dermed have krav på 3 måneders

Når du skriver det sådan, virker det meget mere tydeligt! Tak for
hjælpen!

Det er nok disse to punkter i funktionærloven som har drillet mig:

1) 1 måneds varsel til fratræden ved en måneds udgang i de første 6
måneder efter ansættelsen,

2) 3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6
måneders ansættelse.

Ved ikke hvorfor, men på mig virker det som der står "når du rammer de
magiske 6 måneder, har arbejdsgiver 3 måneders opsigelse". Men igen
tak for hjælpen!

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-11 10:11

Peter M wrote:

> [...]
>
> Ved ikke hvorfor, men på mig virker det som der står "når du rammer de
> magiske 6 måneder, har arbejdsgiver 3 måneders opsigelse". Men igen

Pas på med egne tolkninger og begreber.

Der står i de to punkter (når) *fratræden* sker i de første seks måneder
efter ansættelsen hhv. efter seks måneders ansættelse.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : alexbo

Dato : 19-04-11 11:30

"Peter M" skrev

> Ved ikke hvorfor, men på mig virker det som der står "når du rammer de
> magiske 6 måneder, har arbejdsgiver 3 måneders opsigelse". Men igen
> tak for hjælpen!

Det står der rent faktisk også men sådan bliver det ikke fortolket.

"3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6 måneders
ansættelse."

Det svarer til at man kan sige sit abonnement op efter 6 mdr, eller man
bliver løsladt efter 6 mdr.
I det øjeblik de 6 mdr. er gået er målstregen nået.

Når man læser det i sammenhæng giver det en anden mening, i første punkt er
alle 6 mdr. inklusiv.
[...]

Jeg forstår godt du kommer i tvivl, punkt 2 alene giver 3 mdr. opsigelse ved
6 mdr. ansættelse.
Punkt 2 burde lyde, 3 mdr. varsel ved mere end 6 mdr. ansættelse.

Når du fratræder har du været ansat i 6 mdr. og bør have 3 mdr. opsigelse,
sådan lyder punkt 2.
Desværre er dine muligheder for at komme igennem med kravet nærmest ikke
eksisterende.

Der findes afgørelser der fastslår at en binding der lyder at efter 6 mdr.
kan man sige op, ikke betyder at man først kan sige op når de 6 mdr. er
gået, men at det betyder at en opsigelse kan have virkning når de 6 mdr. er
gået, at "efter" i den sammenhæng ikke betyder "senere end" men lige præcis.

Hvis man tager nedenstående helt alene, hvad mener gruppen så at det
betyder?

"3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6 måneders
ansættelse."

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-04-11 11:48

> [...]
> betyder?
>
> "3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6 måneders

At hvis jeg siges op i min femte ansættelsesmåned til udgangen af den
sjette, så har jeg tre måneders opsigelse fordi jeg så har været ansat i
seks måneder, når jeg fratræder.

Jan

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-04-11 14:31

On 19-04-2011 12:48, Jan Kronsell wrote:

> [...]
>>

> At hvis jeg siges op i min femte ansættelsesmåned til udgangen af den
> sjette, så har jeg tre måneders opsigelse fordi jeg så har været ansat i

Ordlyden i Funktionærloven er:
"Stk. 2. Opsigelse fra arbejdsgiverens side skal ske med mindst

1) 1 måneds varsel til fratræden ved en måneds udgang i de første 6
måneder efter ansættelsen,

2) 3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6 måneders
ansættelse."

Bemærk ordvalgene "i de første 6 måneder" og "efter 6 måneders ansættelse".

Det er for mig indlysende, at den første formulering dækker
ansættelseslængder, som er kortere end eller lig med 6
(kalender)måneder, og at den anden formulering dækker
ansættelseslængder, som er længere end 6 måneder.

--
Allan Olesen

Fra : alexbo

Dato : 19-04-11 15:05

"Jan Kronsell" skrev

> At hvis jeg siges op i min femte ansættelsesmåned til udgangen af den
> sjette, så har jeg tre måneders opsigelse fordi jeg så har været ansat i
> seks måneder, når jeg fratræder.

Ja det mener jeg jo så også,
man kan så gå lidt længere og sige at man slet ikke kan siges op i femte
måned med fratrædelse efter sjette, det skal være fratrædelse efter ottende,
men det er nu bare en datoleg, vi ser ens på ordlyden af punktet, når det
står alene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-04-11 16:18

> [...]
> ottende,
> men det er nu bare en datoleg, vi ser ens på ordlyden af punktet, når det

Jeg er ikke helt enig i, at man ikke kan opsiges i femte ansættelsesmåned
til fratræden efter sjette. Hvis jeg er ansat første januar, kan jeg inden
udgangen af maj (femte måned) opsiges til fratrædelse den 30. juni, men er
jeg kommet ind i juni (sjette måned), kan jeg først opsiges med fratræden
med udgangen af september.

Jan

Fra : alexbo

Dato : 19-04-11 17:34

"Jan Kronsell" skrev

> [...]
>jeg kommet ind i juni (sjette måned), kan jeg først opsiges med fratræden

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.
I dit første svar skriver du at der er tre mdr. opsigelse i femte måned
fordi man opnår seks mdr. ansættelse ved fratræden.
Så er det jeg skriver at så kan man slet ikke siges op i femte måned med den
fratræden, fordi der så ikke er 3 mdr.'s varsel.
Nu skriver du at opsigelse i femte måned giver en md. varsel.

Har du skiftet mening, eller har jeg misforstået første svar?

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-04-11 21:32

> [...]
> Nu skriver du at opsigelse i femte måned giver en md. varsel.
>
> Har du skiftet mening, eller har jeg misforstået første svar?

Jeg har måske ikke udtrykt mig klart nok i første omgang. Hvis man inklusive
opsigelsesvarslet når mere end 6 måneder har man tre måneder. Det gør man
ikke, hvis man bliver sagt op i maj. Så har man værfet der netop 6 måneder.

Jan

Fra : alexbo

Dato : 19-04-11 22:05

"Jan Kronsell" > skrev

> [...]
> inklusive opsigelsesvarslet når mere end 6 måneder har man tre måneder.
> Det gør man ikke, hvis man bliver sagt op i maj. Så har man været der

Ok, det havde jeg så misforstået.

mvh
Alex Christensen