tyskland.
Fra : ruukjung

Dato : 14-04-11 09:43

Hej. Jeg er lidt sent ude, men tænkte på. Hvis jeg tager til Tyskland
med tog, vil de så kræve pas? problemet er at jeg er 16 år, men jeg
har stadig mit oprindelig pas, nemlig det thailandske pas. Jeg plejer
ikke at have nogle problemer med at rejse ud og ind igen, hvis jeg
enten er i følge af min mor eller det ''opholdstilladelse'' jeg kan på
klistret i mit pas, som jeg ber om ved udlændninge kontoret. Det kunne
jeg sagtens have gjort igen, men er lidt sent ude, da jeg gerne vil
til tyskland her på tirs. d. 19. og jeg kan så ikke nå at få det
klistermærke, desværre. Hvad gør man så?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-04-11 17:04

On Thu, 14 Apr 2011 08:43:05 -0700 (PDT), ruukjung
<monjawormser@hotmail.com> wrote:

> [...]
>til tyskland her på tirs. d. 19. og jeg kan så ikke nå at få det
>klistermærke, desværre. Hvad gør man så?

Fra
https://www.borger.dk/Emner/transport-og-rejser/pas/Sider/regler-om-pas.aspx
************
Rejser i Schengen-lande

Danmark er sammen med en række andre lande med i Schengen samarbejdet.
Dette betyder, at når du rejser til Belgien, Frankrig, Grækenland,
Italien, Luxembourg, Holland, Portugal, Tyskland, Spanien eller
Østrig, skal du ikke vise pas. Men da du skal kunne bevise dit
statsborgerskab, skal du alligevel medbringe dit pas, når du opholder
dig i et Schengen-land (gælder ikke de nordiske lande).
************

/Hans

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 14-04-11 20:32

> [...]
> statsborgerskab, skal du alligevel medbringe dit pas, når du opholder
> dig i et Schengen-land (gælder ikke de nordiske lande).

Jeg har altid godt kunne lide den dér.
Når man som f.eks. har dansk opholdstilladelse og rejser i Schengenlandene
skal man ikke vise pas, men for at dokumentere at man har opholdstilladelse
i Danmark skal man alligevel vise sit pas.
"Jeg skal se Deres pas, for at se om jeg behøver se Deres pas..."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-11 21:09

Henrik Eriksen skrev:

> Når man som f.eks. har dansk opholdstilladelse og rejser i Schengenlandene
> skal man ikke vise pas, men for at dokumentere at man har opholdstilladelse
> i Danmark skal man alligevel vise sit pas.

Det er ikke helt rigtigt. Man skal kunne dokumentere sin
identitet og sit statsborgerskab. Det kan i princippet være med
andet end et pas. Passet er blot det bedst kendte og sikreste.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-04-11 23:41

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> identitet og sit statsborgerskab. Det kan i princippet være med
> andet end et pas. Passet er blot det bedst kendte og sikreste.

Ikke enig. Uden for de nordiske lande er det kun pas som er gyldig
legitimation for danskere.
Her kan man i kort form læse reglerne for pas for danske statsborgere, EU og
nordiske statsborgere, samt for borgere fra tredjelande (som må være
tilfældet for spørgeren).
Her står så følgende:
Tredjelandsstatsborgere
Er du udlænding (ikke EU-, EØS- eller nordisk statsborger) med gyldig
opholdstilladelse til Danmark, kan du rejse til og opholde dig visumfrit i
et eller flere af de øvrige Schengen-lande i sammenlagt tre måneder inden
for et halvt år.

Du skal ved rejse til de øvrige Schengen-lande medbringe et gyldigt pas samt
en gyldig opholdstilladelse i form af et opholdskort eller en opholdsmærkat
i passet.

Disse betingelser gælder også for børn under 18 år.

Opholdskort og mærkater
Et af følgende danske opholdskort eller opholdsmærkater gælder ved visumfri
indrejse i et Schengen-land:

Opholdskort med angivelse af bogstavet A, B, C, D, E, F, G, H, J, K eller L
Lyserød/hvide opholds-mærkater med angivelse af bogstavet B, C, D, E, F,
H eller S.

citat slut.

Så der er ingen tvivl om, at pgl. skal medbringe pas samt opholdstilladelse.
Hvad der vil ske, hvis pgl. stoppes uden pas er jo rent gætteri. Ligesom man
kan blive stoppet af politiet herhjemme og i et tilfælde få en påtale og i
andre tilfælde få en bøde.
Så råd om bare at medbringe sygesikring og hvad ved jeg, mener jeg er
halsløs gerning, idet ingen konkret har kunnet fortælle,hvad der vil ske.
Tyskland er et "ordnung muss sein" samfund, som ikke mindst det tyske politi
lever op til.
I øvrigt er der hvert år masser af tyskere, som bliver nægtet indrejse i
Danmark, fordi de ikke medbringer pas, men i stedet andre
identifikationspapirer, som vist nok er anerkendt ved indrejse til bl.a.
Holland og Belgien, som de har særlige aftaler med. Noget i retning af den
nordiske pasunion.
Der bliver jævnligt holdt såkaldte særlige kontroller/storkontroller ved
eller i nærhed af grænsen, hvor man også kontrollerer pas.
Uden at være politisk er det jo heller ingen hemmelighed, at udover at
Schengenaftalen typisk gør det lettere at passere grænsen uden at bliver
kontrolleret, så ved alle jo også, at det også misbruges på alle mulige
måder, af dem som af forskellige årsager ikke har papirerne i orden, så
derfor mener jeg personligt, at folk uden orden i papirerne idag får kortere
snor end tidligere, idet der er så mange, som forsøger at snyde
myndighederne. Så derfor vil det oftest være nemmest, at dem som ikke har
orden i papirerne og tilfældigvis kontrolleres især ved grænsen, de vendes
bare uden videre om og sendes retur, også selv om det måske er åbenlyst, at
det iøvrigt er ordentlige mennesker. Men hvorfor bruge tid på at undersøge
det, når man bare kan vende dem om? Derudover er der også det problem, at de
aftaler der er omkring tilbagesendelse til f.eks. Tyskland, gør at det er
meget nemmere at vende dem direkte på grænsen. Er de først sluppet ind i
landet, vil de ikke sådan bare lige tage dem tilbage til Tyskland, medmindre
det er tyske statsborgere.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-04-11 21:52

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

Glemte mit link
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-11 17:14

ruukjung skrev:

> klistermærke, desværre. Hvad gør man så?

Hans har svaret. Du kan risikere at blive tilbageholdt ui
udlandet indtil man har fastslået dit statsborgerskab. Der er dog
også nogen der har taget chancen uden problemer. Det er kun hvis
en tilfældig betjent lige får den idé at han vil kontrollere hvor
du hører til, at problemet dukker op. Der er ingen faste steder
hvor man skal vise pas.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 14-04-11 17:45

"ruukjung" skrev

> [...]
> til tyskland her på tirs. d. 19. og jeg kan så ikke nå at få det
> klistermærke, desværre. Hvad gør man så?

Hvis du er Thailandsk statsborger vil jeg fraråde at rejse til Tyskland uden
danske papirer af den ene eller anden art.
Tyskland har visumkrav for Thailand, så at stå i Tyskland med et Thailandsk
pas uden visum eller andet godkendt kan give problemer.

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerdinRejse/UdenlandskeVisumregler/Tyskland.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : ruukjung

Dato : 14-04-11 11:22

On Apr 14, 5:43 pm, ruukjung <monjaworm...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> til tyskland her på tirs. d. 19. og jeg kan så ikke nå at få det
> klistermærke, desværre. Hvad gør man så?

Tak for svar alle sammen! :)
Hvad med sygesikring samt et brev hvor der står, at jeg har ret til at
bo i dk indtil jeg bliver 18, hvor jeg så skal søge om
opholdstilladelse. Jeg har boet i dk i over 10 år.
Grunden er jeg klar over. :(

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-04-11 18:51

"ruukjung" <monjawormser@hotmail.com> wrote in message

> Hvad med sygesikring samt et brev hvor der står, at jeg har ret til at
> bo i dk indtil jeg bliver 18, hvor jeg så skal søge om
> opholdstilladelse. Jeg har boet i dk i over 10 år.

Det afhænger meget af den evt. tyske myndighed der stopper dig.
Sandsynligvis vil det gå godt (ingen kontakt overhovedet / de accepterer dit
brev), i værste fald risikerer du at få dit ophold ødelagt / forlænget.
Overvej om det er det værd: Har du vigtige aftaler i Danmark kort efter
hjemkomst eller lignende.

Fra : alexbo

Dato : 14-04-11 19:10

"ruukjung" <monjawormser@hotmail.com> skrev

> Hvad med sygesikring samt et brev hvor der står, at jeg har ret til at
> bo i dk indtil jeg bliver 18, hvor jeg så skal søge om
> opholdstilladelse. Jeg har boet i dk i over 10 år.
> Grunden er jeg klar over. :(

Så tag dit sygesikringkort med og lad passet og brevet blive hjemme, bliver
du spurgt om ID så viser du sygesikringkortet og bankkort hvis du har det,
lad som om du er dansk, ikke noget med et Thailandsk pas, breve eller lange
forklaringer, du er dansker og vidste ikke du skulle have pas med.
Du er formentlig sammen med "rigtige" danskere, så du skal bare være een i
en gruppe danskere.

mvh
Alex Christensen

Fra : ruukjung

Dato : 14-04-11 11:21

Fra : alexbo

Dato : 14-04-11 19:08

"ruukjung" skrev

> Hvad med sygesikring samt et brev hvor der står, at jeg har ret til at
> bo i dk indtil jeg bliver 18, hvor jeg så skal søge om
> opholdstilladelse. Jeg har boet i dk i over 10 år.
> Grunden er jeg klar over. :(

Der er to veje at gå.
Enten få orden på papirerne, et dansk fremmedpas, et schengenvisum eller
hvad der nu skal til, det kan udlændingeservice hjælpe med.
Det tager tid og det har du åbenbart ikke.

Eller lade som om alt er i orden, tag sygesikringskort og evt. bankkort og
lign. med, lad pas og opholdstilladelse blive hjemme.
Du lader som om du er dansk statsborger der ikke har taget dit pas med, hvis
du er sammen med "rigtige" danskere er du bare en i gruppen af danskere på
besøg i Tyskland.

Bliver gruppen spurgt om ID viser du dit sygesikringkort, der er måske også
nogen af de andre der ikke har pas med.
Risikoen for at blive spurgt er meget lille, det er endnu ikke sket for mig
eller nogen jeg kender.

Et Thailandsk pas uden visum vil efter min mening give større problemer end
intet pas.

mvh
Alex Christensen

Fra : ruukjung

Dato : 14-04-11 13:20

> [...]
> til tyskland her på tirs. d. 19. og jeg kan så ikke nå at få det
> klistermærke, desværre. Hvad gør man så?

Er det en risiko jeg kan løbe tror I? Hvad er det værste,der kan ske i
såfald jeg bliver 'fanget'?
Har sygesikring, Bankkort, studiekort osv.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-11 21:10

ruukjung skrev:

> Er det en risiko jeg kan løbe tror I? Hvad er det værste,der kan ske i
> såfald jeg bliver 'fanget'?

Du kan blive tilbageholdt til man har haft kontakt til nogle
danske myndigheder der kan sige god for dig. Jeg har ikke hørt om
nogen der har prøvet det, og jeg aner ikke hvor lang tid det vil
tage.

--
Bertel