Steen F. skrev:
> Hvordan er reglerne for handel mellem private:
Hvis der ikke aftales andet, gælder der en toårig
reklamationsret. Som altid skal en evt. mangel vurderes i forhold
til varens alder og det aftalte.
> A køber en brugt harddiskoptager af B.
> Varen er 1½ år gammel og købes for 2000 kr.
En harddiskoptager der er 1½ år gammel, bør fungere problemfrit.
Min egen er meget ældre end det, og den er som ny.
> Inden købet stiller A en masse spørgsmål til B vedr. stand og tekniske
> detaljer omkring varen. A spørger bl.a. om optagelserne hakker når de
> afspilles. Det oplyser B at de ikke gør.
Der foreligger altså en klar mangel i forhold til det aftalte.
Det er muligt at A ikke specifikt sagde at det var en betingelse
at optageren ikke hakker, men alligevel vil jeg mene at det er
underforstået. Hvem vil gerne have hakkende optagelser?
> Efter handlen opdager A at billederne hakker ved afspilning. Det gælder
> hver eneste optagelse som er lavet på maskinen. Hak består af tydelige
> ryk i lyd og billede, og forekommer op til 5 gange pr. ½ time.
Varen svarer ikke til det oplyste. Du har derfor nogle
mangelsbeføjelser: (hvis der ikke er gået 2 år, og hvis du har
reklameret til sælger i tide):
Det er købelovens § 42 der regulerer forholdet. Det er et
specieskøb (A har købt en konkret, unik genstand):
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt
afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er
køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse
forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren
handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
Du kan altså vælge mellem at hæve købet eller at få et nedslag.
Og det er dig der vælger. Der kan næppe være tale om
skadeserstatning.
Hvis sælger vil prøve med at hakkeriet må være opstået efter
salget, kan det tilbagevises med at det ikke burde kunne lade sig
gøre ved en optager der ku ner 1½ år gammel.
I øvrigt har sælger stadig sin reklamationsret over for den han
selv købte af.
> B foreslår ændringer i maskinens firmware, formatering af harddisk,
> udskifting af antennekabel mv. men alt dette hjælper ikke.
Det lugter af at han godt kendte til problemet, men prøver at sno
sig.
> Hvordan er A nu stillet? Ophæve handlen og få pengene tilbage?
Det kan han vælge, ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/