+ eller - til stel
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-11 22:40

Hej
Jeg har købt en MGA fra 1958 som jeg er ved at renovere.

Da jeg købte bilen kørte motoren og vi kunne køre bilen op på traileren. Da
jeg kom hjem startede motoren. Derefter begynder jeg at renovere bilen .Jeg
tager billeder undervejs, efterhånden som jeg skiller bilen ad. På batteri
tilslutningen markerer jeg med farver for hhv plus og minus, samt jeg tager
et billede. Nu læser jeg i alt dokumentation at MGA far + til stel; men min
bil var batteriet monteret minus til stel. Jeg kan tydeligt se det på
billedet, så det er ikke en fejl ved min farvemarkering.

Personen jeg købte bilen af, har ikke brugt bilen; men har haft den stående
i et års tid inden salg-måske har han monteret batteriet. Bilen står med et
12 v batteri ikke 2x6volt

Mine spørgsmål er:

Kan bilen starte hvis der er byttet om på + og - ?

Kan det tænket at den er bygget om, så den har minus til stel?

Hvordan er det lettest at kontrollere det?

Hilsen
Karsten Skov

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-04-11 22:40

"Karsten Skov" <kskov(til)post.tele.dk> skrev

> Mine spørgsmål er:
>
> Kan bilen starte hvis der er byttet om på + og - ?

Sandsynligvis ikke på selvstarteren, men nok med startvinget.

> Kan det tænket at den er bygget om, så den har minus til stel?

Det er meget tænkeligt

> Hvordan er det lettest at kontrollere det?

Sæt strøm til starteren, hvis den kun drejer rundt uden at gå i indgreb, så
vender strømme forkert.

Hvis den derimod går i indgreb så motoren tørner, så vender strømmen den
rigtige vej.

Derefter kan du med et voltmeter se om du har plus eller minus til stel.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-04-11 23:06

Den 05-04-2011 23:39, Karsten Skov skrev:

> Kan bilen starte hvis der er byttet om på + og - ?

Ja

> Kan det tænket at den er bygget om, så den har minus til stel?

Det er nu ikke så svært at gøre. Byt om på batteriet og polerisér
dynamoen. Så er den ged barberet. Og årsagen var som regel at man kunne
benytte alle typer radio, der normalt havde minus til stel.

> Hvordan er det lettest at kontrollere det?

Det har du allerede gjort. Ved at bemærke polernes placering.

--
MVH
Ib Jakobsen