Hvad kan en alm. hobby-trailer REELT klare~
Fra : Jan .

Dato : 05-04-11 13:38

En alm. hobby trailer kan f.eks. have følgende mål og specifikationer
205 x 122 x 35 = ca. 0,9 m3
Totalvægt 500 og en Nyttelast på 375 kg

Jeg må blankt erkende at jeg, uvidende om hvor meget "ting" reelt
vejer, har kørt et fuldt læs kompost-jord, hvilket er et pænt
"overlæs".

Jeg har herunder citeret Brenderup trailers anvisning, MEN ... hvad
kan en trailers konstruktion reelt klare ved længere tids pres (læs:
læs)? Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?

mvh Jan

---
------
--------------fra--
brenderup.dk----------------------------------------------------
Af trailerens registreringsattest og af vægttavlen fremgår det, hvor
stor nyttelasten er. Vi må kraftigt fraråde overlæs, idet
køresikkerheden derved forringes stærkt.

Desuden kan overlæs medføre skader på dæk, aksel samt evt.
chassisramme, ligesom overlæs medfører bortfald af reklamationsret -
og iøvrigt er ulovligt. Et eksempel på overlæs:

En trailer type 2205 har en nyttelast på 325 kg. Ladmål er 2,05 x 1,30
x 0,40 m, hvilket giver et rumfang på ca. 1,0 m3.

Fyldes denne vogn f.eks. med sand, bliver lasten ca. 1.700 kg.

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-04-11 21:21

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen
>En alm. hobby trailer kan f.eks. have følgende mål og specifikationer
>205 x 122 x 35 = ca. 0,9 m3
>Totalvægt 500 og en Nyttelast på 375 kg

De fleste 500Kg's hobby-trailere er reelt 750Kg's der er vejet ned pga. du
så slipper for vægtafgift, derudover må de fleste alm. personbiler ikke køre
med mere end 450-550Kg uden påløbsbremse.

Trailerens svageste led er selve ophænget/affjedringen der består af noget
gummi der sidder mellem traileraksel og hjulophæng.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 05-04-11 21:25

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev :

>Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?

Kommer suverænt an på trailerens opbygning. F.eks har mange af de
billige STEMA trailere ret tynde bæringer til akslen

(Den lodrette plade, akslen sidder på)
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-04-11 21:58

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev

Jeg har herunder citeret Brenderup trailers anvisning, MEN ... hvad
kan en trailers konstruktion reelt klare ved længere tids pres (læs:
læs)? Det er vel hjul/aksler der er trailerens svageste led?

De trailere man oftest ser "parkeret" med punkteret hjul, har ofte ladt
fyldt med sand.

Men jeg har set alt for mange trailere hvor vangerne var bukkede efter
overlæs, ofte sker skaden dog først når den læssede trailer passerer et bump
eller et hul i vejen.

Den sjovest var ved den gamle kommunegrænse, en 2 akslet trailer stod med
godt med mursten på, og manglede de 2 venstre hjul.
Den midlandrende mand der havde kørt den, fortalte at den pludselig havde
smidt begge hjul med et brag.

Da jeg havde kigget lidt på traileren, gav jeg ham den anbefaling, at det
var godt fra tid til anden at efterspænde hjulene

På hver af de 2 bremsetromler sad en knækket bolt, de 6 andre bolte manglede
helt.
Formentlig var de manglende bolte raslet af én efter én i løbet af lang tid,
og til sidst var de 2 tilbageværende bolte knækket næsten samtidigt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Martin Bak

Dato : 05-04-11 22:33

> "Jan ." <janelne@gmail.com> skrev
>

> Formentlig var de manglende bolte raslet af én efter én i løbet af lang
> tid, og til sidst var de 2 tilbageværende bolte knækket næsten samtidigt.

Det må have været en rystende oplevelse...

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-04-11 02:17

On 5 Apr., 21:37, "Jan ." <jane...@gmail.com> wrote:
> [...]
> x 0,40 m, hvilket giver et rumfang på ca. 1,0 m3.
>
> Fyldes denne vogn f.eks. med sand, bliver lasten ca. 1.700 kg.

Som tidligere udviklingsingeniør hos en større dansk producent har jeg
da lidt ide om hvad de kan holde til.

Vi testede trailerne på MAN/Iveco's bane i Ulm i samarbejde med AL-KO
(aksel- og kuglekoblingsproducent). AL-KO ville ikke være med til at
køre med overlæs på banen, men en trailer kan også sagtens gå i
stykker med nominel last på en bane med slaghuller, brosten, riller
osv. Det kan en Audi A6 eller BMW 5 forresten også (trækbilen)...

Disse tests viste overvejende, hvilke samlinger der var for svage. Vi
har dog også testet f.eks. Stema (Harald Nyborg) og fået sådan en til
at bryde helt sammen på 10% af den strækning, vores egne skulle
gennemføre uden fejl. Første problem (skærm faldt af) kom efter 500
meter...
Rart lige at få sælgerne forklaret, hvad det er de konkurrerer med,
når de nu vil have os til at lave noget til samme pris...

Vi testede ikke specifikt, hvad trailerne skulle klare af overlæs. Mit
bud er at en 500/750 kg ubremset trailer af en fornuftig kvalitet kan
køres med 1500-2000 kg, hvis der køres forsigtigt. Bump og huller er
det der vil tage livet af den. Dækkene er sjældent overspecificeret,
så vær opmærksom på, at dæktryk osv skal være oppe på max, hvis der
køres med overlæs. Pas på med ekstremt kugletryk (200+ kg),
trækvangerne er ikke vanvittigt stærke.
Akslerne er altså pænt stærke nu til dags, men i gamle dage var der
lidt bøvl med svingarme, der kunne bukke.

Et hurtigt check af om du er ved at have læs på er at kigge på
svingarmene. Normalt er akslen lavet, så armene peger omkring 25°
nedad, og når de står vandret er det tid for at holde op med at læsse
mere på. Dette gælder for AL-KO, som har relativt stor fjedervej.
Knott og andre, som har akselrør i firkantprofil kan formentlig ikke
dreje mere end 15-20°, før advarselsklokkerne skal ringe.

MVH Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-04-11 17:18

Den 06-04-2011 10:16, Leo Jensen skrev:

> Disse tests viste overvejende, hvilke samlinger der var for svage.

Så må i have glemt at se på de fire nitter der forbinder beslaget med
forsmækken. Det ville jeg kunne gøre bedre med fire papsøm banket ind i
træpladen.

> Akslerne er altså pænt stærke nu til dags, men i gamle dage var der
> lidt bøvl med svingarme, der kunne bukke.

Helt gamle dage, det vil sige før 1980, var de også støbte. Det er det
på min gamle G1000. Den klarer nemt 2 tons.

I øvrigt solgt som chassis fra fabrikken til egen opbygning.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Lars Clement

Dato : 06-04-11 09:59

"Jan ." skrev i meddelelsen

[...]

tja

på en brenderup der er iorden går det fint med 1000 kg men eh... du skal
ikke køre 80 med det læs. NB jeg nævnte IKKE noget om ansvarlighed,
Venligst

Lars Clement

Fra : Jan .

Dato : 06-04-11 11:02

On 6 Apr., 10:16, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> Som tidligere udviklingsingeniør hos en større dansk producent har jeg
> da lidt ide om hvad de kan holde til.

Hej Lars. Tak for dit interessante indlæg.
og iøvrigt .... tak for anden respons i denne tråd!
mvh Jan

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-11 20:33

Der er ikke mange der ved det, men til oplysning vil jeg lige nævne, at blot
30% overlæs på en trailer giver en betinget frakendelse af kørekortet!

Så pas på derude.

Michael

Fra : alexbo

Dato : 06-04-11 21:11

"Trekroner" skrev

> Der er ikke mange der ved det, men til oplysning vil jeg lige nævne, at
> blot 30% overlæs på en trailer giver en betinget frakendelse af
> kørekortet!

Så vidt jeg ved gælder det ikke personbiler med tilhørende trailere.

§ 125. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal
betinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis

5) føreren under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over
3.500 kg har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største
tilladte totalvægt med mere end 30 pct.,

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-04-11 00:40

On Apr 6, 7:01 pm, "Jan ." <jane...@gmail.com> wrote:

> Hej Lars. Tak for dit interessante indlæg.
> og iøvrigt .... tak for anden respons i denne tråd!
> mvh Jan

Jeg hedder nu Leo, men en der hedder Lars har da også skrevet i
tråden...

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-04-11 00:48

On Apr 6, 6:18 pm, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> Så må i have glemt at se på de fire nitter der forbinder beslaget med
> forsmækken. Det ville jeg kunne gøre bedre med fire papsøm banket ind i
> træpladen.

Det sjove er, at disse nitter (som i øvrigt er pænt stærke) ikke
svigter, hvis man ikke kører med overlæs eller forkert
kugletryk...
Hvis det går galt er det jo ikke den store kunst at erstatte dem med 4
M8-bolte eller noget i den stil. Min vurdering er at papsømmene nok
vil svigte ret hurtigt...

> Helt gamle dage, det vil sige før 1980, var de også støbte. Det er det
> på min gamle G1000. Den klarer nemt 2 tons.

G1000 er jo heller ikke en lille hobbyting. På de små hobbytrailere
(og bådtrailere) var svingarmene lavet i kraftigt fladstål frem til
sidst i 90'erne.

MVH Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-04-11 17:43

Den 07-04-2011 08:47, Leo Jensen skrev:

> [...]
> Hvis det går galt er det jo ikke den store kunst at erstatte dem med 4
> M8-bolte eller noget i den stil. Min vurdering er at papsømmene nok

Nej, det med sømmene var også bare en provokation. Man bliver sikkert
også træt af rasleriet og får dem skiftet før de svigter.

> G1000 er jo heller ikke en lille hobbyting. På de små hobbytrailere
> (og bådtrailere) var svingarmene lavet i kraftigt fladstål frem til
> sidst i 90'erne.

Der gik man over til smedede arme der var svejset på røret ved
gummiaffjedringen. Til gengæld oplevede man nu efter 4-5 år at dette rør
tærede over, og hele hjulet og armen kun hængte fast i bremsekablet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Max

Dato : 07-04-11 09:48

Hej Jan

> Jeg må blankt erkende at jeg, uvidende om hvor meget "ting" reelt
> vejer, har kørt et fuldt læs kompost-jord, hvilket er et pænt
> "overlæs".

Pas på med overlæs under alle former, men kan komme
så gruelig galt afsted :)

http://politiken.dk/indland/ECE1247963/svensker-med-bilen-fuld-af-oel-spraengte-alle-vaegtgraenser/

--
Mvh Max