Universal lambdasonde
Fra : Leo Jensen

Dato : 05-04-11 02:05

Hej

Jeg skal til at montere en universal lambdasonde på min Jaguar. Det er
en Lucas LEB123. Monteringsvejledningen siger, at man skal klippe den
originale ledning og bruge de medfølgende klembøsninger til at samle
ledningerne med den nye sensors 12-14 cm lange ledninger.

Jeg ville helt klart lodde, hvis ingen fortalte mig andet, men når de
nu skriver DO NOT WELD og ved at man kan bruge loddepunkter til at
lave temperatursensorer bliver man jo lidt i tvivl.

Derfor: Har nogen af jer erfaring med at lodde disse ledninger, og er
erfaringerne gode eller dårlige...?
SNG Barratt (reservedelsleverandøren) er i tvivl om om det er OK at
lodde, og jeg har altså ikke taget mig sammen til at kontakte Lucas
(Prince of Darkness)

MVH Leo

Fra : Leif Neland

Dato : 05-04-11 09:52

Den 05-04-2011 10:04, Leo Jensen skrev:
> [...]
> lave temperatursensorer bliver man jo lidt i tvivl.
>
> Derfor: Har nogen af jer erfaring med at lodde disse ledninger, og er

Tilsvarende vil jeg gerne høre om dine erfaringer med at stikke fingrene
i kødmaskinen der, hvor der er skiltet "STIK IKKE FINGRENE I KØDMASKINEN".

Eller at gå over skinnerne, når højttaleren siger "GÅ IKKE OVER SPORET,
DER KOMMER TOG"

Hvilken del af DO NOT WELD har du problemer med?

Leif

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-04-11 03:06

On 5 Apr., 10:52, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:

> Hvilken del af DO NOT WELD har du problemer med?

Lodning og svejsning er jo ikke det samme. Mit problem med DO NOT WELD
er at det ikke er realistisk at svejse og at de derfor MÅSKE mener
lodde og ikke svejse.

Jeg kan sagtens lodde det og forsvare det, da jeg jo ikke har svejset,
men hvis det ikke virker bagefter er det ligegyldigt, at jeg i teorien
har ret...

MVH Leo

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 10:18

On Tue, 5 Apr 2011 01:04:54 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

> [...]
>nu skriver DO NOT WELD og ved at man kan bruge loddepunkter til at
>lave temperatursensorer bliver man jo lidt i tvivl.
Lucas er ikke ene om dette, Bosch siger det samme, ihvert fald på den
sidste sonde jeg så fra dem, der var vist også nogle andre lidt spøjse
detaljer omkring hvad man måtte gøre og ikke gøre ifbm. monteringen.

En anden forklaring jeg fik var det det skyldes at selve sensor
elementet får frisk luft via ledningen og hvis man lodder blokerer man
for at luften kan komme ind.

Sensorelementer får udstødningsgas på den ene side og frisk luft på
den anden så at sige, så den må foretager en relativ måling af O2
ifht. luftens O2 indhold. Om "gamle" lambda sonder har målt absolut,
der er jeg svar skyldig, men det er først efter fremkomsten at
universal lambda sonder at problemstillingen med lodning er kommet
frem.

Jeg har dog hørt om folk der har loddet deres universal lambda sonde
og de siger at de ikke har observeret noget unormalt.

Jeg ville følge fabrikantens anvisninger, specielt når de nu afviger
fra hvad man ellers ville betragte som værende fornuftigt og brugbart.

/Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-04-11 14:49

> [...]
> der er jeg svar skyldig, men det er først efter fremkomsten at
> universal lambda sonder at problemstillingen med lodning er kommet

Der kan læses om lambdasonder her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor

Der er forskellige typer og netop det med ledningerne og reference-luft er
beskrevet i afsnittet om Titania sonder.
Dette på trods af at det gælder for Zirconia sonder

> Jeg har dog hørt om folk der har loddet deres universal lambda sonde
> og de siger at de ikke har observeret noget unormalt.

Det er ikke meget luft der skal til

> Jeg ville følge fabrikantens anvisninger, specielt når de nu afviger
> fra hvad man ellers ville betragte som værende fornuftigt og brugbart.

Samme her.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-04-11 03:37

On 5 Apr., 11:17, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg ville følge fabrikantens anvisninger, specielt når de nu afviger
> fra hvad man ellers ville betragte som værende fornuftigt og brugbart.

Tja, der er krympeflex med til at sikre samlingerne, og det vil da
normalt blive temmelig tæt, men det kan selvfølgelig være at det er en
speciel permeabel udgave...

Anyways, jeg tror sq jeg gør som de siger, selv om de bestemt burde
skrive DO NOT SOLDER og ikke DO NOT WELD. Samlingen og lambdasonden
sidder forbavsende godt beskyttet, det var svært at se, at den var 19
år og 228000 km gammel.

MVH Leo

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 11:12

On Tue, 5 Apr 2011 02:37:09 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Anyways, jeg tror sq jeg gør som de siger, selv om de bestemt burde
>skrive DO NOT SOLDER og ikke DO NOT WELD.
Jeg er overbevist om at de faktisk mener det når de skriver DO NOT
WELD, for ser du, når sonden ikke kan skrues fast fordi der ikke er
flere rynker tilbage, hvad gør man så ? Man kan svejse sonden fast og
det anbefaler de så at man ikke gør.

Du skal også passe på med hvad der kommer i nærheden af selve sondens
element, ting der indeholder silicone er ikke smart, så pas på med
hvad du evt. smører på gevindet på sonden for at denne ikke skal
"ruste" fast. Alle smarte ting på spraydåse bør holdes langt væk.

Lad vær med at gøre som nogle har gjort når de lige skulle teste inden
de skruer sonden fast, de lader plastik beskyttelseshætten sidde på
sonden medens de sætter strøm på. Sonden bliver meget varm, plastik
smelter = ny sensor.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 05-04-11 10:42

"Leo Jensen" skrev

> Derfor: Har nogen af jer erfaring med at lodde disse ledninger, og er
> erfaringerne gode eller dårlige...?

Jeg synes ikke det er en god ide at lodde ledninger, jeg ved godt at mange
anser det for den ultimative samling, men ingen bilfabrikker lodder
samlinger, og jeg gør det aldrig selv.
Lodninger gør ledninger stive og skrøbelige men hvis man er bidt af lodning
finder der krympesamlinger med tin, de er udmærkede.
En loddet og vandtæt samling.
http://www.hella.dk/katalog/Default.asp?Menu=779&vare=781&varenr=8KW%20744%20887-013#TOP

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-04-11 04:24

On 5 Apr., 12:11, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> flere rynker tilbage, hvad g r man s ? Man kan svejse sonden fast og
> det anbefaler de s at man ikke g r.
>
> Du skal ogs passe p med hvad der kommer i n rheden af selve sondens
> element, ting der indeholder silicone er ikke smart, s pas p med
> hvad du evt. sm rer p gevindet p sonden for at denne ikke skal
> "ruste" fast. Alle smarte ting p sprayd se b r holdes langt v k.
>
> Lad v r med at g re som nogle har gjort n r de lige skulle teste inden
> de skruer sonden fast, de lader plastik beskyttelsesh tten sidde p
> sonden medens de s tter str m p . Sonden bliver meget varm, plastik

Det lyder da som den rigtige forklaring. Mit gevind er nu fint, så jeg
havde slet ikke tænkt i de baner. Den får bare noget kobberfedt, og
det bliver kun på gevindet...

MVH Leo

Fra : BJ 2620

Dato : 05-04-11 16:10

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg forstå udemærket at du sætter spørgsmålstegn ved tilsyneladende
meningsløse anvisninger.
Historien har vist, at der kan komme de skækkeligste ting ud af at folk
ukritisk parerer ordrer.
Såfremt den aktuelle anvisning faktisk vedrører lodning af ledningen kunne
forklaringen også være at der er en risiko for at ødelægge sonde eller
elektronikken med statisk elektricitet eller i værste fald overgang i
loddekolben.
Mvh. BJ

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 16:21

On Tue, 5 Apr 2011 17:09:55 +0200, "BJ 2620" <maps.bent@gmail.com>
wrote:

>Jeg forstå udemærket at du sætter spørgsmålstegn ved tilsyneladende
>meningsløse anvisninger.
Manglende viden kan føre til mange mærkelige konklusioner, bla.
fejltolkninger.

>Historien har vist, at der kan komme de skækkeligste ting ud af at folk
>ukritisk parerer ordrer.
Ikke når de har sat sig lidt ind i tingene, og det er jo lige det OPer
forsøger at gøre.

> [...]
>forklaringen også være at der er en risiko for at ødelægge sonde eller
>elektronikken med statisk elektricitet eller i værste fald overgang i
Nej, det skyldes udelukkende det faktum at lambdasonden skal kunne
trække vejret så at sige, og det gør den så i dette tilfælde via
ledningerne.
Faktisk så må man heller ikke knække ledningen eller fastgører den for
kraftigt forstået som at man klemmer ledningen sammen så luftflowet
begrænses.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 05-04-11 16:29

"Hans Kjaergaard" skrev

> Nej, det skyldes udelukkende det faktum at lambdasonden skal kunne
> trække vejret så at sige, og det gør den så i dette tilfælde via
> ledningerne.

Nej det gør den altså ikke, ledningerne transporterer strøm og intet andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 16:58

On Tue, 5 Apr 2011 17:29:05 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" skrev

>Nej det gør den altså ikke, ledningerne transporterer strøm og intet andet.
Ledningsnettet fra sonden bruges til at ånde igemmen, Bosch har selv
udtalt fgl.:
*********************
......... newer style O2 sensors "breathe" through their wire
connectors insulation and have no vent hole.
*********************

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 05-04-11 17:23

"Hans Kjaergaard" skrev

> [...]
> *********************
> ........ newer style O2 sensors "breathe" through their wire
> connectors insulation and have no vent hole.

Jaså,
men jeg er nu ikke sikker på de mener hele vejen gennem ledningen, men
gennem isolationen lige inden sonden.
Men transporterer luft gør ledningen så, det erkender jeg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 17:31

On Tue, 5 Apr 2011 18:22:34 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>gennem isolationen lige inden sonden.
>Men transporterer luft gør ledningen så, det erkender jeg.

Jeg må erkende at jeg også undrede mig over dette lidt spøjse
påstulat, men på den anden side så kan luft og væske sagtens
transporteres igemmen en ledning, det er så en særdeles uønsket
bivirkning, men det sker.
Så at nogen så har valgt at udnytte dette må man så tage til
efterretning.

Bosch skriver også fgl. omkring monteringen af denne Lambdasonde type:
*******************
The sensor receives the reference air through the connection cable.
This means that the connector must be clean and dry.
Contact spray, and anti-corrosion agents etc. are forbidden.
The connection cable must not be soldered. It must only be crimped,
clamped, or secured by screws.
*******************

/Hans

Fra : BJ 2620

Dato : 07-04-11 14:41

> Manglende viden kan føre til mange mærkelige konklusioner, bla.
> fejltolkninger.

Enig, men måden at øge sin viden på er bl.a. at spørge om det man ikke
forstår.
Mit bidrag til debatten blev fremprovokeret af Leifs noget sarkastike måde
at afvise spørgeren på.
I øvrigt beklager jeg, at jeg hermed er med til at bringe debatten væk fra
emnet - ikke mere herfra.