BMW retur efter skade... eller hvad?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-04-11 16:02

Hej.

Min kone (naturligvis tog for en gangs skyld BMW´en i sidste uge.
Da hun skulle forlade parkeringskælderen, bliver hun pludselig
angrebet af en betonsøjle! Det sker vist nok tit, har jeg hørt?

Nå, der er nogle skrabemærker langs forskærmen og den ene fælg. Det
forreste højre hjørne har også fået et hug, og sidder bukket ind under
lygten. Fælgen er også blevet skrammet og bliver poleret, eller hvad
de nu gør.

Træls, men forsikringen og værkstedet ordner tingene... jeg har bilen
tilbage fredag hvor jeg henter den i Aalborg, og kører hjem til
Hjørring. Der er 50 km.

Da jeg så igen skal bruge den søndag aften, og forsøger at komme i
gang, "slæber" den ligesom og giver en skrækkelig "metallisk" lyd fra
sig. Jeg troede først at jeg havde glemt at trække håndbremsen, men
nej.

Jeg går en runde og kan konstatere, at den "hænger" helt vildt ude ved
højre front (der hvor skaden var sket). Hvor der i venstre side er ca
5-10 cm fra dæk til skærmkant, er dækket i højre side oppe UNDER
skærmkanten.

Jeg kigger ned i motorrummet, og mener at kunne se en "oliepøl"
dernede.

Hér er det så, at jeg bliver en smule nervøs. Det er i samme side som
skaden skete... værkstedet har haft det nedereste af fronten af, samt
hjulet. Det er logisk, at jeg mener at der er en sammenhæng mellem, at
de har skilt bilen ad i samme område, og mit nye problem, men på den
anden side, er det da også mærkeligt at jeg kører 50 km hjem uden
problemer?

Er der nogen der har et bud på, hvad der kan være skyld i, at bilen
hænger helt nede i samme højre hjørne som bragede ind i en
betonsøjle? Kan det være en fjedrer eller en støddæmper der er blevet
utæt?

Bilen er en BMW 530d 2007 hvis det er nogen hjælp?

Håber nogen har et bud.

Mvh.

Jasper

Fra : Allan F

Dato : 04-04-11 07:02

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasperahrensbach@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hej.

Bilen er en BMW 530d 2007 hvis det er nogen hjælp?

Håber nogen har et bud.

Mvh.
Jasper

Tyder meget på en knækket fjeder, eller måske en ikke-repareret skade på
hjulophænget. Sporer bilen? Hvad sker der hvis du med hånden trykker skærmen
ned i højre og venstre hjørne? Stopper svingningerne lige hurtigt?

Selvom fjederen er knækket, kan stumperne godt kile sig sammen, så bilen
kører næsten normalt. Hvis hjulophænget er bøjet, er det usandsynligt at
sporingen er i orden. Ring til de flinke falckfolk og få dem til at
transportere bilen tilbage til værkstedet, for den er højst sandsynlig
livsfarlig at køre i.

Allan F

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 06-04-11 15:58

> [...]
> sporingen er i orden. Ring til de flinke falckfolk og få dem til at
> transportere bilen tilbage til værkstedet, for den er højst sandsynlig

Jeps... det var en knækket fjeder. Ifølge BMW i Aalborg, er det
åbenbart ikke usædvanligt at bilen kan stå parkeret og bryde sammen!
Men det er sgu da et utroligt sammentræf, at det sker lige efter at
bilen har været imod en beton stolpe i en kælder, hvor værkstedet
efterfølgende har haft rykket rundt med kofanger samt fælg? Men
fjederen kan åbenbart ikke henføres til skaden... Sikke noget møg, men
fair nok
at forsikringen ikke skal betale for noget, der intet har med skaden
at gøre. Surt at undvære bilen i endnu en uge pga. bestilling af
fjeder fra
Tyskland. Men det tyder vel også på, at det ikke sker hver dag

Jeg skulle kun være glad for, at det ikke skete med 150 km/t på
motorvejen... Betryggende Men det har åbenbart aldrig været et
problem på 5-serien.

Falck manden fortalte til gengæld, at Peugeot har et stort problem med
disse fjedre... sidste uge var han på ikke mindre en 3 assistancer af
denne slags!
Så hvis der ikke går ild i skidtet, kan man se frem til en tur i
autoværnet?

Mvh.

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-11 11:14

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasperahrensbach@gmail.com> wrote in message

>Jeps... det var en knækket fjeder. Ifølge BMW i Aalborg, er det
>åbenbart ikke usædvanligt at bilen kan stå parkeret og bryde sammen!

Det sker på mange biler at fjedere knækker. Det sker næsten aldrig ved
ligeud kørsel, men mest når man kører helt langsomt og vrider meget i rattet
i et skarp drej. Her er belastningen størst.
Har 3 gange haft knækkede forfjedre i min tidl. mondeo.

Tror heller ikke fjedere er knækket i forbindelse med konens kørsel eller
værkstedets rep. Det er bare et sammentræf vil jeg sige.

--
Tom

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-04-11 20:33

"Jasper Norman Ahrensbach" skrev i meddelelsen

[...]
------------------
Dét vil næppe ske. Jeg vil tro, fjedren er brækket ifm., at bilen blev hejst
op, hvorved fjedrene strækkes ud...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-11 05:13

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> Falck manden fortalte til gengæld, at Peugeot har et stort problem med
> disse fjedre... sidste uge var han på ikke mindre en 3 assistancer af
> denne slags!

Der kørte en kampange på PSA biler for en del år siden. De fik "poser
om fjedrene", til når de knækkede.

> Så hvis der ikke går ild i skidtet, kan man se frem til en tur i
> autoværnet?

Nej, det er sjældent at det ender så galt, fjederen knækker oppe ved
fjederskålen.

Klaus
http://www.moppe.dk