/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Selvbetjent optag og isætning agf sejlbåde
Fra : oem


Dato : 02-04-11 05:22

Ja jeg ved godt det er et kontroversielt og farligt emne (sikkerhed
osv.). Men hvor ville det være dejligt hvis man selv kunne tage sin
båd op og sætte den i. Det kunne også spare lidt penge, både på
havnens personale og på gebyr til op/isætning.

Er der nogen der har kendskab til havne eller systemer hvor man med
selvbetjent udstyr kan gøre det. Jeg mener jeg læste om et sted hvor
ca 25 medlemmer var blevet uddannet til det og derfor kunne selv.

F.eks. en svingkran, kombineret med flytbart stativ. Mastekranerne er
vel selvbetjente, så lidt flere tons kan vel ikke gøre den store
forskel, hvis det ¨'farlige' areal afskærmes. Forsikringsmæssigt er
båden jo ens eget ansvar, mens udstyret jo så skal være forsikret
gennem havnen. Efter løft kan båd (og stativ) jo så fragtes til en
plads via flytbart stativ, som mange havne alligevel har anskaffet de
senere år. De kan vel efterhånden styres på samme måde som en 'mover'
til en campingvogn?

 
 
Harding E. Larsen (02-04-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-04-11 07:34

I Kastrup har vi en kombikran mastedelen kan løfte op til 500 kg og
bådløftedelen 2,5 tons, der betjenes ag bådejerne se

http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/103-0331%5E_IMG..JPG

Større både løftes med en mobilkran med uddannet personale

Mvh/Harding


On 2 Apr., 13:22, oem <o...@live.dk> wrote:
> Ja jeg ved godt det er et kontroversielt og farligt emne (sikkerhed
> osv.). Men hvor ville det være dejligt hvis man selv kunne tage sin
> båd op og sætte den i. Det kunne også spare lidt penge, både på
> havnens personale og på gebyr til op/isætning.
>
> Er der nogen der har kendskab til havne eller systemer hvor man med
> selvbetjent udstyr kan gøre det. Jeg mener jeg læste om et sted hvor
> ca 25 medlemmer var blevet uddannet til det og derfor kunne selv.
>
> F.eks. en svingkran, kombineret med flytbart stativ. Mastekranerne er
> vel selvbetjente, så lidt flere tons kan vel ikke gøre den store
> forskel, hvis det ¨'farlige' areal afskærmes. Forsikringsmæssigt er
> båden jo ens eget ansvar, mens udstyret jo så skal være forsikret
> gennem havnen. Efter løft kan båd (og stativ) jo så fragtes til en
> plads via flytbart stativ, som mange havne alligevel har anskaffet de
> senere år. De kan vel efterhånden styres på samme måde som en 'mover'
> til en campingvogn?


Leon Hulstrøm (03-04-2011)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 03-04-11 08:07

Vi har en svingkran i Korsør, der er fjernbetjent

http://www.korsoersejlklub.dk/Kapsejlads

Mvh
Leon

---
"oem" <oem@live.dk> skrev i en meddelelse
news:ce506214-8389-4038-b591-7264bbb4b460@4g2000yql.googlegroups.com...
Ja jeg ved godt det er et kontroversielt og farligt emne (sikkerhed
osv.). Men hvor ville det være dejligt hvis man selv kunne tage sin
båd op og sætte den i. Det kunne også spare lidt penge, både på
havnens personale og på gebyr til op/isætning.

Er der nogen der har kendskab til havne eller systemer hvor man med
selvbetjent udstyr kan gøre det. Jeg mener jeg læste om et sted hvor
ca 25 medlemmer var blevet uddannet til det og derfor kunne selv.

F.eks. en svingkran, kombineret med flytbart stativ. Mastekranerne er
vel selvbetjente, så lidt flere tons kan vel ikke gøre den store
forskel, hvis det ¨'farlige' areal afskærmes. Forsikringsmæssigt er
båden jo ens eget ansvar, mens udstyret jo så skal være forsikret
gennem havnen. Efter løft kan båd (og stativ) jo så fragtes til en
plads via flytbart stativ, som mange havne alligevel har anskaffet de
senere år. De kan vel efterhånden styres på samme måde som en 'mover'
til en campingvogn?



Hans, \" URD\" Cont~ (03-04-2011)
Kommentar
Fra : Hans, \" URD\" Cont~


Dato : 03-04-11 11:35

Til en kran der kan løfte og svinge kræves kranførercertifikat. Kan den kun
løfte kræves certifikat hvis den kan løfte mere end 5T.
Hans



Leon Hulstrøm (03-04-2011)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 03-04-11 19:06

Det er ikke rigtigt !!

§1, stk. 2 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 382

Kravet om krancertifikat gælder ikke:

1. kraner (hejsemidler), hvor belastningen fra byrden ikke giver kranen et
væltende moment, og hvor byrden ikke er over 5000 kg
2. konsolkraner med en maksimalt belastning på 5000 kg
3. lastbilmonterede kraner på ikke over 8 tonsmeter
4. kraner hvor fald eller svingning af byrden ikke kan forvolde personskade
5. kraner og lignende hejsemidler, der tilhører et skib og føres af dets
besætning
6. kraner der anvendes til serieløft i en afgrænset arbejdsproces og med en
maksimal løftehøjde på 1,5 m
Mvh
Leon

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:4d984d6c$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Til en kran der kan løfte og svinge kræves kranførercertifikat. Kan den
> kun løfte kræves certifikat hvis den kan løfte mere end 5T.
> Hans
>



Jan Rasmussen (06-04-2011)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 06-04-11 20:56

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:4d98b713$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er ikke rigtigt !!
>
> §1, stk. 2 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 382
>
> Kravet om krancertifikat gælder ikke:
>
> 1. kraner (hejsemidler), hvor belastningen fra byrden ikke giver kranen et
> væltende moment, og hvor byrden ikke er over 5000 kg
> 2. konsolkraner med en maksimalt belastning på 5000 kg
> 3. lastbilmonterede kraner på ikke over 8 tonsmeter
> 4. kraner hvor fald eller svingning af byrden ikke kan forvolde
> personskade
> 5. kraner og lignende hejsemidler, der tilhører et skib og føres af dets
> besætning
> 6. kraner der anvendes til serieløft i en afgrænset arbejdsproces og med
> en maksimal løftehøjde på 1,5 m
> Mvh
> Leon
>
> " Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d984d6c$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Til en kran der kan løfte og svinge kræves kranførercertifikat. Kan den
>> kun løfte kræves certifikat hvis den kan løfte mere end 5T.
>> Hans
>>
>

Hmm.. det må man sige...

Og hvor ser man så lige fortolkningen på "væltende moment" mon det er
overbelastning
løfter man en byrde i en svingkran er der vel et "væltende moment"

Synes der er flere punkter der er lidt uklare at fortolke.

Mvh
JR



Harding E. Larsen (06-04-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-04-11 14:34

Det er nødvendigt med et solidt fundament, der kan modstå de kræfter,
der forsøger at tippe kranen, og her skal der både tages hensyn til
lasten, egenvægten og vinden. Typisk regnes med forholdet 1,5 i
forhold til lasten.
Det er det der betegnes som det væltende moment.

Mvh/Harding

On 6 Apr., 21:55, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> skrev i en meddelelsenews:4d98b713$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > Det er ikke rigtigt !!
>
> > §1, stk. 2 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 382
>
> > Kravet om krancertifikat gælder ikke:
>
> > 1. kraner (hejsemidler), hvor belastningen fra byrden ikke giver kranen et
> > væltende moment, og hvor byrden ikke er over 5000 kg
> > 2. konsolkraner med en maksimalt belastning på 5000 kg
> > 3. lastbilmonterede kraner på ikke over 8 tonsmeter
> > 4. kraner hvor fald eller svingning af byrden ikke kan forvolde
> > personskade
> > 5. kraner og lignende hejsemidler, der tilhører et skib og føres af dets
> > besætning
> > 6. kraner der anvendes til serieløft i en afgrænset arbejdsproces og med
> > en maksimal løftehøjde på 1,5 m
> > Mvh
> > Leon
>
> > " Hans, " URD" Contessa 32." <u...@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> >news:4d984d6c$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Til en kran der kan løfte og svinge kræves kranførercertifikat. Kan den
> >> kun løfte kræves certifikat hvis den kan løfte mere end 5T.
> >> Hans
>
> Hmm.. det må man sige...
>
> Og hvor ser man så lige fortolkningen på "væltende moment" mon det er
> overbelastning
> løfter man en byrde i en svingkran er der vel et "væltende moment"
>
> Synes der er flere punkter der er lidt uklare at fortolke.
>
> Mvh
> JR- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


oem (07-04-2011)
Kommentar
Fra : oem


Dato : 07-04-11 08:20

Jeg har i hvert fald foreløbigt nok fakta og oplysninger at gå videre
med, hvis jeg finder en passende lejlighed til det
Tak



Morten Hindsholm (08-04-2011)
Kommentar
Fra : Morten Hindsholm


Dato : 08-04-11 13:17

oem <oem@live.dk> writes:
> Ja jeg ved godt det er et kontroversielt og farligt emne (sikkerhed
> osv.). Men hvor ville det være dejligt hvis man selv kunne tage sin
> båd op og sætte den i. Det kunne også spare lidt penge, både på
> havnens personale og på gebyr til op/isætning.
>
> Er der nogen der har kendskab til havne eller systemer hvor man med
> selvbetjent udstyr kan gøre det. Jeg mener jeg læste om et sted hvor
> ca 25 medlemmer var blevet uddannet til det og derfor kunne selv.

I Hadsund har vi et gammelt - men velfungerende - system med bedding som
betyder at bådejerne til hver en tid selv kan tage både op af vandet (og sætte
dem i igen). Man kan ane systemet på kortet her: http://goo.gl/maps/FK9h

På land står bådene på skinner på specielle bådvogne med tipvognshjul (små
jernbanehjul) og kan derfor skubbes med håndkraft eller med havnens lille
gummiged.

--
/\/\orten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste