Æbletræsespalier
Fra : Nielsen

Dato : 10-08-01 12:03

Jeg har lige set en Hokus Krokus udsendelse, hvor de besøger haver fra
tidligere udsendelser.
Jeg kunne godt tænke mig at lave et æbletræsespalier ligesom det de havde i
den ene have.
Men hvordan griber man det an?. Med hensyn til valg af stolper, snore og
æbletræssorter.

På forhånd tak

Lisbeth

Fra : H. Olesen

Dato : 10-08-01 13:49

On Fri, 10 Aug 2001 13:02:54 +0200, "Nielsen"
<poel_noerregade@hotmail.dk> wrote:

> [...]
>tidligere udsendelser.
>Jeg kunne godt tænke mig at lave et æbletræsespalier ligesom det de havde i

Mon ikke det står i den bog de reklamerede for "Hokus Krokus"?
Såvidt jeg forstod, så var det "opskrifter" på hvad de havde lavet i
de forskellige haver.

Men det kan selvfølgelig være, at du kan få endnu bedre forslag i
denne gruppe

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 11-08-01 22:29

Hej Lisbeth

Jeg er ved at planlægge hvilke æblesorter jeg kan pode mhp. at lave
triplepodninger (3 sorter på samme grundstamme) og har lavet en oversigt
over æblesorter, hvor de er grupperet efter deres væxtstørrelse og
høsttidspunkt.

Jeg tror du kan bruge oversigten som inspiration til hvilke sorter du vil
vælge til dit espalier.
Oversigten kan du finde på denne side :

http://klaus_eriksen.homepage.dk/greensites/aeblesrt.html

Med hensyn til stolper og snore, så har jeg en espalier, hvor der de første
6 år blev brugt stolper med en diameter på 8 cm og ca. 240 cm lange.
Almindelig tråd, som også anvendes til el-dyrehegn, blev fastgjort til
stolperne med ca. en halv meters afstand. Mellem stolperne var der ca. 3
meter.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 12-08-01 22:29

Den 10/08-2001 klokken 13:02, skrev "Nielsen" <poel_noerregade@hotmail.dk>
i <9l0f1j$e05$1@sunsite.dk>:

> Jeg har lige set en Hokus Krokus udsendelse, hvor de besøger haver fra
> tidligere udsendelser.
[klip]

Var der nogen, der i omtalte udsendelse bemærkede, at der manglede nogle
vandrette grene på ihvert fald ét af træerne?

Findes der andre muligheder for at "redde" dette, end ved at skære
hovedstammen tilbage, og så håbe på, at dette frembringer mindst 3 nye
skud?

Med venlig hilsen,
Kjeld