Lidt matematik
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-11 19:08

Golf i sjette aftapning har nu kørt 32923 km i min varetægt.

Den har brugt 1891,93 liter brændstof til det, brændstoffet har i
genenmsnit kostet 10,36 kr/l og MFA'en har fortalt at bilen har gået
14,92 km/l

Men regner jeg baglæns på tallene viser det sig at det ikke passer.
Matematikken ender ud med 14,98 km/l, men jeg betaler grøn ejerafgift
af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ......

Ind til videre har jeg postet for 19591,39 kr brændstof på slæden.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : .J.S...

Dato : 30-03-11 21:08

"Klaus D. Mikkelsen" wrote in message

[...]

Ja det er sgu lidt ringe de ikke kan få den måler til at passe ordentligt

Min er en 122 hk udgave, og med lidt umage kører jeg over 16km/l på min
daglige tur på 8km, det synes jeg egentligt er ok for så korte ture.
Desværre er mit temperement ikke altid til sparekørsel så gennemsnittet
kommer nok ikke derop .-)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-11 06:07

".J.S..." skriver:

> Ja det er sgu lidt ringe de ikke kan få den måler til at passe ordentligt

I min 5'er diesel var den noget for positiv inden jeg fik den
justeret.

> [...]
> daglige tur på 8km, det synes jeg egentligt er ok for så korte ture.
> Desværre er mit temperement ikke altid til sparekørsel så gennemsnittet

Det sjove er at jeg er åbenbart langt bedre til at køre økonomi end
min kone - omend jeg ikke altid er særligt økonomisk.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Mikael

Dato : 31-03-11 05:11

On 31 Mar., 07:06, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Det sjove er at jeg er åbenbart langt bedre til at køre økonomi end
> min kone - omend jeg ikke altid er særligt økonomisk.

Det kan være du kigger lidt længere frem i trafikken end din kone gør,
det er sjældent kvinderne der kigger langt frem i trafikken.

Mikael

Fra : Topper

Dato : 31-03-11 13:27

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Men regner jeg baglæns på tallene viser det sig at det ikke passer.
> Matematikken ender ud med 14,98 km/l, men jeg betaler grøn ejerafgift
> af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ....

Har du prøvet at holde triptælleren op mod en trip på en gps ?
Det er ikke altid man har kørt de km. man tror.

Torben E

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-11 14:34

Topper skriver:

> Har du prøvet at holde triptælleren op mod en trip på en gps ?

Nej, det har jeg ikke prøvet, er ikke sikker på at jeg har trip på min
GPS.

Til gengæld har jeg kigget på km/t målinger i forhold til GPS.

Speedometernålen er cirka 8% for positiv.
Fartpilot og digitalt speedometer i MFA er cirka 6% for positiv.
Gennemsnitshastighed i MFA er cirka 1% for positiv.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Topper

Dato : 31-03-11 18:47

> [...]
> Fartpilot og digitalt speedometer i MFA er cirka 6% for positiv.
> Gennemsnitshastighed i MFA er cirka 1% for positiv.

Okay, det kunne jo ellers være sjovt at finde ud af, speedo og trip
behøves nemlig ikke at følges ad, det vil jo give en forkert udregning
af km/l.

Torben E.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-04-11 06:12

> Okay, det kunne jo ellers være sjovt at finde ud af, speedo og trip
> behøves nemlig ikke at følges ad, det vil jo give en forkert udregning
> af km/l.

I moderne biler behøver der bestemt ikke være nogen sammenhæng. Der er jo
lovkrav om at speedometeret ikke må vise for lidt. Så er bilen godkendt med
hjul med lidt forskellig rulleomkreds så er de jo nødt til at lægge lidt
til - eller gøre det mulitg for værkstedet at justere det ind.

I smarten har jeg målt det til at på friske dæk viste km-tælleren faktisk
lidt for lidt på friske dæk (<1%) mens speedometeret er knap 5% for
optimistisk. Men det skal nok passe med at km tælleren på halv slidte dæk
passer på decimal, mens det viser for meget på slidte dæk - Så kan man ikke
komme tættere på ...

Citroen'en passer inden for 1-2km/t hele vejen med danske hastigheder. den
har også digital udlæsning af fartpiloten og speedo og fartpilot står ens.
Den har jeg dog ikke kontrolmålt km-tælleren på.

På ferie i uge i 9 i den lejede c5 viste km-tælleren 10% for meget, men
måske det skyldtes at hjulene var lidt mindre end standard - Den var
monteret med 225/45 vintedæk og det er vist almindeligt at den kører med
det. Men ved ikke om computeren kan justeres til dækstørrelsen.

/A

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-04-11 18:40

> [...]
> Fartpilot og digitalt speedometer i MFA er cirka 6% for positiv.
> Gennemsnitshastighed i MFA er cirka 1% for positiv.

Mit speedo viser 3-4 km for meget afhængig af dæk.
Mit odo viser 2-3% for lidt afhængig af dæk ..

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Jensb

Dato : 31-03-11 18:34

> [...]
> Matematikken ender ud med 14,98 km/l, men jeg betaler grøn ejerafgift
> af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ......

Hvordan får du 14,98 km/l?

32.923 km / 1.891,93 l = 17,40 km/l

Eller har jeg misforstået noget?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 31-03-11 20:48

On Thu, 31 Mar 2011 19:33:49 +0200, "Jensb" <ingen@spam.til.mig>
wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

>Hvordan får du 14,98 km/l?
>
>32.923 km / 1.891,93 l = 17,40 km/l
>
>Eller har jeg misforstået noget?

Jeg tror Klaus er ude for at hælde 305 liter benzin i en eller anden
kloak ) Eller også er der en fatal tastefejl.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-11 21:53

Jensb skriver:

> Hvordan får du 14,98 km/l?

Ved gennemsnitsberegning på alle opsamlede data.

> 32.923 km / 1.891,93 l = 17,40 km/l
>
> Eller har jeg misforstået noget?

Næh, du har opdaet en fejl i mit regnestykke.

Der er selvfølgelig et par benzin bon'er der mangler (konen er ikke
altid lige god til at få noteret og gemme bon'erne, når hun tanker på
vej på arbejde). Gennemsnittet er god nok, men der mangler
selvfølgelig en masse liter benzin på den konto.

Jeg genberegner lige!

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-04-11 18:41

> [...]
>
> Der er selvfølgelig et par benzin bon'er der mangler (konen er ikke
> altid lige god til at få noteret og gemme bon'erne, når hun tanker på

Det sku lige være min kone der lavede den fejl - så fik hun vist døren :)

Fra : Steen F.

Dato : 01-04-11 01:36

Den 30-03-2011 20:08, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> men jeg betaler grøn ejerafgift
> af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ......

Der er vist ingen biler der kører det som er oplyst af fabrikanten. Og
det skal man åbenbart heller ikke forvente 100%. Det er en
standardiseret kørecyklus på et laboratorium der udregner forbruget.
Det er blot til sammenligning blandt biler. Og dertil er det okay, om
end misvisende ift. virkelighedens forbrug.
Og kørelys i DK tager måske op imod 0,5 km/l på forbruget, hvilket der
med garanti ikke er taget højde for i fabrikkens angivelser.

Mvh
Steen F.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 01-04-11 05:44

> Og kørelys i DK tager måske op imod 0,5 km/l på forbruget

På en Golf 6? Det tror jeg ikke på.

Leo Havmøller.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-11 06:12

Leo Havmøller skriver:

> På en Golf 6? Det tror jeg ikke på.

Næh, men AC'en skal nok tage fra...

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Steen F.

Dato : 01-04-11 15:14

Den 01-04-2011 06:44, Leo Havmøller skrev:
> På en Golf 6? Det tror jeg ikke på.

Nej, det var generelt. Og hvis Golfen har LED-kørelys så bruger det
stort set ingenting.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-11 20:37

"Steen F." skriver:

> Nej, det var generelt. Og hvis Golfen har LED-kørelys så bruger det
> stort set ingenting.

Nej, det skrammel har den heldigvis ikke.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-11 06:11

"Steen F." skriver:

> Der er vist ingen biler der kører det som er oplyst af fabrikanten.

Mine 3 tidligere har jeg betalt for meget for, så jo. 100.000 km i
Golf V med 1,9 TDI gav et gennemsnit på over 20 km/l

Men den måleprocedure de har i dag er totalt forskruet.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Steen F.

Dato : 01-04-11 15:18

Den 01-04-2011 07:11, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Mine 3 tidligere har jeg betalt for meget for, så jo.

Dvs. du har kørt længere end fabriksopgivelsen? Tidligere havde man
måske andre måleprocedurer end i dag. Ellers kan dit kørselsmønster være
ændret?

Mvh
Steen F.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-11 20:37

"Steen F." skriver:

> Dvs. du har kørt længere end fabriksopgivelsen?

Ja

> Tidligere havde man
> måske andre måleprocedurer end i dag. Ellers kan dit kørselsmønster være
> ændret?

Kørselsmønstret ændrede sig ikke, da vi skiftede bil....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-04-11 20:41

On Fri, 01 Apr 2011 07:11:15 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>Golf V med 1,9 TDI gav et gennemsnit på over 20 km/l
>
>Men den måleprocedure de har i dag er totalt forskruet.

Jeg er nogenting i tvivl om dagens måleprocesure - min gamle Punto
skal godt nok have nogen over nakken for at komme ned på 20,4 km/l.
Xsaraen der er et par år yngre kan fint gå hvad en er lovet til - men
med lidt hjælp af nænsom speederfod. Så hvad dagens til testen
optimerede køretøjer egentlig kan står lidt hen i det uvisse. Det er
trist at læse, at selv tests, hvor køretøjerne skulle kunne overgå
testresultatet ender med at de ikke helt var så nøjsomme som ventet.
Men sådan er der så meget - og grønt "eco"-skilt eller lignende og
fuld fart og 2 m til ham foran rimer stadig ikke )