Teoretisk spørgsmål
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 29-03-11 22:55

Drømte i nat at jeg kørte (forsigtigt) ned ad en ret stejl vej, og det var
halvglat føre. Da jeg skulle ud over en fortovskant og til højre, kom jeg
ikke længere, for højre forhjul gled bare rundt. Altså det meste af vægten
lå på venstre.

Var det bare en drøm, eller ville det kunne ske i virkeligheden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-03-11 23:43

On Tue, 29 Mar 2011 23:54:58 +0200, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>lå på venstre.
>
>Var det bare en drøm, eller ville det kunne ske i virkeligheden?

Sagtens...

Det har jeg prøvet masser af gange. Når der ikke er spær på akslen, så
vil det hjul med mindst bid gerne spinne. Og har det slet intet bid,
så kan du hænge der længe

Det må du da også have prøvet på et tidspunkt?

//Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-11 11:12

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så kan du hænge der længe
>
> Det må du da også have prøvet på et tidspunkt?

Det gælder også for en 4-hjulstrækker - i terræn kan man sagtens parkere den
så den eneste måde at komme ud af det på er ved at koble spær til ..

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-03-11 11:47

>Det gælder også for en 4-hjulstrækker - i terræn kan man sagtens parkere den
>så den eneste måde at komme ud af det på er ved at koble spær til ..

Jep .. jeg vil ikke kalde det terræn, men jeg prøvede det på vej ud
fra en Mc.D en vinter i den gamle SUV 4x4. Der var en masse hård is i
forskellige niveauer og så sad jeg der med et forhjul og et baghjul
der ikke havde bid.... og ingen spær på akslerne :P

Efter en masse rokken frem og tilbage lykkedes det, til stor moro for
den hardcore 4x4 der holdte og grinede af mig på parkeringspladsen

//Martin

Fra : oz3bto

Dato : 30-03-11 14:35

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Efter en masse rokken frem og tilbage lykkedes det, til stor moro for
> den hardcore 4x4 der holdte og grinede af mig på parkeringspladsen

Man skal bare lære at køre bil uden spær

Når en 4x4 uden spær hænger lidt fast så sætter man den i L 4wd og trækker
håndbremsen.. vupti så har man næsten spær på bagakslen .. ihvertfald nok
til at komme fri fra en omgang is

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-03-11 21:31

>Man skal bare lære at køre bil uden spær

Jep :)

>Når en 4x4 uden spær hænger lidt fast så sætter man den i L 4wd og trækker
>håndbremsen.. vupti så har man næsten spær på bagakslen .. ihvertfald nok
>til at komme fri fra en omgang is

Du glemmer en ting.. det er langt fra alle (hvis nogen overhovedet) i
SUV klassen der har L. Så "man" gør ikke bare lige, uden at kende
nærmere til situationen.

Og da vores var med fod-håndbremse og automatgear, så var det ikke en
helt let operation.

Så det er skam ikke fordi jeg ikke kan finde ud af, at køre 4x4 -
ellers ville jeg jo ikke være kommet fri så hurtigt....

//Martin

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 31-03-11 17:09

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Du glemmer en ting.. det er langt fra alle (hvis nogen overhovedet) i
>SUV klassen der har L. Så "man" gør ikke bare lige, uden at kende
>nærmere til situationen.

Definer lige SUV klassen ... f.eks en Grand Vitara har da L4

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-03-11 23:43

On Thu, 31 Mar 2011 18:09:28 +0200, jan@froerup.dk wrote:

>Definer lige SUV klassen ... f.eks en Grand Vitara har da L4

Santa Fe fx. :)

Jeg vil ikke kalde en Grand Vitara for SUV .. den er noget mere
"kradsbørstig" i det.

Santa Fe'en er jo blot en forhøjet Sonata med lidt lækkerier

//Martin

Fra : Ole Sørensen

Dato : 30-03-11 13:56

> Det gælder også for en 4-hjulstrækker - i terræn kan man sagtens parkere
> den så den eneste måde at komme ud af det på er ved at koble spær til ..

Yep :) Og det skete ca 3 minutter efter at min lillebror (den stolte
indehaver af en 4wd) havde sagt "Det er umuligt at sidde fast med denne
bil" :P Højre forhjul og venstre baghjul havde mistet grebet og der hang
vi så.