Stafetten: Rejser
Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-03-11 11:31

Hekj Henning

Tak for stafetten. Jeg prøvber med et nyt emne, her hvor sommeren nærmer sig
(måske) nemlig rejser, men eejser meget bredt, både fysiske og mentale
rejser er "tiladt". Måske kan dette emne lokke flere til at deltage. Jeg
kunne her lægge ud med en som jeg også havde i min forrige stafet, mti
yndlngsnummer for tiden, nemlig Over the hills and far away med Nightwish,
men det lader jeg så være med : Her er i stedet et par andre ting til
inspiration:

Den første handler om den endelige eller sidste rejse. Just a hole synger
The Dead Brothers (et helt fantastisk band efter min mening) frra deres 2006
album, Wunderkammer. Man kan også med fordel lytte til Dull Day, men dens
tema falder lidt uden for emnet. Her altså Just a hole:
http://www.youtube.com/watch?v=qRcXK_YJagk&feature=related

En helt anden slags rejse. Oliver Onbions flyver gennem luften i Flying
Through the Air:
http://www.youtube.com/watch?v=i3aUDjXA0Jg

En sang om en masse mennesker, der rejste sammen fra Jarrow til London i
1936 for at protestere mod arbejdsløshed og fattigdom i Nordøstengland, en
fodtur på 450 km. The Jarrow March havde ikke den store effekt, men
inspirerede i 1974 Alan Price til The Jarrow Song.
http://www.youtube.com/watch?v=tlMjSESoz9A

Og så til sidst en sang med et noget andet tema. Vi skal til Holland hvor
Shocking Blue sang om A long and lonesome road.
http://www.youtube.com/watch?v=QZRO_zgwvD0&feature=related

Kom lystigt med flerte rejseoplevelser i musik og sang.

Jan

Fra : CeeJay

Dato : 27-03-11 13:29

Den 27-03-2011 12:31, Jan Kronsell skrev:
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=QZRO_zgwvD0&feature=related
>
> Kom lystigt med flerte rejseoplevelser i musik og sang.

Hej,

Dejligt emne - vi starter med de rejsende Wilbury's:
en af kommentarer på tuben er "Det er mere talent i dette rum, end er i
hele American Idols historie

http://www.youtube.com/watch?v=cwqhdRs4jyA

Den næste er med min helt personlige favorit - Bossen. Her i en meget
sjælden live optagelse "Have Love - Will Travel"

http://www.youtube.com/watch?v=nh1LNJpI1yQ

Så kommer vi til en lidt anden genre - Drengene fra Angora med rejse
sangen - det er go' humor:

http://www.youtube.com/watch?v=VneKss-9Wg0

/CeeJay

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:08

"CeeJay" <cj@sport.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Dejligt emne - vi starter med de rejsende Wilbury's:
> en af kommentarer på tuben er "Det er mere talent i dette rum, end er i

Jeg hjolder meget af Travelling Wilburys og dette er et glimrende nummer.

> Den næste er med min helt personlige favorit - Bossen. Her i en meget
> sjælden live optagelse "Have Love - Will Travel"
>
> http://www.youtube.com/watch?v=nh1LNJpI1yQ

Til gengæld er jeg ikke den store Springsteen fan. Hvorfor ved jeg egentlig
ikke, men sådan er det bare

> Så kommer vi til en lidt anden genre - Drengene fra Angora med rejse
> sangen - det er go' humor:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=VneKss-9Wg0

Og god humor her.

Jan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-03-11 13:31

> [...]
>sig (måske) nemlig rejser, men eejser meget bredt, både fysiske og mentale

Så vil jeg lægge ud med rejsen mod toppen:
AC/DC med "It's A Long Way To The Top":
http://www.youtube.com/watch?v=b9iOk8PqkKs

Og endnu en god gammel klassiker:
CCR med "Travelin' Band":
http://www.youtube.com/watch?v=YtO5SJZvOpk

Og til sidst, en til klassiker om en mand som "rejser" fra kone og barn:
Bruce Springsteen med "Hungry Heart":
http://www.youtube.com/watch?v=5lYpokhq_-w

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:30

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=YtO5SJZvOpk
>
> Og til sidst, en til klassiker om en mand som "rejser" fra kone og barn:

Som nævnt tidligere er jeg ikke den store Springsteen fan, men til gengæld
er jeg ret pjattet med CCR. Så den får du stafetten for.

Til gengæld vil jeg lige runde af med noget helt andet. En fyr som er rejst
hjemn på besøg men snart rejser ud igen:
http://www.youtube.com/watch?v=jmbRNDJHHbY

Jan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-03-11 15:45

>"Jan Kronsell" skrev i meddelelsen
>Som nævnt tidligere er jeg ikke den store Springsteen fan, men til gengæld
>er jeg ret pjattet med CCR. Så den får du stafetten for.

Jeg takker for æren og vender snarest tilbage med et nyt emne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Carl Drud

Dato : 27-03-11 16:09

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> writes:

> Kom lystigt med flerte rejseoplevelser i musik og sang.

Creedence Clearwater Revival - Travelin' Band

http://www.youtube.com/watch?v=SjMMz6osU4U

--
Carl

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:11

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i meddelelsen

> Creedence Clearwater Revival - Travelin' Band
>
> http://www.youtube.com/watch?v=SjMMz6osU4U
>
> --
Et glimrende nummer, som Peer B. allerede har bragt . Men det kan godt
tåle at blive hørt flere gange.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-03-11 16:25

On 27-03-2011 12:31, Jan Kronsell wrote:

> Tak for stafetten. Jeg prøvber med et nyt emne, her hvor sommeren nærmer
> sig (måske) nemlig rejser, men eejser meget bredt, både fysiske og
> mentale rejser er "tiladt".

Kim Larsen med "Hvileløse Hjerte":

http://www.youtube.com/watch?v=dkrfZ_sh9NM

H. C. Andersen var en stor turist i Europa. Her drømmer han om turen til
'det forjættede land', og hvilken drøm!
Her sunget af Mogens Wieth:

Der gaaer Solen aldrig ned,
Stegt er hver Kastanie,
Der er alting Kjærlighed,
Kilderne Champagne.
Gi'er man der sit Hierte hen,
Faaer man strax to, tre igjen,
Og paa Mark og Enge,
Blomstrer der kun Penge.

http://www.youtube.com/watch?v=JrgLAb32Jyw

Her er en drøm, som jeg har bestemt at gøre til virkelighed til sommer!
Lulu Ziegler synger en af Henrich Blichman's fine melodier, "På En
Fortovsrestaurant":

http://www.youtube.com/watch?v=uO89EuJ377Q

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:12

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Her er en drøm, som jeg har bestemt at gøre til virkelighed til sommer!
> Lulu Ziegler synger en af Henrich Blichman's fine melodier, "På En

Dejligt at høre nogle danske sange/viser. De kunne sør'me også i gamle dage

Jan

Fra : Martin Bak

Dato : 27-03-11 16:30

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> yndlngsnummer for tiden, nemlig Over the hills and far away med Nightwish,
> men det lader jeg så være med : Her er i stedet et par andre ting til

Det er efterhånden blevet et _meget_ bredt begreb, det der rejsehalløj. Jeg
er ved at væmmes, når deltagerne i diverse talentshows alle uden undtagelse
bagefter beskriver hvorden "det har været en fantastisk rejse". Det
forekommer ærlig talt efterhånden temmelig fantasiløst. I denne sæson af
X-faktor hørte jeg sågar en af de deltagere, som røg ud allerede efter anden
runde, altså helt i starten, fortælle om sin "fantastiske rejse" Arghh.

Men musikere rejser jo gerne en del. Det gælder også for Niel Young, der i
Heart of Gold nævner et par af de steder han har været:

http://www.youtube.com/watch?v=7fXaC07X5M8

David Bowie fortæller om en mand der er rejst helt fra stjernerne: "Starman"

http://www.youtube.com/watch?v=muMcWMKPEWQ

Og The Beatles kom jo "Back in the USSR". Den er med her bare fordi det
stadig er et herrefedt nummer.

http://www.youtube.com/watch?v=PxyISsA0Oh0

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:13

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=muMcWMKPEWQ
>
> Og The Beatles kom jo "Back in the USSR". Den er med her bare fordi det

Tre gode numre. Og jeg er enig med dig i at den sidste er super.

Jan

Fra : Max

Dato : 27-03-11 16:33

Hej Jan

> Tak for stafetten. Jeg prøvber med et nyt emne, her hvor sommeren
> nærmer sig (måske) nemlig rejser, men eejser meget bredt, både

Her er der to sange om den ultimative rejse, og så lavet på en
fornem dansk måde der har meget høj klasse.

Sørøversangen - Sebastian
http://www.youtube.com/watch?v=IaB70AFaLf8&feature=related

Den Flyvende Hollænder - Sebastian
http://www.youtube.com/watch?v=oJ0QSsunY1A&feature=related

og så en sang om en rejse der er længere en de fleste, nemlig

2000 Light Years From Home - Rolling Stones
http://www.youtube.com/watch?v=drwM5jQvrpU

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:16

> [...]
>
> og så en sang om en rejse der er længere en de fleste, nemlig
>
> 2000 Light Years From Home - Rolling Stones

Sebastian er en af mine danske favoritter, og Skatteøen er efter m in mening
klart hans bedste musical, men mit favoritalbum er klart Over Havet, Under
himlen.

Jan

Fra : Kert Rats

Dato : 27-03-11 17:06

> [...]
> sig (måske) nemlig rejser, men eejser meget bredt, både fysiske og mentale
> rejser er "tiladt". Måske kan dette emne lokke flere til at deltage.

Denne her ligger lige til mit højreben:
http://www.youtube.com/watch?v=XsxgcLf0TSY
Det er temaet fra en af Star Trek-serierne - The Next Generation.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:17

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen

> "Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Denne her ligger lige til mit højreben:
> http://www.youtube.com/watch?v=XsxgcLf0TSY
> Det er temaet fra en af Star Trek-serierne - The Next Generation.

Jeg tror aldrig jeg har set en hel Star Trek, men musikken her er da ok som
indledning til en sf film.

Jan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-03-11 17:23

Jan Kronsell skrev:

> Jeg prøvber med et nyt emne, her hvor sommeren nærmer sig
> (måske) nemlig rejser, men rejser meget
> bredt, både fysiske og mentale rejser er "tiladt".

Så må vi ud på de støvede landeveje.

On the road again, Canned Heat:
http://www.youtube.com/watch?v=QexOuH8GS-Y

Easy Rider - Smith - The Weight, (med The Band):
http://www.youtube.com/watch?v=qLkmbLoaORU

Fra samme film, med Steppenwolf "Born to be wild":
http://www.youtube.com/watch?v=rMbATaj7Il8

--
Herluf :·)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:22

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Easy Rider - Smith - The Weight, (med The Band):
> http://www.youtube.com/watch?v=qLkmbLoaORU
>
> Fra samme film, med Steppenwolf "Born to be wild":

Canned Heat er et af de band, som jeg desværre ofte glemmer at lytte til,
selv om jeg har flere af deres albums. On the Road Again var nok det første
nummer med dem, som jeg rigtigt lagde mærke til.

Inledninbgscenen i klippet fra Easy Rider fra Painted Desert og Monument
Valley minder mig altid om de gange, jeg selv har kørt samme sted - dog i
bil.

Steppenwolf er også gode, men lige netop detyte nummer er blevet spillet
lige en tand for meget erfter min smag. Det er nærmest som om, det er det
eneste nummer, de lavede. Jeg vil hellere høre Magic Carpet Ride, som jo
ogsaå handler om en rejse
http://www.youtube.com/watch?v=EEEzbFxEbB8&feature=related

Jan

Fra : P.Petersen

Dato : 27-03-11 20:36

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> inspiration:
>
> Kom lystigt med flerte rejseoplevelser i musik og sang.

Her Rammstein på Reise Reise.
http://www.youtube.com/watch?v=-wBH6HXidO4
Kræver garanteret ørepropper. :)

At tage hjem er også sommetider en lang rejse.
T.Y.A. Going Home.
http://www.youtube.com/watch?v=LFpfureaCVs

Den her rejse er nok mest i lokalområdet men en tur i bilen kan også være
fedt.
Deep Purple. Highway Star.
http://www.youtube.com/watch?v=KgZSnAkQc4c&feature=related

Til sidst en længere rejse. Og lidt mere stille. Far Away. Jose Gonzalez.
http://www.youtube.com/watch?v=-aAVIUhymUM&feature=related

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:24

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=KgZSnAkQc4c&feature=related
>
> Til sidst en længere rejse. Og lidt mere stille. Far Away. Jose Gonzalez.

Fire fremragende numre. Andet er der ikke at sige.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 28-03-11 09:37

On 27-03-2011 12:31, Jan Kronsell wrote:

> Rejser meget bredt, både fysiske og
> mentale rejser er "tilladt".

"At rejse er at leve" er et H. C. Andersen citat. Ofte hørt, og man har
måske også selv brugt det.
Men det er ikke citeret rigtigt! Det var oprindelig slet ikke sådan, at
Andersen formulerede sætningen.

Andersen skrev et lille digt i 1842 til en ven, Carl Borgaard, der
skulle ud at rejse. Det blev, ved afrejsen, sunget af Studentersangerne
med melodien "Danmark dejligst vang og vænge!".
En anden af Andersens venner, C. H. Glass, komponerede senere en lille
melodi til de tre vers. Og det blev til næsten en Belmannsk vise.
Her synger Christian Steffensen "Det er Liv at Reise!"

Nye Folk og nye Byer
Vexle om, som Luftens Skyer,
Held Enhver, som Seil kan heise.
Det er Liv at Reise!

http://www.youtube.com/watch?v=ffkPPZFTtDA

Henning

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:25

> [...]
> melodi til de tre vers. Og det blev til næsten en Belmannsk vise.
> Her synger Christian Steffensen "Det er Liv at Reise!"

Mere fremragende dansk sang.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-11 19:24

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> wrote in

> Kom lystigt med flerte rejseoplevelser i musik og sang.

seks dage på landevejen må da siges at være en rejse: "Six days on the
road"

Her med Delta Cross Band, hørte nummeret første gang på deres "Rave On" LP
http://www.youtube.com/watch?v=Bzs1gLJejtI&feature=related

og The Flying Burrito Brothers, nok min favorit
http://www.youtube.com/watch?v=BwPTYimAE7E

og Dave Dudley, som gjorde den populær i '63
http://www.youtube.com/watch?v=uKcYRkUI0Dk

Venligst
Lars

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-03-11 21:29

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> og The Flying Burrito Brothers, nok min favorit
> http://www.youtube.com/watch?v=BwPTYimAE7E
>
> og Dave Dudley, som gjorde den populær i '63

Personligt foretrækker jeg nok Dave Dudley af disse tre. Men min favorit er
nok Steve Earle:
http://www.youtube.com/watch?v=3awYKbiTLso

Jan