/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kølbolte
Fra : Mads Madsen


Dato : 27-03-11 10:52

På min Shipman 28 er spændeskiverne til kølboltene godt rustne. Både
bolte og møtrikker ser fine ud, men skiverne er lige til at pille fra
hinanden. De skal derfor skiftes og jeg tænkte at det nok er bedst at
gøre nu mens båden stadig står på kølen oppe på land. I den forbindelse
har jeg et par spørgsmål.

Kan jeg risikere at boltene går løs nede i kølen når jeg forsøger at
løsne boltene?

Skal jeg skifte en skive af gangen eller tage dem alle på en gang?

Skal jeg bruge en form for tætning under skiverne eller ligger tætningen
mellem køl og skrog?

Hvilket moment skal møtrikkerne spændes med?

Findes der måske en form for vejledning et sted på nettet?

pfht.

Mvh. Mads

 
 
steffen skov (27-03-2011)
Kommentar
Fra : steffen skov


Dato : 27-03-11 12:42

Hej Mads
Prøv spørge på klubbens hjemmeside. Det ser ud som om, der er mange
kompetente folk.
http://www.shipman28.dk/
hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse
news:4d8f08ce$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> På min Shipman 28 er spændeskiverne til kølboltene godt rustne. Både bolte
> og møtrikker ser fine ud, men skiverne er lige til at pille fra hinanden.
> De skal derfor skiftes og jeg tænkte at det nok er bedst at gøre nu mens
> båden stadig står på kølen oppe på land. I den forbindelse har jeg et par
> spørgsmål.
>
> Kan jeg risikere at boltene går løs nede i kølen når jeg forsøger at løsne
> boltene?
>
> Skal jeg skifte en skive af gangen eller tage dem alle på en gang?
>
> Skal jeg bruge en form for tætning under skiverne eller ligger tætningen
> mellem køl og skrog?
>
> Hvilket moment skal møtrikkerne spændes med?
>
> Findes der måske en form for vejledning et sted på nettet?
>
> pfht.
>
> Mvh. Mads



mm (28-03-2011)
Kommentar
Fra : mm


Dato : 28-03-11 23:22

On 27 Mar., 13:41, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hej Mads
> Pr v sp rge p klubbens hjemmeside. Det ser ud som om, der er mange
> kompetente folk.http://www.shipman28.dk/

Jeg er selv medlem af klubben, så det kunne godt være jeg skulle
benytte mig noget mere af det.

Mvh.
Mads

Harding E. Larsen (27-03-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-11 05:53

Hej Mads,

Der findes ingen garanti for hvordan kølboltene er fastgjort i kølen
og derfor ingen garanti for om boltene går løde når du spænder
møtrikkerne af.
Det er vigtigt at du bruger en rustløsnende penetrerende olie og lader
den virke nogle dage inden du opgør møtrikkerne.

Når du går i gang så skift én ad gangen og husk at affedte stederne
grundtigt med acetone inden samlingen.
Der skal ikke noget smøremiddel på gevindet for så opnår du ikke det
korrekte monent ved tilspændingen. Der skal heller ikke noget sikaflex
eller tilsvarende ned omkring kølboltene, for det giver et håbløst
moment.
En moment tilspænding skal være korrekt første gang og du skal bruge
momentnøgler der er kalibrerede ellers er det lige så godt blot at tro
på egne evner og meninger.
En mekanisk momentnøgle har typisk en tollerance på + - 20 %. en
digital kan fås betydeligt bedre; men det er vigtigt at nøglen er
kalibreret inden for kort tid. Alt andet er hovedet under armen.

Du kan se tilspændingsmomenterne fra Ørkilde på denne planche:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/K%c3%b8l%20%5E0%20bund/K%c3%b8lbolte.doc

Når alle boltene er tilspændt så skal møtrikkerne sikres mod drejning.
Her er den bedste måde at lægge noget glasfiber i polyester eller
epoxy over stederne og masere glasfiberen til tæt kontakt. Der
afsluttes med topcoat/maling.
Du opnår at møtrikkerne ikke kan rokkes og at der ikke i fremtiden kan
komme vand ind til samlingsstederne.
Husk at skiverne skal være rustfrie og i korrekt størrelse.
Som hovedregel skal man gå ud fra at glasfiberen i skroget har samme
styrke pr. vægtenhed som den tilsvarende jernvægt ville være om det
havde været et stålskrog.

Mvh/Harding



On 27 Mar., 11:52, Mads Madsen <p...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote:
> P min Shipman 28 er sp ndeskiverne til k lboltene godt rustne. B de
> bolte og m trikker ser fine ud, men skiverne er lige til at pille fra
> hinanden. De skal derfor skiftes og jeg t nkte at det nok er bedst at
> g re nu mens b den stadig st r p k len oppe p land. I den forbindelse
> har jeg et par sp rgsm l.
>
> Kan jeg risikere at boltene g r l s nede i k len n r jeg fors ger at
> l sne boltene?
>
> Skal jeg skifte en skive af gangen eller tage dem alle p en gang?
>
> Skal jeg bruge en form for t tning under skiverne eller ligger t tningen
> mellem k l og skrog?
>
> Hvilket moment skal m trikkerne sp ndes med?
>
> Findes der m ske en form for vejledning et sted p nettet?
>
> pfht.
>
> Mvh. Mads


Harding E. Larsen (27-03-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-11 06:49

En ting mere.

Du må ALDRIG bruge en momentnøgle til demontering af møtrikker.
Når du spænder moment så skal man holde på håndtagene med hånden
centreret omkring midten af det enkelte håndtag.
Brug ALDRIG et forlængerrør for så bliver tilspændingen helt hen i
skoven.

Mvh/Harding

On 27 Mar., 13:53, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Hej Mads,
>
> Der findes ingen garanti for hvordan kølboltene er fastgjort i kølen
> og derfor ingen garanti for om boltene går løde når du spænder
> møtrikkerne af.
> Det er vigtigt at du bruger en rustløsnende penetrerende olie og lader
> den virke nogle dage inden du opgør møtrikkerne.
>
> Når du går i gang så skift én ad gangen og husk at affedte stederne
> grundtigt med acetone inden samlingen.
> Der skal ikke noget smøremiddel på gevindet for så opnår du ikke det
> korrekte monent ved tilspændingen. Der skal heller ikke noget sikaflex
> eller tilsvarende ned omkring kølboltene, for det giver et håbløst
> moment.
> En  moment tilspænding skal være korrekt første gang og du skal bruge
> momentnøgler der er kalibrerede ellers er det lige så godt blot at tro
> på egne evner og meninger.
> En mekanisk momentnøgle har typisk en tollerance på + - 20 %. en
> digital kan fås betydeligt bedre; men det er vigtigt at nøglen er
> kalibreret inden for kort tid. Alt andet er hovedet under armen.
>
> Du kan se tilspændingsmomenterne fra Ørkilde på denne planche:
>
> http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/K%c3%b8l%20%5E0...
>
> Når alle boltene er tilspændt så skal møtrikkerne sikres mod drejning.
> Her er den bedste måde at lægge noget glasfiber i polyester eller
> epoxy over stederne og masere glasfiberen til tæt kontakt. Der
> afsluttes med topcoat/maling.
> Du opnår at møtrikkerne ikke kan rokkes og at der ikke i fremtiden kan
> komme vand ind til samlingsstederne.
> Husk at skiverne skal være rustfrie og i korrekt størrelse.
> Som hovedregel skal man gå ud fra at glasfiberen i skroget har samme
> styrke pr. vægtenhed som den tilsvarende jernvægt ville være om det
> havde været et stålskrog.
>
> Mvh/Harding
>
> On 27 Mar., 11:52, Mads Madsen <p...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote:
>
>
>
> > P min Shipman 28 er sp ndeskiverne til k lboltene godt rustne. B de
> > bolte og m trikker ser fine ud, men skiverne er lige til at pille fra
> > hinanden. De skal derfor skiftes og jeg t nkte at det nok er bedst at
> > g re nu mens b den stadig st r p k len oppe p land. I den forbindelse
> > har jeg et par sp rgsm l.
>
> > Kan jeg risikere at boltene g r l s nede i k len n r jeg fors ger at
> > l sne boltene?
>
> > Skal jeg skifte en skive af gangen eller tage dem alle p en gang?
>
> > Skal jeg bruge en form for t tning under skiverne eller ligger t tningen
> > mellem k l og skrog?
>
> > Hvilket moment skal m trikkerne sp ndes med?
>
> > Findes der m ske en form for vejledning et sted p nettet?
>
> > pfht.
>
> > Mvh. Mads- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


mm (28-03-2011)
Kommentar
Fra : mm


Dato : 28-03-11 23:28

On 27 Mar., 13:53, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Der findes ingen garanti for hvordan kølboltene er fastgjort i kølen
> og derfor ingen garanti for om boltene går løde når du spænder
> møtrikkerne af.
> Det er vigtigt at du bruger en rustløsnende penetrerende olie og lader
> den virke nogle dage inden du opgør møtrikkerne.
>
> Når du går i gang så skift én ad gangen og husk at affedte stederne
> grundtigt med acetone inden samlingen.
> Der skal ikke noget smøremiddel på gevindet for så opnår du ikke det
> korrekte monent ved tilspændingen. Der skal heller ikke noget sikaflex
> eller tilsvarende ned omkring kølboltene, for det giver et håbløst
> moment.
> Du kan se tilspændingsmomenterne fra Ørkilde på denne planche:
>
> http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/K%c3%b8l%20%5E0...
>
> Når alle boltene er tilspændt så skal møtrikkerne sikres mod drejning.
> Her er den bedste måde at lægge noget glasfiber i polyester eller
> epoxy over stederne og masere glasfiberen til tæt kontakt. Der
> afsluttes med topcoat/maling.
> Du opnår at møtrikkerne ikke kan rokkes og at der ikke i fremtiden kan
> komme vand ind til samlingsstederne.
> Husk at skiverne skal være rustfrie og i korrekt størrelse.

Tak for ovenstående forklaring. Specielt henvisningen til skemaet over
momenter er nyttig.
Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal vælge rustfri eller galvaniserede
skiver. Jeg tror nemlig ikke at de nuværende kølbolte er rustfri.
Måske er det bedre ikke at blande metallerne pga. galvanisk tærring.

Mvh.
Mads

Harding E. Larsen (29-03-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 29-03-11 10:58

Velbekomme!

Det er godt at du er opmærksom på korrosionsproblemer. I
udgangspunktet er det altid bedst med samme metaller i samlingerne.

Den typiske lagtykkelse for standardvarer der el-galvaniseres er 5 - 8
um og levetiden i kystnære omgivelser opgives til 1 år.
For varmgalvaniserede varer er tykkelsen 40 - 55 um og ca. levetiden
er 5 år.
Derefter overtager den almindelige rustproces angrebet og her regnes
med o,5 mm pr år fra begge sider.
De ulemper er der ikke med rustfrie skiver og møtrikker.
Det er værd at finde ud af om kølboltene er rustfrie, Der må være
personer i Shipman 28 klubben der har kendskab til hvor kølene er
støbt. Derefter vil det være muligt få materiale oplysninger frem fra
producenten.

Jeg ville foretrække rustfrie skiver og møtrikker og efterfølgene
sørge for at de bliver bedst muligt beskyttede med epoxy og glasfiber.

Mvh/Harding

On 29 Mar., 07:28, mm <p...@madsmadsen.dk> wrote:
> On 27 Mar., 13:53, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
> wrote:
>
>
>
>
>
> > Der findes ingen garanti for hvordan kølboltene er fastgjort i kølen
> > og derfor ingen garanti for om boltene går løde når du spænder
> > møtrikkerne af.
> > Det er vigtigt at du bruger en rustløsnende penetrerende olie og lader
> > den virke nogle dage inden du opgør møtrikkerne.
>
> > Når du går i gang så skift én ad gangen og husk at affedte stederne
> > grundtigt med acetone inden samlingen.
> > Der skal ikke noget smøremiddel på gevindet for så opnår du ikke det
> > korrekte monent ved tilspændingen. Der skal heller ikke noget sikaflex
> > eller tilsvarende ned omkring kølboltene, for det giver et håbløst
> > moment.
> > Du kan se tilspændingsmomenterne fra Ørkilde på denne planche:
>
> >http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/view.aspx/K%c3%b8l%20%5E0...
>
> > Når alle boltene er tilspændt så skal møtrikkerne sikres mod drejning.
> > Her er den bedste måde at lægge noget glasfiber i polyester eller
> > epoxy over stederne og masere glasfiberen til tæt kontakt. Der
> > afsluttes med topcoat/maling.
> > Du opnår at møtrikkerne ikke kan rokkes og at der ikke i fremtiden kan
> > komme vand ind til samlingsstederne.
> > Husk at skiverne skal være rustfrie og i korrekt størrelse.
>
> Tak for ovenstående forklaring. Specielt henvisningen til skemaet over
> momenter er nyttig.
> Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal vælge rustfri eller galvaniserede
> skiver. Jeg tror nemlig ikke at de nuværende kølbolte er rustfri.
> Måske er det bedre ikke at blande metallerne pga. galvanisk tærring.
>
> Mvh.
> Mads- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste