Handel hos el-giganten syltet/afvist
Fra : Peter T.

Dato : 26-03-11 11:04

De fleste af jer har nok set el-gigantens lånekampagne med op til 60
måneders rentefri betaling. :) Jeg forsøger at koge historien ned til
det essentielle!

Jeg ansøgte om et lån i tirsdags og det blev forventeligt godkendt til
min lokale el-giganten. Kæden har nemlig det tv, som jeg længe har haft
på ønskelisten. Det står til en såkaldt "internetpris" på deres
hjemmeside til 9579 kr, mens det koster 14900 kr i butikken. Altså en
forskel på over 5000 kr.
Efter at have kontaktet el-gigantens kundeservice, får jeg bekræftet, at
jeg kan bruge denne lånemulighed på tvets internetpris i en kombination
med deres collect@store-mulighed. Dvs. jeg bestiller varen til deres
"internetpris" og betaler for den med mit bevilgede lånebeløb, når jeg
henter den i butikken.

I går, da formalia skulle ordnes i butikken, fik jeg så at vide, at jeg
alligevel ikke kunne bruge denne mulighed og at kæden har indskærpet
dette overfor deres ansatte. For "Bemærk: Prisen på varer markeret med
teksten "Internetpris" på hjemmesiden, gælder kun ved handel på
hjemmesiden. De særligt markeret priser er derfor ikke er gældende i
vores varehuse og ikke kan kombineres med denne kampagne."! Dette har
jeg ikke set, men de har faktisk ret efter jeg har klikket lidt rundt på
siden.
Går man ind på deres forside og klikker på flash'en med lånetilbuddet
indenfor de første 3-4 sekunder, så kastes man videre til vilkårene.
Venter man lidt, kastes man direkte til ekspresbanks side, hvor man kan
ansøge om lånet. Der er ingen andre muligheder for ellers at læse
vilkårene og jeg har altid været så langsom om at klikke på flashen, at
jeg er blevet kastet frem til ekspresbanks hjemmeside og derfor ikke har
kendt til de skærpede vilkår vedr. denne lånemulighed (hvilket jeg
lægger hovedet på blokken på!).
Nu har kæden åbenbart valgt at sylte mig, da jeg endnu ikke har
underskrevet lånepapirerne. Så uanset hvad, er der næppe noget tv til
mig. :)

Men hvad er min ret her? Har jeg ret til at købe tvet via den mulighed,
som deres kundeservice på skrift har lovet mig?

Det er en besparelse på over 5000 kr i forhold til butiksprisen for mit
vedkommende, og et tab på fortjeneste og mulighed for tab for
el-gigantens vedkommende.

--
Peter T.

Fra : Klaus H

Dato : 26-03-11 16:30

Peter T. wrote:
> [...]
>

> Det er en besparelse på over 5000 kr i forhold til butiksprisen for
> mit vedkommende, og et tab på fortjeneste og mulighed for tab for

Hvis TV'et er bestilt via nettet, er der tale om internethandel, selvom varen afhentes og betales i forretningen.

Klaus H

Fra : Peter T.

Dato : 27-03-11 03:01

Den 26-03-2011 16:30, Klaus H skrev:

> Hvis TV'et er bestilt via nettet, er der tale om internethandel, selvom varen afhentes og betales i forretningen.

Korrekt. Men ikke desto mindre gav kundeservice mig lov til at
gennemføre handelen på den måde, som jeg har forklaret. :)

--
Peter T.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-11 13:23

Peter T. skrev:

> [...]
> på ønskelisten. Det står til en såkaldt "internetpris" på deres
> hjemmeside til 9579 kr, mens det koster 14900 kr i butikken. Altså en

Man kan som kunde ikke forvente at købe til en pris der gælder
ved internethandel hvis man slet ikke handler via internettet,
men går direkte til butikken. Så gælder narturligvis
burtiksprisen.

Det finder jeg så indlysende at en besked fra en forvirret
medarbejder om det modsatte ikke kan tillægges nogen synderlig
vægt.

For at klargøre en ting:
Man kan godt bestille via internettet og derefter hente og betale
varen i butikken - forudsat at butikken opererer med den
muklighed. Det er stadigvæk internethandel.

Men jeg forstod dig sådan at hele handelen skulle indgås i
butikken.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 28-03-11 00:56

> Man kan som kunde ikke forvente at købe til en pris der gælder
> ved internethandel hvis man slet ikke handler via internettet,
> men går direkte til butikken. Så gælder narturligvis
> burtiksprisen.

Jeg handler måske 3-4 gange årligt på nettet, så jeg må ærligt erkende,
at det er første gang, jeg oplever (en så markant) forskel på en
webshoppris og butikspris. Og ordet "internetpris" virker faktisk ikke
specielt indlysende på mig, hvilket muligvis skyldes "sommerpris",
"fødselsdagspris", "julepris", "jubilæumspris", "bullshitpris" osv. -
altså rent salgsfremmende ordgas. Det er så min skepsis, der kan have
narret mig her.

> [...]
> muklighed. Det er stadigvæk internethandel.
>
> Men jeg forstod dig sådan at hele handelen skulle indgås i

Jeg citerer svaret fra den ene mail fra el-gigantens kundecenter, da jeg
spurgte om jeg kunne bruge kampagnelånet på deres collect@store:

"Den eneste måde er at booke det via hjemmesiden ud til dit lokale
varehus, men hvis den ikke er på lager derude, kan det ikke lade sig gøre.

Lige pt. står den til og være på lager i fisketorvet.

Så lav en Collect@Store via hjemmesiden også få lånt pengene derud til igen.

Hvis du skulle have yderligere spørgsmål, så skal du være velkommen til
at skrive tilbage på denne mail eller ringe til os på 70 80 70 70

Med venlig hilsen - Best regards

###Navn slettet###
Elgigantens Kundecenter"

Der står ingen steder på el-gigantens hjemmesiden, at "internetpris" er
priser specielt for deres webshop. Desuden undrer det mig, at de ikke
også opgiver butiksprisen.

--
Peter T.