Stafetten: Fløjte.
Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-11 09:27

Musik med fløjte eller med ordet i titel eller tekst.

Umiddelbart kan jeg finde eksempler med fløjte i de fleste musikgenrer,
og ikke mindst indenfor folkemusikken. I store dele af verden, har det
været et populært instrument, og der er mange slags'er af dem: pan,
bambus, blok, piccolo, tværfløjte o.s.v.
Her er nogle forskellige forslag, og jeg har valgt nogle 'outsidere', så
kom med nogle meget bedre eksempler...

Et gammelt filmklip med Jack Oakie fra "That's The Spirit", en film jeg
aldrig har set. Derfra nummeret "The Fella With The Flute":

http://www.youtube.com/watch?v=EPDARYyAOP8

Jazz'en har nogle fine fløjtenister, her Jeremy Steig og Bill Evans med
en sjæler af Bill Evans selv, "Spartacus Love Theme":

http://www.youtube.com/watch?v=zF54tio1PtQ&feature=related

Og så er der alle de legendariske fløjtenister som f.eks. Moyse og
Taffanel. Men i stedet for eksempler med dem, så er her et meget lille
brudstykke af Prokofiev's børnefortælling "Peter og Ulven". Jeg har
altid været fascineret af dette værk, så det er blevet til en helt
samling med forskellige kunstnere, senest et eksemplar med Lauritz
Melchior som fortælleren.
Her er fuglen fortalt af Preben Uglebjerg:

http://www.youtube.com/watch?v=4-BfELNhWK8

Og fra Tyskland et instrumentalnummer med Edward Simoni og James Last.
Man skal forestille sig jøderne, stående ved bredden af Eufratfloden, og
med længsel syngende efter deres fædreland, "Flyv tanker på gyldne vinger".
Her som en dobbelt-gyser:

http://www.youtube.com/watch?v=RFAwKrUsjM8&feature=related

På YouTube ligger denne reklame. Det er længe siden jeg har set øllen i
butikkerne, men jeg vil i dag prøve at finde en, måske to - til at
skylle efter med:

http://www.youtube.com/watch?v=V71Kyq24Sd0

Henning

Fra : Michel Husted

Dato : 25-03-11 07:50

On 25 Mar., 09:26, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:
> Musik med fl jte eller med ordet i titel eller tekst.

Hvilket fremragende emne, da instrumentalmusik efter min mening er alt
for overset, hvis det ikke lige er klassisk eller jazz. Med min
passion for instrumentalmusik har jeg en hel reol til dette. Og det er
vel at mærke ikke klassisk, for det har en anden reol. Man er vel
gal!

Ocarinaen er i hvert fald oprindeligt et konkylielignende instrument,
der minder meget om en panfløjte i lyden. Sjovt nok står Diego Morena
med en ægte ocarina på cd-coveret til albummet "Song of Ocarina", men
på live-playback-optagelsen med, hvad der mere minder om en panfløjte.
Sidstnævnte "panfløjte" er også afbildet på cd-efterfølgeren, der
opfindsomt hedder "Song of Ocarina II" . Men her et "musik-battle"
mellem ocarina og cello:

Diego Modena & J.P. Audin: "Song of Ocarina" - http://www.youtube.com/watch?v=9TOYiq6Dj-w

Dette er faktisk klassisk (af Mercandante), men lidt opdateret til
lidt soft-disco i 1983 af Harry van Hoof, der også stod for Zamphirs
arrangementer i 80'erne:

Berdien Stenberg: "Rondo Russo" - http://www.youtube.com/watch?v=DCmMsQxT3tw

Zamphir forbigår jeg dog og lader en anden forholdsvis kendt
panfløjtespiller byde på noget i mine ører spændende musik. Jeg kunne
ikke finde studieversionen af hendes fremragende version af "Hora
Staccato", men denne er nu absolut ikke værst:

Dana Dragomir: "Marmarooni" - http://www.youtube.com/watch?v=TuU7s2qvatY

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 25-03-11 09:57

On 25 Mar., 14:49, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Sidstnævnte "panfløjte" er også afbildet på cd-efterfølgeren, der
> opfindsomt hedder "Song of Ocarina II" . Men her et "musik-battle"

Jeg må lige rette mig selv, da jeg vist ikke fik kigget hele videoen
igennem. Modena spiller faktisk først på panfløjte og derefter på
ocarina. Og så er det rent faktisk en musikvideo og ikke en live-
optagelse. Det er vist godt, det snart er weekend

Og så kom jeg lige i tanke om "Fløjtetønden VIktoria" med Bodil Udsen,
men den glimrer desværre med sit fravær på YouTube

Mange hilsner og god weekend
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 18:33

On 25-03-2011 14:49, Michel Husted wrote:

> Diego Modena& J.P. Audin: "Song of Ocarina" - http://www.youtube.com/watch?v=9TOYiq6Dj-w

> [...]

Diego Modena & J-P. Audin er nyt for mig. Der har jeg ikke fulgt godt
nok med!

Mercadante. Denne 3. sats er langt bedre spillet originalt, som her med
Jean-Pierre Rampal. Du skal ikke lade dig nøjes med kitsch og plastic,
når du kan få den ægte vare!

http://www.youtube.com/watch?v=F9NVgsuxm10&feature=related

Dana Dragomir er god, men der er også en som Claudia Iordache. Jeg synes
også at hun har en fin tone, og nogle flotte fraseringer og vibrato. Her
med "September Morning":

http://www.youtube.com/watch?v=_1K3KsYhRE4&feature=related

Jeg skal finde "Fløjtetønden Viktoria" frem og uploade ved en anden
lejlighed.

Henning.

Fra : Max

Dato : 25-03-11 15:00

Hej Henning

> Musik med fløjte eller med ordet i titel eller tekst.

Så skal vi da have denne her, eftervirkningerne efter
dette hit forpester jo luften over de danske gågader
hele sommeren.

Simon & Garfunkel El Condor Pasa
http://www.youtube.com/watch?v=WuG35Tbrtbw

Og så et af de flotteste fløjte numre der nogen sinde
er kommet fra et rock orkester:

Jethro Tull - Bourée
http://www.youtube.com/watch?v=N2RNe2jwHE0

Og så nogle danske drenge der alti er en tur værd
i teltet.

Almost irish Live at Drauget
http://www.youtube.com/watch?v=z_lCgyTvh0M

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 13:11

On 25-03-2011 15:00, Max wrote:

> Simon& Garfunkel El Condor Pasa
> http://www.youtube.com/watch?v=WuG35Tbrtbw

Jethro Tull er selvskrevet under emne.

Irsk musik, har jeg ved flere lejligheder fortalt, at jeg kan li' og har
et nært forhold til. Lad os høre noget mere af det!

Simon & Garfunkel "El Condor Pasa".
Det er en folkemelodi tilbage fra Inka'ernes tid i Peru.
Det var gruppen 'Los Incas' som oprindelig gjorde den kendt og som Simon
& Garfunkel overtog den fra. Selvfølgelig med fuld credit.
Wiki fortæller at folkemelodien før da, var brugt i en zarzuela
komponeret af Robles i 1913.
Jeg har mange zarzuela'er men jeg kan ikke brillere med denne, men her
er 'Los Incas':

http://www.youtube.com/watch?v=GSwu8-ohoWs

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-11 15:21

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Musik med fløjte eller med ordet i titel eller tekst.

Focus med den uforlignelige Thijs Van Leer:
http://www.youtube.com/watch?v=TnTGF5G5B6w

En helt anden boldgade, nemlig vores egen Michala Petri:
http://www.youtube.com/watch?v=DXs2q9_PMfA

Over til jazz, med en fløjtenist jeg holder meget af - Jeremy Steig:
http://www.youtube.com/watch?v=ORKkU4Gpzow

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 14:25

On 25-03-2011 15:21, Alex Linaa wrote:
> [...]

> http://www.youtube.com/watch?v=DXs2q9_PMfA

> Over til jazz, med en fløjtenist jeg holder meget af - Jeremy Steig:

Der er mange gode jazz-fløjtenister som f.eks. også Herbie Mann, men
Jeremy Steig er der kun een af, han er en af de bedste.

"Hocus Pocus" er et helt suverænt nummer, og jeg har ikke engang en LP
eller CD med 'Focus'!!!
Jeg fandt også nummeret "Sylvia", som jeg tilknytter nogle gode erindringer:

http://www.youtube.com/watch?v=nVsHFkqnRqI&feature=related

Petri. Hendes barndom og opvækst, var for en del årtier siden, anledning
til mange avisskriverier og TV-debatter. Det, at hun fik blokfløjten ind
i stedet for modermælken, vakte forargelse.
Jeg erkender til fulde, at hun er den bedste på instrumentet. Men er det
perfekte godt nok? Det er slet ikke negativt ment.
Victor Borge og Michala Petri. Normalt har jeg fundet Borge pinlig, men
dette klip er ok, takket være Petri:

http://www.youtube.com/watch?v=rIFHVuMb4bE&feature=related

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-03-11 18:14

Henning Jensen skrev:

> Musik med fløjte eller med ordet i titel eller tekst.

Først to store fløjtenister fra jazzens verden:

Yusef Lateef - The Golden Flute:
http://www.youtube.com/watch?v=QQ9TQrdD4Ac

Roland Kirk. Her spiller han fløjte for dyrene i en zoo:
http://www.youtube.com/watch?v=enjkGjRxjkU

Her er en meget kendt sanger, som fløjter med
munden, Roger Whittaker:
http://www.youtube.com/watch?v=n9bY_2odnFI

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 17:42

On 25-03-2011 18:14, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]

> Roland Kirk. Her spiller han fløjte for dyrene i en zoo:
> http://www.youtube.com/watch?v=enjkGjRxjkU

> Her er en meget kendt sanger, som fløjter med

Yusef Lateef havde jeg i starten glemt alt om, selv om jeg endog har en
LP med ham. Han er god og det er et godt nummer.

Det samme gælder Roland Kirk.
Kirk var i København i begyndelsen af 60'erne. "Kirk In Copenhagen" er
fra 63, og er blevet remastered og genudgivet i 2004. Der er forbavsende
nok ikke et eksempel fra denne CD på YouTube.

Denne Elisabeth serenade var i nogle år næsten Whittaker's varemærke -
efter Mantovani og hans 101 strygere. Det sidste er tilbage i
fjernsynets barndom.

http://www.youtube.com/watch?v=YOo4NQJfqig

Den var også en hel del år meget populær med en af de gamle danske
sangerinder. Jeg husker ikke hvem?

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-03-11 07:56

Henning Jensen skrev:

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=YOo4NQJfqig
>
> Den var også en hel del år meget populær med en af de gamle
> danske sangerinder. Jeg husker ikke hvem?

Det var Raquel Rastenni, der sang Serenaden på dansk i 1961.
Jeg tror jeg fik nok af den i radioens ønskeprogrammer.

[sidespring]
Skægt nok. Da jeg begyndte at lytte til engelsk popmusik
i begyndelsen af 1960'erne, forstod jeg ikke engelsk ret
godt. Så de mest utålelige og banale tekster, som jeg hørte
rigeligt af i dansk popmusik, gled meget lettere ned på
engelsk - der kunne jeg bare lade være med at nærlytte
til teksterne.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-03-11 10:59

On 27-03-2011 08:56, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det var Raquel Rastenni, der sang Serenaden på dansk i 1961.
> Jeg tror jeg fik nok af den i radioens ønskeprogrammer.

Ja, det var hende! Og du har ret, nummeret blev spillet meget - alt for
meget.

> Så de mest utålelige og banale tekster, som jeg hørte
> rigeligt af i dansk popmusik, gled meget lettere ned på
> engelsk - der kunne jeg bare lade være med at nærlytte
> til teksterne.

Det er vel egentlig stadig sådan, at tekster opfattes mere banale på
dansk end på engelsk?
Mon andre lande har det på samme måde?

Henning.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-03-11 21:56

>"Henning Jensen" skrev i meddelelsen
>Musik med fløjte eller med ordet i titel eller tekst.

Jamen så må vi da ha' denne danske trio med:
http://www.youtube.com/watch?v=m7HQKUpdfYk&feature=related

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 13:48

On 25-03-2011 21:56, Per Beer Hansen wrote:

> Jamen så må vi da ha' denne danske trio med:
> http://www.youtube.com/watch?v=m7HQKUpdfYk&feature=related

Fascinerende video!
Ekstrabladet skrev midt i september sidste år, at Mia Lyhne var kommet
tilbage efter barsel.
Er det undfangelsen vi ser?
Hvis ja, så er der ikke meget Jomfru Maria over det?

Ska vi snup' en Kim Larsen:

http://www.youtube.com/watch?v=bkd72Nc0d98

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-03-11 22:11

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> På YouTube ligger denne reklame. Det er længe siden jeg har set øllen i
> butikkerne, men jeg vil i dag prøve at finde en, måske to - til at skylle

Irsk folkemusik er rig på fløjeter og her det Pat Tierney, der viser hvad
han kan på en Tin Whistle:
http://www.youtube.com/user/comhaltas

Og her en fantastisk nordirer fra Belfast, omend i en helt anden genre.
James Galway her med Rimskij-Korsakovs Humlebiens flugt
http://www.youtube.com/watch?v=LI3wIHFQkAk

Flere har bragt panfløjten frem, så vi må også lige have Georges Zamfir med
Allouette
http://www.youtube.com/watch?v=u07MuRSmCp4

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-03-11 22:15

Jeg glemte lige, at jeg ville have denne med. Fløjten, her en ocarino
forekommere i teksten

"Golden cymbals flying on ocariono sounds". Det er selvfølgelig Cream med
Those were the days.
http://www.youtube.com/watch?v=6NSB-wKYL4w

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 19:09

Jan Kronsell du må ha' stafetten for dette nummer. Det var et spændende
genhør.

> "Golden cymbals flying on ocariono sounds". Det er selvfølgelig Cream
> med Those were the days.
> http://www.youtube.com/watch?v=6NSB-wKYL4w

Jeg håber at du kan og vil finde et bedre og bredere emne.
Det er lidt mærkeligt, at det ikke er musik, men støjniveauet ved
koncerter, som kan afstedkomme en flere meter lang tråd.

Nu vil jeg fløjte af, og takker for virkelig gode forslag.

Hilsen Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 23:13

On 26-03-2011 19:08, Henning Jensen wrote:

> Jan Kronsell du må ha' stafetten for dette nummer. Det var et spændende
> genhør.

Det var formentlig lidt ubetænksomt af mig, at vælge dig igen, som lige
har haft stafetten, men det var dit nummer der overraskede mig mest.

Hvis du ikke vil have stafetten igen, så prøver jeg at give den videre,
selv om de få der deltog, også har haft den for nylig.

Måske er tiden til en pause ved at være inde?

Hilsen Henning

Fra : P.Petersen

Dato : 27-03-11 01:25

> On 26-03-2011 19:08, Henning Jensen wrote:
> Måske er tiden til en pause ved at være inde?
>
> Hilsen Henning

Hvofor pause?
Konceptet er da stadig lige levende.
Men man kan nok ikke forvente at alle emner er lige appellerende.
Jeg ved ikke en skid om fløjter og har derfor ikke budt ind.
Men har da fulgt tråden med interesse og nysgerrighed og har fået udvidet
min horisont.
Tak for det.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 13:33

On 25-03-2011 22:10, Jan Kronsell wrote:

> James Galway her med Rimskij-Korsakovs Humlebiens flugt
> http://www.youtube.com/watch?v=LI3wIHFQkAk

Pat Tierney forbinder jeg også med irsk folkemusik. Men er han egentlig
irsk?

Georges Zamfir er ham man tænker på, når panfløjte bliver nævnt. Og jeg
synes også, at han har formået at holde genren på et kunstnerisk niveu.

Galways guldfløjte er dansk men, men den er faktisk kun nummer to.
Nummer et af slagsen er en sølvfløjte, som ejes af en dansk fløjtenist.
Jeg har hørt Galway nogle gange, og han spiller ligesom han lyder på
indspilninger, en perfekt vejrtrækning. Vejrtrækningen og tonen, er det
man umiddelbart bedømmer en fløjtenist på.
Det er ham her, som har bygget Galways guldfløjte:

http://www.flutist.dk/Johan%20Broegger.htm

Her er Galway sammen med Dame Kiri Te Kanawa. Selv blev han slået til
ridder i 2001. "Lo, Hear the Gentle Lark":

http://www.youtube.com/watch?v=yj_q4nJ8ZM8

Henning.

Fra : Max

Dato : 26-03-11 19:19

Hej Henning

> Georges Zamfir er ham man tænker på, når panfløjte bliver nævnt. Og
> jeg synes også, at han har formået at holde genren på et kunstnerisk
> niveu.

Ja, er det ikke til at brække sig over, det er næsten som når nogen
taler om Richard Clayderman når der nævnes klassisk musik.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 19:33

On 26-03-2011 19:19, Max wrote:

> Ja, er det ikke til at brække sig over, det er næsten som når nogen
> taler om Richard Clayderman når der nævnes klassisk musik.

Hvad siger du til lidt mere af lignende kvalitet:

http://www.youtube.com/watch?v=A9yIgw2Pl00

Henning.

Fra : Max

Dato : 26-03-11 19:37

Hej Henning

> Hvad siger du til lidt mere af lignende kvalitet:

Må jeg godt være fri ?

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-11 19:52

On 26-03-2011 19:36, Max wrote:

> Må jeg godt være fri ?

Ja.
Jeg kunne desværre ikke finde nummeret spillet med en kvinde - og Rieu.

Hilsen Henning.

Fra : Michel Husted

Dato : 26-03-11 18:34

On 26 Mar., 23:13, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:
> On 26-03-2011 19:08, Henning Jensen wrote:
> Det var formentlig lidt ubetænksomt af mig, at vælge dig igen, som lige
> har haft stafetten, men det var dit nummer der overraskede mig mest.

Overhovedet ikke. Jeg har selv sendt stafetten tilbage til den, der
gav mig den for en del måneder siden, da jeg faldt for et godt bud,
som lige var mig. Ikke opfindsomt, men stafetten skal gå til det bud,
man som stafetholder synes bedst om, synes jeg. Ikke om hvem der ikke
har haft stafetten et stykke tid. Så Jan fortjener at få den tilbage,
da han var ham, der gav dig en overraskelse. Og også mig.

> Hvis du ikke vil have stafetten igen, så prøver jeg at give den videre,
> selv om de få der deltog, også har haft den for nylig.

Det skal du ikke med mindre Jan siger nej tak, men det kan jeg ikke se
nogen grund til.

> Måske er tiden til en pause ved at være inde?

Forhåbentligt ikke hvad stafetten angår. Jeg er oprigtigt ligeglad om
jeg får den, for jeg er så uopfindsom. For mig er det sjovt at få et
emne som "fløjte" og så ryger der lige nogle melodier i hovedet, som
jeg ikke har tænkt på længe, og som jeg finder på YouTube, glæder mig
ved genhøret og sender dem. Og det er vel at mærke de sange eller
melodier, som jeg kan stå inde for, selv om jeg udmærket ved, at
stafetholderen måske har en anden smag. Men der er da ikke noget ved
det, hvis man prøver at lure stafetholderens musikalske prefrærencer
for at "score" stafetten. Ud over at jeg selv kaster mig ud i nogle
bud, hvor jeg som sagt får lyttet til melodier, jeg næsten havde
glemt, så lytter jeg også til de sange, andre kommer med, og det er
sket flere gange, at jeg selv er blevet overrasket og har måtte lytte
og af og til købe en cd med nogen, jeg aldrig havde hørt om før, men
deres musik var bare lige mig. Pga. stafetten. Den åbner vores ører
for anden musik end vi måske normalt lytter til, og derfor er den så
fremragende...

Mange hilsner
Michel

Fra : P.Petersen

Dato : 27-03-11 01:58

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

deres musik var bare lige mig. Pga. stafetten. Den åbner vores ører
for anden musik end vi måske normalt lytter til, og derfor er den så

Nemlig Michel.
Handler om kvalitet og ikke kvantitet.
Og dejligt, at høre og lære nyt.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-03-11 06:54

Michel Husted og P.Petersen - tak til jer begge.
Lad os afvente hvad Jan Kronsell mener om stafetten.

Den fine musikalske 'multimusiker' Egberto Gismonti demonstrerer her et
imponerende fløjtespil:

http://www.youtube.com/watch?v=SriK8-WnMAQ

Henning.