Slip billigere for fartbøde?
Fra : Steen F.

Dato : 24-03-11 17:50

Jeg har hørt om en episode hvor føreren af en bil bliver blitzet af en
ubemandet civil politivarevogn, og ejeren af bilen sidder på passagersædet.
Da bødeforlæget kommer til ejeren, svarer han at han ikke vil oplyse
hvem føreren var. Dermed slap føreren for bøden på 1500 kr., men ejeren
fik en bøde på 500 kr. for ikke at oplyse hvem føreren var.
Er det virkelig rigtigt? At man kan skrælle 1000 kr. af en bøde på den
måde??

Mvh
Steen F.

Fra : From Sydsjælland

Dato : 24-03-11 18:22

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ejeren fik en bøde på 500 kr. for ikke at oplyse hvem føreren var.
> Er det virkelig rigtigt? At man kan skrælle 1000 kr. af en bøde på den

Steen, jeg ved ikke om dit skvadder er sandt?
Men jeg håber at man for fremtiden vil give bøder dobbelt op og to klip
i kørekortet.
Bare min mening.
Venlig hilesen Knud

Fra : Armand

Dato : 25-03-11 23:01

Den 24-03-2011 18:22, From Sydsjælland skrev:

> "Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
>
> Steen, jeg ved ikke om dit skvadder er sandt?
> Men jeg håber at man for fremtiden vil give bøder dobbelt op og to klip
> i kørekortet.

D.v.s. at samme behandling skulle tilkomme dig hvis en betjent ringer og
spørger om det var dig 'der kørte for hurtigt i hovedgaden i morges?':
Du ved godt selv at du nok kørte lidt hurtigt dér, men hvorfor skulle du
dog indrømme dét?
IMO er det politiets opgave at identificere kriminelle og ikke ejeren af
bilen der er blevet fotograferet :-|

Det er i grunden et spørgsmål om retssikkerhed: Manden/hans søn kan have
været ude at demonstrere bilen for indtil flere potentielle købere i
pågældende tidsrum, uden at kunne skelne mellem den ene og den anden,
hvorfor skulle man dog kunne hænges på hjul og stejle for dét?
Billedet fra fotoautomaten skal være med udklippet passager/-sæde, så
det er end ikke bevisligt at ejeren har været i bilen, medmindre at han
ligefrem er dén der sidder bag rattet!

Man hár faktisk ret til ikke at udtale sig hvis udtalelsen inkriminerer
f.eks ens kone!
Men ved at forbeholde sig dén rettighed siger man næsten samtidig hvem
det var
Det burde i grunden være sådan at man med udtalelsen: 'det VED jeg ikke'
overlod arbejdet til sheriffen og så sidenhen kunne straffes for at
tilbageholde oplysninger hvis det viser sig at være én som ejeren burde
kunne genkende. Og det er måske et spørgsmål om din bekendte skulle have
brugt dén vending frem for den modstridige 'VIL ikke' :-/

--
Armand.

Fra : SvenP

Dato : 24-03-11 18:27

> [...]
> bøde på 500 kr. for ikke at oplyse hvem føreren var.
> Er det virkelig rigtigt? At man kan skrælle 1000 kr. af en bøde på den

Det var i hvert fald sådan som loven var for et par år siden. Jeg mener at
have hørt om en lovændring, inden for det sidste års tid, der skulle
imødekomme sådanne sager. Men er ikke sikker.

Mvh. Sven

Fra : S.B.

Dato : 24-03-11 20:01

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse

> [...]
> have hørt om en lovændring, inden for det sidste års tid, der skulle
> imødekomme sådanne sager. Men er ikke sikker.

Mener det nu er 2500 kr. det koster ejeren ikke at ville oplyse hvem der
kørte den.
Men det kan jo også være billigere end bøden

Søren

Fra : Henning

Dato : 24-03-11 20:12

On Thu, 24 Mar 2011 17:49:55 +0100, "Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote:

> [...]
>fik en bøde på 500 kr. for ikke at oplyse hvem føreren var.
>Er det virkelig rigtigt? At man kan skrælle 1000 kr. af en bøde på den

Både og - du fpr en bøde for ikke at oplyse hvem føreren er. Herefter vil politiet selv efterforske
- er det din kone, bror, gode ven el.lign. der sidder ved siden af, finder politiet nok ud af det.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-03-11 20:26

Henning skrev:

> Både og - du fpr en bøde for ikke at oplyse hvem føreren er. Herefter vil
> politiet selv efterforske - er det din kone, bror, gode ven el.lign. der
> sidder ved siden af, finder politiet nok ud af det.

Mon ikke det er meget begrænset, hvor mange mandetimer man kaster efter
den type småsager !?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Klaus G.

Dato : 24-03-11 22:13

> Mon ikke det er meget begrænset, hvor mange mandetimer man kaster efter
> den type småsager !?
Hvis man nægter at sige hvem det er, så kommer politiet typisk forbi ens
bopæl med billedet i hånden. Hvis de kan se ejeren af bilen også er den der
har ført den, så får manden en bøde. Hvis de ikke kan genkende ham, så
tvivler jeg også rigtig rigtig meget på at de gør mere i den sag. Det kan
være alt fra naboen til en arbejds kollega der låner bilen jo.

--
Klaus G.

Fra : oz3bto

Dato : 24-03-11 20:53

> [...]
> bøde på 500 kr. for ikke at oplyse hvem føreren var.
> Er det virkelig rigtigt? At man kan skrælle 1000 kr. af en bøde på den

Kunne man engang... Hvis ejer ikke vil oplyse hvem føren er så får ejeren
selv bøden

Fra : alexbo

Dato : 24-03-11 22:47

"Steen F." skrev

> [...]
> føreren var. Dermed slap føreren for bøden på 1500 kr., men ejeren fik en
> bøde på 500 kr. for ikke at oplyse hvem føreren var.

Det koster 2.500 kr ikke at oplyse hvem føreren er,
men det kan da også være bedre eller billigere end et klip eller måske
ligefrem en frakendelse.
Man kunne f.eks. sige at bilen var på prøvetur med en ukendt mulig køber.

mvh
Alex Christensen

Fra : SvenP

Dato : 25-03-11 05:03

..
> Man kunne f.eks. sige at bilen var på prøvetur med en ukendt mulig køber.

Lige den historie kostede mig 500,- for ca. 4 år siden. Betjenten fra
færdselsafdelingen i Odense, sagde at jeg efter næsten 2 mdr. havde pligt
til at huske navnet på den fyr der havde prøvekørt min bil. Men ok, det var
billigere end bøden på 1000,-

Mvh. Sven

Fra : Per

Dato : 25-03-11 17:47

alexbo wrote:
> [...]
> ligefrem en frakendelse.
> Man kunne f.eks. sige at bilen var på prøvetur med en ukendt mulig

Eller man kunne sige:
Jeg har ikke pligt til at udtale mig pga. det enten var en person, der ikke
kunne føre køretøjet lovligt (en uden kørekort fx.) eller at det var en
selv, der var fører.
I de situationer, har man ikke pligt til at udtale sig. Det virker dog ikke
ved et vellignende foto

Der er iøvrigt dom for at føreren afr et køretøj, er den som har fat i
rattet. Interessant problemstilling ved 2 personer i bilen - og man ikke se
hvis hænder, der er på rattet.

Og så er det iøvrigt politiet, der skal bevise hvem der har ført et køretøj
på et givent tidspunkt.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-11 14:50

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
> [...]
> bøde på 500 kr. for ikke at oplyse hvem føreren var.
> Er det virkelig rigtigt? At man kan skrælle 1000 kr. af en bøde på den

Ja du behøver ikke udtale dig.

Så en optagelse med videopolitiet der havde målt en motorcykel til lidt over
200 Km/t. De forsøgte at eftersætte motorcyklen men blev hægtet af ret
hurtigt. Da de havde nummerpladen, tog de ud til ejeren.
Det var selvfølgelig ikke ejeren der havde kørt motorcyklen men en anden der
havde prøvekørt den i forbindelse med en handel (sjovt nok). Ejeren havde
kontrolleret at køberen havde kørekort, men havde "glemt" at notere navnet.
Så der var ingen der mistede kørekortet den dag.........løgn eller nægter at
udtale sig giver vist ikke så hård en straf.

--
Tom