Død Mercedes Vito - mangler hjælp!!
Fra : pilgrim

Dato : 24-03-11 11:54

Kære folk i gruppen.

Jeg har brug for råd angående en Mercedes Vito.

Bilen er en årg. 2002 - Model 110 TDI - CommonRail.

Jeg ved ikke så meget om den. Men der er fejl i indsprøjtn.systemet som
forhindrer start.

Jeg vil blive meget glad, om nogen kunne hjælpe med
rør/slange/komponent diagram
samt viden om alm. forekommende fejl i brændstofsystemet.

Med bedste hilsen,
Palle

Fra : Armand

Dato : 25-03-11 22:45

Den 24-03-2011 11:53, pilgrim skrev:
> [...]
>
> Jeg vil blive meget glad, om nogen kunne hjælpe med
> rør/slange/komponent diagram
> samt viden om alm. forekommende fejl i brændstofsystemet.

Numero uno må være mistillid til dieselfilteret, der kan være stoppet :-/

I vinters begyndte min 206HDi ind imellem at hoste ved koldstart,
hvilket en skønne dag endte med 'kun host'.
Fejlen viste sig at være et utæt brændstofrør!

Set i bakspejlet burde jeg have kunnet pumpe luftfri diesel frem v.h.a.
den manuelle pumpe i motorrummet (som på Peugeot er en gummibold ligesom
dem der bruges når man får taget sit blodtryk) og være kommet afsted ved
egen kraft istedet for vejhjælpen - Så måske at du skulle prøve dét
trick på din og derved såvel komme igang, som i givet fald få
diagnosticeret problemet.

--
Armand.

Fra : pilgrim

Dato : 26-03-11 20:26

> [...]
> egen kraft istedet for vejhjælpen - Så måske at du skulle prøve dét trick
> på din og derved såvel komme igang, som i givet fald få diagnosticeret

Tak Armand

Men det tilfælde jeg er blevet udset til at redde er vist mere
kompliceret.

Man har fornyet brændstoffilter plus et par slanger. Umiddelbart sprang
maskinen igang for derefter at stoppe og ikke være
til at starte igen. Ejer har søgt telefon konsultation hos Ketner, som
mener det er en tilsmudset forstøver der tillader kompressions-
tryk at passere tilbage i føderøret, hvor trykket på grund af luftbobler
så ikke kan blive højt nok til at aktivere styreboksen/forstøver-
ventilerne.
Ved at checke forstøverne enkeltvis og til slut have føderøret uden
luftbobler tror jeg, at fejlen er elektrisk - relæ? - Dem er der en
hel del af.

Palle