Planlægning fra nyt bed
Fra : M@rk

Dato : 10-08-01 09:58

Hej alle,

sig nærmer efteråret og dermed også planlægning af diverse bede.

Se, buske og småplanter (stauder?!) har jeg endnu ikke den store
erfaring med, så lidt hjælp ville være dejligt

Vi er ude efter et bed, som blomstrer så længe det er muligt - helst
fra det tidlige forår og til det sene efterår ............... og hvis
det kunne komme til at koster under en milliard-million, så ville det
da bare være dejligt.

Det første bed vi skal planlægge, er ca. 4 meter bredt og 2 meter
dybt.

De 2 andre bede er skal planlægges er ca. 8 meter brede og 1,5 meter
dybe.

Har I nogle gode forslag?
(gerne med links, så man kan se "dyret"

/Mark

Fra : basse

Dato : 12-08-01 16:58

Hejsa !

For at kunne komme med forslag til bedenes beplantning bliver du nødt til at
fortælle lidt om, hvordan bedene er placeret - ligger de i fuld sol,
halvskygge eller hel skygge. Det er også en fordel at vide hvordan jorden
er - leret, sandet, muldjord - tør eller fugtig.

Det behøver bestemt ikke at koste en milliard-million at tilplante bede.
Mange stauder kan frøformeres og frø er ikke så dyre og samtidig giver det
mange planter. Forhør jer hos familie, venner og bekendte om ikke de har
nogle planter, de kan undvære lidt af evt. frø. Ellers prøv at kigge i den
blå avis mv. Her er der ofte nogle, der sælger planter til rimelige priser.

Jeg ved ikke hvor i landet I bor, men hvis det har interesse har jeg en del
frø og planter, som sælges til rimelige priser. Skriv evt. direkte til mig
og få tilsendt en liste over det, jeg har og priser. Jeg bor i Nordsjælland
mellem Hillerød og Frederiksværk.

Med venlig hilsen

Rebekka

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-01 19:00

On Sun, 12 Aug 2001 17:58:29 +0200, "basse" <garp@get2net.dk> wrote:

> [...]
>halvskygge eller hel skygge. Det er også en fordel at vide hvordan jorden
>er - leret, sandet, muldjord - tør eller fugtig.

...og om bedene ligger op ad hække eller der er adgang til dem hele
vejen rundt.

Det ville også være rart at vide hvor højt det må blive. Nogle vil jo
gerne at det hele ikke bliver over 50 cm højt, andre vil gerne have
noget som bliver en del større.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 13-08-01 11:16

Sun, 12 Aug 2001 20:00:27 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>..og om bedene ligger op ad hække eller der er adgang til dem hele
>vejen rundt.

I har begge fat i et par ting, som jeg naturligvis slet ikke havde med i
mine tanker ))

   Det første bed vi skal planlægge, er ca. 4 meter bredt og 2
   meter dybt. Dette bed vil kun blive set forfra, da er der et træ

   på venstre side af bedet, en efeu-væg på højre side og hæk i
   baggrunden.

   Sol: Fuld sol til halvskygge

   De 2 andre bede er skal planlægges er ca. 8 meter brede og 1,5
   meter dybe. Disse bede vil blive set forfra samt fra højre og
   venstre - der er kun hæk bag ved disse bede.

   Sol: Skygge om morgenen, fuld sol i det ene og halvskygge i det
   andet om eftermiddagen/aftenen.

>Det ville også være rart at vide hvor højt det må blive. Nogle vil jo
>gerne at det hele ikke bliver over 50 cm højt, andre vil gerne have
>noget som bliver en del større.

Jeg forestiller mig noget lavt i forgrunden og derefter stigende, jo
dybere det kommer ind i bedene. Maxhøjde i bagerste niveau i alle bede,
ca. 150cm.

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-01 17:05

On Mon, 13 Aug 2001 12:15:43 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg forestiller mig noget lavt i forgrunden og derefter stigende, jo
>dybere det kommer ind i bedene. Maxhøjde i bagerste niveau i alle bede,
>ca. 150cm.

Lige et hurtigt skud: Egebladet hortensia (Hydrangea quercifolia).

Jeg har i flere år ønsket mig sådan en, men har ikke kunnet finde den.
Sidste år fik jeg endelig fat i en, desværre gror den ikke så godt,
noget med en masse ukrudt og sådan noget

I dag fik vi på arbejdet en reklamebrochure, vist nok fra holland, på
tysk. Der var hele 5 sorter af den egebladede, og jeg troede kun der
fandtes een slags af dem. Så nu må jeg på jagt igen, for dem _vil_ jeg
have nogle af. (Nogen som ved noget?)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 14-08-01 13:31

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cfufntkjcu4dbps5h8uef7iaq19r5stbc4@4ax.com...
> [...]
> tysk. Der var hele 5 sorter af den egebladede, og jeg troede kun der
> fandtes een slags af dem. Så nu må jeg på jagt igen, for dem _vil_ jeg

Se evt. på: http://www.taanum-planteskole.dk/Lovtrae.htm

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-01 17:56

On Tue, 14 Aug 2001 14:31:06 +0200, "Marlene" <ryg@post12.tele.dk>
wrote:

>Se evt. på: http://www.taanum-planteskole.dk/Lovtrae.htm

Ahh Jeg takker - og må så snart have startet bilen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bettina

Dato : 15-08-01 08:37

prøv evt www.zimtrade.dk

Fra : basse

Dato : 15-08-01 15:34

Hej Mark !

Mulighederne er jo nærmest utallige - har I gjort jer nogle tanker om farver
og staudetyper ?

Jeg kan anbefale jer at låne nogle bøger om stauder, der evt. kan give jer
nogle ideer.

Hvis jeg skulle nævne alle de stauder, I kan bruge ville listen blive
alenlang.

Hvis jeg skal tage udgangspunkt i de planter, jeg selv har, og som I evt.
kan købe af mig ( du har forhåbentlig fået min liste pr. mail ) vil jeg
nævne :

Akeleje (mellemhøj), asters (høj), bakkenellike (lav tæppedannende),
fingerbøl (høj), bredbladet klokke (mellemhøj), daglilje (mellemhøj),
gyldenris (høj), lammeøre (lav), iris (mellemhøj), jakobsstige (mellemhøj),
kongelys (høj), lupin (mellemhøj), prikbladet fredløs (mellemhøj), margerit
(mellemhøj), matrem (mellemhøj), merian (oregano, mellemhøj), pyntejordbær
(bunddække), sct. hansurt (mellemhøj), tæppepilurt (lav bunddække) og
tæppeprimula (lav).

Dette er kun et lille udvalg af de planter, I kan bruge i bedet. Hvis I vil
have yderligere oplysninger om de enkelte planter, er I velkomne til at
skrive direkte til mig.

Med venlig hilsen

Rebekka

Fra : M@rk

Dato : 16-08-01 09:53

Wed, 15 Aug 2001 16:34:17 +0200, berigede "basse" <garp@get2net.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvis jeg skal tage udgangspunkt i de planter, jeg selv har, og som I evt.
>kan købe af mig ( du har forhåbentlig fået min liste pr. mail ) vil jeg
>nævne :

Yeps, jeg har fået listen - men har desværre ikke haft tid til, at kigge
på den endnu

/Mark

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-08-01 22:00

basse <garp@get2net.dk> skrev

> Jeg bor i Nordsjælland mellem Hillerød og Frederiksværk.

Hej Rebekka!

Har du også krydderurter?

Jeg er i gang med et større projekt (i kampesten) der engang skal blive et
højbed til krydderurter og lægeurter - se www.vebel.dk/have - hvor jeg
jævnligt læsser billeder ud efterhånden som projektet skrider frem.

Jeg regner med at skulle tilplante det engang til foråret - og det skulle
gerne kunne repræsentere det hele.

--
Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-01 07:54

On Fri, 24 Aug 2001 23:00:04 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Jeg er i gang med et større projekt (i kampesten) der engang skal blive et
>højbed til krydderurter og lægeurter - se www.vebel.dk/have - hvor jeg
>jævnligt læsser billeder ud efterhånden som projektet skrider frem.

Det skal nok blive flot.
Nu kan jeg ikke se om du har fået alle stenene flyttet nogenlunde ind
hvor de skal være, men hvis ikke, så er en sækkevogn altså et
uundværligt redskab. Jeg har flyttet sten som nærmede sig den med
træskoen på vha. sådan en sækkevogn.

Sørg for at sækkevognen er _uden_ udfaldsrampe, så går det nemlig
nemmere.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-01 17:56

On Fri, 10 Aug 2001 10:57:31 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>sig nærmer efteråret og dermed også planlægning af diverse bede.
>
>Se, buske og småplanter (stauder?!) har jeg endnu ikke den store
>erfaring med, så lidt hjælp ville være dejligt

Du kan tage et kig på
http://www.hjoerring-planteskole.dk/kataloger.htm hvor du kan bestille
et par havekataloger med masser af planter i, et katalog for hver
type, ala: Stauder, Prydbuske og -træer, Surbund, Slyngplanter osv.

(Tag dig ikke af at siden ser lidt amatøragtig ud, det er det her med
at dem som bestemmer burde nøjes med at bestemme og så lade 'os' med
forstand lave tingene )))

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 16-08-01 10:00

Wed, 15 Aug 2001 18:56:19 +0200, berigede Mads Lie Jensen
> [...]

>(Tag dig ikke af at siden ser lidt amatøragtig ud, det er det her med
>at dem som bestemmer burde nøjes med at bestemme og så lade 'os' med

Hmmm, man må fremsende en officiel klage )

Jeg har bestilt et par kataloger - meeen, måske burde i overveje en
masse billeder på sitet, af de planter I sælger ........ det ville gøre
det lidt nemmere for amatørnisser som mig

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-01 10:15

On Thu, 16 Aug 2001 10:59:31 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Hmmm, man må fremsende en officiel klage )

Så længe det bliver til webmasteren på siden såee )

>Jeg har bestilt et par kataloger - meeen, måske burde i overveje en
>masse billeder på sitet, af de planter I sælger ........ det ville gøre
>det lidt nemmere for amatørnisser som mig

Jeg ved det - jeg ved også hvordan sådan en side burde se ud og alt
det der. Men han _vil_ selv lave den. (Noget med penge og sådan

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-08-01 22:16

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> Du kan tage et kig på
> http://www.hjoerring-planteskole.dk/kataloger.htm

Når man arbejder med webdesign til daglig, bliver man altså helt dårlig

Nå, men du havde jo advaret. Jeg har faktisk lyst til at anmelde den til
www.fmkh.dk;o)

--
Allan