Stafetten: Mest hørte
Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-03-11 23:40

Jeg havde lidt problemer med at finde vet emne til en ny stafet indtil jewg
sad og "bladrede" lidt rundt i menuerne i diverse musikprogrammer og
afspillere, og "faldt over" forskellige lister med mest afspillede. Så fik
jeg ideen. Vi har været runmdt om mange emner i disse strafettet og erjeg er
blevet meget inspireret af musik, som ikke kendte i forvejen. men nuj er jeg
blevet nysgerrig. Selv om vi kender mange numre, hvad der det så vi lytter
til i dagligdagen. Så emnet skal være: De tre umre, du har lyttet til mest
inden for den seneste måned.

Jeg lægger selv for. Det nummer jegt spillet klart flest gange i den
seneste måned er et gammelt nummer af Gary Moore fra albummet Wild Frontier,
men pt. lytter jeg mest til det i den fremragende coverversion fra 2001 med
fantastiske, finske Nightwish: Over the hill and far away. Det er simpelthen
fantasitsk musik, og jeg kan lytte til nummeret med fornøjelse adskillige
gange om dagen
http://www.youtube.com/watch?v=6UztEfwHt14

Nummer to på min liste over mest spillede er i en hewlt anden genre, nemlig
folk rock. Her er det et endnu ældre nummer (1970) med Fairport Convention
fra albummet Full House, lige efter at Sandy Dennis forlod gruppen. Walk
Awhile. Bedre kan det næsten ikke gøres:
http://www.youtube.com/watch?v=gEJLzlP3sfw

Og så skal jeg et smut tilbage til det symfoniske for at finde nummer tre på
listen over mine mest spillede. Her skal vi et smut til Tyskland for at høre
Xandria. Det nummer, jeg har lytter mest til er Vampire fra albummet Salome
fra 2007. Lisa Middelhauve var stadig forsanger dengang og hun er også
fremragende.
http://www.youtube.com/watch?v=7_9R4ZwWuxg

Nummer fire var i øvrigt igen Nightwish, med Last of the Wild og nummer 5
var igen i en helt anden genre, nemlig The Dead Brothers med Mustapha. Den
første kan I finde påtuben, men den anden findes vist ikke, men det var jo
også kun var de tre mest spillede numre, der var temaet.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-03-11 08:56

On 22-03-2011 23:39, Jan Kronsell wrote:

> De tre umre, du har lyttet til mest inden for den seneste måned.

Tilfældigt så jeg en TV udsendelse om amerikansk/kinesiske skuespillere
og sangere i amerikanske film.
Her blev "The Flower Drum Song" nævnt, som i filmudgaven havde Nancy
Kwan i en af hovedrollerne. (Kwan synger dog ikke i filmen, men bliver
dubbet af Betty Baker).
Jeg kendte godt titlen, men havde aldrig rigtig hørt musikalen. Så den
anskaffede jeg og har lyttet til.
Her "Enjoying being a girl":

http://www.youtube.com/watch?v=nmWFFPAYHEU&feature=related

Nu jeg var i genren og "derude" måtte jeg osså genhøre "The King And I".
Her et klip, "We Kiss in a Shadow", med Deborah Myers og Mario
Frangoulis. Desværre er der ikke udgivet en hel CD med Deborah Myers, så
jeg må stadig "nøjes" med hende i enkeltnumre:

http://www.youtube.com/watch?v=fx7s4OcyS9k&feature=related

Jeg skal ind at se og høre "Madame Butterfly" her i april. Så jeg lytter
til "Butterfly's", og sammenligner de forskellige indspilninger, både
CD'ere og DVD'er.
Jeg har lånt denne nyere CD med Jonas Kaufmann and Angela Gheorghiu,
hvorfra der her er et klip af "the recording sessions". Hendes stemme er
helt fabelagtig til rollen, men om Kaufmann er den rigtige til Puccini,
kan man diskutere. Men det er absolut en af de bedste nyere
indspilninger. (Min favoritindspilning er stadig Gigli/Toti Dal Monte).
Her lidt af Kærlighedsduetten:

http://www.youtube.com/watch?v=9Op7RmV7S3c

Henning

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-11 21:53

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan man diskutere. Men det er absolut en af de bedste nyere indspilninger.
> (Min favoritindspilning er stadig Gigli/Toti Dal Monte).

Opretter er ikke en genre, sopm jeg gør meget i, men det er dejligt at blive
mindet om, at der også findes dejlig musik i denne genre. Derfor stafetten
videre til dig for denne reminder.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-03-11 22:16

On 24-03-2011 21:52, Jan Kronsell wrote:

> Opretter er ikke en genre, sopm jeg gør meget i, men det er dejligt at
> blive mindet om, at der også findes dejlig musik i denne genre. Derfor
> stafetten videre til dig for denne reminder.

Jeg takker.
Jeg er overrasket, det havde jeg ikke ventet!!!
Jeg præsenterer et nyt emne i morgen formiddag.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-11 12:01

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lytter til i dagligdagen. Så emnet skal være: De tre umre, du har lyttet

Først og fremmest har jeg lyttet intensivt til Pulse-DVD'en med Pink Floyd,
som er en koncert jeg bliver ved med at vende tilbage til, fordi der hele
tiden dukker nye detaljer op ved hvert genhør.
Det nummer der træder mest frem på playlisten i denne omgang, er High Hopes:
http://www.youtube.com/watch?v=CweROG8S-68

Et andet band der ligger højt på listen, er svenske Mustasch.
De har rigtig mange rødder tilbage til Beatles og Zeppelin, og i nutiden er
de i samme segment som Metallica (Dog uden den elendige trommeslager Ulrich
;)
http://www.youtube.com/watch?v=1hQsENZEAoA

Sidst, men ikke mindst, The White Stripes:
http://www.youtube.com/watch?v=LT3w6-cCn10
De kan altså et eller andet, så man stopper op og lytter.

/Alex

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-11 21:40

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Sidst, men ikke mindst, The White Stripes:
> http://www.youtube.com/watch?v=LT3w6-cCn10
> De kan altså et eller andet, så man stopper op og lytter.

Meget spændende musik, ikke mindst Mustasch. Dem kendte jeg ikke.

Jan

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-03-11 12:37

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> Så emnet skal være: De tre umre, du har lyttet til mest inden for den
> seneste måned.

Har selvom lang tids adgang til tdc play, faktisk aldrig hentet ret meget,
før her indefor de sidste par uger.

Det er bl.a. blevet til disse "singler". Lidt nyt og lidt gammelt.

Adele - Rooling in the deep
http://www.youtube.com/watch?v=rYEDA3JcQqw

I got you on tape - TNT
http://www.youtube.com/watch?v=SNaYaS27VMU (ikke ret god video)

Og så selvfølgelig
Kasabian - Fire
http://www.youtube.com/watch?v=agVpq_XXRmU

Utah - El diablo
http://www.youtube.com/watch?v=N_DDy2hEI-M

Bjarne K.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-11 21:42

"Bjarne K." <no@niet.ik> skrev i meddelelsen

> [...]
> før her indefor de sidste par uger.
>
> Det er bl.a. blevet til disse "singler". Lidt nyt og lidt gammelt.

Også fin musik. Fire er meget flot musik.

Hilsen
Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-03-11 22:05

Da der endnu ikke er kommet så mange indlæg, lader jeg den leve til i
morgen, før jeg giver den videre

Hilsen
Jan

Fra : Max

Dato : 23-03-11 22:19

Hej Jan

> emnet skal være: De tre umre, du har lyttet til mest inden for den
> seneste måned.

Nu ved jeg ikke rigtig om det dækker den sidste måned, men hvis
jeg kikker i min log over afspilninger her på det seneste, ja så dukker
der da et par navne op:

Dem her som faktisk ikke rigtig er mig, men alligevel er de blevet
spillet en del på det seneste:

Mr. Acker Bilk & The Paramount Jazzband - Paramount Rag
http://www.youtube.com/watch?v=poEBsdX41XM

Og så er der en der nok altid vil være blandt de kunstnere jeg
lytter til, nemlig:

bb king-see that my grave is kept clean
http://www.youtube.com/watch?v=01w-IJ_Qlsg&playnext=1&list=PL2154FEC824C263D0

Det var så to numre, jeg vil ikke sætte en nummer tre på da
jeg ikke aner hvem jeg skulle vælge ud af alle dem der kunne
komme på tale.

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-11 21:43

> [...]

> Det var så to numre, jeg vil ikke sætte en nummer tre på da
> jeg ikke aner hvem jeg skulle vælge ud af alle dem der kunne

Jeg er normalt ikke så meget til jazz, men Paramount Rag er et fremragende
nummer og B. B. King er i det hele taget svær at ovegå.

Hilsen
Jan

Fra : Carl Drud

Dato : 23-03-11 22:41

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> writes:

> Selv om vi kender mange numre, hvad der det så vi lytter til i
> dagligdagen. Så emnet skal være: De tre umre, du har lyttet til mest
> inden for den seneste måned.

R.L. Burnside - Old Black Mattie
http://www.youtube.com/watch?v=4uOr6qXyI1Y

Janis Joplin - Kosmic Blues
http://www.youtube.com/watch?v=TwYkgBqd1uQ

Stevie Ray Vaughan - Mary had a Little Lamb
http://www.youtube.com/watch?v=vaX7Y1GQl5w

--
Carl

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-11 21:46

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Janis Joplin - Kosmic Blues
> http://www.youtube.com/watch?v=TwYkgBqd1uQ
>
> Stevie Ray Vaughan - Mary had a Little Lamb

Tre fremragende numre. Jeg tror jeg lytte lidt mere til ikke mindst R. L.
Burnside.
Delta Blues hører jeg slet ikke nok for tiden

Jan

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-03-11 10:01

Jan Kronsell skrev:

> De tre umre, du har lyttet til mest inden for den seneste måned.

Jeg kan ikke helt gøre det sådan op, men her er nogle numre, der har
haft min interesse for nylig:

Inspireret af, at Cornelius Vreeswijk og sangen "Veronica" blev nævnt i
tråden om svenske sange, fandt jeg LP'en frem fra reolen, hvor jeg har
nogle af mine forældres gamle plader. Pladens musik og tekst kredser om
Brasilien, og jeg har spillet den for min brasilianske kæreste. Da jeg
spurgte om det lød brasiliansk, sagde han, at det nok mere var en
gringo, der prøvede at være det. Men han kan også godt lide svensk og
satte især pris på åbningsnummeret:

http://www.youtube.com/watch?v=u6J2PvLmc1E

Den ægte brasilianer Sergio Mendes samarbejder til gengæld med lidt af
hvert på sin seneste plade, som hedder "Bom tempo". Og indspiller delvis
på engelsk:

http://www.youtube.com/watch?v=48axUW_jehg

For at blive i temaet får du Gilberto Gil, her fra 1978. Han spiller i
DR's koncerthus den 5. april.

http://www.youtube.com/watch?v=WLGyrsHe0eg

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-11 21:49

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=48axUW_jehg
>
> For at blive i temaet får du Gilberto Gil, her fra 1978. Han spiller i

Også her tre gode ting, selv om jeg nok mest er til den første. Jeg holder
utroligt meget af at lytte til Cornelis Vreeswijk. Og gør det jævnligt.

Jan

Fra : P.Petersen

Dato : 24-03-11 19:07

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

Hej Jan.
Ja, det kræver jo en større undersøgelse lige, at få frem på lystavlen
hvilke 3 numre man har hørt mest i den senere tid.
Men eet af dem er med Ulf Lundell. Hitza Hitz.
http://www.youtube.com/watch?v=EpRZjlQ8UAE
Jeg hørte nummeret for et par uger siden i Madsen på P4 på vej hjem fra
arbejde.
Det er fra cd'en Omaha. Har cd'en, men havde ikke lyttet i flere år.
Så nu snurrer den sgu lystigt igen.

Et andet er: Tito & Tarantula. After Dark.
Inspireret af et indlæg højere oppe i tråden vedrørende sprødt trommspil.
Jeg har bragt indslaget tidligere men det bliver ved med, at vende tilbage.
http://www.youtube.com/watch?v=AkdeNSaO8WU
Den her version 10 gange bedre end cd-udgaven.

Det tredje må være Lykke Li. Get Some.
Fantastisk sangerinde, der kunstnerisk er unik. Ikke en mainstream, r&b,
pladderpop sangerinde.
http://www.youtube.com/watch?v=-TTPGAy5H_E

Tilfældigvis 2 svenskere og 4 mexicanere.
Verdensmusik. Lol.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-11 21:51

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> pladderpop sangerinde.
> http://www.youtube.com/watch?v=-TTPGAy5H_E
>
> Tilfældigvis 2 svenskere og 4 mexicanere.

De andre kendte jeg faktisk ikke, men det gør jeg så nu og vender
sikkert tilbage til dem.

Jan