Den 22-03-2011 17:17, Armand skrev:
> Ved lejligheden måtte jeg erfare at det kun er modeller med C's 6-trins
> gearskifterobot: E6G, der leveres med start/stop og at dét er årsagen
> til at Citroens system styres af bremsepedalen, hvor det oftest er
> koblingen der aktiverer starteren.
> Det skulle selvfølgelig ende med en prøvetur og jeg er meget overrasket
> over virkningen: Motoren går i stå i det øjeblik at bilen står stille,
> og summer roligt igen inden man når at flytte foden fra bremsen til
> speederen. Netop fordi der ikke er en traditionel starter med kontant
> indkobling på en tandkrans foregår motorens udsæt og genstart nærmest
> umærkeligt og vil derfor næppe blive fravalgt af fintfølende ejere (som
> man hørte at størstedelen af Lupo-ejere gjorde).
Frakoblede Lupo ejerne ikke systemet for at skåne turboen ?
> Gearkassens funktion, i kraft af skifterobotten, giver en anderledes
> oplevelse af gearskiftene: Derved at der bruges en decideret kobling,
> frem for olie-konverter, medfører gearskiftene et svagt ryk som ved
> manuel gearskifte. Med lidt finfølelse kan man optimere disse ryk med
> speederbetjeningen, men det er vel nok mere et spørgsmål om tilvænning
> omkring skifteoplevelsen :-/
Jeg bryder mig absolut ikke om deres E6G gearkasse - dét er sgu lige
hårdt nok i skiftene, til at jeg synes det er behageligt... især når man
ved at det kan gøres ( og bliver gjort) bedre.
> Og så har 6-trins gearkassen en af mig længe savnet indflydelse på
> omdrejningstallet i højgear: Ca. 100km/t ved 2.000rpm
Det er faktisk min anden anke på E6G kassen - den er for lavt gearet.
En gearing på 50+km/t ved 1000 snoninger, er vel ikke ualmindeligt på en
moderne diesel med 6-trins kasse.
Jeg var på et tidspunkt inde i alvorlige overvejelser omkring en C4 med
E6G. Jeg kørte en god lang tur (lige lang nok til forhandlerens
velbefindende), og fik sjusset mig frem til at det ville jeg aldrig
vænne mig til... måske fordi jeg er vant til en 12 år gammel bil med
traditionel automatgear.
/Brian