Star/stop teknik
Fra : Armand

Dato : 22-03-11 17:17

Ved introduktionen bemærkede jeg Citroens anderledes bud på start/stop
teknikken: Man fraveg den klassiske starter og monterede istedet en
voldsom generator der qua montering med en bred tandrem også bruges som
starter - Altså lidt som fortidens jævnstrøms-dynastartere.

Man kan tydeligt se på de enkelte fabrikanters start/stop udstyrede
modeller at teknikken vitterligt sparer brændstof, så sigtet bliver vel
på en af dém ved næstkommende bilkøb (ikke at det overhovedet er nært
forestående for mig), og da så en journalist fik vævet lige vel meget
omkring Citroens system, besluttede jeg idag at grave i sagen selv:

Ved lejligheden måtte jeg erfare at det kun er modeller med C's 6-trins
gearskifterobot: E6G, der leveres med start/stop og at dét er årsagen
til at Citroens system styres af bremsepedalen, hvor det oftest er
koblingen der aktiverer starteren.
Det skulle selvfølgelig ende med en prøvetur og jeg er meget overrasket
over virkningen: Motoren går i stå i det øjeblik at bilen står stille,
og summer roligt igen inden man når at flytte foden fra bremsen til
speederen. Netop fordi der ikke er en traditionel starter med kontant
indkobling på en tandkrans foregår motorens udsæt og genstart nærmest
umærkeligt og vil derfor næppe blive fravalgt af fintfølende ejere (som
man hørte at størstedelen af Lupo-ejere gjorde).

Gearkassens funktion, i kraft af skifterobotten, giver en anderledes
oplevelse af gearskiftene: Derved at der bruges en decideret kobling,
frem for olie-konverter, medfører gearskiftene et svagt ryk som ved
manuel gearskifte. Med lidt finfølelse kan man optimere disse ryk med
speederbetjeningen, men det er vel nok mere et spørgsmål om tilvænning
omkring skifteoplevelsen :-/

Og så har 6-trins gearkassen en af mig længe savnet indflydelse på
omdrejningstallet i højgear: Ca. 100km/t ved 2.000rpm

BareligenogetjegvilledelemedjerHEJ

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 22-03-11 20:48

Den 22-03-2011 17:17, Armand skrev:

> [...]
> umærkeligt og vil derfor næppe blive fravalgt af fintfølende ejere (som
> man hørte at størstedelen af Lupo-ejere gjorde).

Frakoblede Lupo ejerne ikke systemet for at skåne turboen ?

> [...]
> manuel gearskifte. Med lidt finfølelse kan man optimere disse ryk med
> speederbetjeningen, men det er vel nok mere et spørgsmål om tilvænning

Jeg bryder mig absolut ikke om deres E6G gearkasse - dét er sgu lige
hårdt nok i skiftene, til at jeg synes det er behageligt... især når man
ved at det kan gøres ( og bliver gjort) bedre.

> Og så har 6-trins gearkassen en af mig længe savnet indflydelse på
> omdrejningstallet i højgear: Ca. 100km/t ved 2.000rpm

Det er faktisk min anden anke på E6G kassen - den er for lavt gearet.
En gearing på 50+km/t ved 1000 snoninger, er vel ikke ualmindeligt på en
moderne diesel med 6-trins kasse.

Jeg var på et tidspunkt inde i alvorlige overvejelser omkring en C4 med
E6G. Jeg kørte en god lang tur (lige lang nok til forhandlerens
velbefindende), og fik sjusset mig frem til at det ville jeg aldrig
vænne mig til... måske fordi jeg er vant til en 12 år gammel bil med
traditionel automatgear.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-03-11 22:22

Brian skriver:

> Jeg bryder mig absolut ikke om deres E6G gearkasse - dét er sgu lige
> hårdt nok i skiftene, til at jeg synes det er behageligt... især når man
> ved at det kan gøres ( og bliver gjort) bedre.

Er den ikek en dobbeltkoblingkasse?

> Det er faktisk min anden anke på E6G kassen - den er for lavt gearet.
> En gearing på 50+km/t ved 1000 snoninger, er vel ikke ualmindeligt på en
> moderne diesel med 6-trins kasse.

1800 RPM = 82 km/t i 7. gear på min, men det er også en benziner.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Armand

Dato : 22-03-11 22:45

Den 22-03-2011 22:21, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> Er den ikek en dobbeltkoblingkasse?

Ikke ud fra oplevelsen af skiftene: Den kobler mærkbart ud samt
genindkobler som ved manuelle gearkasser. Det der narrer ens
balance-center er sikkert at man, ved automatisk gearskifte, forventer
et ryk uden forudgående mangel på træk (p.g.a. udkoblingen), som normalt
på automat-gearkasser
Og jeg fik det også kun forklaret som 'med automatisk kobling' (til
forskel for pløreturbine)

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-11 15:26

> Ikke ud fra oplevelsen af skiftene: Den kobler mærkbart ud samt
> genindkobler som ved manuelle gearkasser.

Merprisen er også kun det halve (ofte omkring 15000kr hvor DSG gear fra VAG
gruppen typisk giver en merpris omkring 30000kr)

> Og jeg fik det også kun forklaret som 'med automatisk kobling' (til
> forskel for pløreturbine)

Jeg synes nu det fungeret ok - og var vi endt i PSA land igen var det blevet
en 1.6hdi med E6G gearkassen. Men nu kan jeg jo også leve med smartens
ualmindeligt langsomme skifterobot I praksis skifte jeg dog tit selv op
i gear for selv at bestemme skiftetidspunktet og jeg slår også nogengange
automatikken fra på stejle bakke hvor jeg vil blive i 5'te mens automatikken
gerne går ned i 4. (Bakkerne er så korte at det ikke kan svare sig at geare
ned - den tabere mere fart på nedgearingen end på at blive i 5'te med let
gasgivning)

E6G gearet dur ikke til sportlige biler (eller chauffører der gerne vil være
det men synes egenligt det virker fint til den lille 110hks diesel og
adstadigt kørsel i en c4 grand picasso, peugeot 5008 og lign.

jeg tror såmend ikke at E6G er langsommere end et manuelt betjent gear - det
føles bare sådan når man ikke selv skal gøre noget og bare sidder og venter
på at det får skiftet ....

/A

Fra : Brian

Dato : 23-03-11 19:38

Den 23-03-2011 15:26, Anders Majland skrev:

> jeg tror såmend ikke at E6G er langsommere end et manuelt betjent gear -
> det føles bare sådan når man ikke selv skal gøre noget og bare sidder og
> venter på at det får skiftet ....

Jeg har ingen indvendinger mod gearskiftets hastighed, men at det
simpelthen ikke føles lækkert nok.
Desuden ville jeg leve i konstant skræk for hvornår det ville brække ned
- ikke fordi det er fransk, men fordi de lidt "brutale" skift får det
til at føles uranfineret og halvfærdigt.

/Brian

Fra : Armand

Dato : 25-03-11 22:20

Den 23-03-2011 19:37, Brian skrev:

> [...]
> - ikke fordi det er fransk, men fordi de lidt "brutale" skift får det
> til at føles uranfineret og halvfærdigt.

Min oplevelse var på ingen måde at det var brutalt, snarere tværtimod
eftersom at det indkobler ligeså blødt som var det en venstre-fod. Alm.
tomat-gearkasser virker til forskel mere brutal qua pludseligere
gearskifte og omdrejnings-reaktioner!
Det er måske netop den markante oplevelse, der umiddelbart får
E6G-gearkassen til umiddelbart at virke negativ :-/

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 23-03-11 00:22

> Brian skriver:

> Er den ikek en dobbeltkoblingkasse?

Nej - det er PSA vist ikke begyndt på endnu. Ford, Fiat, Renault m.fl. (ud
over VAG) er begyndt....

Fra : Brian

Dato : 23-03-11 11:16

Den 22-03-2011 22:21, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> Er den ikek en dobbeltkoblingkasse?

Nææ, en ganske alm. gearkasse hvor lidt hydraulik betjener koblingen.

> 1800 RPM = 82 km/t i 7. gear på min, men det er også en benziner.

Jeg synes ellers ved introduktionen at de snakkede om en gearing på
47km/t ved 1000 ?

Anyway, det kan bedre gå ved en benziner at køre med lidt omdrejninger -
men din motor kunne vel sagtens have håndteret et decideret overgear, nu
man alligevel har valgt at den skal have 7 trin ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-11 16:37

Brian skriver:

> Jeg synes ellers ved introduktionen at de snakkede om en gearing på
> 47km/t ved 1000 ?

Nu ved jeg jo ikke, hvor præcis omdrejningstælleren er......

> Anyway, det kan bedre gå ved en benziner at køre med lidt omdrejninger -
> men din motor kunne vel sagtens have håndteret et decideret overgear, nu
> man alligevel har valgt at den skal have 7 trin ?

7. gear er overgearet.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian

Dato : 23-03-11 19:34

Den 23-03-2011 16:36, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> Nu ved jeg jo ikke, hvor præcis omdrejningstælleren er......

Nææ... det er selvfølgelig også en ret lille forskel.

> 7. gear er overgearet.

Et rigtigt overgear hvor du bare tuller med f.eks 2000 rpm ved 110km/t
eller hvad nu
Bilen er jo ikke ligefrem momentsvag. Der sidder sikkert sensorer der
kan indikere hvornår bilen bør skifte ned, så man ikke sejtrækker eller
belaster nogle komponenter for hårdt.

Min egen benziner tuller med 54km/t ved 1000, men det er kun spredt over
5 trin. Det hjælper en del på økonomien ved langture.

/Brian

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-03-11 20:12

> Brian skriver:

> 1800 RPM = 82 km/t i 7. gear på min, men det er også en benziner.

Min store benziner går 134Km/t ved 2000 RPM , den lille går ca. samme
hastighed ved 3000 RPM....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.