Forskel på olie
Fra : Steen F.

Dato : 22-03-11 01:07

Jeg har oplevet en lidt spøjs situation.
Jeg har tidligere brugt Mobil 1 0W-40 motorolie til min bil, og
indikatoren i bilen (som måler olieviskositeten) har angivet omkring
20-22.000 km mellem olieskiftene.

Sidst der blev skiftet motorolie skrev indikatoren dog kun 13.700 km
hvilket ikke er ret langt mellem olieskiftene. Olien var også en Mobil 1
0W-40 men købt i Bilka til langt under halv pris af værkstedets pris.

Alle data på oliedunkene er identisk men den gamle olie, men lyder det
sandsynligt at olieselskaberne kører med 1. og 2. sorterings olie uden
at skrive det på emballagen? Eller kan Bilka have købt noget
parallelimporteret olie som viser sig slet ikke at være fra Mobil 1?

Mvh
Steen F.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-03-11 08:35

On Tue, 22 Mar 2011 01:06:50 +0100, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Eller kan Bilka have købt noget
>parallelimporteret olie som viser sig slet ikke at være fra Mobil 1?
Ja, det kan meget vel tænkes. Eller de har selv indkøbt det i
udlandet, hvilket jeg tror mest på.

Det vil Mobil nok gerne høre om, om ikke andet kan de nok fortælle dig
om olien er det den giver sig ud for på embalagen.

/Hans

Fra : Per Hansen

Dato : 22-03-11 02:48

On 22 Mar., 01:06, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:
> [...]
> at skrive det på emballagen? Eller kan Bilka have købt noget
> parallelimporteret olie som viser sig slet ikke at være fra Mobil 1?

Må man spørge hvad det er for en bil du har som kan måle viskositeten
på olien ?

Og hvad har viskositeten iøvrigt at gøre med kvaliteten ?

Jeg kan ikke udtale mig om Mobil olie. Men jeg har engang ringet til
Shells hovedkontor i Danmark og fået bekræftet af den shell olie jeg
kunne købe i bilka var fuldstændig identisk med den jeg kunne købe på
en tankstation til den 3dobbelte pris.
Desværre er det nok ikke os der har importeret den som han sagde - men
du kan trygt købe den for vi har nogen rigtig skrappe advokater så vi
skulle nok få det stoppet hvis de solgte noget under vores navn som
ikke var i orden kvalitetsmæssigt.

mvh.
Per

Fra : Steen F.

Dato : 22-03-11 23:54

Den 22-03-2011 09:47, Per Hansen skrev:
> Må man spørge hvad det er for en bil du har som kan måle viskositeten
> på olien ?

MB C180K /06.

> Og hvad har viskositeten iøvrigt at gøre med kvaliteten ?

Jeg fik at vide af værkføreren hos Ejner Hessel i Vejle at motoren selv
udregner antal km til næste service ud fra viskositeten på olien. Hvis
smøreevnen/kvaliteten på olien er dårlig eller "slidt", så er der
kortere til næste service.

> [...]
> du kan trygt købe den for vi har nogen rigtig skrappe advokater så vi
> skulle nok få det stoppet hvis de solgte noget under vores navn som

Jeg har nu skrevet til Mobil 1 og afventer svar.

Mvh
Steen F.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-11 14:56

> [...]
> udregner antal km til næste service ud fra viskositeten på olien. Hvis
> smøreevnen/kvaliteten på olien er dårlig eller "slidt", så er der kortere

Det er en "and". Oliens viskocitet skal forblive den samme, hele oliens
levetid...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Armand

Dato : 23-03-11 15:13

Den 23-03-2011 14:56, Henrik B. skrev:

> Det er en "and". Oliens viskocitet skal forblive den samme, hele oliens
> levetid...

Nope!
Almindelige mineralske multigrade-olier, brænder med tiden de polymere
der holder olien (relativ) tyk i varm stilstand af.
Især varme (á luftkølede motorcykelmotorer) gør sit, men selvklart er
alder/distance også en faktor.

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-11 15:40

> "Armand" skrev i meddelelsen
>
> Nope!
> Almindelige mineralske multigrade-olier, brænder med tiden de polymere der
> holder olien (relativ) tyk i varm stilstand af.

Nu er det ikke en mineralsk olie der hér er tale om.

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-03-11 15:24

Den 23-03-2011 15:39, Henrik B. skrev:

> Nu er det ikke en mineralsk olie der hér er tale om.
Nå!
fås Mobil 1 0W-40 motorolie som vegetabilsk?
lyder lidt Økoagtigt!

//finn

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-03-11 15:40

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nå!
> fås Mobil 1 0W-40 motorolie som vegetabilsk?
> lyder lidt Økoagtigt!

...måske endda som animalsk olie ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : cykelsmeden

Dato : 25-03-11 17:36

Den 24-03-2011 15:39, Bjørn J. skrev:

> ..måske endda som animalsk olie ?

vi skal altså udover at køre med biodiesel, også smøre med bioolie
//finn

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-03-11 17:48

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> vi skal altså udover at køre med biodiesel, også smøre med bioolie

Måske Mobil 1 Bilka er en blanding af syntetisk, vegetabilsk, animalsk og
ikke mindst mineralsk olie..?..

Fra : Steen F.

Dato : 25-03-11 19:38

Den 25-03-2011 17:48, Bjørn J. skrev:
> Måske Mobil 1 Bilka er en blanding af syntetisk, vegetabilsk, animalsk og
> ikke mindst mineralsk olie..?..

Jeg tror også der var babyolie i. Og at det er babyerne der har sat sig
i oliefilteret.
Det kunne være at jeg skulle spørge om det hos Mobil 1 og se om de svarer...

Mvh
Steen F.

Fra : alexbo

Dato : 26-03-11 11:46

"cykelsmeden" skrev

> vi skal altså udover at køre med biodiesel, også smøre med bioolie

Det gør vi jo i forvejen der er ikke noget olie der er mineralsk, det er
bare noget man kalder det fordi det kommer op af jorden.
Jordolie, stenolie, mineralsk olie, er en blanding af vegetabilsk og
animalsk olie, der er vel ingen der tror at det er mineralerne der sveder
olie.
At man kan presse olie ud af en sten.
Det er dyr og planterester der er maset sammen gennem millioner af år til
råolie.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-11 12:28

KLIP

> Det gør vi jo i forvejen der er ikke noget olie der er mineralsk, det er
> bare noget man kalder det fordi det kommer op af jorden.

Man må da bruge de anerkendte betegnelser for olier eller blot kalde dem for
kulstofforbindelser....

Fra : alexbo

Dato : 26-03-11 13:58

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Man må da bruge de anerkendte betegnelser for olier.

Ja man kan kalde olie hvad man vil,
jeg ville bare fortælle at mineralsk olie og bioolie er det samme, man kan
ikke skifte fra det ene til det andet.

Det er jo heller ikke fordi jeg tror at nogen regner med at sololie kommer
fra solen, eller træolie vokser på træerne,
men men man kunne godt forestille sig at mineralsk olie er noget andet end
bioolie.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-11 14:08

> [...]

> fra solen, eller træolie vokser på træerne,
> men men man kunne godt forestille sig at mineralsk olie er noget andet end

Ok., men mange tror faktisk, syntetisk olie er syntetisk (ikke organisk)....

Fra : alexbo

Dato : 26-03-11 14:59

"Bjørn J." skrev

> Ok., men mange tror faktisk, syntetisk olie er syntetisk (ikke
> organisk)....

Ja sådan en slags kunstig olie fremstillet i et laboratorium.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-11 15:06

KLIP

> Ja sådan en slags kunstig olie fremstillet i et laboratorium.

Hvilket det ikke r, men en baseolie tilsat nogen additiver (kemi).

Lidt lige som sololie.

Fra : Armand

Dato : 26-03-11 17:55

Den 26-03-2011 15:06, Bjørn J. skrev:
> "alexbo"<alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvilket det ikke r, men en baseolie tilsat nogen additiver (kemi).

Dog opbygget fra bunden af renere produkter!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-11 18:14

KLIP

> Dog opbygget fra bunden af renere produkter!

Ja, men stadig ikke syntetisk i ordets bogstaveligste forstand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-03-11 10:41

Den 22-03-2011 01:06, Steen F. skrev:

> [...]
> at skrive det på emballagen? Eller kan Bilka have købt noget
> parallelimporteret olie som viser sig slet ikke at være fra Mobil 1?

Har du også set om produktnummeret er det samme?. Står sikkert med små
tal et eller andet sted. Er de ikke identiske, så er der ikke ikke tale
om den samme olie. De kan sagtens have samme data, så som viskositet og
opfylde samme API-normer. Opfylder de også VWs, Volvos, BMWs krav?. Og
så videre. Det er som regel de sidste test der får prisen i vejret.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Steen F.

Dato : 22-03-11 23:56

Den 22-03-2011 10:40, Ib Jakobsen skrev:
> [...]
> opfylde samme API-normer. Opfylder de også VWs, Volvos, BMWs krav?. Og
> så videre. Det er som regel de sidste test der får prisen i vejret.

Ja, jeg kiggede netop om MB's krav var opfyldt. Ellers ville jeg slet
ikke købe olien.
Jeg prøver at kigge på oliedunken i morgen og evt. tage et par fotos af den.

Mvh
Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-11 16:14

> [...]
>
> Alle data på oliedunkene er identisk men den gamle olie, men lyder det
> sandsynligt at olieselskaberne kører med 1. og 2. sorterings olie uden at

NEJ !

> Eller kan Bilka have købt noget parallelimporteret olie som viser sig slet
> ikke at være fra Mobil 1?

NEJ !

Fra : Steen F.

Dato : 22-03-11 23:58

Den 22-03-2011 16:13, Henrik B. skrev:

> NEJ !

> NEJ !

Fair nok hehe
Noget bud på hvorfor den så må køre 10.000 færre km inden næste service?
NEJ! Ok ok...

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 23-03-11 05:02

> Fair nok hehe
> Noget bud på hvorfor den så må køre 10.000 færre km inden næste service?
> NEJ! Ok ok...

Hvordan med dit kørselsmønster - er det stadigvæk det helt samme ?
Korte ture kontra lange ture f.eks

At den skulle måle viskositeten på olien lyder for mig som en historie
opfundet af en mekaniker, fordi han ikke har forstået hvordan tingene
virker. Mon ikke det fungerer som kørecomputeren i så mange andre biler,
hvor den udregner et serviceinterval på basis af antal koldstarter
kontra kørte kilometer ?

Andreas M. Hansen

Fra : Steen F.

Dato : 24-03-11 15:11

Den 23-03-2011 05:01, Andreas Møller Hansen skrev:
> Hvordan med dit kørselsmønster - er det stadigvæk det helt samme ?
> Korte ture kontra lange ture f.eks

Jeps, helt det samme kørselsmønster.

> [...]
> virker. Mon ikke det fungerer som kørecomputeren i så mange andre biler,
> hvor den udregner et serviceinterval på basis af antal koldstarter

Men det underlige er, at allerede da jeg trillede ud fra
serviceeftersynet stod den på "knap 14.000 km til næste service". Og da
havde jeg jo ikke rigtig kørt i bilen således at et nyt kørselsmønster
kunne fastlægges.

Mvh
Steen F.

Fra : Klaus G.

Dato : 24-03-11 22:10

> Men det underlige er, at allerede da jeg trillede ud fra serviceeftersynet
> stod den på "knap 14.000 km til næste service". Og da havde jeg jo ikke
> rigtig kørt i bilen således at et nyt kørselsmønster kunne fastlægges.
På de skodaer jeg har haft, hvor der har været mulighed for longlife, der
kan man via OBD-stikket bestemme om den skal køre med fast
interval(15.000km) eller variable(~30.000km, alt efter kørsel).

Fast interval, det er når olien ikke opfylde de krav der stilles til "long
life". Variable interval vælges når en "long life olie" blive hældt på.
Denne olie kan holde til 30.000km mellen skift.

Du er sikker på at din mekker ikke har lavet lort i den og så kommet til at
ændre det ved en fejl? Så at du rent faktisk HAR fået god olie på, men at
den er sat til noget forkert interval?

--
Klaus G.

Fra : Steen F.

Dato : 25-03-11 00:13

Den 24-03-2011 22:10, Klaus G. skrev:
> [...]
> at ændre det ved en fejl? Så at du rent faktisk HAR fået god olie på,
> men at den er sat til noget forkert interval?

Det lyder faktisk meget sandsynligt i mine ører. Jeg prøver at gå lidt
videre med sagen. Billeder af oliedunken kan i øvrigt ses her:
www.steenmartin.dk/mobil1-01.jpg
www.steenmartin.dk/mobil1-02.jpg

Mvh
Steen F.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-11 15:25

> [...]
> Det lyder faktisk meget sandsynligt i mine ører. Jeg prøver at gå lidt
> videre med sagen. Billeder af oliedunken kan i øvrigt ses her:

Uanset, så er der ingen forskel på det Mobil olie, Bilka sælger og det
værkstedet hælder på!

Fra : Per

Dato : 23-03-11 19:59

Steen F. wrote:

> Fair nok hehe
> Noget bud på hvorfor den så må køre 10.000 færre km inden næste
> service? NEJ! Ok ok...

Har du fx. kørt langt med campingvogn - så nedsættes intervallet radikalt
for hvornår olien skal skiftes.

Den måler på olien og fortæller hvornår, der er tid til skift.

Dit kørselsmønster har alt at sige mht. olieskifte-tid. Fx. meget varmt,
koldstarter, belastning mv.

Mvh. Per

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-11 21:11

> "Per" skrev i meddelelsen
>
> Den måler på olien og fortæller hvornår, der er tid til skift.
>
> Dit kørselsmønster har alt at sige mht. olieskifte-tid. Fx. meget varmt,
> koldstarter, belastning mv.

Ja, og det hat trods alt været vinter, med temmelig lave temperaturer...

Fra : alexbo

Dato : 23-03-11 08:29

"Steen F." skrev

> [...]
> skrive det på emballagen? Eller kan Bilka have købt noget
> parallelimporteret olie som viser sig slet ikke at være fra Mobil 1?

Næh det kan jeg ikke forestille mig, heller ikke at der måles på
viskositeten, man kan jo vælge en næsten hvilken som helst viskositet
afhængig af årstid og kørselsmønster.
Viskositeten afhænger stærkt af temperaturen, så indikatoren skulle skifte
visning stort set konstant hvis den målte på den.

Men jeg kunne forestille mig at nulstillingen af serviceindikatoren ikke har
været ens, måske mangler den information om oliefilterskift, måske om
service i bred forstand.
Bilkaolie lyder som noget hjemmeskiftet, med en anden nulstilling end på
værksted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 24-03-11 02:39

Den 23-03-2011 08:28, alexbo skrev:
> Bilkaolie lyder som noget hjemmeskiftet, med en anden nulstilling end på
> værksted.

Olien var blot købt hos Bilka og medbragt til det autoriserede eftersyn.
Der er ikke tale om gør-det-selv eftersyn.
Men jeg fik flg. svar fra Mobil 1 i dag:

"Jag vet inte helt hur indikatorn på denna bil beräknar
oljeskiftintervallet, om det är endast på grundval av viskositeten på
oljan eller om även andra parametrar spelar in. Mobil 1 New Life 0W-40
ska hålla samma höga kvalitet överallt, och jag tror därför i
utgångspunkten inte att det är på grund av att oljan är annorlunda.

Med vänlig hälsning
Aron Leonhardt
THD Engineer Scandinavia"

Fra : alexbo

Dato : 24-03-11 12:53

"Steen F." skrev

> Olien var blot købt hos Bilka og medbragt til det autoriserede eftersyn.
> Der er ikke tale om gør-det-selv eftersyn.

Måske har værkstedet valgt en anden grundstilling, at med din kørsel er det
bedre at køre med 15.000 km i stedet for 25.000 km som udgangspunkt.

Hvis du selv kan nulstille på knapperne kunne du jo prøve det, så burde du
kunne se startindstillingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 25-03-11 22:29

Den 24-03-2011 12:52, alexbo skrev:

> "Steen F." skrev

> Måske har værkstedet valgt en anden grundstilling, at med din kørsel er
> det bedre at køre med 15.000 km i stedet for 25.000 km som udgangspunkt.

Måske at de simpelthen mobber kunder der selv kommer med olie :-/

Mobil 1 New Life 0W-40, burde man ikke regne for underlødig olie der
ikke holder så længe som hvad Mercedes ellers selv hælder på :-|

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-11 23:13

> "Armand" skrev i meddelelsen
> Mobil 1 New Life 0W-40, burde man ikke regne for underlødig olie der ikke
> holder så længe som hvad Mercedes ellers selv hælder på :-|

Dét er netop hvad MB selv hælder på - ab fabrik, og til aut. service!
På diesel er det dog 5W-30.

Fra : Steen F.

Dato : 26-03-11 00:00

Den 25-03-2011 23:13, Henrik B. skrev:
> Dét er netop hvad MB selv hælder på - ab fabrik, og til aut. service!
> På diesel er det dog 5W-30.

Det svinger ligesom med dæk. Nogle gange er det Continental og andre
gange er det Pirelli eller Michelin ab fabrik. Alle MO-mærket.
Olien kan være fra Mobil 1, Castrol og Shell (det er de 3 jeg har
kendskab til).

Aut. MB forhandler i Flensburg bruger udelukkende Aral motorolie til
serviceeftersyn. De kan ikke frembringe Mobil 1 selv ved konkret
forespørgsel.
Sålænge dæk og olier lever op til nogle bestemte MB krav, så burde
mærket være underordnet.

Mvh
Steen F.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-11 13:18

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
> [...]
> hvilket ikke er ret langt mellem olieskiftene. Olien var også en Mobil 1
> 0W-40 men købt i Bilka til langt under halv pris af værkstedets pris.

Viskositeten på en ny olie står jo på dunken. Den er jo den samme for en
0W/40 olie i Fakta til 20 Kr som den bedste fuldsyntetiske 0W/40.
Lyder ikke rigtigt at MB skulle måle viskositeten og selv om den kunne måle
det ville der ikke være forskel når olierne er nye.

Ved ikke med MB men de fleste moderne biler beregner bare hvor længe olien
kan holde ud fra ens kørselsmønster. De måler ikke en sk*d.

Lyder som om man kan sætte skifteintervallet forskelligt i din MB, alt efter
hvad man hælder på.

--
Tom

Fra : Steen F.

Dato : 08-04-11 02:48

Den 07-04-2011 14:17, Tom skrev:
> [...]
> Lyder ikke rigtigt at MB skulle måle viskositeten og selv om den kunne måle
> det ville der ikke være forskel når olierne er nye.

Er en slidt olie ikke tyndere end en ny olie?
"Viskositet er en betegnelse for en væskes indre friktion. Man kan sige,
at det er et mål for, hvor tyktflydende en væske er."

> [...]
> kan holde ud fra ens kørselsmønster. De måler ikke en sk*d.
>
> Lyder som om man kan sætte skifteintervallet forskelligt i din MB, alt efter

Ja. Det skal indstilles om der er 0W-40 eller fx 5W-30 på.
Jeg kører forbi værkstedet i morgen og får dem til at udlæse om de har
sat skifteintervallet til "fast" og med hvilken olietype.

Mvh
Steen F.