kan ægtefælle udnytte hele fradraget på bo~
Fra : Mette Kynde Møller K~

Dato : 21-03-11 00:55

Hej

Kan den ene ægtefælle udnytte hele fradraget på bolig i DK, hvis den
anden flytter til udlandet for at arbejde, og denne altså ikke betaler
dansk skat? Huset er samejet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-03-11 08:28

On Sun, 20 Mar 2011 23:54:37 -0700 (PDT), Mette Kynde Møller Kjeldsen
<mettekmk@gmail.com> wrote:

>Kan den ene ægtefælle udnytte hele fradraget på bolig i DK, hvis den
>anden flytter til udlandet for at arbejde
Jeg ville spørge SKAT og betale for at få et bindende svar.

>og denne altså ikke betaler dansk skat? Huset er samejet.
Har du/i undersøgt om der er en dobbeltbeskatningsaftale mellem DK og
det land(e) som der arbejdes i ? Det er vigtigt at der er en sådan
aftale, ellers kan man løbe ind i at DK også kan forlange indtægten
beskattiget.
Ideen med en dobbeltbeskatningsaftale er at undgå dobbeltbeskatning.
Aftalen mellem DK og land 1 kan sagtens afvige fra aftalen mellem DK
og land 2, så pas på med at lytte til råd fra nogen der tilsyneladende
er i samme "båd" bare med et andet flag på.

Man skal passe på når man ejer mursten i DK. Man kan i visse tilfælde
være begrænset skattepligtig i DK.
Men spørg SKAT.

Hvis landet man flytter til er et naboland til DK skal man også være
særlig opmærksom på hvad man gør og hvilke regler man udnytter.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-04-11 15:32

Hans Kjaergaard skrev den 21-03-2011 08:28:
> On Sun, 20 Mar 2011 23:54:37 -0700 (PDT), Mette Kynde Møller Kjeldsen
> <mettekmk@gmail.com> wrote:

> Man skal passe på når man ejer mursten i DK. Man kan i visse tilfælde
> være begrænset skattepligtig i DK.

Ikke kun i visse tilfælde.

KSL §2 stk 1 nr. 5.

--------
5) Ejer fast ejendom her i landet eller har indtægter af samme eller af
her i landet oprettet familiefideikommis, jf. lov nr. 139 af 1. maj 1954
§ 2, stk. 1, herunder kapital båndlagt i overensstemmelse med reglerne i
§ 4 i lov nr. 563 af 4. oktober 1919 eller i § 6 i lov nr. 139 af 1. maj
1954. Skattepligten omfatter endvidere fortjeneste ved afståelse af fast
ejendom omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven eller
afskrivningslovens § 21.
--------

> Men spørg SKAT.
>

> Hvis landet man flytter til er et naboland til DK skal man også være
> særlig opmærksom på hvad man gør og hvilke regler man udnytter.

Jep, der er der lige pludselig grænsegængerreglerne, der
gælder....oftest er de dog en fordel for den skattepligtige, da man kan
for få fradrag for udenlandske renteudgifter, selv om man kun er
begrænset skattepligtig.

KSL §5A.

*stadig privat kommentar*

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kasper Demant

Dato : 22-03-11 02:11

Den 21-03-2011 07:54, Mette Kynde Møller Kjeldsen skrev:
> Hej
>
> Kan den ene ægtefælle udnytte hele fradraget på bolig i DK, hvis den
> anden flytter til udlandet for at arbejde, og denne altså ikke betaler
> dansk skat? Huset er samejet.

Hvad er det for et fradrag man har på boliger i DK?

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Preben

Dato : 22-03-11 06:47

Den 22.03.2011 kl. 02:11 skrev Kasper Demant <news@kwdemant.dk>:

> Hvad er det for et fradrag man har på boliger i DK?

Mon ikke det er rentefradrag, der tænkes på?

--
mvh/Preben

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-04-11 15:26

Mette Kynde Møller Kjeldsen skrev den 21-03-2011 07:54:
> [...]
> hvis den
> anden flytter til udlandet for at arbejde, og denne altså ikke betaler

Jeg går ud fra, at du mener rentefradraget og at hele gælden er fordelt
på begge ægtefæller.

Boligen vil blive betragtet som bevaret, da hjemmeblivende ægtefælle
stadig bor i boligen! Dvs. den udrejsende ægtefælle bevarer sin fulde
skattepligt til Danmark.
Alle indtægter skal indregnes i den danske årsopgørelse.
Ligeså fradragene.

Såfremt indkomsten er fritaget for dansk beskatning (uanset om
fritagelsen er pga. DBO eller interne danske regler), så vil man opdage,
at indkomsten alligevel beregningsmæssigt indgår i skatteberegningen.
Kun i meget få tilfælde skal indkomsten ikke indregnes, men der skal man
lige tjekke den konkrete DBO (fx den grønlandske).
Skattebetalingen af den fritagne indkomst vil der blive givet nedslag for!
Endvidere vil man opdage rentefradraget vil være "spist op" af den
fritagne indkomsts beregningsmæssige forhold. Ligeså alle de andre fradrag.

Såfremt man havde ren danske forhold, så ville det i bund og grund være
ligegyldig hvem der har rentefradraget, men når der kommer udenlandsk
indkomst ind i beregningen, oven i købet en der skal fritages for
skattebetaling, så er billedet lige pludselig ikke ligegyldigt.

Husk at få fradragene af den udenlandske indkomst med på årsopgørelsen.
fx kørselsfradrag (egne udgifter), LL§9a eller for dobbelt husførelse.
Det vil mindske konsekvenserne af den udenlandske indkomst i
skatteberegningen.

som Hans Kjærgaard sagde: søg vejledning hos SKAT. Evt. bindende svar,
som koster 300 kroner. Hvis det bindende svar går jer imod, så klag
videre (landsskatteretten er det vist, så vidt jeg husker).
Eller afvent en afgørelse fra SKAT som går jer imod..klag videre til
skatteankenævnet. Det koster gratis! Får I ikke ret skatteankenævnet,
så er sandsynligheden for at I får ret i Landsskatteretten ikke stor,
men I kan da klage videre...det koster 800 kroner, som I får igen,
såfremt sagen vindes.

*ovenstående er som altid private kommentarer*