Op og ned
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 22:39

Når jeg starter fra kold, så går rpm op på 1500 og daler med det samme til
ca 11-1200 omdr. Som om een trykker let på speederen under start.
Efter ca 1 minut daler den yderligere til ca 950-1000.
Er det motorstyringen som gir en federe blanding
i starten og så er sat til at dæmpe omdrejningerne når den går jævnt eller
hur ? Er den varm er den på 1000 omdr med det samme. Hvordan er det med
chokereffekt på biler med motorstyring ? Reguleres den også med federe
blanding mv når den er kold ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-11 23:00

">> Eque <<" skriver:

> Er det motorstyringen som gir en federe blanding
> i starten og så er sat til at dæmpe omdrejningerne når den går jævnt eller
> hur ?

Den måler temperaturen.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-03-11 04:27

On Mar 20, 10:39 pm, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
> N r jeg starter fra kold, s g r rpm op p 1500 og daler med det samme til
> ca 11-1200 omdr. Som om een trykker let p speederen under start.
> Efter ca 1 minut daler den yderligere til ca 950-1000.
> Er det motorstyringen som gir en federe blanding
> i starten og s er sat til at d mpe omdrejningerne n r den g r j vnt eller
> hur ? Er den varm er den p 1000 omdr med det samme. Hvordan er det med
> chokereffekt p biler med motorstyring ? Reguleres den ogs med federe
> blanding mv n r den er kold ?

Motorstyringen gør det samme som automatchokere (og før det manuelle
chokere) gør:
Sørger for en federe blanding og holder omdrejningerne lidt oppe ved
at give en smule gas så længe motoren er kold, så det lyder til at alt
er som det skal være i din Alfa.
Hvis du har forbrugsmåler er det nemt at se, at der bruges pænt meget
benzin de første minutter efter en koldstart.

MVH Leo