Partikelfilter
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-03-11 20:36

OperationX var på banen i denne uge.

4-5 byer i DK har fået miljøzoner for lastbiler, København, Odense, Århus og
Aalborg, tror jeg det var. OperationX undersøgte så diverse busser inden for
miljøzonen for at se lidt på partikelafviklingen - og langt langt de fleste
busser kørte med partikelfilter, som ikke duede overhovedet. Hans måler
kunne tælle til max 5 mill. partikler, og det tal afgav langt de fleste
busser. Ingen af busserne der blev målt var nede under 2.000 partikler
undtagen OperationX´s bus. Baggrundsstrålingen var højere end 2.000, så
udstødningen på sidstnævnte bus rensede luften på dens vej igennem motoren.

Man har altså en flok busser, der kører rundt med partikelfilter, som ikke
virker efter hensigten.

Euro4 og Euro5 lastbiler behøver intet filter - men også de motorer fik
partikelmåleren til at tælle til max - og de må godt køre inden for
miljøzonerne.

Busserne bestod syn selv om partikelfilteret var meget lidt virksomt.

Hvordan kan man se om et filter virker? Stik en finger ind i
udstødningsrøret og kør den rundt i kanten. Er der sod på, virker
partikelfilteret ikke. Er der ikke sod på, er alt ok.

Hvordan ser din dieselbil - med partikelfilter - ud i udstødningen?

Vil det måske vise sig, at os med gamle biler, som betaler 1.000 kr. ekstra
om året i dieselskat, ikke forurener mere end gamle dieselbiler med slidt
partikelfilter ..??

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 21-03-11 10:12

> Vil det måske vise sig, at os med gamle biler, som betaler 1.000 kr.
> ekstra om året i dieselskat, ikke forurener mere end gamle dieselbiler med
> slidt partikelfilter ..??

Det periodiske syn gør jo at "gamle" dieselbiker med partikelfilter ikke for
lov at køre så længe inden det opdages - og i forhold til "gamle"
dieselbiler uden partikelfilter er kravene jo skrappere for dem med. Så
sådan gennemsnitligt vil dem med filter nok svine mindst. Men når det er
sagt så er en lupo 3l uden filter der køres pænt fornuftigt tæt på 30km/l jo
et noget mindre miljøsvin end en tung 4hjulstrækker med filter der kun kører
1/3 så langt literen ..

Min snart 4år gamle C5 var ved at dumpe syn - pga en defekt
indsprøjtningsdyse der var helt kokset til. Nu blev det så opdaget, men
ellers kunne jeg måske være kørt 2 år mere inden den så dumpede næste gang

/A

Fra : Kim H

Dato : 21-03-11 19:32

[...]

Så lige min Golf V 2,0 TDI med BMM motor (95000 km ) med partikkelfilter
efter i udstødningsrøret , og kunne så se på en serviet at der ingen sod var
, så min partikelfilter virker
Det er så en original monteret filter , som der renser sig selv , jeg ved
ikke om filtrene på busserne er selvrensene

KimH

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-11 19:36

"Kim H" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er så en original monteret filter , som der renser sig selv , jeg ved
> ikke om filtrene på busserne er selvrensene

Kan en katalysator få udstødningen til
at lugte nærmest syntetisk ??
Synes min aufpuff dufter lidt varm-syntetisk
og minder ikke meget om benzindunst.
Hvad måler en lambdasonde ?

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-03-11 14:37

On 21 Mar., 19:36, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

> Kan en katalysator f udst dningen til
> at lugte n rmest syntetisk ??
> Synes min aufpuff dufter lidt varm-syntetisk
> og minder ikke meget om benzindunst.
> Hvad m ler en lambdasonde ?- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg har ikke lige tænkt over hvad udstødningen lugter af, men alt det
traditionelle som uforbrændt benzin osv. skulle meget gerne være
fjernet.

Lambda = 1.0 er det teorektisk perfekte blandingsforhold af benzin og
luft (ilt), hvor der er exakt det korrekte antal iltmolekyler til at
forbrænde benzinen. Når lambda afviger fra 1 er blandingen enten mager
(iltoverskud) eller fed (iltunderskud, medfører uforbrændt brændstof)..
Hvad lambdasonden reelt måler på ved jeg ikke, men mit gæt er
iltindholdet. Den fungerer først ordentligt, når den er varm, så de
fleste er forvarmede, og indtil signalet er på plads kører
indsprøjtningen så vidt jeg ved for fedt. Lambdasonder er i øvrigt
sliddele, som bør skiftes efter 50-100000 km. Jeg har en ny liggende
til Jaguaren og forventer da at den tjener sig rimeligt hurtigt hjem
ved lavere forbrug ved koldstarter. Det kan vist kun blive
bedre...

MVH Leo

Fra : Armand

Dato : 22-03-11 13:05

Den 21-03-2011 21:37, Leo Jensen skrev:

> Jeg har ikke lige tænkt over hvad udstødningen lugter af, men alt det
> traditionelle som uforbrændt benzin osv. skulle meget gerne være
> fjernet.

Det er almindelig kendt fra den tid hvor katalysator begyndte at blive
dagligdags ting, at udstødningen godt kunne lugte en anelse af rådden æg
indtil katalysatoren blev opvarmet. Så mon ikke at det er dét du kan
lugte :-/

Hvis motoren har selv et mindre olieforbrug vil syntetisk olie afgive en
sødlig lugt af "race"!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-11 16:18

> [...]
> luft (ilt), hvor der er exakt det korrekte antal iltmolekyler til at
> forbrænde benzinen. Når lambda afviger fra 1 er blandingen enten mager

Det hører med til historien, at lambda 1 er 14,7 dele luft, til én del
benzin.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-03-11 18:39

Den 22-03-2011 16:17, Henrik B. skrev:

> Det hører med til historien, at lambda 1 er 14,7 dele luft, til én del
> benzin.

Så hører det vel også med til historien at fortælle hvad enheden er for
"del".

Liter?. Eller kg?

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-11 18:53

> "Ib Jakobsen" skrev i meddelelsen
>
> Så hører det vel også med til historien at fortælle hvad enheden er for
> "del".
>
> Liter?. Eller kg?

Det er flintrende ligegyldigt - forholdet er det samme.
14,7:1

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-03-11 19:31

"Henrik B." skriver:

> Det er flintrende ligegyldigt - forholdet er det samme.
> 14,7:1

Arrrh, blander jeg 1 liter benzin med 14,7 liter luft, fylder det 15,7
liter (sådan cirka) og blandingsforholdet er 14,7:7

Blander jeg 1 kg benzin (massefylde cirka 0,75kg/l) med 14,7 kg luft
(0,0013kg/l) bliver det til 1,33 liter benzin og 10769 liter
luft....eller et blandingsforhold på cirka 8451:1 på volumen...

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-03-11 21:18

Den 22-03-2011 18:53, Henrik B. skrev:

> Det er flintrende ligegyldigt - forholdet er det samme.
> 14,7:1

Nej. Men det har Klaus så fint forklaret. Det er aldeles ikke flintrende
ligegyldigt. Huske massefylden for luft er ikke 1 kg/l.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Petersen_michael

Dato : 23-03-11 16:19

Den 20-03-2011 20:36, Per Henneberg Kristensen skrev:

> Vil det måske vise sig, at os med gamle biler, som betaler 1.000 kr.
> ekstra om året i dieselskat, ikke forurener mere end gamle dieselbiler
> med slidt partikelfilter ..??

Var det ikke meget lettere blot at konstatere at diesel forurener meget
værre end benzin..

VH Michael