Stafetten: Sange sunget på romanske sprog.~
Fra : Michel Husted

Dato : 19-03-11 15:06

Hej,

Jeg har tænkt meget over et nyt statetemne. Kunne det være forår? Nej,
sikkert også allerede brugt.

Så emnet er sange sunget på romanske sprog. Det er blandt andet
fransk, italiensk, spansk og portugisisk.

Og også retoromantsch, som Schweiz sang på i Melodi Grand Prix 1989:

Furbaz: "Viver senzai tei" - http://www.youtube.com/watch?v=fFKsML4EUCQ

Lidt spansk må vi lige have med:

Marcos Llunas: "La dueña de mis ojos" - http://www.youtube.com/watch?v=Qc_jUPDEC5k

Kom med nogle bud sunget på andre sprog, end vi altid hører.

Mange hilsner
Michel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-03-11 08:08

Michel Husted skrev:

> Så emnet er sange sunget på romanske sprog.

La Paloma - en dejlig spansk sang:
CONNIE FRANCIS - "La Paloma" - 1961
http://www.youtube.com/watch?v=JFbBDT_m9x8

Så skal vi vel også have Granada med Placido Domingo:
http://www.youtube.com/watch?v=ajoHf-H6TfU

Her er en sang, som jeg ellers kun kendte med
The Shadows i instrumentaludgave: Perfidia med
TRIO LOS PANCHOS:
http://www.youtube.com/watch?v=_ctjH5aGCCc

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 09:03

Michel Husted <michelsanomi@gmail.com> wrote in news:a6e2d204-a4ae-4eef-
9ab6-44f537a7c540@x18g2000yqe.googlegroups.com:

> Så emnet er sange sunget på romanske sprog. Det er blandt andet
> fransk, italiensk, spansk og portugisisk.

Her er så noget revolutionsromantik, hvor den gamle krigsforbryder Che
hyldes:

http://www.youtube.com/watch?v=po09lcDxXIA&feature=related

venligst
Lars

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-03-11 09:12

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

> Her er så noget revolutionsromantik, hvor den gamle krigsforbryder Che
> hyldes:

Nu hvor vi snakker om frihedshelten Che, så skal vi også have denne fejende
flotte sang og video:

Nathalie Cardone Comandante Che Guevara Hasta Siempre

http://www.youtube.com/watch?v=SSRVtlTwFs8&feature=related

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 23:39

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Nu hvor vi snakker om frihedshelten Che

Ja, på samme måde som Stalin og Mussoulini ;)
Man kan ikke være en helt, med så meget blod på hænderne, uanset hvis det er
:)

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-03-11 09:27

On 19-03-2011 22:05, Michel Husted wrote:

> Så emnet er sange sunget på romanske sprog. Det er blandt andet
> fransk, italiensk, spansk og portugisisk.

......... og siciliansk. Jeg vil ikke flakke for meget rundt, men nøjes
med at tage til Sicilien.

Den vel nok mest kendte og populæreste sicilianske sang er "A Luna a
mezzu mari", her med Tony Di Marti.
Den skal faktisk synges af to, nemlig mor og datter, men jeg kan ikke
finde et eksempel på YouTube. (Det foresvæver mig, at der er en dansk
version af denne sang, kan det være rigtigt?)

Datteren spørger moderen, at når nu månen skinner over havet, så må hun
giftes, men med hvem?
Moderens foreslår forskellige, i hvert vers. F.eks. en barber, en murer,
en slagter, en kok, o.s.v.. Sangen kan således forsætte så længe man kan
finde på nye erhverv.

C'è la luna ammenzu 'u mari
mamma mia m'ha' maritari.
Figghia mia, a cu' t'hê dari?
Mamma mia pensaci tu.

http://www.youtube.com/watch?v=onr3Kn7UUgE&feature=related

Endnu en siciliansk sang, Roberto Alagna med "abballati".
Lidt frit oversat fortæller versene: "Dans, dans, gifte og ugifte
kvinder og mænd, og hvis du ikke danser flot, vil jeg ikke synge og
spille for dig".

Abballati abballati
Fimmini schetti e maritati
E si n’abballati bonu
Non vi cantu e non vi sonu
Abballati abballati
Fimmini schetti e maritati
E si n’abballati bonu
Non vi cantu e non vi sonu

http://www.youtube.com/watch?v=jKXz-gu1ZXA

Denne sang er italiensk, men ikke ægte siciliansk. Men det er den sang
man efterhånden mest forbinder med Sicilien og mafiaen dernede/derfra.
"Brucia la terra" er her sunget af Paolo Martini på siciliansk:

http://www.youtube.com/watch?v=5KuHno_S4u4&feature=related

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 11:18

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Så emnet er sange sunget på romanske sprog. Det er blandt andet
>fransk, italiensk, spansk og portugisisk.

Fransk metal i form af Eths: http://www.youtube.com/watch?v=0AsYuJFTYaA

På Italiensk - LINEA77: http://www.youtube.com/watch?v=DAGbzPJEoDo

/Alex

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-03-11 12:46

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Marcos Llunas: "La dueña de mis ojos" -
> http://www.youtube.com/watch?v=Qc_jUPDEC5k
>
> Kom med nogle bud sunget på andre sprog, end vi altid hører.

Så må vi have en af de mest fantastiske franske stemmer (og en fantastisk
smuk kvinde, hvilket ikke gør det ringere) fra "fortiden"., Mireille
Mathieu, her med Roy Orbisons A Blue Bayou
http://www.youtube.com/watch?v=q8a5PkAwQ8s

Fra Spanien, troldmanden fra Oz, Mägo de Oz med Molinos de Viento
http://www.youtube.com/watch?v=BCAht19XC8Q

og fra Portugal Ornatos Violeta, her med Chaga
http://www.youtube.com/watch?v=bH5QQQU7y10

Og så tilbage til Frankrig og gamle dage. Plastic Bertrand med Ca plane pour
moi
http://www.youtube.com/watch?v=1VE45LlwTvc&feature=related

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-03-11 13:04

On 19-03-2011 22:05, Michel Husted wrote:
> Så emnet er sange sunget på romanske sprog. Det er blandt andet
> fransk, italiensk, spansk og portugisisk.

Dit fine emne skal ha' et par numre mere, men her er kun sang i det
første nummer. Og jeg bliver i Syditalien.

Tarantellen er en gammel syditaliensk og siciliansk dans. Luigi Ricci
tillægges den berømteste af dem, og noderne til hans tarantel er udgiver
i mange forskellige versioner. Der er nogle stykker på YouTube, men jeg
har lagt hans original her, som den også lød i 1852:

http://www.youtube.com/watch?v=Ch4S6RsQou0

Bournonville's "Napoli".
Især blev "I den blaa Grotte", igennem en hel menneskealder, ønsket i
Giro'en utallige gange. Det er stadig et af de fineste små danske
orkesterværker. I sidste akt danses der også en tarantel.
"Napoli" var førhen en glansforestilling på DKT. Den havde repremiere i
efteråret, men desværre i en, efter min mening, mislykket moderniseret
udgave. Nikolaj Hübbe er vistnok skurken.
Her er "Taratellen" fra "Napoli":

http://www.youtube.com/watch?v=12QISnvFlk0&feature=related

Her er en helt anden men ligeså fin tarantel. Lars Danielsson med sin
"Tarantella":

http://www.youtube.com/watch?v=83QPMamEfzI

Henning

Fra : Kert Rats

Dato : 20-03-11 17:50

[...]

*******************

Min far og mor var gymnasielærere i bl.a. fransk, og begge diverterede deres
elever med en perlerække af franske sjansånger. Jeg kan nok ikke genkalde
mig alle perlerne, men her er et udpluk fra undertegnedes skrantende
hukommelse.

Mireille Mathieu med Les yeux d'amour - fra 1967. Det var dengang, hvor
pigerne var smukke som en tindrende forårsmorgen. Ikke det? Så kik også på
f.eks. et par afsnit af The Pursuaders (De Uheldige Helte). Dér er pigerne
piger med stort P!
Nå, vi må ikke glemme smukke Mireilles sang. Her er linket:
http://www.youtube.com/watch?v=uTkzg-GwYpg&feature=fvst

En anden markant fransk sanger er Georges Brassens, her med hans egen Auprès
de mon Arbre. Hans udtale er særegen og næsten komisk. Lyt med på:
http://www.youtube.com/watch?v=znmKx65RqGA

Juliette Greco er endnu en prægtig fransk sangerinde. Her får vi hendes
version af Sous le ciel de Paris:
http://www.youtube.com/watch?v=oieG0DHfISE

Gilbert Bécaud må vi også have med. Her synger han en af sine meget kendte
sange: Nathalie, indsunget i 1964. Her er videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=JABdFz9rJAg
Desværre mangler de sidste sekunder.

Listen af franske sangere er meget lang, så jeg vælger at stoppe her.

Venligst

Kert Rats

Fra : Michel Husted

Dato : 20-03-11 14:20

On 19 Mar., 22:05, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:
> Så emnet er sange sunget på romanske sprog. Det er blandt andet
> fransk, italiensk, spansk og portugisisk.

Der kom lidt skuffende ikke så mange bud, selv om emnet var ret bredt.
Men jeg har lyttet, og det har været svært at finde den nye
stafetholder.

Ingen nævnt, ingen glemt som det hedder, men Henning skal have en stor
tommelfinger opad for dine uddybende forklaringer om de sange, du
foreslår og ikke blot et link. Det er en stor fornøjelse at læse og
blive lidt klogere på musik, jeg selv ikke lige kendte til.

Og jeg er jo ret vild med schlager, så Connie Francis' smukke
fortolkning af "La Paloma" og ikke mindst Mireille Mathieu gik rent
ind. Begge er i cd-samlingen, og de har jo fabelagtige sangstemmer. Og
så kommer mit valg af ny stafetholder nok bag på mange, men jeg er
åben for næsten al slags musik, og selv om det måske ikke er "grunge
rock" (eller hvad det hedder), der fylder mest i min cd-samling, så
faldt jeg altså for Eths og den ret heftige "Bulimiarexia", Mit højre
ben kunne i hvert fald ikke sidde stille, og det er positivt ment. Så
Alex får hermed stafetten!

Mange hilsner
Michel

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 23:01

> [...]
>faldt jeg altså for Eths og den ret heftige "Bulimiarexia", Mit højre
>ben kunne i hvert fald ikke sidde stille, og det er positivt ment. Så

Ok, den havde jeg ikke lige set komme. Man må sige du har et åbent sind mht.
at træde ud af boksen. Respekt for det :)

Jeg tænker lige lidt over et nyt emne

/Alex