Nyt flisegulv, hvordan?
Fra : Klaus G.

Dato : 18-03-11 21:05

Hej.

Vi har haft en vandskade i en gang her i huset. Og nu vil vi have fliser i
stedet for trægulv og der skal laves gulvvarme.

Umildbart var min første tanke at jeg skulle til at brække betondækket op,
for at kunne få nok isolering ned, eftersom det gamletrægulv lå på strøer og
der så ikke er plads til 220mm flamingo og 10cm beton.

Men vi har brændeovn og når vi tænder den, så går der ikke lang tid, så
lukker alle termostaterne på radiatorene rundt omkring i huset når varmen
breder sig. Og derfor tænkte jeg, at det måske var en idé med et gulv, der
ikke var så langsom til at reagere, som 10cm beton med varmeslanger jo er.
Vi fyrer med gratis træ, så brændeovnen bliver brugt meeget i den kolde tid.
Desværre er der bare for koldt om morgen :)

Der findes gulvvarmeplader man kan lægge ud og så nogle spånplader med
not/fer ovenpå og til sidst fliser. Denne konstruktion reagere "lynhurtigt"
på temperatur ændringer, da der ikke er flere tons beton som skal varmes
op/ned. Men kan man med godt resultat ligge fliser ovenpå en tyk
spånplade(22-25mm), hvis man gør det korrekt efter alle kunstens regler?
Skruer det tæt, ikke for langt mellem strøer osv?

Der er ikke tale om et vådrum, men en alm gang i huset, som går op til
køkken, stue, bad, værelser, kældertrappe osv..

--
Klaus G.

Fra : S.B.

Dato : 20-03-11 10:43

De gulve jeg har set hvor der er lagt fliser på træ, der har fugerne næsten
altid været revnet hist og her
men muligt du kan undgå det hvis du fuger med silikone fugemasse
Sikkert møg besværligt og tidskrævende, men sikkert nødvendig, tror ikke du
kan lave et trægulv der ikke gir' sig bare en lille smule

Søren

Fra : Klaus G.

Dato : 20-03-11 20:45

> [...]
> Sikkert møg besværligt og tidskrævende, men sikkert nødvendig, tror ikke
> du kan lave et trægulv der ikke gir' sig bare en lille smule
Ved du om de folk der har lavet det, har brugt de rigtige materialer og
udført det korrekt? Her tænker jeg på at strøer skal ligge med 30cm og at
der mindst skal være 34mm plade ovenpå, som skal primes med et eller andet
specielt, samt der skal bruges en speciel mørtel til at ligge fliserne i,
som er elastisk.

--
Klaus G.

Fra : S.B.

Dato : 24-03-11 20:04

> [...]
> specielt, samt der skal bruges en speciel mørtel til at ligge fliserne i,

Har jeg ingen ide om

Søren

Fra : Finn og Angela

Dato : 29-03-11 17:49

Den 20-03-2011 20:44, Klaus G. skrev:

> [...]
> at der mindst skal være 34mm plade ovenpå, som skal primes med et eller
> andet specielt, samt der skal bruges en speciel mørtel til at ligge

Vores pedel på arbejdet har haft gulvarme på aluvarmefordelingsplader
med ovennævnte opskrift kørende uden problemer en årrække (+10).

Han har brugt sort Lip som fliseklæb og tilsætning af noget lignende
betonklæber til fugemørtel. 34 mm gulvspånplade + tæt strøafstand.
Ved ikke, om han har primet pladerne..

/Finn