Olie alarm i VW Passat 1.8T
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 19-03-11 11:39

Hey

Jeg har drønet rundt i en Passat 1.8T TipTronic (2005) i det sidste
105.000km / 3 år. Jeg har været rigtigt glad for bilen, og der har
sjældent været de store problemer.

Her til aften skulle jeg panik-overhale en anden, og gav den fuld
skrue. Umiddelbart synes jeg, er TipTronic'en var lidt lang tid om at
skifte gear, men det skete da. 4-500m længere henne vil jeg så en
"alarm" i displayet med teksten "Oil Press.Failure - STOP - Check
Manual" og desuden et rødt ikon med en oliekande.

Jeg holdt hurtigt ind til siden og stod dér med alle mine talenter. 5
minutter senere startede jeg bilen og kørte videre.. for bare at
erfare, at den startede på samme show hele tiden.

Motoren var ikke for varm på nogen måde.

Jeg ruller den til test hos mekanikeren på mandag, men har i i
mellemtiden Top 3 bud på hvad, der kan være galt? Jeg har læst en del
på nettet på dårlige oliepumper samt om at der findes en fejl på
turboen, så der skabes en del slagger i systemet, som laver små
propper. Men hvad tror / synes i?

Jeg vil lige nævne, at jeg faktisk synes, at TipTronic'en har virket
langsom til at skifte gear / motoren er kommet noget op i
omdrejninger / benzin-forbruget er måske steget noget hen over de
sidste 3-6 måneder.. men jeg har nok tænkt, at det var ren
indbildning.

Kan tingene hænge sammen?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : TGJ

Dato : 20-03-11 18:22

Har du kigget hos nørderne på vagcars.dk ?

/Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-11 23:01

Bo Kamp Dudek skriver:

> [...]
> "alarm" i displayet med teksten "Oil Press.Failure - STOP - Check
> Manual" og desuden et rødt ikon med en oliekande.

Olieniveau i gearkasse?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-03-11 04:31

[...]

> Olieniveau i gearkasse?

Mekanikerne er i gang med at kigge på bilen nu. De prøvede i første
omgang at skifte sensoren v./pumpen, men det gav samme udslag. De er
pt. i gang med at åbne bundkarret (?) for at se, om "risten" dér (ved
pumpen?) skal renses. Jeg søgte en del på nettet i går, og den
generelle udmelding v./lign. problemer var, først at skifte sensor,
dernæst at tjekke risten, om den skal renses, dernæst at tjekke
oliestand v./gearkasse.. og sidst, hvis de andre ting ikke hjælper, så
udskiftning af selve pumpen.

Kommentarer?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : alexbo

Dato : 21-03-11 12:01

"Bo Kamp Dudek" skrev

> [...]
> dernæst at tjekke risten, om den skal renses, dernæst at tjekke
> oliestand v./gearkasse.. og sidst, hvis de andre ting ikke hjælper, så

Jeg ville nok starte med at tjekke oliestand v./gearkasse, det er det
hurtigste og billigste, at tage det til sidst er mærkeligt.
Dernæst ville jeg måle olietrykket med et manometer i stedet for blot at
prøve en ny sensor.
Man risikerer jo at hvis det anbefalede mindstetryk er 1 bar, og det er
faldet til 0,9 så giver den første sensor signal, den nye sensor giver først
signal ved 0,85 bar, så den giver ikke signal.
Værsgo ny sensor alt er i orden, gu er det ej, olietrykket er for lavt.

Man skal måle olietrykket og ikke bare skifte sensor indtil man finder en
der ikke giver signal.
Hvad skal olietrykket være og hvad er det, må være vejen frem.
Så vil man også kunne bedømme om og hvor meget det hjælper at rense sien.
Så vidt jeg ved sidder olieovertryksventilen i pumpen, så får du ny pumpe
skiftes den samtidig, ellers ville jeg nok kigge på den.

Bortset fra alt det tror jeg at det er det bedste bare at skifte den pumpe,
den har et dårligt ry, så man kan spare en del tid bare at tage
beslutningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 22-03-11 01:10

[...]

Hentede bilen i går - det spiller nu! Måske er det ren indbildning,
men den virker faktisk lidt kvittere i optrækket nu, selvom det ikke
var det egentlige problem.

Anyways, mekanikeren prøvede først at skifte sensoren, og da det ikke
hjalp, blev vi enig om, at han skulle tjekke "risten" ved olie-karret
efter (beklager mine termer, er sgu ikke fagmand!). Hans forklaring
var efterfølgende, at denne mest af alt lignede en gammel sweater, så
fuld af snavs var den. Så den blev renset sammen med en total
rengøring af selve karret, og samtidig bad jeg dem skifte olie,
oliefilter samt luftfilter for en god ordens skyld. Efterfølgende har
jeg presset bilen ret meget for at teste, og der er intet - super
godt!

Hvor meget ville ovenstående seance koste på et alm. dansk værksted,
tror i?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : alexbo

Dato : 22-03-11 09:21

"Bo Kamp Dudek" skrev

> [...]
> oliefilter samt luftfilter for en god ordens skyld. Efterfølgende har
> jeg presset bilen ret meget for at teste, og der er intet - super

Det er da også fint og tillykke med det,
jeg havde foretrukket et målt oiletryk før og efter, så man kunne
sammenligne med fabrikkens angivelser.
Jeg tror din bil skal køre et olietryk på 3,5 -4,5bar v. 2000 omdr., men
olietrykskontakten slukker måske allerede ved 1,4 bar. for ikke at lampen
skal lyse i tomgang.
Sådan er det på en Audi A3 1,8 T, og nok noget lignende på din.
Men det er klart at en stoppet si forhindrer olien i at komme til pumpen, så
jo mere forstoppet den var jo mere har det hjulpet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-11 16:12

> [...]
> oliefilter samt luftfilter for en god ordens skyld. Efterfølgende har
> jeg presset bilen ret meget for at teste, og der er intet - super

Hmmm, havde det været min bil, ville jeg begynde at skifte min olie (og
filter) noget oftere - MEGET oftere...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 22-03-11 14:17

[...]

> Hmmm, havde det v ret min bil, ville jeg begynde at skifte min olie (og
> filter) noget oftere - MEGET oftere...

Jow, det sætter da stof til eftertanke!

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek