mos/alger på tegltag
Fra : Michael Lund Milo

Dato : 17-03-11 16:45

Hej alle

Vi bor i et hus fra 2006, som har nogle aflejringer af alger/mos på taget,
som vi synes ser lidt trælse ud. Det mystiske er at de andre huse rundt om
os ikke har de samme belægninger som vores.

Jeg regner ikke med at det har nogen parktisk betydning, men jeg synes det
er træls at se på på et så nyt hus. Er der nogen bud på hvordan jeg får det
væk?

Mvh.

Michael

Fra : Klaus G.

Dato : 17-03-11 17:32

> Jeg regner ikke med at det har nogen parktisk betydning, men jeg synes det
> er træls at se på på et så nyt hus. Er der nogen bud på hvordan jeg får
> det væk?
Noget ala det her:
http://www.haslevtagrens.dk/algebehandling-algerens.6

Man kan hvert forår købe et sæt på tilbud til sådan noget. Det er typisk i
Jem&Fix, Stark, XL-Byg osv.. Det er højtryksrenser og en laang stang til at
sprøjte kemien ud på taget.

--
Klaus G.

Fra : lom k

Dato : 17-03-11 18:49

Michael Lund Milo wrote:

> [...]
>
> Jeg regner ikke med at det har nogen parktisk betydning, men jeg
> synes det er træls at se på på et så nyt hus. Er der nogen bud på

jeg er lidt i samme situation
dog et ældre tag, med betontegl.

Det er kun på nordsiden og kun i den ene 1/3 del. Men det er store
"totter" af mos. Hvad betyder det for taget hvis det ikke fjernes??

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Aksel

Dato : 18-03-11 18:23

"Michael Lund Milo" <lilleclemens7@fiberport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> os ikke har de samme belægninger som vores.
>
> Jeg regner ikke med at det har nogen parktisk betydning,

Men det kan det gå hen og få.
Mos gror villigst lige neden for den nærmest overliggende tagsten og kan
danne en mosbremme, der kan stemme regnvandet op, så det løber op under den
overliggende tagsten - og ind i huset.
Derfor er det tilrådeligt at fjerne mest mulig mos og anden begroning på
taget.
Mvh
Aksel

Fra : ***Frank***

Dato : 19-03-11 19:54
Fra : Jens

Dato : 20-03-11 11:47

Den 17-03-2011 16:44, Michael Lund Milo skrev:

> [...]
> Jeg regner ikke med at det har nogen parktisk betydning, men jeg synes
> det er træls at se på på et så nyt hus. Er der nogen bud på hvordan jeg

Nedenstående to redskaber fungerer perfekt og holder taget frit for mos
og alger her hos mig.
Giver taget en behandling ca. hvert 3. år.

http://consumer.nilfisk.dk/Products/PressureWashers/ConsumerPressureWashers/Accessories/Roof_cleaner.aspx

http://www.ecostyle.dk/Default.aspx?Page=Product&ID=35&GroupID=63&PageCount=3

Jens

--
On-demand antivirus + antispyware tool
http://quickscan.bitdefender.com

Fra : John V.

Dato : 22-03-11 00:54

> [...]
>
> Jeg regner ikke med at det har nogen parktisk betydning, men jeg synes
> det er træls at se på på et så nyt hus. Er der nogen bud på hvordan

Det har absolut en praktisk betydning. Aljer kan holde på vand og derved
give frostsprængninger. Alle typer Aljefjerner kan bruges.
Du skal måske se mere på hvorfor de aljer egentlig kommer, ofte er det
fordi der er nogle store træer tæt på.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Michael Lund Milo

Dato : 22-03-11 16:31

> [...]
>give frostsprængninger. Alle typer Aljefjerner kan bruges.
>Du skal måske se mere på hvorfor de aljer egentlig kommer, ofte er det

Det er netop årsagen til at algerne overhovedet er kommet jeg ikke kan
finde. Huset er 5 år gammelt, og de andre huse der ligger rundt om er ca.
samme alder og de har ikke nogen alger på taget.

Det skal lige siges at vores tag ikke er totalt tilgroet men der er grønne
pletter rundt omkring. Jeg vil bare garne af med det inden det bliver alt
for grimt.

Mvh.

Michael

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Klaus G.

Dato : 22-03-11 17:41

> Det er netop årsagen til at algerne overhovedet er kommet jeg ikke kan
> finde. Huset er 5 år gammelt, og de andre huse der ligger rundt om er ca.
> samme alder og de har ikke nogen alger på taget.
Står jeres hus i skygge af nogle store træer? Eller er der bare nogle store
træer tæt på jeres hus, men ikke de andres?

Er i sikker på at i har samme type tag? Nogle typer tegl er meget hårde i
overfladen og det tager meget længere tid før der groer alger på disse,
kontra nogle tegl der ikke er nær så hårdt brændt.

--
Klaus G.

Fra : Michael Lund Milo

Dato : 22-03-11 18:54

> [...]
>overfladen og det tager meget længere tid før der groer alger på disse,
>kontra nogle tegl der ikke er nær så hårdt brændt.

Vores hus og naboens hus er bygget af samme bygmester og begge er bygget
færdige med 5 måneders mellemrum. Der har dog været et større træ ved en
nedlagt landejendom på den anden side af vejen. Dette træ er nu fældet, og
det kunne måske være det der har været årsagen.

Jeg prøver at rense taget her i foråret, og så ser vi om det kommer igen.

Mvh.

Michael

Fra : Theilo

Dato : 22-03-11 05:35

"Michael Lund Milo" <lilleclemens7@fiberport.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er træls at se på på et så nyt hus. Er der nogen bud på hvordan jeg får

Jeg bruger dette her til tag og fliser.
http://www.linds.dk/5-l-universaldesinfekt.aspx

Det virker

Theilo