Den japanske tragedie - konsekvenser?
Fra : Martin Bak

Dato : 17-03-11 14:41

Det er uden for vores rækkevidde at gøre noget i forbindelse med katastrofen
i Japan. For langt de fleste af os, i hvert fald. Man kan bare se forfærdet
til, og håbe det bedste.

Men tanken melder sig jo også, hvordan disse begivenheder i landet, der
nærmest er en stor produktionshal for hele verden, både af biler og
alverdens andre tekniske ting vi omgiver os med i dagligdagen, vil påvirke
de forskellige markeder på længere sigt.

Det meste af japans bil-industri er suspenderet i øjeblikket.

http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/265687/japanese_earthquake_hits_car_production.html

Det er så hvad det er. En hel masse enheder bliver ikke bygget i en periode,
men det indhentes vel nok, når tingene stabiserer sig. Men i en situation
hvor Tokyo ikke usandsynligt må evakueres, og hvor adskillige hele byer er
blevet udraderet, så vil der jo gå mange mange år, før japan igen fungerer
som vi er vant til.

Så hvad skal vi forvente? Vil de japanske mærker fortsat udvikle i de
kommende år som de plejer, eller bliver det ren overlevelse? Vil det enorme
arbejde det bliver at rydde op og genopbygge efter katastrofen betyde, at
kræfterne bruges der, og at Kina tager teten? Hvis Tokyo rammes af massiv
stråling, hvor længe vil der så gå før byen kan blive beboelig igen? Hvis
meget længe, hvad stiller man så lige op med 25-30 millioner hjemløse
japanere? Og det de plejer at producere, vil jo ikke længere blive
produceret...

I andre fora har jeg set debattører blive slagtet for at stille den slags
spørgsmål nu, hvor ufattelige menneskelige lidelser er present. Men som
sagt, det står ikke i vores (i hvert fald ikke i min) magt at gøre noget ved
det. Og man har vel lov til at debattere andre ting end hvor forfærdeligt
det er for ofrene. (?)

http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&channel=s&hl=da&source=hp&biw=1280&bih=822&q=car+industry+in+japan+eartquake&btnG=Google-s%C3%B8gning#hl=da&pq=car%20industry%20in%20japan%20earthquake&xhr=t&q=car+industry+japan+earthquake&cp=32&pf=p&sclient=psy&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK%3Aofficial&channel=s&biw=1280&bih=822&aq=f&aqi=&aql=&oq=car+industry+japan+earthquake&pbx=1&fp=50135d93671149e4&bs=1

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 16:54

Den 17-03-2011 14:40, Martin Bak skrev:
> [...]
>
> http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&channel=s&hl=da&source=hp&biw=1280&bih=822&q=car+industry+in+japan+eartquake&btnG=Google-s%C3%B8gning#hl=da&pq=car%20industry%20in%20japan%20earthquake&xhr=t&q=car+industry+japan+earthquake&cp=32&pf=p&sclient=psy&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK%3Aofficial&channel=s&biw=1280&bih=822&aq=f&aqi=&aql=&oq=car+industry+japan+earthquake&pbx=1&fp=50135d93671149e4&bs=1

Efter Kobe-skælvet steg priserne på motorcykel-dæk med det halve fordi
området indeholdt en væsentlig del af verdens-produktionen. S.v.j.h. kom
prislejet aldrig med igen derefter :-/

Jo, jo. Det bliver givetvis en ganske anderledes tid fremover :-|

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 17-03-11 22:02

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada-DK%3Aofficial&channel=s&hl=da&source=hp&biw=1280&bih=822&q=car+industry+in+japan+eartquake&btnG=Google-s%C3%B8gning#hl=da&pq=car%20industry%20in%20japan%20earthquake&xhr=t&q=car+industry+japan+earthquake&cp=32&pf=p&sclient=psy&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK%3Aofficial&channel=s&biw=1280&bih=822&aq=f&aqi=&aql=&oq=car+industry+japan+earthquake&pbx=1&fp=50135d93671149e4&bs=1

Udover at den selvlysende farve (grøn?) vil være den billigste
vil det vel ikke påvirke europæiske forbrugere - de fleste
biler til det marked fremstilles sikkert i Europa.........
/Leif

Fra : Flimmer

Dato : 18-03-11 08:05

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> Udover at den selvlysende farve (grøn?) vil være den billigste
> vil det vel ikke påvirke europæiske forbrugere - de fleste
> biler til det marked fremstilles sikkert i Europa.........
> /Leif

Netop, de fleste japanske biler producres ikke i japan og de fleste
underleverandører er også fra andre lande.
Det er mest i tilfælde hvor der kun er en eller få producenter det kan gå
galt, som man så det på memory til pc.

Der er også mange andre bilproducenter end japanske, så kunderne vil søge
derhen.

Det er kun en lille del af Japan der er ramt, et område nord for Tokyo,
Japan er et meget stort land og største delen fungerer som før.

Så jeg tror ikke det vil have den store betydning på længere sigt, men på
kort sigt kan et mindre udbud af ting fra denne del af Japan medføre højere
priser. Men så vil de fabrikker der kan tjene gode penge øge deres
produktion.

Så det jævner sig som manden sagde da han sked i bukserne og lod det tørre.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-11 13:51

> "Flimmer" skrev i meddelelsen
> Det er kun en lille del af Japan der er ramt, et område nord for Tokyo,
> Japan er et meget stort land og største delen fungerer som før.

Elektronik-siden er MEGET hårdt ramt, eftersom Japan's "Silicon-valley"
netop ligger i det ramte område. Bl.a. kan Panasonic ikke benytte 6
fabrikker (bl.a. kameraproduktionen er ramt), Sony har ikke mulighed for at
bruge 2 - 3 fabrikker. Ligeledes er Canon og Toshiba ramt. Dette kommer helt
sikkert til at kunne mærkes - både på priser og på leveringsmulighed.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Armand

Dato : 18-03-11 16:34

Den 18-03-2011 08:04, Flimmer skrev:
> "Leif"<Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> Netop, de fleste japanske biler producres ikke i japan og de fleste
> underleverandører er også fra andre lande.

I artiklen stod ellers netop skrevet at man også lukkede ned på
oversøiske fabrikker p.g.a. manglende leverancer fra .jp .

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-11 16:38

> "Armand" skrev i meddelelsen
>
> I artiklen stod ellers netop skrevet at man også lukkede ned på oversøiske
> fabrikker p.g.a. manglende leverancer fra .jp .

Lige netop! Ligesom når man samler fladskærme i Tjekkiet, så kommer
printpladerne fra Taiwan, men panelerne fra Japan...

Fra : Armand

Dato : 18-03-11 16:50

Den 18-03-2011 16:37, Henrik B. skrev:

> Lige netop! Ligesom når man samler fladskærme i Tjekkiet, så kommer
> printpladerne fra Taiwan, men panelerne fra Japan...

Jeg kunne forestille mig at især motorfabrikationen er temmeligt
centraliseret (læs: japansk) :-/

--
Armand.