/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Uddrag af bogen: "Bedst af alle verdener -~
Fra : Patruljen


Dato : 17-03-11 04:09


Videnskabens objektivitet
Der indgår tre vigtige elementer i metoden, hvoraf de to – test og
falsifikation – allerede har været nærmere omtalt. Hvad angår
hypoteserne, kan man spekulere over: Hvem bør fremsætte dem? Hvilke
krav skal de opfylde? I svaret finder vi Poppers demokratiske, anti-
autoritative ånd. Bortset fra at hypoteserne skal kunne falsificeres,
er der stort set ingen krav. Alle, uanset alder, religion, race, køn,
uddannelse, stjernetegn osv., skal fremsætte hypoteser. Mærkelige,
geniale, grænsebrydende hypoteser. Ingen behøver forklare eller
begrunde deres »åbenbaringer«. Ligegyldigt hvor bizarre eller
uforståelige eller fejlagtige tankerne eller personerne er, der skaber
det nye, kan det vise sig at være guld værd. Dog gælder det, at lige
så løsagtige folk bør være i frembringelsen af hypoteser, lige så
pedantiske og nidkære skal de være i den efterfølgende test. Med alle
midler skal de udsætte deres favorithypoteser for udspekulerede
prøvelser, som kan eliminere dem og skabe grobund for den fortsatte og
uendelige evolution i den videnskabelige erkendelse.

Selv om skabelsen af grænsebrydende hypoteser erfaringsmæssigt ofte
udføres af specielt begavede folk, er alle inviteret til efterfølgende
at afprøve de store tanker. Når tiden er løbet fra en videnskabelig
hypotese, må autoriteterne bøje sig og oven i købet glæde sig.

Sammenlignet med en religiøs sekt eller en behandlerskole inden for
new age, hvor de grundlæggende synspunkters gyldighed ofte sikres af
folk med profetiske gaver eller særlige evner, er Poppers system
respektløst. I samme øjeblik en hypotese er formuleret af sin
ophavsmand, er den alles ejendom. Alle, der overhovedet kan forstå
den, har samme ret til at teste den og falsificere den. Der findes nok
specielt begavede mennesker, men ingen profeter med særlige
rettigheder. I dette interpersonelle aspekt omkring test og
falsifikation ligger videnskabens objektivitet. Det skal ideelt set
være ligegyldig, hvem der kom med hypotesen. Alt, hvad vi skal
forholde os til, er hypotesen selv og de eksperimenter, som
falsificerer den, eller lader den leve på lånt tid.

Hvorfor leve op til Poppers idealer?
Med kravet om falsificerbarhed har Popper lavet en afgrænsning mellem
videnskab og alt andet, også kaldet metafysik. Kendetegnende for
videnskaben er, at den består af hypoteser, som kan falsificeres, det
vil sige, de er i modstrid med visse mulige resultater af iagttagelse.
Derved adskiller den sig fra for eksempel jura, etik, filosofi,
matematik og religion, hvor grundlæggende antagelser ikke kan holdes
op mod observationer af naturen.

En af de mest udbredte misforståelser af Popper går ud på, at alle
disse uvidenskabelige, metafysiske discipliner er værdiløse og uden
mening. Denne sørgelige fejlopfattelse er absolut ikke Poppers
holdning. Han er en stor beundrer af den gode metafysik, der jo blandt
andet inkluderer hele hans egen videnskabsteori!

Hvad angår metodens anvendelighed, er han ikke naiv. Videnskabsfolk er
yderst fejlbarlige og lever sjældent op til de strenge fordringer. De,
som følger metoden, opnår ikke nødvendigvis noget, og de, som ikke
gør, kan nå gode resultater14.

Hvad skal vi da med den? Bør vi ikke droppe enhver tale om metoder i
erkendelsen af, at de bare virker begrænsende på vores frembringelser?
Dette er naturligvis ikke videnskabsteoretikeren Poppers opfattelse.
Selv om de færreste mennesker i et og alt efterlever reglerne for god
opførsel, vil de næppe af den grund erklære enhver tale om god
opførsel for unødvendig. Selv om grundloven også bliver overtrådt af
jurister, og selv om den på mange måder virker begrænsende for
lovgivernes frembringelser, vil de færreste undvære den. Tilsvarende
kan en videnskabelig metode være et stærkt værktøj, uden at være
hverken ufravigelig eller ufejlbarlig.

Creationismens videnskabelige status
NÃ¥r man vurderer creationismens videnskabelighed ud fra en poppersk
tilgang, må man skelne mellem på den ene side de hypoteser, der
fremsættes af creationister, og på den anden side den efterfølgende
test af hypoteserne.

Creationisternes påstande om de meget korte tidsrum i forbindelse med
jordens og det levendes skabelse, en million gange mindre end de
alment accepterede, er i allerhøjeste grad falsificerbare. De er
dermed også videnskabelige.

Hvor creationisterne for alvor svigter videnskabsidealerne, er i
testen og falsifikationen af hypoteserne. Alle forskningsresultater og
dateringsmetoder, der ikke stemmer overens med den meget snævre
fortolkning af Første Mosebog, bliver automatisk opfattet som
uinteressante. Den del af Poppers metode, der involverer test og
falsifikation, er derfor ladt ude af billedet.

NÃ¥r falsifikationismen er blevet brugt som grundlagskritik mod
creationismen, er kritikerne af creationismen ofte røget ind i et
paradoks. De har på den ene side indføjet en stor mængde observationer
og eksperimenter som argument mod forkerte creationistiske hypoteser.
På den anden side har de erklæret creationismen for ikke-falsificerbar
og dermed uvidenskabelig. Hvordan kan man falsificere creationismen,
hvis den er ikke-falsificerbar? Problemet opstår, hvis man ikke
skelner præcist mellem på den ene side skabelsen og formuleringen af
videnskabelige hypoteser og på den anden side den efterfølgende test
og mulige falsifikation. Mange creationister har en eller anden
baggrund i det etablerede system. Dér har de fået en forståelse for
nødvendigheden af præcise testbare påstande. I kraft af deres
religiøse opvækst evner de dog ikke at rette skytset fra observationer
mod opfattelser, som i deres religiøse samfund er afgørende prøvesten
på troens styrke.

Åbenhed og selvkritik er idealer for Popper. Videnskabsfolk må ikke
sky nogen anstrengelser for at falsificere deres yndlingspåstande.
Virkelighedens videnskabsfolk lever sjældent op til idealerne. Ofte
hænger de ved deres egne frembringelser meget længere end saglige
vurderinger kan bære. Det betyder dog ikke, at videnskab er subjektiv
og usaglig. Den almindelige videnskabelige konservatisme er af en helt
anden beskaffenhed end den religiøse fundamentalisme. Hvis en forsker
har brugt en stor del af sit liv på udviklingen af bestemte hypoteser,
vil vedkommende ofte klamre sig til dem. Det samme gælder bare ikke
den pågældendes kolleger. De vil sikre den fornødne kritik og
falsifikation.

Alle grene af den etablerede forskning har oplevet revolutionerende
omvæltninger inden for bare de seneste 100 år. Til sammenligning har
de fundamentale antagelser i creationismen stået næsten uændret i et
par hundrede år. En traditionel forsker vil naturligvis være
forudindtaget omkring jordens alder, som han vil mene er ca. 4,5
milliarder år. Forskellen mellem ham og creationisten er dog, at han
dybest set er ligeglad med om jorden er 6.000 eller 6.000 milliarder
år. Han vil bare vide, hvor gammel den er. Til sammenligning måtte
creationistiske forskere ved det ledende Institute for Creation
Research (ICR) i midten af 70′erne aflægge ed på følgende en gang
Ã¥rligt:

»Vi tror på fuldstændigheden af Den hellige Skrift, og på at dens
inspiration ved Den hellige Ånd gælder de enkelte ord, i henhold til
den sammenhæng de står i, skrevet af mennesker som Gud har udrustet
hertil. Hele Skriften, både Det Gamle og Nye Testamente, er fejlfri i
sin behandling af ethvert emne, der skal forstås udfra tekstens
ligefremme og tilsigtede mening… Alt i universet blev skabt og
frembragt af Gud på de seks dage, sådan som den særlige skabelse er
beskrevet i Første Mosebog.

Skabelsesberetningen opfattes som en præcis beskrivelse af en konkret
historisk begivenhed, og er således a f grundlæggende betydning
forforståelsen af ethvert forhold og fænomen i det skabte univers..«15

Jeg havde en længere samtale med en forsker på ICR. I dag sværger man
ikke længere. Til gengæld er en tilsvarende remse nedfældet i en
kontrakt, der skal fornyes en gang hvert år. Publiceres
forskningsresultater, der ikke er overensstemmende med kontraktens
ordlyd, er det fyringsgrund!

De almindelige idealer om akademisk frihed har trange kår på de
creationistiske forskningscentre, og det adskiller dem fra de fleste
andre forskningscentre. Kan man for eksempel forestille sig
almindelige forskere på almindelige universiteter sværge troskab mod
Darwin en gang årligt i deres ansættelse?

Retssagen i Arkansas afgøres
Som nævnt tidligere skiftede creationisterne strategi i starten af
70′erne. Frem for at forbyde undervisning i evolutionsteori blev der
krævet ligeret for creationister og evolutionister. Strategien
kulminerede med lovene om ligebehandling i Arkansas og Louisiana i
1981.

Der var konstant pressedækning af Arkansas-retssagen, som ikke var
uden humoristiske elementer. Ikke et øje i retssalen var tørt, da et
af creationisternes ekspertvidner bekendtgjorde, at han troede på
flyvende tallerkner, fordi han havde læst om dem i Det Bedste, og at
han i øvrigt anså dem for at være sendt af Satan.16

Evolutionisternes ekspertvidner klarede sig godt og var stærkt
bevæbnede med eksempler på citatfusk, snyd og bevidste misforståelser
begået af creationister. Creationisternes advokater holdt efterhånden
op med at krydsforhøre dem, da det kun gjorde ondt værre. Omvendt
måtte creationisternes mest prominente figurer pænt holde sig nede i
salen, da de nødigt skulle gøres til grin offentligt.

Ligebehandlingsloven blev underkendt af forbundsdommer William R.
Overton, der i sin begrundelse for dommen fremførte en yderst poppersk
videnskabsopfattelse. Overton definerede de centrale elementer i
videnskaben således:

1.Den ledes af naturlovene.
2.Den skal forklare med udgangspunkt i naturlovene.
3.Den kan testes i forhold til den virkelige verden.
4.Dens konklusioner er af foreløbig karakter.
5.Den er falsificerbar.17
Creationismen klarer sig ikke ret godt på nogen af punkterne. Da
verden opfattes som skabt af Gud i stort set den nuværende form, og da
de nuværende naturlove efter behag opfattes som ugyldige, hvis tingene
ikke kan bringes i overensstemmelse med Bibelen, vil 1) og 2) kun være
korrekt i særlige situationer. Som argumenteret for tidligere er dele
af creationismen testbare, andre er ikke. 3) er delvist opfyldt. De
mest afgørende elementer i creationismen er ikke af foreløbig
karakter. De står i Første Mosebog, som ikke vil blive skrevet om
foreløbigt. Der gives bundkarakterer i henseende til punkt 4). De dele
af creationismen, som kan testes, er blevet testet og falsificeret. PÃ¥
grund af religiøse skrupler vil creationisterne dog aldrig selv smide
deres hypoteser ud til fordel for nogle mere tidssvarende. De lever
ikke op til punkt 5).

Det kan synes som et problem for Poppers videnskabsteori, at den ikke
præciserer, hvad man stiller op, når der ikke er total enighed blandt
alle, om hvorvidt nogle hypoteser skal falsificeres eller ej. Det er
et problem, men ikke nødvendigvis i dette tilfælde. Med edsvorne
erklæringer om troskab mod bestemte opfattelser vedrørende verdens
tilblivelse har creationisterne ifølge Popper sat sig uden for det
videnskabelige spil.

Popper om darwinismen
Darwin var en af Poppers favoritter blandt videnskabsfolk. I et for
vor filosof usædvanligt følelsesbetonet indlæg ved Darwin College i
Cambridge beskrev han ham således:

»Det er grunden til, at jeg har kendt Darwins ansigt og navn så langt
tilbage, som jeg kan huske. Jeg vidste, at han var en stor engelsk
opdagelsesrejsende, en af de mest betydningsfulde udforskere af
dyreverdenen nogensinde, og jeg holdt meget af ham. Darwin er ikke
bare den største af alle biologer, han er ofte blevet sammenlignet med
Newton, men også en agtværdig, beundringsværdig og i særdeleshed en
meget elskelig person.18

Popper beundrede Darwin og foragtede creationisterne. Det kan derfor
undre, at han var en af deres favoritfilosoffer i begyndelsen af
70′erne. Årsagen lå i nogle problemer, Popper gennem sin karriere har
haft omkring evolutionsteoriens status som videnskab. Er den en
videnskab, skal den kunne falsificeres. Kan den det? Hvilke
forudsigelser giver for eksempel hypotesen: »Den bedst tilpassede
overlever«? Vil vi på forhånd kunne gå ind i en naturpark, udpege de
bedst tilpassede næsehorn, og så se om de klarer sig bedre end de
andre? Det vil oftest være umuligt. De bedst tilpassede er næsten per
definition dem, der overlever, og vi er så endt i en indholdsløs
ringslutning af formen: »Den der overlever – overlever«. Med
overvejelser som disse konkluderede Popper først:

»Jeg er nået til den konklusion, at darwinismen ikke er en testbar
videnskabelig teori, men et metafysisk forskningsprogram, en ramme
omkring testbare videnskabelige teorier.«19

Ovenstående citat findes overalt i creationistlitteraturen. De elsker
det!20 Hvis evolutionisterne kan dyrke et ikke-videnskabeligt
metafysisk forskningsprogram, kan creationisterne vel med sindsro gøre
det samme? Og hvad med Erik von Dänikens idé om, at menneskets
udvikling gennem årtusinder blev styret af intelligente væsner fra
andre dele af verdensrummet? Bør skolerne ikke også inddrage hans
metafysiske program?

Det ville Popper ikke mene. Han skiftede holdning. Om skiftet alene
skyldes teoretiske overvejelser, eller om det også har spillet en
rolle, at han meget nødigt ville fortsætte i rollen som en af
creationismens åndelige faderfigurer, vides ikke. Følgende citat er
jeg endnu ikke stødt på i den creationistiske litteratur:

»Den naturlige udvælgelse har ødelagt beviset for skaberens mirakuløse
indgriben… Modrevolutionen mod videnskaben kan ikke retfcerdiggøres
intellektuelt; moralsk set er den uforsvarlig… Ikke desto mindre har
jeg skiftet mening omkring testbarheden af teorien om naturlig
udvælgelse og dens logiske status; og jeg er glad for at have en
lejlighed til at kunne tage mine ord i mig igen.«21

Selv om Popper skiftede mening, gav han aldrig en fyldestgørende
løsning på problemet om testbarheden af evolutionsteorien. Det har
andre til gengæld forsøgt.

Fire år efter, at Popper udtalte ovenstående til videnskabsfolkene på
Cambridge, blev Ruse i Arkansas udspurgt om evolutionsteoriens
videnskabelige status. Kan den være i modstrid med observationer?
Dialogen mellem udspørgeren Sp og Michael Ruse Sv forløb således:

Sp: Kan du give os et eksempel på, hvordan en falsifikation virker?
Sv: Ja, lad os tage et eksempel fra palæontologien. Evolutionsteorien
forudsiger en ordning af fossilerne i den fossile tidstavle fra det
mindre komplekse til det mere komplekse. Hvis den fossile tidstavle
indeholdt samtlige arter – fra trilobitter til dinosaurer til
mennesker – i alle geologiske lag, ville dette trække i retning af en
falsifikation af evolutionsteorien. Det har dog ikke været tilfældet,
og teorien er derfor ikke blevet falsificeret. Men den kan
falsificeres.22

Altså – når forskere overalt på jorden ikke finder fossiler fra
pattedyr i de nedre aflejringer hørende til jordens middelalder,
oldtid og urtid; ikke finder fossiler fra dinosaurer i lagene hørende
til oldtid og urtid; ikke finder fossiler fra nogen dyr overhovedet
nederst i urtiden, og når radiometriske og andre dateringer
samstemmende bekræfter den store aldersforskel på alle disse dyr, er
det et meget stærkt argument for, at alle disse arter eksisterede til
forskellige tidspunkter. Den pæne orden på fossilerne er uforståelig i
lyset af en teori, som siger, at de blev dannet ved en kortvarig
global oversvømmelse. Havde fossilerne ligget kaotisk blandet i alle
lag, og havde radiometrien tildelt dem samme alder, ville jeg og mange
andre være overbeviste creationister.

Nobelpristagerne går i aktion
Med Poppers videnskabsteori som uundværlig støtte var creationismen af
forbundsdomstolen i Arkansas blevet vurderet til at være religion i
forklædning, og ligebehandlingslovene i Arkansas var dermed ikke
længere gyldige.

Forbundsdomstolen i Louisiana fulgte i 1985 Arkansas’ eksempel.
Creationisterne klarer sig generelt godt i medierne og ved offentlige
møder, hvor salvelsesfuld retorik og karisma er det afgørende. I
retssale, hvor der debatteres over uger og tages bunkevis af
referater, klarer de sig oftest dårligt.

Denne gang gav de sig dog ikke så let. Sagen blev appelleret til USA’s
højesteret, der godtog den med henvisning til dens principielle
betydning. Under de indledende retsmøder blev det klart, at
creationisterne var forberedt til tænderne. Deres strategi var
tostrenget. For det første ville de påpege den uenighed, der er blandt
fagfilosoffer omkring Poppers falsifikationisme. For det andet ville
de undgå at sige noget som helst positivt om deres egen videnskabelige
position og i stedet fremhæve fejl og svindel begået af evolutionister
i tidernes løb. Strategien var rimeligt succesfuld. Det største
problem for retten var som tidligere: Hvad er videnskab, og hvem har
ret til at definere den? Har creationister ikke ret til at bruge deres
egne definitioner?

Af frygt for sagens udfald tog amerikanske skeptikere, deriblandt
nobelpristageren i fysik Murray Gell-Mann, initiativ til en
fælleserklæring fra nobelpristagere i fysik, kemi, medicin og
fysiologi. Brevet blev indgivet til højesteret 18. august 1986, og
samme dag holdt talsmændene for de i alt 72 nobelpristagere et
pressemøde, der blev omtalt over hele verden. I brevet argumenteres
for, at creationisternes fjernelse af bibelcitater og lignende fra
offentligt tilgængeligt materiale mere er et skalkeskjul end et udtryk
for en holdningsændring. Det var for eksempel ikke lykkedes de
advokater og videnskabsfolk, der havde udfærdiget dokumentet, at finde
en eneste creationistisk skolebog uden religiøse henvisninger.

Et andet centralt tema i brevet er en definition af videnskab, der
klart udelukker creationisme. Normalt ville så mange forskere ikke
kunne blive enige om en sådan definition, men sagens betydning
forenede alle. Naturvidenskabernes metode beskrives således:

»Videnskabens opgave er at formulere og teste naturlige forklaringer
på naturlige fænomener. Det er en proces, hvor data og optegnelser for
den fysiske verden indsamles, ordnes og studeres for at skabe de
principper for naturen, der bedst forklarer de observerede fænomener…
For at være en korrekt videnskabelig ‘hypotese’ må et forklarende
princip være overensstemmende med fortidige og nutidige observationer,
og må kunne testes mod fremtidige observationer. Hvis et forklarende
princip ifølge sin natur ikke kan testes, er det uden for videnskabens
sfære. Gennem den fortløbende test af hypoteser tildeler
videnskabsfolkene størst troværdighed til de hypoteser, der opnår mest
støtte gennem observationer eller eksperimenter. Disse hypoteser
bliver kendt som ‘videnskabelige teorier’. Hvis en teori succes fuldt
forklarer en stor og alsidig mængde af kendsgerninger, er det en
specielt ‘pålidelig teori. Selv den mest robuste og pålidelige teori
er dog foreløbig. En videnskabelig teori vil altid kunne tages op til
genovervejelse…«23

I formuleringen genkender man tydeligt Popper og tilsvarende
formuleringer fra Arkansas-sagen fem år tidligere. Begrebet
»falsifikation« er helt udeladt, hvilket er meget bevidst. Op gennem
historien har en stor del af kritikken af Popper gået på muligheden
for at falsificere hypoteser. De, der vil fordybe sig yderligere i
disse interessante problemstillinger, henvises til den omfattende
litteratur om videnskabsfilosofi.

Erklæringens virkning
En erklæring med underskrifter fra de største videnskabelige genier
gennem ca. 40 år vil gøre indtryk på de fleste. Creationisterne gik i
panik. Ledende creationister kaldte brevet »et smart plot«,
»evolutionist-propaganda« og så videre, og der blev sendt
følelsesladede breve til underskriverne af brevet. I et brev til
Murray Gell-Mann hed det sig:

»]esu Kristi blod renser os for al synd. Enhver, som ikke findes
nedskrevet i livets bog, vil blive kastet i ildfloden. Syndens løn er
døden, men Guds gave er evigt liv gennem Jesus Kristus vores Herre.
Bed straks Herre Jesus om frelse. Termodynamikkens 2. lov beviser, at
evolution er umuligt. Hvorfor er du så bange for
creationistvidenskaben?«24

Ingen af nobelpristagerne skiftede mening på baggrund af tumulten. Den
19. juni 1987 afgjorde højesteret sagen. Det blev 7-2 i dommerstemmer
til evolutionisterne. Med denne afgørelse har det siden været
vanskeligere for de mange creationistvenlige skolebestyrelser i
delstaterne at holde evolutionsteorien ude af klasseværelserne. Om
dommerne lod sig påvirke af nobelpristagernes erklæring, er
naturligvis vanskeligt at afgøre. Det rygtedes dog fra retten, at
mindst en af dommerne havde lagt vægt på erklæringen.

Den humanistiske forskning i naturvidenskabernes metode har nok ikke
ladet sig influere af begivenhederne i 80′erne. De forskere, der
underskrev erklæringen, var eksperter på hver deres
naturvidenskabelige område, og kunne med stor ret afvise
creationismens påstande om evolutionen og jordens alder. Deres
holdning til videnskabsteori er derimod mindre interessant, da de ikke
var eksperter på dette felt.

Creationisternes comeback
Højesteretsdommen fra 1987 gjorde det umuligt for delstaterne at
sidestille creationisme og evolutionisme i
undervisningsbekendtgørelserne for skolerne. Den efterlod dog nogle
huller. For det første kan den enkelte lærer af egen fri vilje stadig
inkludere alternative teorier om menneskets oprindelse i sin
undervisning. Dog kun, hvis formålet er klart ikke-religiøst
motiveret. Dette hul er blevet udnyttet til fulde. Når skolebørnene i
Alabama åbner biologibøgerne, kan de læse følgende erklæring om
evolutionsteorien:

»Denne lærebog omhandler evolution, en kontroversiel teori, der af
visse forskere præsenteres som en videnskabelig forklaring på livets
oprindelse… Evolution refererer også til den overbevisning, som ikke
er bevist, at tilfældige, retningsløse kræfter producerede en verden
afliv.«25

Der står sådan set ikke noget forkert i ovenstående citat. På den
anden side giver det heller ikke den studerende nogen fornemmelse af,
at evolutionsteorien er det altafgørende, samlende paradigme inden for
biologien. Med samme betydning for den moderne naturvidenskab som for
eksempel atomteorien, kvantemekanikken og Big Bang.

For det andet er der i højesteretsdommen ingen retningslinier for,
hvor meget og hvordan der skal undervises i evolution. Også dette hul
er blevet udnyttet. I dette år 1999 har delstaten Kansas’
uddannelseskommission under indflydelse af stærke religiøse
organisationer fjernet stort set alle referencer til universets og
livets udvikling fra skolebøgerne. Et træk, der endnu en gang har fået
debatten til at eksplodere i USA. Medierne sammenligner nu sagen med
abe-processen.26

Erobringen af klasselokalerne er altså fortsat med uformindsket
styrke, og resultatet ses tydeligt ved spørgeskema-undersøgelser. Som
nævnt tidligere mener 52% af alle voksne i USA, at de tidligste
mennesker levede samtidig med dinosaurerne.

Selv om creationismen først og fremmest er et amerikansk fænomen, er
den godt på vej ud i verden. Der har naturligvis altid været enkelte
creationister rundt omkring, men den mere organiserede form har først
for alvor vundet frem uden for USA i 1990′erne. Der er på nuværende
tidspunkt creationist-organisationer i Canada, Japan, Indien, Nigeria,
Kenya, Brasilien, Argentina, Mexico, Tyskland, Storbritannien, Holland
med flere, og i Australien fik man i 1997 en retssag, der kunne minde
om abe-processen i USA i 1925.27

Strategien for de nye organisationer er hver gang den samme. Hvor
videnskabelige teorier normalt skal vinde anerkendelse i
forskningsmiljøerne og på universiteterne, tør de præsenteres for
skoleeleverne, går creationisterne helt uden om de gængse kanaler og
direkte til skolebestyrelserne og forældrene. En »nedefra og op-
metode«, som altid har tjent dem godt.

I Danmark har debatten aldrig nået de samme højder som i udlandet.. Det
tætteste man herhjemme kommer organiseret creationisme, er formentlig
en håndfuld konservative og fundamentalistiske akademikere, der siden
begyndelsen af firserne har udgivet magasinet Origo. Origo består
først og fremmest af oversatte artikler af svingende kvalitet. Det
afsættes til kristne abonnenter. Medmindre man ligefrem abonnerer på
Origo, støder man ikke ofte ind i kontroversen. I firserne, hvor
bølgerne gik højt i USA, er der også en del kronikker og artikler i
danske dagblade. De er stort set alle ironisk-nedladende over for
creationismen.

I halvfemserne har debatten stået på lavt blus. En enkelt undtagelse
var en længere debat i Jyllands-Postens søndagsudgaver i marts-april
1996, hvor læserbrevsskribenter af forskellig observans udvekslede
artigheder, indtil avisens debatredaktion ikke længere ville lægge
tryksværte til flere indlæg. Relativt mange debattører var særdeles
kritiske over for evolutionsteorien. Det skyldes dog næppe en stærk
anti-evolutionistisk undergrund i Danmark, men snarere, at primært
folk i opposition til den fremherskende opfattelse markerede sig.

Med den styrke debatten har rundt omkring i verden, vil det dog undre
mig, om den ikke i lighed med andre alternative bevægelser også får
fodfæste herhjemme.

Bibliografi
Economist, The (1996): »Counter-attack«, The Economist, vol. 340, nr.
7979,17.-23. august, s. 44-45. Forfatteren er ikke angivet ved
artiklen.

Finkel, Elizabeth (1996): »Science of Creationism to Go on Trial in
Australia next Year«, Lancet, 14. december.

Klayman, Robert A. (1986): »Amicus Curiae Brief of 72 Nobel
Laureates«. Jeg har ikke kendskab til, at det berømte brev til
højesteret skulle være publiceret i sin fulde længde i noget
tidsskrift eller nogen bog. Til gengæld ligger det overalt på
internettet. En god adresse er Lincoln Universitetets hjemmeside:
http://www.lincoln.ac.nz/hals/phil30 3/creation/amicus~1.htm.

Lasota, Jean-Pierre (1999): »Unmasking Black Holes«, Scientific
American, vol. 280,nr. 5.

Morison, Samuel Eliot (1942): Admiral of the Ocean Sea, Boston:
Little, Brown and Company.

Numbers, Ronald L. (1992): The Creationists, New York: Alfred A.
Knopf, Inc.

(1998); Darwinism Comes to America, London: Harvard University Press.

Overton, William R. (1982): »Creationism in Schools: The Decision in
McLean versus the Arkansas Board of Education«, Science, vol. 215, 19.
februar 1982, s.934-943.

Popper, Karl R. (1972a): The Logic of Scientific Discovery, London:
Hutchinson & Co.
(1972b): Conjectures and Refutations,London: Routledge & Kegan Paul.
(1973): Kritisk Rationalisme, København: Nyt Nordisk Forlag.
(1974): Objective Knowledge, London: Oxford University Press.
(1978): »Natural Selection and the Emergence of Mind«, Dialectica,
vol. 32, nr. 3-4.
(1992): Unended Quest, London: Routledge.

Price, George McCready (1902); Outlines of Modem Christianity’ and
Modem Science, Oakland: Pacific Press.

Rosin, Hanna (1999): »Creationism Evolves«, Washington Post, 8.
august.

Ruse, Michael (1996): But Is It Science?,New York: Prometheus Books.

Shermer, Michael (1997): Why People Believe Weird Things, New York: W.
H. Freeman and Company.

Strahler, Arthur N. (1987): Science and Earth History, New York:
Arthur Prometheus Books.

White, Ellen G. (1945): Spiritual Gifts, vol. 3-4, Washington, D.C.:
Review and Herald Publishing Association.

Øhrstrøm, Peter (1994): »Sir Karl Popper«, ORIGO, nr. 46, oktober
1994.

Noter

1.Undersøgelsen er foretaget af The National Science Foundation. The
Economist (1996), s. 44.
2.Ronald L. Numbers (1992).
3.Ellen G. White (1945), s. 75.
4.George McCready Price (1902).
5.Ronald L. Numbers (1992), s. 90.
6.Ronald L. Numbers (1992), s. 294.
7.Michael Shermer (1997).
8.Michael Ruse (1996).
9.Jean-Pierre Lasota (1999).
10.Samuel Eliot Morison (1942), s. 654.
11.Karl R. Popper (1972a), s.27.
12.Karl R. Popper (1972b), s. 34.
13.Se fx Karl R. Popper (1974), s. 67-71.
14.Karl R. Popper (1973), s. 40.
15.Arthur N. Strahler (1987), s. 69.
16.Michael Ruse (1996), s. 31.
17.William R. Overton (1982).
18.Karl R.Popper (1978), s. 339-340.
19.Karl R.Popper (1992), s. 168.
20.Se for eksempel Peter Øhrstrøm (1994).
21.Karl R. Popper (1978), s. 343-344.
22.Michael Ruse (1996), s. 302.
23.Robert A. Klayman (1986), s. 10-11.
24.Michael Shermer (1997), s. 169.
25.Ronald L. Numbers (1998), s. 10.
26.Hanna Rosin (1999).
27.Elizabeth Finkel (1996).
Dan Frederiksen
Cand. scient., adjunkt ved Haderslev Katedralskole. Ekspert på
områderne jordstråler og kreationisme.Tidligere kronikker i bl.a.
Politiken, Information : Længe leve den sunde skepsis interviews i TV-
A, etc. Redaktør og medforfatter på overtro og mytebogen "Bedst af
alle verdener" - ved forlaget Fremad. Medforfatter på bogen
"Politikens bog om det alternative - en håndbog i mystik og videnskab"
Politikens Forlag, 2002.

Uddrag af bogen "Bedst af alle verdener - myter i det 21. �rhundrede".
Redaktion: Dan Frederiksen og Lars Peter Jepsen
Originaludgave: København : Fremad, 2000.
ISBN 87-557-2286-5.


 
 
tkruse (17-03-2011)
Kommentar
Fra : tkruse


Dato : 17-03-11 06:44

On 17 Mar., 11:08, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> Videnskabens objektivitet
> Der indgår tre vigtige elementer i metoden, hvoraf de to – test og
> falsifikation – allerede har været nærmere omtalt. Hvad angår
> hypoteserne, kan man spekulere over: Hvem bør fremsætte dem? Hvilke
> krav skal de opfylde? I svaret finder vi Poppers demokratiske, anti-
> autoritative ånd. Bortset fra at hypoteserne skal kunne falsificeres,
> er der stort set ingen krav. Alle, uanset alder, religion, race, køn,
> uddannelse, stjernetegn osv., skal fremsætte hypoteser. Mærkelige,
> geniale, grænsebrydende hypoteser. Ingen behøver forklare eller
> begrunde deres »åbenbaringer«. Ligegyldigt hvor bizarre eller
> uforståelige eller fejlagtige tankerne eller personerne er, der skaber
> det nye, kan det vise sig at være guld værd. Dog gælder det, at lige
> så løsagtige folk bør være i frembringelsen af hypoteser, lige så
> pedantiske og nidkære skal de være i den efterfølgende test. Med alle
> midler skal de udsætte deres favorithypoteser for udspekulerede
> prøvelser, som kan eliminere dem og skabe grobund for den fortsatte og
> uendelige evolution i den videnskabelige erkendelse.
>
> Selv om skabelsen af grænsebrydende hypoteser erfaringsmæssigt ofte
> udføres af specielt begavede folk, er alle inviteret til efterfølgende
> at afprøve de store tanker. Når tiden er løbet fra en videnskabelig
> hypotese, må autoriteterne bøje sig og oven i købet glæde sig.
>
> Sammenlignet med en religiøs sekt eller en behandlerskole inden for
> new age, hvor de grundlæggende synspunkters gyldighed ofte sikres af
> folk med profetiske gaver eller særlige evner, er Poppers system
> respektløst. I samme øjeblik en hypotese er formuleret af sin
> ophavsmand, er den alles ejendom. Alle, der overhovedet kan forstå
> den, har samme ret til at teste den og falsificere den. Der findes nok
> specielt begavede mennesker, men ingen profeter med særlige
> rettigheder. I dette interpersonelle aspekt omkring test og
> falsifikation ligger videnskabens objektivitet. Det skal ideelt set
> være ligegyldig, hvem der kom med hypotesen. Alt, hvad vi skal
> forholde os til, er hypotesen selv og de eksperimenter, som
> falsificerer den, eller lader den leve på lånt tid.
>
> Hvorfor leve op til Poppers idealer?
> Med kravet om falsificerbarhed har Popper lavet en afgrænsning mellem
> videnskab og alt andet, også kaldet metafysik. Kendetegnende for
> videnskaben er, at den består af hypoteser, som kan falsificeres, det
> vil sige, de er i modstrid med visse mulige resultater af iagttagelse.
> Derved adskiller den sig fra for eksempel jura, etik, filosofi,
> matematik og religion, hvor grundlæggende antagelser ikke kan holdes
> op mod observationer af naturen.
>
> En af de mest udbredte misforståelser af Popper går ud på, at alle
> disse uvidenskabelige, metafysiske discipliner er værdiløse og uden
> mening. Denne sørgelige fejlopfattelse er absolut ikke Poppers
> holdning. Han er en stor beundrer af den gode metafysik, der jo blandt
> andet inkluderer hele hans egen videnskabsteori!
>
> Hvad angår metodens anvendelighed, er han ikke naiv. Videnskabsfolk er
> yderst fejlbarlige og lever sjældent op til de strenge fordringer. De,
> som følger metoden, opnår ikke nødvendigvis noget, og de, som ikke
> gør, kan nå gode resultater14.
>
> Hvad skal vi da med den? Bør vi ikke droppe enhver tale om metoder i
> erkendelsen af, at de bare virker begrænsende på vores frembringelser?
> Dette er naturligvis ikke videnskabsteoretikeren Poppers opfattelse.
> Selv om de færreste mennesker i et og alt efterlever reglerne for god
> opførsel, vil de næppe af den grund erklære enhver tale om god
> opførsel for unødvendig. Selv om grundloven også bliver overtrådt af
> jurister, og selv om den på mange måder virker begrænsende for
> lovgivernes frembringelser, vil de færreste undvære den. Tilsvarende
> kan en videnskabelig metode være et stærkt værktøj, uden at være
> hverken ufravigelig eller ufejlbarlig.
>
> Creationismens videnskabelige status
> NÃ¥r man vurderer creationismens videnskabelighed ud fra en poppersk
> tilgang, må man skelne mellem på den ene side de hypoteser, der
> fremsættes af creationister, og på den anden side den efterfølgende
> test af hypoteserne.
>
> Creationisternes påstande om de meget korte tidsrum i forbindelse med
> jordens og det levendes skabelse, en million gange mindre end de
> alment accepterede, er i allerhøjeste grad falsificerbare. De er
> dermed også videnskabelige.
>
> Hvor creationisterne for alvor svigter videnskabsidealerne, er i
> testen og falsifikationen af hypoteserne. Alle forskningsresultater og
> dateringsmetoder, der ikke stemmer overens med den meget snævre
> fortolkning af Første Mosebog, bliver automatisk opfattet som
> uinteressante. Den del af Poppers metode, der involverer test og
> falsifikation, er derfor ladt ude af billedet.
>
> NÃ¥r falsifikationismen er blevet brugt som grundlagskritik mod
> creationismen, er kritikerne af creationismen ofte røget ind i et
> paradoks. De har på den ene side indføjet en stor mængde observationer
> og eksperimenter som argument mod forkerte creationistiske hypoteser.
> På den anden side har de erklæret creationismen for ikke-falsificerbar
> og dermed uvidenskabelig. Hvordan kan man falsificere creationismen,
> hvis den er ikke-falsificerbar? Problemet opstår, hvis man ikke
> skelner præcist mellem på den ene side skabelsen og formuleringen af
> videnskabelige hypoteser og på den anden side den efterfølgende test
> og mulige falsifikation. Mange creationister har en eller anden
> baggrund i det etablerede system. Dér har de fået en forståelse for
> nødvendigheden af præcise testbare påstande. I kraft af deres
> religiøse opvækst evner de dog ikke at rette skytset fra observationer
> mod opfattelser, som i deres religiøse samfund er afgørende prøvesten
> på troens styrke.
>
> Åbenhed og selvkritik er idealer for Popper. Videnskabsfolk må ikke
> sky nogen anstrengelser for at falsificere deres yndlingspåstande.
> Virkelighedens videnskabsfolk lever sjældent op til idealerne. Ofte
> hænger de ved deres egne frembringelser meget længere end saglige
> vurderinger kan bære. Det betyder dog ikke, at videnskab er subjektiv
> og usaglig. Den almindelige videnskabelige konservatisme er af en helt
> anden beskaffenhed end den religiøse fundamentalisme. Hvis en forsker
> har brugt en stor del af sit liv på udviklingen af bestemte hypoteser,
> vil vedkommende ofte klamre sig til dem. Det samme gælder bare ikke
> den pågældendes kolleger. De vil sikre den fornødne kritik og
> falsifikation.
>
> Alle grene af den etablerede forskning har oplevet revolutionerende
> omvæltninger inden for bare de seneste 100 år. Til sammenligning har
> de fundamentale antagelser i creationismen stået næsten uændret i et
> par hundrede år. En traditionel forsker vil naturligvis være
> forudindtaget omkring jordens alder, som han vil mene er ca. 4,5
> milliarder år. Forskellen mellem ham og creationisten er dog, at han
> dybest set er ligeglad med om jorden er 6.000 eller 6.000 milliarder
> år. Han vil bare vide, hvor gammel den er. Til sammenligning måtte
> creationistiske forskere ved det ledende Institute for Creation
> Research (ICR) i midten af 70′erne aflægge ed på følgende en gang
> årligt:
>
> »Vi tror på fuldstændigheden af Den hellige Skrift, og på at dens
> inspiration ved Den hellige Ånd gælder de enkelte ord, i henhold til
> den sammenhæng de står i, skrevet af mennesker som Gud har udrustet
> hertil. Hele Skriften, både Det Gamle og Nye Testamente, er fejlfri i
> sin behandling af ethvert emne, der skal forstås udfra tekstens
> ligefremme og tilsigtede mening… Alt i universet blev skabt og
> frembragt af Gud på de seks dage, sådan som den særlige skabelse er
> beskrevet i Første Mosebog.
>
> Skabelsesberetningen opfattes som en præcis beskrivelse af en konkret
> historisk begivenhed, og er således a f grundlæggende betydning
> forforståelsen af ethvert forhold og fænomen i det skabte univers.«15
>
> Jeg havde en længere samtale med en forsker på ICR. I dag sværger man
> ikke længere. Til gengæld er en tilsvarende remse nedfældet i en
> kontrakt, der skal fornyes en gang hvert år. Publiceres
> forskningsresultater, der ikke er overensstemmende med kontraktens
> ordlyd, er det fyringsgrund!
>
> De almindelige idealer om akademisk frihed har trange kår på de
> creationistiske forskningscentre, og det adskiller dem fra de fleste
> andre forskningscentre. Kan man for eksempel forestille sig
> almindelige forskere på almindelige universiteter sværge troskab mod
> Darwin en gang årligt i deres ansættelse?
>
> Retssagen i Arkansas afgøres
> Som nævnt tidligere skiftede creationisterne strategi i starten af
> 70′erne. Frem for at forbyde undervisning i evolutionsteori blev der
> krævet ligeret for creationister og evolutionister. Strategien
> kulminerede med lovene om ligebehandling i Arkansas og Louisiana i
> 1981.
>
> Der var konstant pressedækning af Arkansas-retssagen, som ikke var
> uden humoristiske elementer. Ikke et øje i retssalen var tørt, da et
> af creationisternes ekspertvidner bekendtgjorde, at han troede på
> flyvende tallerkner, fordi han havde læst om dem i Det Bedste, og at
> han i øvrigt anså dem for at være sendt af Satan.16
>
> Evolutionisternes ekspertvidner klarede sig godt og var stærkt
> bevæbnede med eksempler på citatfusk, snyd og bevidste misforståelser
> begået af creationister. Creationisternes advokater holdt efterhånden
> op med at krydsforhøre dem, da det kun gjorde ondt værre. Omvendt
> måtte creationisternes mest prominente figurer pænt holde sig nede i
> salen, da de nødigt skulle gøres til grin offentligt.
>
> Ligebehandlingsloven blev underkendt af forbundsdommer William R.
> Overton, der i sin begrundelse for dommen fremførte en yderst poppersk
> videnskabsopfattelse. Overton definerede de centrale elementer i
> videnskaben således:
>
> 1.Den ledes af naturlovene.
> 2.Den skal forklare med udgangspunkt i naturlovene.
> 3.Den kan testes i forhold til den virkelige verden.
> 4.Dens konklusioner er af foreløbig karakter.
> 5.Den er falsificerbar.17
> Creationismen klarer sig ikke ret godt på nogen af punkterne. Da
> verden opfattes som skabt af Gud i stort set den nuværende form, og da
> de nuværende naturlove efter behag opfattes som ugyldige, hvis tingene
> ikke kan bringes i overensstemmelse med Bibelen, vil 1) og 2) kun være
> korrekt i særlige situationer. Som argumenteret for tidligere er dele
> af creationismen testbare, andre er ikke. 3) er delvist opfyldt. De
> mest afgørende elementer i creationismen er ikke af foreløbig
> karakter. De står i Første Mosebog, som ikke vil blive skrevet om
> foreløbigt. Der gives bundkarakterer i henseende til punkt 4). De dele
> af creationismen, som kan testes, er blevet testet og falsificeret. PÃ¥
> grund af religiøse skrupler vil creationisterne dog aldrig selv smide
> deres hypoteser ud til fordel for nogle mere tidssvarende. De lever
> ikke op til punkt 5).
>
> Det kan synes som et problem for Poppers videnskabsteori, at den ikke
> præciserer, hvad man stiller op, når der ikke er total enighed blandt
> alle, om hvorvidt nogle hypoteser skal falsificeres eller ej. Det er
> et problem, men ikke nødvendigvis i dette tilfælde. Med edsvorne
> erklæringer om troskab mod bestemte opfattelser vedrørende verdens
> tilblivelse har creationisterne ifølge Popper sat sig uden for det
> videnskabelige spil.
>
> Popper om darwinismen
> Darwin var en af Poppers favoritter blandt videnskabsfolk. I et for
> vor filosof usædvanligt følelsesbetonet indlæg ved Darwin College i
> Cambridge beskrev han ham således:
>
> »Det er grunden til, at jeg har kendt Darwins ansigt og navn så langt
> tilbage, som jeg kan huske. Jeg vidste, at han var en stor engelsk
> opdagelsesrejsende, en af de mest betydningsfulde udforskere af
> dyreverdenen nogensinde, og jeg holdt meget af ham. Darwin er ikke
> bare den største af alle biologer, han er ofte blevet sammenlignet med
> Newton, men også en agtværdig, beundringsværdig og i særdeleshed en
> meget elskelig person.18
>
> Popper beundrede Darwin og foragtede creationisterne. Det kan derfor
> undre, at han var en af deres favoritfilosoffer i begyndelsen af
> 70′erne. Årsagen lå i nogle problemer, Popper gennem sin karriere har
> haft omkring evolutionsteoriens status som videnskab. Er den en
> videnskab, skal den kunne falsificeres. Kan den det? Hvilke
> forudsigelser giver for eksempel hypotesen: »Den bedst tilpassede
> overlever«? Vil vi på forhånd kunne gå ind i en naturpark, udpege de
> bedst tilpassede næsehorn, og så se om de klarer sig bedre end de
> andre? Det vil oftest være umuligt. De bedst tilpassede er næsten per
> definition dem, der overlever, og vi er så endt i en indholdsløs
> ringslutning af formen: »Den der overlever – overlever«.. Med
> overvejelser som disse konkluderede Popper først:
>
> »Jeg er nået til den konklusion, at darwinismen ikke er en testbar
> videnskabelig teori, men et metafysisk forskningsprogram, en ramme
> omkring testbare videnskabelige teorier.«19
>
> Ovenstående citat findes overalt i creationistlitteraturen. De elsker
> det!20 Hvis evolutionisterne kan dyrke et ikke-videnskabeligt
> metafysisk forskningsprogram, kan creationisterne vel med sindsro gøre
> det samme? Og hvad med Erik von Dänikens idé om, at menneskets
> udvikling gennem årtusinder blev styret af intelligente væsner fra
> andre dele af verdensrummet? Bør skolerne ikke også inddrage hans
> metafysiske program?
>
> Det ville Popper ikke mene. Han skiftede holdning. Om skiftet alene
> skyldes teoretiske overvejelser, eller om det også har spillet en
> rolle, at han meget nødigt ville fortsætte i rollen som en af
> creationismens åndelige faderfigurer, vides ikke. Følgende citat er
> jeg endnu ikke stødt på i den creationistiske litteratur:
>
> »Den naturlige udvælgelse har ødelagt beviset for skaberens mirakuløse
> indgriben… Modrevolutionen mod videnskaben kan ikke retfcerdiggøres
> intellektuelt; moralsk set er den uforsvarlig… Ikke desto mindre har
> jeg skiftet mening omkring testbarheden af teorien om naturlig
> udvælgelse og dens logiske status; og jeg er glad for at have en
> lejlighed til at kunne tage mine ord i mig igen.«21
>
> Selv om Popper skiftede mening, gav han aldrig en fyldestgørende
> løsning på problemet om testbarheden af evolutionsteorien. Det har
> andre til gengæld forsøgt.
>
> Fire år efter, at Popper udtalte ovenstående til videnskabsfolkene på
> Cambridge, blev Ruse i Arkansas udspurgt om evolutionsteoriens
> videnskabelige status. Kan den være i modstrid med observationer?
> Dialogen mellem udspørgeren Sp og Michael Ruse Sv forløb således:
>
> Sp: Kan du give os et eksempel på, hvordan en falsifikation virker?
> Sv: Ja, lad os tage et eksempel fra palæontologien. Evolutionsteorien
> forudsiger en ordning af fossilerne i den fossile tidstavle fra det
> mindre komplekse til det mere komplekse. Hvis den fossile tidstavle
> indeholdt samtlige arter – fra trilobitter til dinosaurer til
> mennesker – i alle geologiske lag, ville dette trække i retning af en
> falsifikation af evolutionsteorien. Det har dog ikke været tilfældet,
> og teorien er derfor ikke blevet falsificeret. Men den kan
> falsificeres.22
>
> Altså – når forskere overalt på jorden ikke finder fossiler fra
> pattedyr i de nedre aflejringer hørende til jordens middelalder,
> oldtid og urtid; ikke finder fossiler fra dinosaurer i lagene hørende
> til oldtid og urtid; ikke finder fossiler fra nogen dyr overhovedet
> nederst i urtiden, og når radiometriske og andre dateringer
> samstemmende bekræfter den store aldersforskel på alle disse dyr, er
> det et meget stærkt argument for, at alle disse arter eksisterede til
> forskellige tidspunkter. Den pæne orden på fossilerne er uforståelig i
> lyset af en teori, som siger, at de blev dannet ved en kortvarig
> global oversvømmelse. Havde fossilerne ligget kaotisk blandet i alle
> lag, og havde radiometrien tildelt dem samme alder, ville jeg og mange
> andre være overbeviste creationister.
>
> Nobelpristagerne går i aktion
> Med Poppers videnskabsteori som uundværlig støtte var creationismen af
> forbundsdomstolen i Arkansas blevet vurderet til at være religion i
> forklædning, og ligebehandlingslovene i Arkansas var dermed ikke
> længere gyldige.
>
> Forbundsdomstolen i Louisiana fulgte i 1985 Arkansas’ eksempel.
> Creationisterne klarer sig generelt godt i medierne og ved offentlige
> møder, hvor salvelsesfuld retorik og karisma er det afgørende. I
> retssale, hvor der debatteres over uger og tages bunkevis af
> referater, klarer de sig oftest dårligt.
>
> Denne gang gav de sig dog ikke så let. Sagen blev appelleret til USA’s
> højesteret, der godtog den med henvisning til dens principielle
> betydning. Under de indledende retsmøder blev det klart, at
> creationisterne var forberedt til tænderne. Deres strategi var
> tostrenget. For det første ville de påpege den uenighed, der er blandt
> fagfilosoffer omkring Poppers falsifikationisme. For det andet ville
> de undgå at sige noget som helst positivt om deres egen videnskabelige
> position og i stedet fremhæve fejl og svindel begået af evolutionister
> i tidernes løb. Strategien var rimeligt succesfuld. Det største
> problem for retten var som tidligere: Hvad er videnskab, og hvem har
> ret til at definere den? Har creationister ikke ret til at bruge deres
> egne definitioner?
>
> Af frygt for sagens udfald tog amerikanske skeptikere, deriblandt
> nobelpristageren i fysik Murray Gell-Mann, initiativ til en
> fælleserklæring fra nobelpristagere i fysik, kemi, medicin og
> fysiologi. Brevet blev indgivet til højesteret 18. august 1986, og
> samme dag holdt talsmændene for de i alt 72 nobelpristagere et
> pressemøde, der blev omtalt over hele verden. I brevet argumenteres
> for, at creationisternes fjernelse af bibelcitater og lignende fra
> offentligt tilgængeligt materiale mere er et skalkeskjul end et udtryk
> for en holdningsændring. Det var for eksempel ikke lykkedes de
> advokater og videnskabsfolk, der havde udfærdiget dokumentet, at finde
> en eneste creationistisk skolebog uden religiøse henvisninger.
>
> Et andet centralt tema i brevet er en definition af videnskab, der
> klart udelukker creationisme. Normalt ville så mange forskere ikke
> kunne blive enige om en sådan definition, men sagens betydning
> forenede alle. Naturvidenskabernes metode beskrives således:
>
> »Videnskabens opgave er at formulere og teste naturlige forklaringer
> på naturlige fænomener. Det er en proces, hvor data og optegnelser for
> den fysiske verden indsamles, ordnes og studeres for at skabe de
> principper for naturen, der bedst forklarer de observerede fænomener…
> For at være en korrekt videnskabelig ‘hypotese’ må et forklarende
> princip være overensstemmende med fortidige og nutidige observationer,
> og må kunne testes mod fremtidige observationer. Hvis et forklarende
> princip ifølge sin natur ikke kan testes, er det uden for videnskabens
> sfære. Gennem den fortløbende test af hypoteser tildeler
> videnskabsfolkene størst troværdighed til de hypoteser, der opnår mest
> støtte gennem observationer eller eksperimenter. Disse hypoteser
> bliver kendt som ‘videnskabelige teorier’. Hvis en teori succes fuldt
> forklarer en stor og alsidig mængde af kendsgerninger, er det en
> specielt ‘pålidelig teori. Selv den mest robuste og pålidelige teori
> er dog foreløbig. En videnskabelig teori vil altid kunne tages op til
> genovervejelse…«23
>
> I formuleringen genkender man tydeligt Popper og tilsvarende
> formuleringer fra Arkansas-sagen fem år tidligere. Begrebet
> »falsifikation« er helt udeladt, hvilket er meget bevidst. Op gennem
> historien har en stor del af kritikken af Popper gået på muligheden
> for at falsificere hypoteser. De, der vil fordybe sig yderligere i
> disse interessante problemstillinger, henvises til den omfattende
> litteratur om videnskabsfilosofi.
>
> Erklæringens virkning
> En erklæring med underskrifter fra de største videnskabelige genier
> gennem ca. 40 år vil gøre indtryk på de fleste. Creationisterne gik i
> panik. Ledende creationister kaldte brevet »et smart plot«,
> »evolutionist-propaganda« og så videre, og der blev sendt
> følelsesladede breve til underskriverne af brevet. I et brev til
> Murray Gell-Mann hed det sig:
>
> »]esu Kristi blod renser os for al synd. Enhver, som ikke findes
> nedskrevet i livets bog, vil blive kastet i ildfloden. Syndens løn er
> døden, men Guds gave er evigt liv gennem Jesus Kristus vores Herre.
> Bed straks Herre Jesus om frelse. Termodynamikkens 2. lov beviser, at
> evolution er umuligt. Hvorfor er du så bange for
> creationistvidenskaben?«24
>
> Ingen af nobelpristagerne skiftede mening på baggrund af tumulten. Den
> 19. juni 1987 afgjorde højesteret sagen. Det blev 7-2 i dommerstemmer
> til evolutionisterne. Med denne afgørelse har det siden været
> vanskeligere for de mange creationistvenlige skolebestyrelser i
> delstaterne at holde evolutionsteorien ude af klasseværelserne. Om
> dommerne lod sig påvirke af nobelpristagernes erklæring, er
> naturligvis vanskeligt at afgøre. Det rygtedes dog fra retten, at
> mindst en af dommerne havde lagt vægt på erklæringen.
>
> Den humanistiske forskning i naturvidenskabernes metode har nok ikke
> ladet sig influere af begivenhederne i 80′erne. De forskere, der
> underskrev erklæringen, var eksperter på hver deres
> naturvidenskabelige område, og kunne med stor ret afvise
> creationismens påstande om evolutionen og jordens alder. Deres
> holdning til videnskabsteori er derimod mindre interessant, da de ikke
> var eksperter på dette felt.
>
> Creationisternes comeback
> Højesteretsdommen fra 1987 gjorde det umuligt for delstaterne at
> sidestille creationisme og evolutionisme i
> undervisningsbekendtgørelserne for skolerne. Den efterlod dog nogle
> huller. For det første kan den enkelte lærer af egen fri vilje stadig
> inkludere alternative teorier om menneskets oprindelse i sin
> undervisning. Dog kun, hvis formålet er klart ikke-religiøst
> motiveret. Dette hul er blevet udnyttet til fulde. Når skolebørnene i
> Alabama åbner biologibøgerne, kan de læse følgende erklæring om
> evolutionsteorien:
>
> »Denne lærebog omhandler evolution, en kontroversiel teori, der af
> visse forskere præsenteres som en videnskabelig forklaring på livets
> oprindelse… Evolution refererer også til den overbevisning, som ikke
> er bevist, at tilfældige, retningsløse kræfter producerede en verden
> afliv.«25
>
> Der står sådan set ikke noget forkert i ovenstående citat. På den
> anden side giver det heller ikke den studerende nogen fornemmelse af,
> at evolutionsteorien er det altafgørende, samlende paradigme inden for
> biologien. Med samme betydning for den moderne naturvidenskab som for
> eksempel atomteorien, kvantemekanikken og Big Bang.
>
> For det andet er der i højesteretsdommen ingen retningslinier for,
> hvor meget og hvordan der skal undervises i evolution. Også dette hul
> er blevet udnyttet. I dette år 1999 har delstaten Kansas’
> uddannelseskommission under indflydelse af stærke religiøse
> organisationer fjernet stort set alle referencer til universets og
> livets udvikling fra skolebøgerne. Et træk, der endnu en gang har fået
> debatten til at eksplodere i USA. Medierne sammenligner nu sagen med
> abe-processen.26
>
> Erobringen af klasselokalerne er altså fortsat med uformindsket
> styrke, og resultatet ses tydeligt ved spørgeskema-undersøgelser. Som
> nævnt tidligere mener 52% af alle voksne i USA, at de tidligste
> mennesker levede samtidig med dinosaurerne.
>
> Selv om creationismen først og fremmest er et amerikansk fænomen, er
> den godt på vej ud i verden. Der har naturligvis altid været enkelte
> creationister rundt omkring, men den mere organiserede form har først
> for alvor vundet frem uden for USA i 1990′erne. Der er på nuværende
> tidspunkt creationist-organisationer i Canada, Japan, Indien, Nigeria,
> Kenya, Brasilien, Argentina, Mexico, Tyskland, Storbritannien, Holland
> med flere, og i Australien fik man i 1997 en retssag, der kunne minde
> om abe-processen i USA i 1925.27
>
> Strategien for de nye organisationer er hver gang den samme. Hvor
> videnskabelige teorier normalt skal vinde anerkendelse i
> forskningsmiljøerne og på universiteterne, tør de præsenteres for
> skoleeleverne, går creationisterne helt uden om de gængse kanaler og
> direkte til skolebestyrelserne og forældrene. En »nedefra og op-
> metode«, som altid har tjent dem godt.
>
> I Danmark har debatten aldrig nået de samme højder som i udlandet. Det
> tætteste man herhjemme kommer organiseret creationisme, er formentlig
> en håndfuld konservative og fundamentalistiske akademikere, der siden
> begyndelsen af firserne har udgivet magasinet Origo. Origo består
> først og fremmest af oversatte artikler af svingende kvalitet. Det
> afsættes til kristne abonnenter. Medmindre man ligefrem abonnerer på
> Origo, støder man ikke ofte ind i kontroversen. I firserne, hvor
> bølgerne gik højt i USA, er der også en del kronikker og artikler i
> danske dagblade. De er stort set alle ironisk-nedladende over for
> creationismen.
>
> I halvfemserne har debatten stået på lavt blus. En enkelt undtagelse
> var en længere debat i Jyllands-Postens søndagsudgaver i marts-april
> 1996, hvor læserbrevsskribenter af forskellig observans udvekslede
> artigheder, indtil avisens debatredaktion ikke længere ville lægge
> tryksværte til flere indlæg. Relativt mange debattører var særdeles
> kritiske over for evolutionsteorien. Det skyldes dog næppe en stærk
> anti-evolutionistisk undergrund i Danmark, men snarere, at primært
> folk i opposition til den fremherskende opfattelse markerede sig.
>
> Med den styrke debatten har rundt omkring i verden, vil det dog undre
> mig, om den ikke i lighed med andre alternative bevægelser også får
> fodfæste herhjemme.
>
> Bibliografi
> Economist, The (1996): »Counter-attack«, The Economist, vol. 340, nr.
> 7979,17.-23. august, s. 44-45. Forfatteren er ikke angivet ved
> artiklen.
>
> Finkel, Elizabeth (1996): »Science of Creationism to Go on Trial in
> Australia next Year«, Lancet, 14. december.
>
> Klayman, Robert A. (1986): »Amicus Curiae Brief of 72 Nobel
> Laureates«. Jeg har ikke kendskab til, at det berømte brev til
> højesteret skulle være publiceret i sin fulde længde i noget
> tidsskrift eller nogen bog. Til gengæld ligger det overalt på
> internettet. En god adresse er Lincoln Universitetets hjemmeside:http://www.lincoln.ac.nz/hals/phil303/creation/amicus~1.htm.
>
> Lasota, Jean-Pierre (1999): »Unmasking Black Holes«, Scientific
> American, vol. 280,nr. 5.
>
> Morison, Samuel Eliot (1942): Admiral of the Ocean Sea, Boston:
> Little, Brown and Company.
>
> Numbers, Ronald L. (1992): The Creationists, New York: Alfred A.
> Knopf, Inc.
>
> (1998); Darwinism Comes to America, London: Harvard University Press.
>
> Overton, William R. (1982): »Creationism in Schools: The Decision in
> McLean versus the Arkansas Board of Education«, Science, vol. 215, 19.
> februar 1982, s.934-943.
>
> Popper, Karl R. (1972a): The Logic of Scientific Discovery, London:
> Hutchinson & Co.
> (1972b): Conjectures and Refutations,London: Routledge & Kegan Paul.
> (1973): Kritisk Rationalisme, København: Nyt Nordisk Forlag.
> (1974): Objective Knowledge, London: Oxford University Press.
> (1978): »Natural Selection and the Emergence of Mind«, Dialectica,
> vol. 32, nr. 3-4.
> (1992): Unended Quest, London: Routledge.
>
> Price, George McCready (1902); Outlines of Modem Christianity’ and
> Modem Science, Oakland: Pacific Press.
>
> Rosin, Hanna (1999): »Creationism Evolves«, Washington Post, 8.
> august.
>
> Ruse, Michael (1996): But Is It Science?,New York: Prometheus Books.
>
> Shermer, Michael (1997): Why People Believe Weird Things, New York: W.
> H. Freeman and Company.
>
> Strahler, Arthur N. (1987): Science and Earth History, New York:
> Arthur Prometheus Books.
>
> White, Ellen G. (1945): Spiritual Gifts, vol. 3-4, Washington, D.C.:
> Review and Herald Publishing Association.
>
> Øhrstrøm, Peter (1994): »Sir Karl Popper«, ORIGO, nr. 46, oktober
> 1994.
>
> Noter
>
> 1.Undersøgelsen er foretaget af The National Science Foundation. The
> Economist (1996), s. 44.
> 2.Ronald L. Numbers (1992).
> 3.Ellen G. White (1945), s. 75.
> 4.George McCready Price (1902).
> 5.Ronald L. Numbers (1992), s. 90.
> 6.Ronald L. Numbers (1992), s. 294.
> 7.Michael Shermer (1997).
> 8.Michael Ruse (1996).
> 9.Jean-Pierre Lasota (1999).
> 10.Samuel Eliot Morison (1942), s. 654.
> 11.Karl R. Popper (1972a), s.27.
> 12.Karl R. Popper (1972b), s. 34.
> 13.Se fx Karl R. Popper (1974), s. 67-71.
> 14.Karl R. Popper (1973), s. 40.
> 15.Arthur N. Strahler (1987), s. 69.
> 16.Michael Ruse (1996), s. 31.
> 17.William R. Overton (1982).
> 18.Karl R.Popper (1978), s. 339-340.
> 19.Karl R.Popper (1992), s. 168.
> 20.Se for eksempel Peter Øhrstrøm (1994).
> 21.Karl R. Popper (1978), s. 343-344.
> 22.Michael Ruse (1996), s. 302.
> 23.Robert A. Klayman (1986), s. 10-11.
> 24.Michael Shermer (1997), s. 169.
> 25.Ronald L. Numbers (1998), s. 10.
> 26.Hanna Rosin (1999).
> 27.Elizabeth Finkel (1996).
> Dan Frederiksen
> Cand. scient., adjunkt ved Haderslev Katedralskole. Ekspert på
> områderne jordstråler og kreationisme.Tidligere kronikker i bl.a.
> Politiken, Information : Længe leve den sunde skepsis interviews i TV-
> A, etc. Redaktør og medforfatter på overtro og mytebogen "Bedst af
> alle verdener" - ved forlaget Fremad. Medforfatter på bogen
> "Politikens bog om det alternative - en håndbog i mystik og videnskab"
> Politikens Forlag, 2002.
>
> Uddrag af bogen "Bedst af alle verdener - myter i det 21. rhundrede".
> Redaktion: Dan Frederiksen og Lars Peter Jepsen
> Originaludgave: København : Fremad, 2000.
> ISBN 87-557-2286-5.

så mange ord og du skyder fuldstændigt ved siden af,,,spørg narkomanen
hvorfor han tager sit stof
vi bader alle i samme hav og med dit legeme mærker du kolde og varme
strømninger
og jeg ved med sikkerhed hvorfor de synger halleluja

tkruse (17-03-2011)
Kommentar
Fra : tkruse


Dato : 17-03-11 07:04

On 17 Mar., 13:43, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:
> On 17 Mar., 11:08, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
>
> > Videnskabens objektivitet
> > Der indgår tre vigtige elementer i metoden, hvoraf de to – test og
> > falsifikation – allerede har været nærmere omtalt. Hvad angår
> > hypoteserne, kan man spekulere over: Hvem bør fremsætte dem? Hvilke
> > krav skal de opfylde? I svaret finder vi Poppers demokratiske, anti-
> > autoritative ånd. Bortset fra at hypoteserne skal kunne falsificeres,
> > er der stort set ingen krav. Alle, uanset alder, religion, race, køn,
> > uddannelse, stjernetegn osv., skal fremsætte hypoteser. Mærkelige,
> > geniale, grænsebrydende hypoteser. Ingen behøver forklare eller
> > begrunde deres »åbenbaringer«. Ligegyldigt hvor bizarre eller
> > uforståelige eller fejlagtige tankerne eller personerne er, der skaber
> > det nye, kan det vise sig at være guld værd. Dog gælder det, at lige
> > så løsagtige folk bør være i frembringelsen af hypoteser, lige så
> > pedantiske og nidkære skal de være i den efterfølgende test. Med alle
> > midler skal de udsætte deres favorithypoteser for udspekulerede
> > prøvelser, som kan eliminere dem og skabe grobund for den fortsatte og
> > uendelige evolution i den videnskabelige erkendelse.
>
> > Selv om skabelsen af grænsebrydende hypoteser erfaringsmæssigt ofte
> > udføres af specielt begavede folk, er alle inviteret til efterfølgende
> > at afprøve de store tanker. Når tiden er løbet fra en videnskabelig
> > hypotese, må autoriteterne bøje sig og oven i købet glæde sig.
>
> > Sammenlignet med en religiøs sekt eller en behandlerskole inden for
> > new age, hvor de grundlæggende synspunkters gyldighed ofte sikres af
> > folk med profetiske gaver eller særlige evner, er Poppers system
> > respektløst. I samme øjeblik en hypotese er formuleret af sin
> > ophavsmand, er den alles ejendom. Alle, der overhovedet kan forstå
> > den, har samme ret til at teste den og falsificere den. Der findes nok
> > specielt begavede mennesker, men ingen profeter med særlige
> > rettigheder. I dette interpersonelle aspekt omkring test og
> > falsifikation ligger videnskabens objektivitet. Det skal ideelt set
> > være ligegyldig, hvem der kom med hypotesen. Alt, hvad vi skal
> > forholde os til, er hypotesen selv og de eksperimenter, som
> > falsificerer den, eller lader den leve på lånt tid.
>
> > Hvorfor leve op til Poppers idealer?
> > Med kravet om falsificerbarhed har Popper lavet en afgrænsning mellem
> > videnskab og alt andet, også kaldet metafysik. Kendetegnende for
> > videnskaben er, at den består af hypoteser, som kan falsificeres, det
> > vil sige, de er i modstrid med visse mulige resultater af iagttagelse.
> > Derved adskiller den sig fra for eksempel jura, etik, filosofi,
> > matematik og religion, hvor grundlæggende antagelser ikke kan holdes
> > op mod observationer af naturen.
>
> > En af de mest udbredte misforståelser af Popper går ud på, at alle
> > disse uvidenskabelige, metafysiske discipliner er værdiløse og uden
> > mening. Denne sørgelige fejlopfattelse er absolut ikke Poppers
> > holdning. Han er en stor beundrer af den gode metafysik, der jo blandt
> > andet inkluderer hele hans egen videnskabsteori!
>
> > Hvad angår metodens anvendelighed, er han ikke naiv. Videnskabsfolk er
> > yderst fejlbarlige og lever sjældent op til de strenge fordringer. De,
> > som følger metoden, opnår ikke nødvendigvis noget, og de, som ikke
> > gør, kan nå gode resultater14.
>
> > Hvad skal vi da med den? Bør vi ikke droppe enhver tale om metoder i
> > erkendelsen af, at de bare virker begrænsende på vores frembringelser?
> > Dette er naturligvis ikke videnskabsteoretikeren Poppers opfattelse.
> > Selv om de færreste mennesker i et og alt efterlever reglerne for god
> > opførsel, vil de næppe af den grund erklære enhver tale om god
> > opførsel for unødvendig. Selv om grundloven også bliver overtrådt af
> > jurister, og selv om den på mange måder virker begrænsende for
> > lovgivernes frembringelser, vil de færreste undvære den. Tilsvarende
> > kan en videnskabelig metode være et stærkt værktøj, uden at være
> > hverken ufravigelig eller ufejlbarlig.
>
> > Creationismens videnskabelige status
> > NÃ¥r man vurderer creationismens videnskabelighed ud fra en poppersk
> > tilgang, må man skelne mellem på den ene side de hypoteser, der
> > fremsættes af creationister, og på den anden side den efterfølgende
> > test af hypoteserne.
>
> > Creationisternes påstande om de meget korte tidsrum i forbindelse med
> > jordens og det levendes skabelse, en million gange mindre end de
> > alment accepterede, er i allerhøjeste grad falsificerbare. De er
> > dermed også videnskabelige.
>
> > Hvor creationisterne for alvor svigter videnskabsidealerne, er i
> > testen og falsifikationen af hypoteserne. Alle forskningsresultater og
> > dateringsmetoder, der ikke stemmer overens med den meget snævre
> > fortolkning af Første Mosebog, bliver automatisk opfattet som
> > uinteressante. Den del af Poppers metode, der involverer test og
> > falsifikation, er derfor ladt ude af billedet.
>
> > NÃ¥r falsifikationismen er blevet brugt som grundlagskritik mod
> > creationismen, er kritikerne af creationismen ofte røget ind i et
> > paradoks. De har på den ene side indføjet en stor mængde observationer
> > og eksperimenter som argument mod forkerte creationistiske hypoteser.
> > På den anden side har de erklæret creationismen for ikke-falsificerbar
> > og dermed uvidenskabelig. Hvordan kan man falsificere creationismen,
> > hvis den er ikke-falsificerbar? Problemet opstår, hvis man ikke
> > skelner præcist mellem på den ene side skabelsen og formuleringen af
> > videnskabelige hypoteser og på den anden side den efterfølgende test
> > og mulige falsifikation. Mange creationister har en eller anden
> > baggrund i det etablerede system. Dér har de fået en forståelse for
> > nødvendigheden af præcise testbare påstande. I kraft af deres
> > religiøse opvækst evner de dog ikke at rette skytset fra observationer
> > mod opfattelser, som i deres religiøse samfund er afgørende prøvesten
> > på troens styrke.
>
> > Åbenhed og selvkritik er idealer for Popper. Videnskabsfolk må ikke
> > sky nogen anstrengelser for at falsificere deres yndlingspåstande.
> > Virkelighedens videnskabsfolk lever sjældent op til idealerne. Ofte
> > hænger de ved deres egne frembringelser meget længere end saglige
> > vurderinger kan bære. Det betyder dog ikke, at videnskab er subjektiv
> > og usaglig. Den almindelige videnskabelige konservatisme er af en helt
> > anden beskaffenhed end den religiøse fundamentalisme. Hvis en forsker
> > har brugt en stor del af sit liv på udviklingen af bestemte hypoteser,
> > vil vedkommende ofte klamre sig til dem. Det samme gælder bare ikke
> > den pågældendes kolleger. De vil sikre den fornødne kritik og
> > falsifikation.
>
> > Alle grene af den etablerede forskning har oplevet revolutionerende
> > omvæltninger inden for bare de seneste 100 år. Til sammenligning har
> > de fundamentale antagelser i creationismen stået næsten uændret i et
> > par hundrede år. En traditionel forsker vil naturligvis være
> > forudindtaget omkring jordens alder, som han vil mene er ca. 4,5
> > milliarder år. Forskellen mellem ham og creationisten er dog, at han
> > dybest set er ligeglad med om jorden er 6.000 eller 6.000 milliarder
> > år. Han vil bare vide, hvor gammel den er. Til sammenligning måtte
> > creationistiske forskere ved det ledende Institute for Creation
> > Research (ICR) i midten af 70′erne aflægge ed på følgende en gang
> > årligt:
>
> > »Vi tror på fuldstændigheden af Den hellige Skrift, og på at dens
> > inspiration ved Den hellige Ånd gælder de enkelte ord, i henhold til
> > den sammenhæng de står i, skrevet af mennesker som Gud har udrustet
> > hertil. Hele Skriften, både Det Gamle og Nye Testamente, er fejlfri i
> > sin behandling af ethvert emne, der skal forstås udfra tekstens
> > ligefremme og tilsigtede mening… Alt i universet blev skabt og
> > frembragt af Gud på de seks dage, sådan som den særlige skabelse er
> > beskrevet i Første Mosebog.
>
> > Skabelsesberetningen opfattes som en præcis beskrivelse af en konkret
> > historisk begivenhed, og er således a f grundlæggende betydning
> > forforståelsen af ethvert forhold og fænomen i det skabte univers.«15
>
> > Jeg havde en længere samtale med en forsker på ICR. I dag sværger man
> > ikke længere. Til gengæld er en tilsvarende remse nedfældet i en
> > kontrakt, der skal fornyes en gang hvert år. Publiceres
> > forskningsresultater, der ikke er overensstemmende med kontraktens
> > ordlyd, er det fyringsgrund!
>
> > De almindelige idealer om akademisk frihed har trange kår på de
> > creationistiske forskningscentre, og det adskiller dem fra de fleste
> > andre forskningscentre. Kan man for eksempel forestille sig
> > almindelige forskere på almindelige universiteter sværge troskab mod
> > Darwin en gang årligt i deres ansættelse?
>
> > Retssagen i Arkansas afgøres
> > Som nævnt tidligere skiftede creationisterne strategi i starten af
> > 70′erne. Frem for at forbyde undervisning i evolutionsteori blev der
> > krævet ligeret for creationister og evolutionister. Strategien
> > kulminerede med lovene om ligebehandling i Arkansas og Louisiana i
> > 1981.
>
> > Der var konstant pressedækning af Arkansas-retssagen, som ikke var
> > uden humoristiske elementer. Ikke et øje i retssalen var tørt, da et
> > af creationisternes ekspertvidner bekendtgjorde, at han troede på
> > flyvende tallerkner, fordi han havde læst om dem i Det Bedste, og at
> > han i øvrigt anså dem for at være sendt af Satan.16
>
> > Evolutionisternes ekspertvidner klarede sig godt og var stærkt
> > bevæbnede med eksempler på citatfusk, snyd og bevidste misforståelser
> > begået af creationister. Creationisternes advokater holdt efterhånden
> > op med at krydsforhøre dem, da det kun gjorde ondt værre. Omvendt
> > måtte creationisternes mest prominente figurer pænt holde sig nede i
> > salen, da de nødigt skulle gøres til grin offentligt.
>
> > Ligebehandlingsloven blev underkendt af forbundsdommer William R.
>
> ...
>
> læs mere »

vi må have en patruljen over patruljen
for patruljen kan ikke selv sniffe at han fiser
fiser en masse ord af for at det skal lyde pænt , intelligent,,stort
Ok hvem tør gå ud i verden uden at klæde sig i pæne ord
det gør jeg
og patruljens skal have en han kan lugte,,en rigtig ram en
det skal nok komme,,bare vent
og gid du må forsinde under ,,,læs mere
som du selv tramper folk ned med
bjerge af ord
og deres lille beskedne svar forsvinder under,,,læs mere
du stor lunkne patrulje
jeg kan høre du har svært ved at finde dig selv,,i den store opblæste
ordboble du er
men der er ingen næring i det for nogensomhelst
og det krampagtige fiser ud af dig
mærkeligt at du ikke selv kan lugte det
så vi må have en patrulje over patruljen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste