Stafetten: Musik der agiterer.
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-03-11 09:51

Musik der agiterer. Det kan muligvis fortolkes bredt,
som for eksempel støtteplader for Afrika, men jeg
tænker især på musik og sange der indgår i kampen
FOR eller IMOD en eller anden sag.

Jeg nøjes med et enkelt eksempel fra LP'en
"Atomkraft ? - Nej tak". Her er indledningsnummeret
(fra 1976) med Gnags "Sig nej, sig nej":
http://www.youtube.com/watch?v=oIUPMizp1LM

--
Herluf :·)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-03-11 10:04

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Musik der agiterer. Det kan muligvis fortolkes bredt,
> som for eksempel støtteplader for Afrika, men jeg
> tænker især på musik og sange der indgår i kampen
> FOR eller IMOD en eller anden sag.

Så er der i hvert fald tre gode dansktoppere. Ved ikke lige om de passer i
konceptet - men vi tager chancen

Kære gamle tog,Peter Belli: http://www.youtube.com/watch?v=l0oNBgVOjLk
Der er noget galt i Danmark, John Mogensen:
http://www.youtube.com/watch?v=JQTEf2dMfUs
Hvor er politiet, Blue Notes:
http://www.myspace.com/bluenotesdk/music/songs/hvor-er-politiet-28978944

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 16-03-11 10:50

> [...]
>
> Jeg nøjes med et enkelt eksempel fra LP'en
> "Atomkraft ? - Nej tak". Her er indledningsnummeret
> (fra 1976) med Gnags "Sig nej, sig nej":

Vi kan fortsætte lidt i samme boldgade. Jomfru Ane Band er kendt for deres
Plutonium, men der er også denne, der handler om A-Kraft:
http://www.youtube.com/watch?v=Zfqryr7LGGQ

Musikpatruljen-EEC Blues - en sang imod EF/EU
http://www.youtube.com/watch?v=ztjD2lBeLMk

Røde Mor-Økonomisk Demokrati
http://www.youtube.com/watch?v=gWphJzAc1X0

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-11 14:26

> [...]
>som for eksempel støtteplader for Afrika, men jeg
>tænker især på musik og sange der indgår i kampen

Jamen så vil jeg da også nøjes med et indspark, nemlig fra "No Nukes"
koncerten i Madison Square Garden 1979.
http://www.youtube.com/watch?v=BjA9I4FqsQg

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : CeeJay

Dato : 16-03-11 16:10

Den 16-03-2011 14:25, Per Beer Hansen skrev:

> Jamen så vil jeg da også nøjes med et indspark, nemlig fra "No Nukes"
> koncerten i Madison Square Garden 1979.
> http://www.youtube.com/watch?v=BjA9I4FqsQg

Det er efter min bedste mening en helt fantastisk
optræden Bossen + venner laver her.

Med en lille Springsteen reference er her Miami Steve + Simple Minds og
Sun City fra Nelson Mandela koncerten i London.

http://www.youtube.com/watch?v=z1Peh91Brak

/CeeJay

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-03-11 00:41

CeeJay skrev:

> [...]
>
> Med en lille Springsteen reference er her Miami Steve + Simple
> Minds og Sun City fra Nelson Mandela koncerten i London.

Ja, og der var rigtig gang i publikum til Mandela-koncerten
fra Wembley i 1988, som blev sendt til 67 lande med
cirka 600 millioner publikummer.

Jeg venter til i morgen formiddag med at sende stafetten
videre. Der er mange gode forslag at vælge imellem.

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-03-11 10:18

CeeJay skrev:

> Med en lille Springsteen reference er her Miami Steve + Simple
> Minds og Sun City fra Nelson Mandela koncerten i London.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=z1Peh91Brak
> /CeeJay

Hej Christian 'CeeJay'

Du skal have stafetten for denne fantastiske
Mandela-koncert. Jeg glæder mig til at du kommer
med et nyt emne i en ny tråd.

--
Herluf :·)

Fra : CeeJay

Dato : 17-03-11 16:56

Den 17-03-2011 10:18, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hej Christian 'CeeJay'
>
> Du skal have stafetten for denne fantastiske
> Mandela-koncert. Jeg glæder mig til at du kommer
> med et nyt emne i en ny tråd.

Hej Herluf,

Tak for æren - navnet er ny Carsten
Jeg starter en ny om et par minutter...

/CeeJay

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-03-11 08:26

CeeJay skrev:

> Hej Herluf,
>
> Tak for æren - navnet er ny Carsten
> [...]
> /CeeJay

Undskyld!
Du har vist en "aliasfætter" på usenet. Ham jeg
først fandt ved at kigge lidt tilbage i grupperne,
hed CJ/CeeJay/Christian Jensen.
--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-03-11 15:16

On 16-03-2011 09:50, Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Musik der agiterer. Det kan muligvis fortolkes bredt,
> som for eksempel støtteplader for Afrika, men jeg
> tænker især på musik og sange der indgår i kampen
> FOR eller IMOD en eller anden sag.

Det er et godt og spændende emne. Her er problemet ikke hvor man skal
begynde, men hvor man skal slutte...

Tre meget forskellige.

"Frelsens Hær".
Som der står i kommentarerne under, "inspirerende og opmuntrende",
men..... jeg lader mig nok ikke hverve. Hvis det bliver sådan at komme i
himlen, så vælger jeg helvede og tysk schlager.
"Min synd forsvandt i nådens hav":

http://www.youtube.com/watch?v=HG0Up53EP-k

Claire Waldoff har været en helt enestående personlighed.
"Raus mit den Männern!" af Friederich Hollaender, er en kvinde-slagsang
for at fremme emancipationen i slutningen af 20'enes Tyskland.
Femten år senere fik sangen en stor betydning, da teksten efter Hitlers
magtovertagelse, blev mere end tvetydig:

Raus mit den Männern aus dem Reichstag,
und raus mit den Männern aus dem Landtag,
und raus mit den Männern aus dem Herrenhaus,
wir machen draus ein Frauenhaus!
Raus mit den Männern aud dem Dasein,
und raus mit den Männern aus dem Hiersein,
und raus mit den Männern aus dem Dortsein,
sie müten schon längst fort sein.
Ja: raus mit den Männern aus dem Bau,
und rein in die Dinger mit der Frau!

http://www.youtube.com/watch?v=ma9_rPNIykE

Og så en af de første sange imod "atomet". Et problem der igen, i disse
dage, er mere end uhyggeligt aktuelt.
Ozie Waters med "Old Man Atom":

http://www.youtube.com/watch?v=wk-c-mHNBi4

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-03-11 16:41

> [...]
>
> Jeg nøjes med et enkelt eksempel fra LP'en
> "Atomkraft ? - Nej tak". Her er indledningsnummeret
> (fra 1976) med Gnags "Sig nej, sig nej":

Fra de gode gamle dage, da modstanden ikke handlede om EU men om EEC:
Musikpatruljen med Nede i Europa.
http://www.youtube.com/watch?v=ztjD2lBeLMk

Sigøjnerkompagniet agiterede for Christinia med I kan ikke slå os ihjel:
http://www.youtube.com/watch?v=ztjD2lBeLMk

Røde mor agiterede mod krig med Lil' Johnnys mund
http://www.youtube.com/watch?v=XOWlMw5KOhQ

Country Joe ligeledes mod krigen i Vietnam med I feel like I'm fixing to die
rag
http://www.youtube.com/watch?v=-7Y0ekr-3So&feature=related

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 19:03

> Musik der agiterer. Det kan muligvis fortolkes bredt,
> som for eksempel støtteplader for Afrika, men jeg
> tænker især på musik og sange der indgår i kampen
> FOR eller IMOD en eller anden sag.

Jeg vil nøjes med en enkelt denne gang, men nok den agiterende sang som
flest kender, uanset i hvilken udgave.
Den er indspillet af talrige kunstnere, bl.a. Bruce Springsteen, men her er
originalen med Edwin Starr

WAR: http://www.youtube.com/watch?v=Cv5BYEOQYLo

/Alex

Fra : P.Petersen

Dato : 16-03-11 20:26

> [...]
>
> Jeg nøjes med et enkelt eksempel fra LP'en
> "Atomkraft ? - Nej tak". Her er indledningsnummeret
> (fra 1976) med Gnags "Sig nej, sig nej":

Hej.
Vi starter med Die Ârzte. Stummer Schrei Nach Liebe,
der er en sang mod racisme og fascisme.
http://www.youtube.com/watch?v=BmJUtQeiQzA

Og fra en anden tysk gruppe Bôhse Onkelz, der i mange år blev beskyldt for
at være højre-radikale kom dette statement i 1993.
http://www.youtube.com/watch?v=L0T93qyAXws

Die Toten Hosen. Lesbische, Schwarze Behinderte. Mod racisme og fordomme.
En sort, lesbisk, handicappet kvinde kan sikkert godt få rettet en masse
aggrssioner og fordomme mod sig.
http://www.youtube.com/watch?v=QHTu4ZlOB2U&feature=related

Og så lige en dansk protestsang mod økonomiens magt.
Benny Holst. Sang om merværdi.
http://www.youtube.com/watch?v=9N8KyGQeSDY&feature=related

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-03-11 22:30

> Og så lige en dansk protestsang mod økonomiens magt.
> Benny Holst. Sang om merværdi.
> http://www.youtube.com/watch?v=9N8KyGQeSDY&feature=related

Så skal vi også have Per Dich

Fra : Michel Husted

Dato : 16-03-11 14:18

On 16 Mar., 09:50, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:
> Musik der agiterer. Det kan muligvis fortolkes bredt,
> som for eksempel st tteplader for Afrika, men jeg
> t nker is r p musik og sange der indg r i kampen
> FOR eller IMOD en eller anden sag.

Det var nok ikke denne sang, der afskaffede apartheid i Sydafrika, men
den var i hvert fald imod en totalt uforståelig (så er det sagt pænt)
holdniing til landets sorte:

Eddy Grant: "Gimme Hope Jo'Anna" - http://www.youtube.com/watch?v=bNNfAuMq-M0

Her er en lidt smuk og stilfærdig pop, der er for, at vi behandler
hinanden pænt uanset hudfarve. Tommelfingeren op til spanske Loona:

Loona: "Colors" - http://www.youtube.com/watch?v=BnCuFpI8-xU

Jacob Haugaard (med bl.a. Michael Hardinger som komponist og
tekstforfatter) stillede op i Dansk Melodi Grand Prix 1999 med en
sang, der formentligt er imod EU og Euro, som jeg tolker den.
Heldigvis har DR siden valgt at tage årets musikfest lidt mere
alvorligt:

Jacob Haugaard: "3 gange Euro" - http://www.youtube.com/watch?v=etcIDqcU-bo

Jeg kunne sikkert også finde nogle sange, der agiterer for eller imod
Gud, Fanden og hans pumpestok, men jeg stopper her. Kvoten er vist
opbrugt

Mange hilsner
Michel

Fra : Max

Dato : 16-03-11 22:35

Hej Herluf

> Musik der agiterer. Det kan muligvis fortolkes bredt,
> som for eksempel støtteplader for Afrika, men jeg
> tænker især på musik og sange der indgår i kampen
> FOR eller IMOD en eller anden sag.

Jeg kommer til at tænke på krigen i æteren op gennem
50, 60 og 70'erne. Der blev der jo agiteret på mange
måder og naturligvis også musikalsk.

Her er lidt kommentar om det i denne sang

Jethro Tull - Radio Free Moscow
http://www.youtube.com/watch?v=Z5ypZE_zP8w

Og så kampen mod stoffer og sociale skævheder
som den kæmpes af en gammel utrættelig kriger.
Jeg elsker den rå og upolerede sound.

Neil Young - Rockin'In The Free World
http://www.youtube.com/watch?v=doX6_GKAJ4E

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-03-11 22:39

> [...]
>
> Jeg nøjes med et enkelt eksempel fra LP'en
> "Atomkraft ? - Nej tak". Her er indledningsnummeret
> (fra 1976) med Gnags "Sig nej, sig nej":

Her er et par meget gamle agiterende sange. De er FOR en sag, men for
forskellige sider af sagen:

Battlehymn of the Republic fra 1861:
http://www.youtube.com/watch?v=p5mmFPyDK_8

og Bonnie Blue Flag fra samme år
http://www.youtube.com/watch?v=A2F-drjUwNU&feature=related

Jan

Fra : Kert Rats

Dato : 17-03-11 02:09

> [...]
>
> Jeg nøjes med et enkelt eksempel fra LP'en
> "Atomkraft ? - Nej tak". Her er indledningsnummeret
> (fra 1976) med Gnags "Sig nej, sig nej":

Ideligt agiterende er denne sang
http://www.youtube.com/watch?v=HmDixtbIzOw
Die Fane Hoch er nazismens førerhit, og det afspilles stadig den dag i dag i
lukkede selskaber.

Endnu et ideoklip, der forherliger nazismen. Musikken er mig umiddelbart
ukendt, men jeg har hørt den før:
http://www.youtube.com/watch?v=SJMIzpkbChE
Kan nogen hjælpe med at stedfæste melodien? Det er vist en klassisk tema.

Her har vi en nazi-march om en freulein Erika:
http://www.youtube.com/watch?v=7ulSsH2M0EI&feature=related

Adolf havde i øvrig hyret en allerde den så senere berømt folograf til at
tage folgrafier og vist nok også til at optage film om Adolfs resulater i
opbyggelsen af hans utopi. Jeg husker ikke, hvad hun hed(der), men hun var
så vist jeg husker, en fænomenal folograf.

Lidt uden for emnet for stafetten får vi den russiske nationalsang - for
fuld udblæsning:
http://www.youtube.com/watch?v=U06jlgpMtQs&feature=related
En i øvrigt fænomenal flot melodi!Ligesom næsten alle andre
nationalmelodier.

Vi må lige have en forfriskende hyldelst til Nordkorea:
http://www.youtube.com/watch?v=QIBBoQc-O_4
Nå, her er det vist mere en sammenblanding af et kritisk syn på det engelske
uddannelsessystem videomæssigt sammenlignet med Nordkoreas mangel på
demokrati.

Her er den ægte nordkoreanske vare:
http://www.youtube.com/watch?v=5I1KWwvbB54&NR=1

Jeg må vel hellere komme med et stuerent og politisk korrekt indslag også.
Her er en sang om hvalfrelsning:
http://www.youtube.com/watch?v=zsNZ-sF5Jl0
Hvalkød er i øvrigt en glimrende proteinkilde. Sund, nærende og velsmagende
føde for dig, der vil dig selv det godt.
Husk: Rigeligt med hvalkød - for at sikre din egen personlige sundhed.
Din sundhed - dit valg. Vælg hval!

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-11 04:59

On 17-03-2011 02:09, Kert Rats wrote:

> [...]

> opbyggelsen af hans utopi. Jeg husker ikke, hvad hun hed(der), men hun var
> så vist jeg husker, en fænomenal folograf.

Leni Riefenstahl var Hitlers filminstruktør.

Musikken du spørger efter, er fra Carl Orff's "Carmina Burana". Musikken
passer godt til videoen, for Orff var en af "Det tredige Riges"
komponister. Hans rolle i den tid, er endnu delvis ubeskrevet. Bortset
fra "Carmina Burana" er det først nu, at Orff's musik begynder at blive
accepteret, men alligevel bliver han ofte stadig benævnt som
nazi-komponisten.
Her er satsen "O fortuna" fra "Carmina Burana":

http://www.youtube.com/watch?v=0t4ei1khHPI

I mine yngre dage spillede vi af og til en dukketeaterforestilling. En
af disse var Orff's lille opera "Månen". Et Grimm-eventyr om månen der
bliver stjålet fra nattehimlen af djævelen, som ingen måne har i
helvede. For derefter af sankt Peter, igen blive stjålet tilbage og
hængt op på sin vante plads på nattehimlen.
Operaen er er ikke noget nazi i. Da Hitler var indædt modstander af
alkohol, og agiterede meget imod det, er det lidt forunderligt, at denne
drikkevise/scene, hvor sankt Peter drikker de underjordiske fulde, for
nemt at kunne udføre sit forehavende, blev accepteret af censuren:

http://www.youtube.com/watch?v=zA8zqqpoUws

Henning

Fra : Kert Rats

Dato : 17-03-11 06:15

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> accepteret, men alligevel bliver han ofte stadig benævnt som
> nazi-komponisten.
> Her er satsen "O fortuna" fra "Carmina Burana":

Imponerende er din viden!

Dit link til "O Fortuna" bragte mig til dette link:

http://www.youtube.com/watch?v=q9adW5No9IM&feature=related

hvor det ser ud som, at musikken har været anvendt i Ringens Herre - The
Return og the King.
Jeg kender ikke filmen, så jeg må spørge, om musikken faktisk har relation
til filmen.

Musikken har også været anvendt i Star Wars:

http://www.youtube.com/watch?v=DlgTpMLoWmw&feature=related

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 17-03-11 06:32

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> til filmen.
>
> Musikken har også været anvendt i Star Wars:

Plastic-Hitler har også gjort brug af musikken:
http://www.youtube.com/watch?v=FsFywoG-eMo&NR=1&feature=fvwp

Og good old Harry har også brugt musikken:
http://www.youtube.com/watch?v=O6jLqHJcIck&feature=related

Her er den - vist nok - som akkompagnemet til en trailer for War of the
Wolds.:
http://www.youtube.com/watch?v=y80IqTTzzas&feature=related
Her er den originale trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=-c0Myr_sYsE&feature=fvwrel

Det ser ud til, at det er en musik, der er ofte anvendt i film.

Og det lyder som om, at musikken har fået en fast plads i filmamentet - om
jeg så må sige/skrive.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-11 11:05

On 17-03-2011 06:14, Kert Rats wrote:
> [...]
> til filmen.
> Musikken har også været anvendt i Star Wars:

Musikken har været brugt i mange film og også i TV serier. Den er
iørefaldende og meget illustrativ, men har intet med det/dem at gøre.

Det er nogle latinske digte som Orff rent tilfældigt opdagede, og som en
tysker, 100 år tidligere, havde indsamlet på et benediktinerkloster og
udgivet.
Det er også et besynderligt værk fra tiden, og passer ikke ind i
nazisternes forestilling om musik. Ej heler teksten.

Det er som helhed et fantastisk, både musikalsk og rytmisk værk, som du
burde unde dig selv. Mon ikke det ligger komplet på YouTube, men køb
eller lån en CD på 'bibbo' og hør det som en helhed - og i en god kvalitet.
(Er du lidt kreativ, så er jeg sikker på at der ligger mange på Nettet

Han komponerede det i 1936-37. Værket var helt anderledes end hans
medkomponisters værker, meget rytmisk og melodisk, og så gav det Orff en
underlig åbenbaring, han startede 'forfra' med at komponere. Rent
bogstaveligt kasserede/destruerede han alt hvad han havde komponeret
mellem 1919 og 1936. Så i Orff's univers er/var det Opus 1.

Hans små børneværker er noget tørt og teoretisk noget, og har ikke slet
ikke Bartók's "Mikrokosmos"s lethed og charme.

Hilsen Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-11 12:37

Hvis det interesserer dig, så har jeg her scannet en gammel kronik i
pdf-format om Orff fra 'Politiken'.
Den yder ham måske lidt større retfærdighed:

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Om_Orff.pdf

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-11 05:07

> [...]
> som for eksempel støtteplader for Afrika, men jeg
> tænker især på musik og sange der indgår i kampen

Jeg kan ikke dy mig for et par numre mere, her ved morgenkaffen.

"Brother, Can You Spare a Dime?". Sangen om/fra 'den store depression'
omkring 1930.
Hvad kan vel være bedre end at agitere for sig selv og dermed indirekte
for andre?
Den burde måske have været med Rudy Vallée men jeg foretrækker Bing
Crosby's version. I hans unge år var han en habil jazzsanger, selv om
der ikke er specielt meget jazz i dette nummer:

http://www.youtube.com/watch?v=0I8-CbJYGMA&feature=related

Ligesom Lena Horne, var Nina Simone en af de meget modige, der i årene
omkring 1960 turde agitere mod det daværende amerikanske system. En
protest der især var rettet mod uretfærdighederne i Sydstaterne.
"Mississippi Goddam" med Nina Simone, er en helt enestående sang:

Hound dogs on my trail
School children sitting in jail
Black cat cross my path
I think every day's gonna be my last

Lord have mercy on this land of mine
We all gonna get it in due time
I don't belong here
I don't belong there
I've even stopped believing in prayer

http://www.youtube.com/watch?v=hBiAtwQZnHs

Champion Jack Dupree er endnu en fin musiker/blues-sanger. Han har også
nogle numre, der måske kunne falde ind under emnet, f.eks. "I’m Going to
Write the Governor of Georgia".
Den er desværre ikke på YouTube.

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-03-11 10:11

Henning Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> amerikanske system. En protest der især var rettet mod
> uretfærdighederne i Sydstaterne. "Mississippi Goddam" med Nina

Tak for at du fik Nina Simone med her. Og tak til alle
for de mange gode forslag. Vi kom næsten hele vejen
rundt, politisk osv. Vi mangler vist bare agitationen
for at holde tænderne rene og agitationen for sikker
sex.

Du har haft stafetten så tit, så denne gang giver
jeg den til en god gammel usenetbruger, men sjælden
gæst i gruppen, Christian 'CeeJay'. (Jeg svarer ham
ovenover).

--
Herluf :·)

»Firehjulede EU-svinebønder sk*der på vores miljø«

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-03-11 15:52

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...] så denne gang giver jeg den til en god gammel
> usenetbruger, men sjælden gæst i gruppen, Christian
> 'CeeJay'. (Jeg svarer ham ovenover).

Mens vi venter på CeeJay, kan jeg lige tilføje et par
store navne indenfor protest- og agitations-genren:

Den ene er Woody Guthrie (1912-1967), her med
sin egen "This land is your land":
http://www.youtube.com/watch?v=XaI5IRuS2aE

Den anden er Pete Seeger (f. 1919), her med det samme
Woody Guthrie-nummer, fra den store Obama-præsident-
indsættelses-happening (januar 2009):

Pete Seeger & Bruce Springsteen HD This Land is Your
Land We Are One Obama Coldplay Christmas Lights:
http://www.youtube.com/watch?v=g5KnYADCSms

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-11 16:49

On 17-03-2011 15:51, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]

> indsættelses-happening (januar 2009):

> Pete Seeger & Bruce Springsteen HD This Land is Your
> Land We Are One Obama Coldplay Christmas Lights:

Fine eksempler.

Hvis man bøjer emnet lidt, så har jeg her et par polske agitatorer.

Paderewski i England.
Han blev et medlem af den polske eksilregering i London umiddelbart før
1940. Hans tilstedeværelse og kamp for et Polen, var meget medvirkende
til, at landet eksisterede efter WW2.
Paderewski spiller her (ca. 1940) Chopin's revolutions etude. Slet ikke
godt, men med et sjældent indædt raseri:

http://www.youtube.com/watch?v=UNlBp9TM2Pc

Henryk Wars i USA.
Han blev, og var en ægte polsk helt, også i USA. Så ham selv og hans
musik og hans synlighed i USA, blev derovre en del af midtpunktet i
bestræbelserne for, at samle et selvstændig polen efter WW2:
Henryk Wars' og hans "Ghetto", fra før navnet fik en særdeles grum
betydning:

http://www.youtube.com/watch?v=K05uPQFfxEQ

Han er i øvrigt en af Fur-Åge's yndlingkomponister. Komponist til en af
Åges mest yndede TV-serier.

Jeg skal nok stoppe nu.

Hilsen Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-03-11 16:54

> Henryk Wars' og hans "Ghetto", fra før navnet fik en særdeles grum
> betydning:

Her er det rigtige link til "Ghetto":

http://www.youtube.com/watch?v=598Y_emP2vI

Beklager - Henning. :-|