særeje...
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 14-03-11 21:53

hej.

mig og kærestene r ved at overtage hendes forældres hus. så vi ligger ud med
en god friværdi fra starten af...

det er altsammen meget fint:)

men hvordan gør man med særeje så jeg ikke pisser af med det halve af hendes
"arv" om fx 3 år?

kan man lave et dokument hvor hus fx ligger ud med at eje 500.000 kr. mere
end mig af huset hvor det belød så bliver nedskrevet med et hvidst antal kr.
eller % hvert år indtil fx om 10 år..?

Fra : Ralph

Dato : 14-03-11 22:22

"Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> skrev i en meddelelse
> kan man lave et dokument hvor hus fx ligger ud med at eje 500.000 kr. mere
> end mig af huset hvor det belød så bliver nedskrevet med et hvidst antal
> kr. eller % hvert år indtil fx om 10 år..?

Prøv lige igen, når du er blevet ædru. Er "hus" lige med "hun", og hvem er
"hun". Hvad betyder belød og hvidst?

--
Ralph

Fra : Lars Arup

Dato : 14-03-11 23:08

Og så er der lige det med ligger og lægger(men så skal man vist være meget
ædru!)

MVH Lars Arup

Fra : Henning

Dato : 14-03-11 23:02

On Mon, 14 Mar 2011 21:53:05 +0100, "Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> wrote:

>hej.
>
>mig og kærestene r ved at overtage hendes forældres hus. så vi ligger ud med
>en god friværdi fra starten af...
Hvordan det? I skal jo kunne betale huset, før I kan opnå friværdi. Selv om I køber det billigt, må
I kun købe det til 15% under den offentlige værdi, ellers beskattes I af forskellen.

Fra : alexbo

Dato : 14-03-11 23:30

"Nikolai R. Jensen" skrev

> mig og kærestene r ved at overtage hendes forældres hus. så vi ligger ud
> med en god friværdi fra starten af...> det er altsammen meget fint:)
Det lyder som en stor afgiftpligtig gave.

> men hvordan gør man med særeje så jeg ikke pisser af med det halve af
> hendes "arv" om fx 3 år?
Hvilken "arv", den rigtige arv efter forældrene har du ingen andel i, og
gaven ved huskøbet er ikke om 3 år men nu.
Særeje har I jo under alle omstændigheder når I ikke er gift.

> kan man lave et dokument hvor hus fx ligger ud med at eje 500.000 kr. mere
> end mig af huset hvor det belød så bliver nedskrevet med et hvidst antal
> kr. eller % hvert år indtil fx om 10 år..?

Ja men man løber ind i dette gaveværksproblem hele tiden, hvis du får store
gaver af din veninde eller hendes forældre er de afgiftpligtige.

Jeg vil foreslå at I køber huset på markedsvilkår, delvis financeret af et
sælgerpantebrev, sælger som er forældrene kan så give deres datter godt
100.000 årligt i afgiftfri gave, dette beløb kan bruges til at betale af på
pantebrevet.

Så ejer i huset på normale og lige vilkår, og efterhånden f.eks i løbet af
10 år får venindens gaver betalt pantebrevet, går I hver til sit om 3 år,
deler i hus og gæld.

Man kan også forestille sig et lån fra forældrene til henholdsvis datter og
dig, købe huset til markedspris og i stedet for pantebrev to såkaldte
familielån.
http://www.banktorvet.dk/artikler/rentefrit-familielaan/

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole C

Dato : 14-03-11 23:32

Nikolai R. Jensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> det er altsammen meget fint:)
>
> men hvordan gør man med særeje så jeg ikke pisser af med det halve af

Lader en advokat udfærdige papirer på særeje.

> kan man lave et dokument hvor hus fx ligger ud med at eje 500.000 kr.
> mere end mig af huset hvor det belød så bliver nedskrevet med et
> hvidst antal kr. eller % hvert år indtil fx om 10 år..?

Der er mange opskrifter - som advokaten kan rådgive om...

--
vh
Ole C

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 14-03-11 23:54

<ikke@nogen.dk> wrote:

>mig og kærestene r ved at overtage hendes forældres hus. så vi ligger ud med
>en god friværdi fra starten af...
Der er vist noget du har fået skævt fat i ?

>men hvordan gør man med særeje så jeg ikke pisser af med det halve af hendes
>"arv" om fx 3 år?
Er i gift ?

>kan man lave et dokument hvor hus fx ligger ud med at eje 500.000 kr. mere
>end mig af huset hvor det belød så bliver nedskrevet med et hvidst antal kr.
>eller % hvert år indtil fx om 10 år..?
Ja, men smut forbi en advokat sammen og få ham til at skrue en
juridisk holdbar aftale sammen, en aftale i begge er tjent med.
Gemmentænk det tilfælde at går fra hinanden om x antal år/måneder
iforhold til aftalen.

Hvis en af jer er selvstændig ehvervedrivende, eller påtænker at blive
det, så lad det indgå i overvejelserne, det kan være at det er bedst
at der kun er et navn på huset.

/Hans