Stafetten: Sverige.
Fra : Henning Jensen

Dato : 14-03-11 07:02

Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.
Jeg brugte et par eksempler i Max's stafet, så jeg bliver i det spor.

Lykke Li er populær. Hun gæster og synger igen i 'Store Vega', sidst i
april. Hendes helt nye CD får 5 stjerner af Gaffa .
Musik-videoen til "Dance Dance Dance" er optaget på Hovedbanegården i
København:

http://www.youtube.com/watch?v=modXbqbsAvs

Svensk jazz. Jeg vil ikke nævne de mest kendte og oplagte, men den unge
Josefine Lindstrand, som er lidt spændende og anderledes. Her "There
Will Be Stars":

http://www.youtube.com/watch?v=ztlebSMhIPM

Hysterica, et herligt navn som denne flok tøser har givet sig selv.
I Wiki står, at Tyskland og Nederlandene er helt vilde med gruppen. Det
er tysk selverkendelse: behovet for frisk luft i øregangene.
Hysterica med "Girls made of Heavy Metal":

http://www.youtube.com/watch?v=jvmDuGL4se8&feature=related

Jeg kan se Broen fra mit vindue, og er i Malmø engang imellem. Sidst
købte jeg en nyudkommet CD med Ulla Billquist (jeg lever jo med det ene
ben i fortiden).
Hun var en populær sangerinde med et alt for kort liv og et trist
endeligt. Ulla Billquist og "Min Soldat":

http://www.youtube.com/watch?v=zFAy2LOaIAk&playnext=1&list=PL27018A61CBB1632F

Sankt Hans aften sidste år hørte jeg Mats Carlsson synge ved
Frederiksberg slot. Fra en ny indspilning med Mats Carlsson synger han
her en af de mest svenske af alle de svenske sange, Sjöberg og Geijer's
"Tonerna":

http://www.youtube.com/watch?v=K4WgRPsYBRQ&playnext=1&list=PL6EF48EFD0E179E54

Henning.

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 14-03-11 07:29

Juncker - På fredag blir jeg svensker:

http://www.youtube.com/watch?v=2TtsNzUEzRw

/Henrik

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 06:29

On 14-03-2011 07:28, Henrik S. Pedersen wrote:

> Juncker - På fredag blir jeg svensker:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=2TtsNzUEzRw

Meget meget relevant nummer. Tak.
Rystende, at danskere er nød til at blive svenskere, fordi vi har en
"sort" politik der betyder, at ikke alle må gifte sig mennesker ude fra
verden, og bo her i landet.

Et stenkast fra broen
lidt uden for Malmø skal vi bo
på grænsen til galskab skal vi gro.
På fredag bli’r jeg svensker.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-11 08:25

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote in

> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.
> Jeg brugte et par eksempler i Max's stafet, så jeg bliver i det spor.

Sverige, svensk... da jeg var meget ung kunne jeg simpelthen ikke fatte
hvad der var med Elvis og hans svenske sko

http://www.youtube.com/watch?v=NrjbwVhQOAw

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 06:37

On 14-03-2011 08:25, Daxhund wrote:

> Sverige, svensk... da jeg var meget ung kunne jeg simpelthen ikke fatte
> hvad der var med Elvis og hans svenske sko
>
> http://www.youtube.com/watch?v=NrjbwVhQOAw

Det var godt hørt.
Lyttede du også til den svenske rock-roll konge Little Gerhard?
"Drar Igång En Rocklåt"

http://www.youtube.com/watch?v=U1oYGdx0H04

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-11 07:57

> Lyttede du også til den svenske rock-roll konge Little Gerhard?
> "Drar Igång En Rocklåt"
>
> http://www.youtube.com/watch?v=U1oYGdx0H04

Dem er jeg hidtil gået glib af, men det swinger jo wæældigt, og de kunne
helt klart deres kram. Tak for link.

Venligst
Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-03-11 13:13

Henning Jensen skrev:

> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en
> lille begrundelse.

Ja, ikke en tråd om svensk musik uden "Jazz på svenska"
med Jan Johansson på klaver: Visa Från Utanmyra:
http://www.youtube.com/watch?v=qdFaOpcrnbg

Og her Björn Afzelius' forbedring af nummeret "Tusind
stykker", "Tusen Bitar":
http://www.youtube.com/watch?v=-u-ZcFgDj-4

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 07:01

On 14-03-2011 13:13, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> med Jan Johansson på klaver: Visa Från Utanmyra:
> http://www.youtube.com/watch?v=qdFaOpcrnbg
>
> Og her Björn Afzelius' forbedring af nummeret "Tusind

Jan Johansson og hans svenske sange er virkelig fine.

Linnet's sang har jeg et specielt forhold til. En jeg holdt af, forærede
mig engang LP'en "Jeg er jo lige her", hvorpå næsten samtlige numre er
små perler.
Så angående specielt dette nummer, er jeg ikke enig med dig i, at
Afzelius er en forbedring.

Jeg har lyttet en del til Viktoria Tolstoy, og jeg synes at hun er ret
god. Men om hun er, som svenskerne mener, Zetterlunds "arvtagare", er
jeg heller ikke enig i.
Viktoria Tolstoy med "Det Finaste Som Finns":

http://www.youtube.com/watch?v=vUm289magVw&feature=related

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-03-11 08:35

> Ja, ikke en tråd om svensk musik uden "Jazz på svenska"
> med Jan Johansson på klaver: Visa Från Utanmyra:
> http://www.youtube.com/watch?v=qdFaOpcrnbg

Hej Herluf Holdt.
Jeg straffede dig i går med stafetten for Jan Johansson. Jeg håber at du
vil overveje et nyt emne.

Som tak, et eksempel på dansk svensk samarbejde.
Den fantastiske pianist Kjeld Bonfils (Pedro Biker på trommer) med
"Sweet Georgia Brown":

http://www.youtube.com/watch?v=4x2zOultKG4&feature=related

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-03-11 09:14

Henning Jensen skrev:

> Hej Herluf Holdt.
> Jeg straffede dig i går med stafetten for Jan Johansson. Jeg
> håber at du vil overveje et nyt emne.

Tak. Det har jeg slet ikke fortjent med mine små "pip".
Det var vist mest mit Björn Afzelius-link, du ikke var helt enig
i.

Jeg har allerede et emne i tankerne, som jeg lige må have
formuleret noget om, samt fundet nogle eksempler på.

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 09:30

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Som tak, et eksempel på dansk svensk samarbejde.
> Den fantastiske pianist Kjeld Bonfils (Pedro Biker på trommer) med "Sweet
> Georgia Brown":
>
> http://www.youtube.com/watch?v=4x2zOultKG4&feature=related

Synd trommerne næsten er uhørlige, men f... for en pianist. Han var i en
klasse for sig.
Ærgerligt med den bassist, der lidt ødelægger nummeret med den monotone (og
halvfalske) basgang.

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-03-11 16:11

On 16-03-2011 09:29, Alex Linaa wrote:

> [...]
> klasse for sig.
> Ærgerligt med den bassist, der lidt ødelægger nummeret med den monotone (og

Ja, jeg er enig.

Jeg kan se under YouTube linket at der er udkommet en CD med ham. Det
var jeg ikke klar over, og det vil kigge lidt på.
Men hvad med Pedro Biker? Er der udkommet noget samlet med ham som musiker?

Selv om det ikke helt er min genre, så må man vel sige, at Kjeld Bonfils
dette hit, satte sig et sikkert eftermæle her i landet:

http://www.youtube.com/watch?v=NM9rqZFWS9g

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 19:00

> [...]
> jeg ikke klar over, og det vil kigge lidt på.
> Men hvad med Pedro Biker? Er der udkommet noget samlet med ham som

Jeg ved det faktisk ikke, det var nyt for mig at han også var musiker.
Jeg kender ham kun for den rædselsfulde oversættelse af Raindrops Keep
Falling On My Head

> Selv om det ikke helt er min genre, så må man vel sige, at Kjeld Bonfils
> dette hit, satte sig et sikkert eftermæle her i landet:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=NM9rqZFWS9g

Igen et velskrevet stykke musik, fuldstændig smadret af en sangerinde der
bruger al sin energi på at synge så perfekt som muligt, i stedet for at
lægge sin sjæl i sangen, og lade stemmen nuancere.

Ved du om der findes andre indspilninger af dette nummer, med sanger(inde)r
der har en lidt større stemme? Eventuelt i et mere jazzet arrangement, uden
alle de forbandede strygere ;)

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-03-11 19:36

On 16-03-2011 18:59, Alex Linaa wrote:

> [...]
> der har en lidt større stemme? Eventuelt i et mere jazzet arrangement, uden

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har kun hørt denne udgave.
Men undervejs i sangen lægger melodien ligefrem selv op til en lidt mere
jazz'et udførelse. Så uden fru Lembourn, kunne det måske blive et rigtig
godt nummer.
Det er desuden lidt besynderligt så nysseligt hun nejer et par gange,
efter at have sunget. Var det ikke ved at gå af mode i disse år?

Hvis du har set denne side, så spring linket herunder over.
'Cykelkurt', som også deltager i forskellige af disse NG'er, har lavet
denne webside. Han må vide en masse om Kjeld Bonfils:

http://www.cykelkurt.com/musik/bonfils/bonfils.html

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-11 23:19

> Men undervejs i sangen lægger melodien ligefrem selv op til en lidt mere
> jazz'et udførelse. Så uden fru Lembourn, kunne det måske blive et rigtig
> godt nummer.

Absolut. Der er mange kvaliteter og flotte akkordgange i nummeret.

> Det er desuden lidt besynderligt så nysseligt hun nejer et par gange,
> efter at have sunget. Var det ikke ved at gå af mode i disse år?

I 1962 var ungdomsoprøret ikke slået igennem endnu, og det etablerede
Danmark kæmpede som gale for at holde fast i en svunden tid, både musikalsk
og i film og teater. Smagsdommeri når det er værst, hvilket holdt landet i
et Morten Korch-jerngreb mange år frem ;)

Tak :)

Fra : Max

Dato : 14-03-11 14:34

Hej Henning

> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.

Et band som jeg har været til koncerter med et par gange i starten af
firserne, men ikke rigtig hørt noget til har i landet siden. Men de var
faktisk forygende på en scene. (de eksistere forøvrigt endnu)

Dag Vag - Jag Blev Inte Hög
http://www.youtube.com/watch?v=gFYYysrIPrY

Og så kan jeg ikke tænke på Sverige uden at Søren Kragh Jacobsen
dukker op i baghovedet

Søren kragh Jacobsen - Småland
http://www.youtube.com/watch?v=s0kql0NWOrk

Forøvrigt er sommerhuset i Blekinge bestilt, så det bliver til
sommer i Sverige atter iår.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 14-03-11 18:41

> Hej Henning
>

> Forøvrigt er sommerhuset i Blekinge bestilt, så det bliver til
> sommer i Sverige atter iår.

Leverer de ikke, da?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : P.Petersen

Dato : 14-03-11 19:21

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Leverer de ikke, da?
>
> --
> Martin
> http://www.martinbak.dk

:)))

Hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 07:29

On 14-03-2011 14:34, Max wrote:

> [...]

> Søren kragh Jacobsen - Småland
> http://www.youtube.com/watch?v=s0kql0NWOrk
>
> Forøvrigt er sommerhuset i Blekinge bestilt, så det bliver til

Det kan gøre mig lidt misundelig.
Vi var i nogle år "i familie med" et sommerhus som vi frit kunne låne,
og som lå i nærheden af Vänersborg. Men desværre, som det er med alt man
har nemt ved, så blev det benyttet for lidt.

"Småland" er en fin lille sang fra en god film.
Både Leif Lindskov og Jacob Groth er nævnt i forbindelse med musikken,
men jeg går ud fra, at det er Søren Kragh Jacobsen selv, der har æren
for sangen.
Nu du er inde på film, så kommer jeg til at tænke på de to vidunderlige
film om "Änglagård":

http://www.youtube.com/watch?v=kGd2oFcYjV4

Henning.

Fra : Michel Husted

Dato : 14-03-11 07:38

On 14 Mar., 07:02, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:
> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.

Kan musik være dunkel og glad på én gang? Ja, når det handler om
Sarek, der blander folklore med moderne rytmer. Teksten og musikken er
i dette tilfælde af Bellman. Jeg er vild med dem. Nyd lidt svensk
solskin på en dansk gråvejrsdag...

Sarek - "Solen glimmar" - http://www.youtube.com/watch?v=hDCyUdyfIfY

ABBA er nok lidt for oplagt og uopfindsomt, så her er BAO (Benny
Anderssons Orkester) sammen med en håndfuld af de mest kendte og
velsyngende sangerinder. Flot komposition og smukt sunget.

Benny Andersson & Önskekören: "Klinga Mina Klockor" -
http://www.youtube.com/watch?v=U9U3FqjJ7ys

Sverige er - om man kan lide det eller ej - fantastisk til "dansband".
Det kan godt være, at det kun er tre akkorder og (heldigvis) uden rock-
guitar, men melodien og sangstemmen fejler intet:

Christina Lindbergs: "Skogvaktarns Lisa" - http://www.youtube.com/watch?v=uAlUV8TpvE4

Dette fik trangen til et Malmö-besøg op i mig, og jeg er så heldig at
bo tæt på den skønne skånske "hovedstad". Jeg må af sted i denne uge
og købe svenske cd'er!

Många hälsningar
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 08:18

On 14-03-2011 14:37, Michel Husted wrote:

> Dette fik trangen til et Malmö-besøg op i mig, og jeg er så heldig at
> bo tæt på den skønne skånske "hovedstad". Jeg må af sted i denne uge
> og købe svenske cd'er!

God ide.
Men Skånes hovedstad er Malmö? Nej.......
Nogle af mine forfædre er Gyngerne fra Stevns, som sidst i 1600tallet
måtte flygte hertil, fra Giønge Herred. Så meget langt ude er jeg lidt
"skåning".
Nok er Ole Hyltoft et vrøvlehovede, men der er lidt om hans påstande:

http://www.skaanskfremtid.dk/sf_art/sf20_a3.html

Sarek er ny for mig. Jeg vil lytte lidt mere.

Christina Lindberg.
Hendes første svenske film "Rötmånad" måtte dengang ses. Hun så rigtig
godt ud og havde en del scener uden tøj på. Jeg har ladet mig fortælle,
at i flere af de efterfølgende, var det ikke hendes tøjbuget der
belastede filmene mest.
Jeg vil også prøve at finde en CD med hende, og ikke nøjes med at se,
men også lytte lidt.

Henning.

Fra : Max

Dato : 14-03-11 15:06

Hej Henning

> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.

Jeg var lige ved at glemme den her, hun taler til noget
dybt begravet i mig :) Tøser i sweater, uha.

Anita Lindblom - Sånt är livet
http://www.youtube.com/watch?v=A9eAKcE0Mnc

Og sverige har vel altid været hjemlandet for visesangere af
stort format som ham her

Cornelis Vreeswijk * Veronica
http://www.youtube.com/watch?v=Cjo1PZ4UIwg&feature=related

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-03-11 15:31

> [...]
>
> Anita Lindblom - Sånt är livet
> http://www.youtube.com/watch?v=A9eAKcE0Mnc
>
> Og sverige har vel altid været hjemlandet for visesangere af

Cornelis har lavet mange gode viser, men Veronica er min absolutte favorit

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 08:32

On 14-03-2011 15:05, Max wrote:

> Anita Lindblom - Sånt är livet
> http://www.youtube.com/watch?v=A9eAKcE0Mnc

> Cornelis Vreeswijk * Veronica
> http://www.youtube.com/watch?v=Cjo1PZ4UIwg&feature=related

"Sånt är livet" var virkelig en landeplage. Jeg faldt også for hende og
hendes mørke stemme og købte singlen og har den endnu.

Svenske viser kunne være et stafet-emne i sig selv.
Vreeswijk er tidløs. Jeg husker godt, at der har været linket til denne
tidligere, men den kan godt høres en gang mere, "Hönan Agda":

http://www.youtube.com/watch?v=oKUscEWPVAM

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 14-03-11 15:18

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.

Der er en melodi, som vi kan komme uden om, når stafetten er om Sverige, og
det er den svenske nationalsang, her i en instrumentalversion:
http://www.youtube.com/watch?v=EBQlcLb5ocw

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 08:58

On 14-03-2011 15:17, Kert Rats wrote:

> Der er en melodi, som vi kan komme uden om, når stafetten er om Sverige, og
> det er den svenske nationalsang, her i en instrumentalversion:
> http://www.youtube.com/watch?v=EBQlcLb5ocw

Den sang er, og har altid været et godt diskussionsemne.
Nogle har hævdet at det oprindelig er en tysk folkemelodi. Flere gange,
i de ca 150 sangen har eksisteret, har det været drøftet og hævdet at
sangen var upassende som nationalsang.

Omkring 1900 var der endog en konkurrence om at skrive en ny og bedre
nationalmelodi. Verner von Heidenstam vandt med digtet "Sverige", her
sunget af Jussi Björling med Stenhammars melodi:

http://www.youtube.com/watch?v=7YGrIvYAsOA

Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 15-03-11 14:25

> [...]
> nationalmelodi. Verner von Heidenstam vandt med digtet "Sverige", her
> sunget af Jussi Björling med Stenhammars melodi:

Tusind tak for info, som var ny for mig.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-03-11 16:12

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.

Her er lidt meget blandede bolscher fra det svenske.
I min ungdom, var et af de svenske bands, der tit gæstede Danmark Ola & the
Janglers. Jeg var til koncert med dem flere gange, og specielt guitaristen
Claes af Geijerstam var meget populær, ikke mindst hos det modsatte (af mit)
køn. Det største hit i Danmark var nok deres version af Chris Mpontez' Let's
Dance. Her er de med et andet af hittene fra den tid:
Alex is the man
http://www.youtube.com/watch?v=He7b_AY15OA

En helt anden genre var Friherre Povel Ramel, som optrådet med diverse
revyviser og sange, og som måsje er denm der har haft størst indflydelse på
svensk revy. DCet var vist Gösta Ekman, som edngang sagde om sine samtidige
revysangstjerner: "Vi er alle krøbet frem mellem Povel Ramels to fortænder."
Povel Ramel var ophavsmand til blandt andre den svenske version af A
lovbelyn bunch of Coconuts eller Far, jeg kan ikke få hul på kokosnødden,
som jeg hørte meget netop med Povel Ramel, på min fars gamle grammofon, da
jeg var barn. Her synger og spiller han dog en anden af mine favoritter, som
til en afveksling er på engelsk. Det var ellers ikke tit, at det skete. Han
foretrak af synge på svensk.
The Sukiyaki Syndrome
http://www.youtube.com/watch?v=4A062UD53fs

Og nu ingen til noget helt, helt andet. èn af mine yndlingsguitarister er
svewnskew Ynwie Malmsteen. Jeg mener faktisk ikke at hans guitarspil overgås
at ret mange. Her er han (sorry Åge, spring den hellere over) med Evil Eye:
http://www.youtube.com/watch?v=sj3ec2cCaJw&feature=related

I skal dog også have en helt anden Yngwie:
http://www.youtube.com/watch?v=CXlFmKu44nY&feature=related

Og lad mig så slutte af med noghet med sang på igen. Ulf Lundell, Öppna
landskap
http://www.youtube.com/watch?v=uuOUev9EgI8

Jeg ville egentlig gerne have haft nogle kvinder med, fx Lisa Nilsson, men
min ration er nok slidt op nu Og dog, jedg bliver nødst til at have Lena
Andersson med med henders svenske coverversion af Buffy Saint Maries I'm
Gonna Be a Country Girl Again, som på svensk hed Är det konstigt att man
längtar bort nån gång? Den bliver jeg aldrig træt af at lytte til.
http://www.youtube.com/watch?v=_MKgk8n4DZA

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 09:34

On 14-03-2011 16:11, Jan Kronsell wrote:

> [...]

> Maries I'm Gonna Be a Country Girl Again, som på svensk hed Är det
> konstigt att man längtar bort nån gång? Den bliver jeg aldrig træt af at

Det er næsten umuligt at nå at komme gennem Sverige, rent musikals.
Påstanden om at de er mere musikalske "derovre" er sikkert rigtig.
Hvor er der dog mange gode sangere og bands og musikere.

Ola & The Janglers kunne jeg også godt lide. De havde desuden deres helt
egen lyd som var nem at skelne fra andres.

Povel Ramel er selvfølgelig blandt mine favoritter. Og "Sukiyaki
Syndromet" er helt ubetalelig.

Om Yngwie Malmsteen gælder også der første jeg skrev. Og han har desuden
været god i snart 20 år.

Öppna Landskap er også et godt nummer med en meget fin tekst.

Lena Andersson er god i disse "country" lignende sange:

http://www.youtube.com/watch?v=1DgGb9R3ddo&feature=related

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-11 19:28

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.

Noget af det bedste som svensk musk har at byde på for tiden, er bandet
Opeth.
Metal med strygere, og mange elementer fra klassisk musik. Et crossover der
både er modigt, flot, og sjældent.
Her nummeret "Porcelain Heart": http://www.youtube.com/watch?v=mfT1A5Caq84

Et andet spændende svensk band, er The Cardigans:
http://www.youtube.com/watch?v=yzibA7YP7VM
Igen en hybrid mellem genrer, med talent og kælen for detaljerne.

Ny svensk klassisk rock, igen med strygere og uventede instrumneter -
Mustasch:
http://www.youtube.com/watch?v=z77Fspd5hlg
Den ligger pænt højt på min playliste for tiden.

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 09:59

On 14-03-2011 19:27, Alex Linaa wrote:

> [...]

> http://www.youtube.com/watch?v=yzibA7YP7VM

> Ny svensk klassisk rock, igen med strygere og uventede instrumneter -

Der er virkelig grøde i musikken derovre. Der sker noget 'hinsidan' -
der er ikke meget "oldefar" over noget af det, og ej heller meget
umpa-umpa.

"Porcelain Heart" er et flot nummer.

The Cardigans må da kunne få Åge til at være lidt mere kvalitetsbevidst.
Og Nina Persson må da kunne dæmpe Max's modvilje mod kvinder i
musikken. Et godt nummer.

Mustasch har jeg kun perifert hørt. :-| Dit link fortæller, at det skal
jeg ha' gjort noget ved.

Jeg er nu også lidt betaget af metal-vikingerne fandenivoldskhed. Amon
Amarth med "The Pursuit of Vikings":

http://www.youtube.com/watch?v=ZPRt6Tt6RyM&feature=related

Henning.

Fra : P.Petersen

Dato : 14-03-11 20:47

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Svensk musik og sang. Kom med eksempler og gerne en lille begrundelse.

Hej Henning.

En af de mest populære kunstnere i Sverige gennem de seneste år er Lars
Winnerbâck, som ikke er ret kendt herhjemme. Underligt nok. Jeg synes han er
en fantastisk kunstner.
Her sammen med Miss Li.
http://www.youtube.com/watch?v=g2yzdDAZBLI&feature=related

Og en fyr, der stadig har en masse på hjertet siden de gamle dage i Ebba
Grôn og Imperiet frem til nu.
Over 35 års karriere. Og han er stadig lige ætsende og hudløs som altid.
Joachim Thåstrôm.
http://www.youtube.com/watch?v=v5zZrxw_4lc&feature=related

Afzelius og Wiehe er sgu svære, at komme uden om.
De har givet mig mange fede oplevelser både ved koncerter og på
plader/cd'er.
Heldigvis er Mikael Wiehe da still going strong.
Her en sang fra dengang mange stadig troede på solidaritet og lighed.
http://www.youtube.com/watch?v=teuPgcFvgeg

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : P.Petersen

Dato : 14-03-11 20:54

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> Heldigvis er Mikael Wiehe da still going strong.
> Her en sang fra dengang mange stadig troede på solidaritet og lighed.

Måtte lige have det her smukke appendix med.
Bjorn Afzelius.
Sång til friheten.
http://www.youtube.com/watch?v=9w1lCmXblKQ&feature=related

Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 10:36

On 14-03-2011 20:54, P.Petersen wrote:

> Måtte lige have det her smukke appendix med.
> Bjorn Afzelius.
> Sång til friheten.
> http://www.youtube.com/watch?v=9w1lCmXblKQ&feature=related

Jeg så på textTV til morgen, at Løkke og Obama havde siddet og rost
hinanden i går, for indsatsen i Afganistan.
Så dette Björn Afzelius nummer er desværre, desværre stadig lige aktuel.
"När Bomberna faller":

Jag är en man med brister men jag söker sanningen.
Och det är mer än man kan säg om hycklarna.
Så när bomberna faller över Palestinas barn,
i tältlägren i södra Libanon,
då står jag mitt i kyrkan och frågar hycklarna
vem Dom Utvalda skall bränna nästa gång.

http://www.youtube.com/watch?v=cbl2tD3zPZ4&feature=related

Henning. :-|

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 10:22

On 14-03-2011 20:47, P.Petersen wrote:

> [...]

> Afzelius og Wiehe er sgu svære, at komme uden om.
> Her en sang fra dengang mange stadig troede på solidaritet og lighed.

Lars Winnerbäck. Det er jo rigtig svensk. Miss Li har jeg kun hørt
tilfældigt i radioen. Jeg kan læse i Wiki at der er udkommet et album
med hende for et par år siden, "Dancing The Whole Way Home".
Jeg vil prøve at finde det og lytte.

Thåström har jeg også kun tilfældigt "mødt".

Det er nogle link du har sendt som giver stof til mere lytten. Tak.

Afzelius og Wiehe, så er jeg på "hjemmebane" igen. Wiehe med endnu en
fin tekst, "Flickan och Kråkan":

http://www.youtube.com/watch?v=hC3EszN3Uuo&feature=related

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 17:16

Stafetten videre til Herluf Holdt.

Jeg takker for de mange spændende og især seriøse links, som der kom i
denne stafet.
Igen er det umuligt at finde en vinder, men min glæde over jazz sender
stafetten videre Herluf Holdt for Jan Johansson med "Visa Från Utanmyra":

http://www.youtube.com/watch?v=qdFaOpcrnbg

Jeg vil selv afslutte stafetten med et nummer med Raquel Rastenni.
Hun begyndte sin karriere med at synge jazz - og det burde hun måske
have fortsat med.
Her "That's the moon, my son" med Seymour Österwall og hans orkester:

http://www.youtube.com/watch?v=iyyr66li9Zc&feature=related

Henning.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 15-03-11 19:50

Jeg ved godt stafetten er givet videre, men jeg vil alligevel bidrage med
denne sang, skrevet af "drengene" fra ABBA.

Den stammer fra musicalen "Kristina fra Duvemåla" og synges af Peter Jöback.

Skøn, skøn sang efter mening.

http://www.youtube.com/watch?v=e2tdBKFKOrU&feature=related

--
mvh Eva Schmidt

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-03-11 21:08

On 15-03-2011 19:49, Eva Schmidt wrote:

> Den stammer fra musicalen "Kristina fra Duvemåla" og synges af Peter
> Jöback.
> http://www.youtube.com/watch?v=e2tdBKFKOrU&feature=related

Ja en skøn sang. Tak.
"Kristina" er efter min mening den bedste af de tre musicals. Der er
ikke gået ABBA i det hele.

Men skal man anke noget, og det skal man altid her i gruppen, så er det
den store gæld til Lloyd Webber. Han har på godt og ondt præget
musicalgenren i årtier.
Men nu jeg er også en stor Lloyd Webber fan, så det kan jeg godt leve med.

"You Have To Be There":

http://www.youtube.com/watch?v=34vWDb5Fvb4

Hilsen Henning.