Betinget frakendelse / orienterende kørepr~
Fra : Petersen_michael

Dato : 14-03-11 18:52

Hej NG

Jeg har dummet mig ved at køre i en bil der var fejlbehæftet, og det
blev opdaget af en betjent ved en rutinemæssig kontrol.

Endnu er der ikke truffet endelig afgørelse, men det ser ud til at jeg
godt kan indstille mig på at skulle op til ny køre og teoriprøve

Så vidt jeg ved har jeg kun een chance til at bestå? Så er det af med
kortet og starte forfra? (og være uden kørekort til der er bestået)

Men er der ikke noget med at hvis jeg går i gang med fx. at tage kort
til A eller C så har jeg flere forsøg? (Jeg har pt kun føreret til B)

Jeg synes ikke lige google er den store hjælp, så nu spørger jeg jer

VH
Michael.

Fra : Martin Bak

Dato : 14-03-11 20:48

"Petersen_michael" <petersen_michael-dengyldnemaage@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4d7e55a6$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> A eller C så har jeg flere forsøg? (Jeg har pt kun føreret til B)
>
> Jeg synes ikke lige google er den store hjælp, så nu spørger jeg jer

Du skal bare lære at google

Det er da noget skrammel... Hvad dælen har du kørt rundt i?

Det er kringlet skrevet, men reglen er forsøgt beskrevet her:

http://www.teoriundervisning.dk/generhverv.html

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Petersen_michael

Dato : 14-03-11 21:07

Den 14-03-2011 20:47, Martin Bak skrev:

> Du skal bare lære at google
>
> Det er da noget skrammel... Hvad dælen har du kørt rundt i?
>
> Det er kringlet skrevet, men reglen er forsøgt beskrevet her:
>
> http://www.teoriundervisning.dk/generhverv.html

Der er en regel, som man skal tage i betragtning, når man skal til
kontrollerende prøve: Tager eleven en anden køreprøve, kan alle kørekort
som man kræver afholdelse af en køreprøve, altså både teoriprøve og
praktisk prøve, gælder som udvidelse, og erstatter derfor den
kontrollerende køreprøve. Det betyder, at mange der bliver sendt til
kontrollerende prøve, ofte udvider deres kort med MC-kørekort og lign..
Når man alligevel skal læse teorien op igen, kan man jo lige så godt
også gøre det til MC, bus eller andet og få noget ud af pengene og
tiden. Prisen for et MC-kørekort er ca. kr. 5000,- dyrere end en
kontrollerende prøve (se evt. www.mcskolen.dk ).

Det var ovenstående passus jeg ikke havde fundet, men jeg ser stadig
ikke se om det er løsningen - inden en evt. dom at gå i gang med fx. et
mc kort - og på den måde have flere chancer..

Bilen En Primera P10 var synet og godkendt i september 2010, men på de 6
måneder er en bærekugle, og 2 toplejer i hjulophænget nu med slør ud
over det acceptable. De bagerste kalibre hænger og så var der noget med
en bremsecylinder hvor den ene kreds ikke fungerer så godt, så pedalen
røg hurtigt i bund, der ud over er der et panel, som blev godkendt ved
omsyn sidste år, som ikke længere er udført ordentligt.. Ja ja, andre
øjne andre meninger..

VH
Michael.

Fra : Martin

Dato : 14-03-11 20:49

> [...]
> A eller C så har jeg flere forsøg? (Jeg har pt kun føreret til B)
>
> Jeg synes ikke lige google er den store hjælp, så nu spørger jeg jer

Jeg har lige været møllen igennem, pga fart.
Når du går ind til teoriprøven, afleverer du dit kørekort, og dumper du får
du det ikke udleveret før du har bestået både teori og køreprøve. Også til
køreprøven afleverer du kortet, og får det ikke igen før du har bestået. Min
kørelærer sagde at en udvidelse af kørekortet ikke hjælper, fordi du skal
tage teori og køreprøve i den kategori hvor du er blevet taget.

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-03-11 21:29

> [...]
> kørelærer sagde at en udvidelse af kørekortet ikke hjælper, fordi du skal
> tage teori og køreprøve i den kategori hvor du er blevet taget.

Når folk bliver taget i at køre for hurtigt på motorcykel så skal de da
tage teori+praktisk prøve i bil (såfremt de har den kategori)? Det har
jeg hørt flere gange fra forskellige folk, men jeg har dog ikke selv
afprøvet om det passer..

Det siger du så at man ikke skal?

--
Mvh. Martin

Fra : Henning

Dato : 14-03-11 22:56

> [...]
>kørelærer sagde at en udvidelse af kørekortet ikke hjælper, fordi du skal
>tage teori og køreprøve i den kategori hvor du er blevet taget.

Der er åbenbart forskellige regler...?
En kollega kørte for stærkt, og fik dom på betinget frakendelse.
Han dumpede første praktisk prøve, og fik køreforbud til 2. forsøg. Dumpede han også denne, ville
han få 3 års ubetinget frakendelse. Han bestod heldigvis, og måtte køre igen med det samme.
Der var tale om almindelig B-kørekort.

Fra : CL

Dato : 15-03-11 18:07

Den 14-03-2011 22:55, Henning skrev:

> [...]
> han få 3 års ubetinget frakendelse. Han bestod heldigvis, og måtte køre igen med det samme.

Vrøvl!!!!
http://www.teoriundervisning.dk/generhverv.html

Carsten Larsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-03-11 18:18

Den 15-03-2011 18:06, CL skrev:
> Vrøvl!!!!
> http://www.teoriundervisning.dk/generhverv.html

Carsten, kan du ikke lige forklare logikken i at du kalder en
fortælling, om noget som faktisk er sket, for vrøvl?

Fra : CL

Dato : 15-03-11 18:46

Den 15-03-2011 18:17, Finn Guldmann skrev:

> Carsten, kan du ikke lige forklare logikken i at du kalder en
> fortælling, om noget som faktisk er sket, for vrøvl?

Fordi at det tror jeg ikke på at det er foregået sådan.
Har selv været turen igennem også¨for fart
og der var betingelserne for generhverv,
dem som er beskrevet i mit link

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-03-11 01:24

Den 15-03-2011 18:45, CL skrev:
> Fordi at det tror jeg ikke på at det er foregået sådan.
> Har selv været turen igennem også¨for fart
> og der var betingelserne for generhverv,
> [...]
Det vil sige at når jeg fortæller at jeg har stået på vandski, vil du
kalde det for vrøvl, fordi du ikke vil tro på det når du ser mig?

Blot fordi DU ikke har oplevet det behøver det jo ikke automatisk at
betyde at det ikke har fundet sted.

Fra : CL

Dato : 16-03-11 04:44

Den 16-03-2011 01:23, Finn Guldmann skrev:

> [...]
> kalde det for vrøvl, fordi du ikke vil tro på det når du ser mig?
>
> Blot fordi DU ikke har oplevet det behøver det jo ikke automatisk at

Jeg tror heller ikke på julemanden eller tandfeen mere.

Carsten Larsen

Fra : Armand

Dato : 17-03-11 15:40

> [...]
> kalde det for vrøvl, fordi du ikke vil tro på det når du ser mig?
>
> Blot fordi DU ikke har oplevet det behøver det jo ikke automatisk at

Prøv lige at tage en dyb indånding og se på logikken læst med andre end
dine øjen:
- DU fortæller en historie berettet af en kollega, som du naturligvis
tager for troende.
En anden modsiger kollegaens oplevelse udfra sine egne oplevelser og
underbygger tillige med et link hvis indhold underbygger den oplevede
procedure.
Som 3.person regner jég sidstnævnte oplysninger som mest troværdige!

Er der ikke dig der har svært ved at skifte spor og tage nye fakta til dig?
Hvor meget skal der til for at du, i givet fald, ville acceptere at din
kollega har misforstået sine muligheder dengang, endsige at DU måske har
misforstået kollegaens forklaring? Ville en Kørelærers eller en
prøvesagkyndigs udtalelser kunne overbevise dig??

Jorden forblev heller ikke flad selvom mange stivnakker i sin tid
fastholdt dén forklaring blindt trods velfremførte argumenter om det
modsatte :-|

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-03-11 17:26

Den 17-03-2011 15:39, Armand skrev:
> [...]
> procedure.
> Som 3.person regner jég sidstnævnte oplysninger som mest troværdige!

Nu er det ikke mig der har oplevet en kollega med de beskrevne problemer.

Jeg observerer blot at en kalder noget en anden beskriver for 'vrøvl',
fordi der findes regler der siger noget andet end det beskrevne.

Det syntes jeg er at tro lige rigeligt på reglerne.

Vi er jo ikke i Tyskland. Hvor alt er skrevet ned i "Den Store Tyske
Bog", og ingenting er sket, sker eller kan ske på anden måde end som det
er beskrevet i den.

> [...]
> Jorden forblev heller ikke flad selvom mange stivnakker i sin tid
> fastholdt dén forklaring blindt trods velfremførte argumenter om det

I et forum hvor man kan blive afkrævet dokumentation for sine meninger
bør man vel ikke undres over dette.

Fra : alexbo

Dato : 16-03-11 10:02

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> Carsten, kan du ikke lige forklare logikken i at du kalder en fortælling,
> om noget som faktisk er sket, for vrøvl?

Fordi det er noget vrøvl, det kan siges pænere men det er ganske enkelt ikke
rigtigt at fordi man dumper til en køreprøve så mister man retten til at
prøve igen i flere år.

Selv om der findes mange mærkelige regler, bør man kunne høre at det kan
ikke være rigtigt.
En kontrollerende prøve er ikke anderledes end andre køreprøver, enten
består man og må køre bil, eller også dumper man og må ikke køre bil.
Man kan prøve lige så mange gange man vil, man får ikke flere års karantæne
bare fordi man dumper.

Der er et par ting der er anderledes, man kan gå til køreprøve i en anden
katagori end den man har i forvejen, eller en anden end den man egentlig fik
frakendelsen i.
Det vil sige at selv om man fik en frakendelse ved buskørsel kan man gå til
køreprøve i personbil, det er ofte både nemmere og billigere.
Der er dog en mulighed for at politiet forlanger køreprøve i bus, hvis de
finder at særlige grunde taler for det.

Hvis man dumper to gange skal man til køreprøve i alle katagorier, så har
man kort til flere ting skal man virkelig tage sig sammen.
Det betyder at man skal overveje dette med en anden kategori, en køreprøve i
en kategori man ikke kender kan tænkes at være sværere end en man kender.
Har man til bil, lastbil og bus, og dumper to gange til motorcykel, så er
det pludselig alle prøver der skal tages.

Man kan inden dommen tage kørekort i en anden kategori, det vil være en hel
normal køreprøve, en bilist der gerne vil køre motorcykel f.eks., han mister
ikke sit bilkort fordi han dumper til motorcykel, så der kan man prøve et
par gange.
Når så man får sin dom med en kontrollerende køreprøve så har man taget den.

Man kan forstille sig at den sagkyndige ved motorcykelprøven mener at
bilisten er så dum at han heller ikke bør køre bil, f.eks. at han ikke kan
svare rigtigt på noget som helst teori.
Kan han sin teori men kan bare ikke styre en cykel så er bilkortet ikke i
fare.
Så kan man prøve lige så tit man vil.

Der er mange regler der kan kombineres på forskellig måde, men ingen der
betyder at en dumpet køreprøve kan betyde 3 års frakendelse.
Det eneste en dumpet prøve betyder er at man skal til ny prøve.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-03-11 11:25

Den 16-03-2011 10:02, alexbo skrev:
> [...]
> betyder at en dumpet køreprøve kan betyde 3 års frakendelse.
> Det eneste en dumpet prøve betyder er at man skal til ny prøve.

Fordi jeg kan læse mig til at det du skriver ikke er rigtig, begøver jeg
ikke at kalde det 'vrøvl'.

Jeg vil blot nøjes med at sige at fordi du plejer at være ret stiv i det
med reglerne finder du nok selv ud af hvad det er du har skrevet der er
forkert.

Fra : alexbo

Dato : 16-03-11 12:03

"Finn Guldmann" skrev

> Fordi jeg kan læse mig til at det du skriver ikke er rigtig, begøver jeg
> ikke at kalde det 'vrøvl'.

Næh det kunne også siges pænere skriver jeg.

> Jeg vil blot nøjes med at sige at fordi du plejer at være ret stiv i det
> med reglerne finder du nok selv ud af hvad det er du har skrevet der er
> forkert.

Nu har du jo dette med at læse op på reglerne kodet ind i dit tastatur, du
skriver aldrig noget konkret kun at du ved bedre, og det må vi selv finde ud
af hvad er.
Og finde ud af hvad du ved er ikke så nemt, så jeg afstår for øjeblikket.

Men 3 års frakendelse for at dumpe er ikke bare en fejl, det er så
meningsløst at det fortjener betegnelsen vrøvl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-03-11 16:28

Den 16-03-2011 12:02, alexbo skrev:
> [...]
> Men 3 års frakendelse for at dumpe er ikke bare en fejl, det er så
> meningsløst at det fortjener betegnelsen vrøvl.

Du skriver at hvis man dumper to gange er det om til det hele, hvor det
faktisk er tre gange man skal dumpe. Men jeg bruger ikke "CL-metoder" så
jeg kalder det kun en fejl, ikke vrøvl.

Men en ting, som jeg ikke syntes helt klart fremgår af teksterne, men
som du måske ved, er; Hvad nu hvis man får en betinget frakendelse, der
gælder tre år, og består den tilhørende køreprøve, er man så stadig
"bundet" af betingelsen, så en ny betinget frakendelse betyder "farvel
kørekort"?

Fra : Henning

Dato : 16-03-11 16:37

> [...]
>gælder tre år, og består den tilhørende køreprøve, er man så stadig
>"bundet" af betingelsen, så en ny betinget frakendelse betyder "farvel
Korrekt - "betinget" betyder "på betingelse af" af du overholder spillereglerne de næste x måneder
eller år.

Fra : alexbo

Dato : 16-03-11 16:54

"Finn Guldmann" skrev

> Du skriver at hvis man dumper to gange er det om til det hele, hvor det
> faktisk er tre gange man skal dumpe.
>jeg kalder det kun en fejl, ikke vrøvl.

Det er noget vrøvl at det er en fejl.
består man ikke i to forsøg er det det hele der bestås.

Kørekortbekendtgørelsen:
§ 53.
Stk. 2. Er den samlede kontrollerende køreprøve ikke bestået efter
aflæggelse af højst to teoriprøver og højst to praktiske prøver, skal
eventuelle yderligere prøver aflægges efter reglerne om køreprøve til
kørekort til de kategorier, hvortil førerretten ønskes generhvervet.

> Hvad nu hvis man får en betinget frakendelse, der gælder tre år, og består
> den tilhørende køreprøve, er man så stadig "bundet" af betingelsen, så en
> ny betinget frakendelse betyder "farvel kørekort"?

Ja, ellers ville det ikke være en frakendelse men bare et krav om køreprøve.

mvh
Alex Christensen

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-03-11 19:50

Den 16-03-2011 16:53, alexbo skrev:
> [...]
> eventuelle yderligere prøver aflægges efter reglerne om køreprøve til
> kørekort til de kategorier, hvortil førerretten ønskes generhvervet.

Man skal åbenbart ikke tro på alt man læser.
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Koerekort%20og%20koereproeve/Betinget_ubetinget%20frakendelse%20af%20koerekortet

Ok

Fra : alexbo

Dato : 16-03-11 21:07

"Finn Guldmann" skrev

> Man skal åbenbart ikke tro på alt man læser.
> http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Koerekort%20og%20koereproeve/Betinget_ubetinget%20frakendelse%20af%20koerekortet

Næh, sikker trafik mener.
"Hvis du har kørekort til mere end en kategori og dumper tre gange"

Bilskolen giver det et forsøg mere.
"Dumper du mere end 3 gange skal du aflægge prøver i samtlige kategorier du
har på kortet."
http://www.bilskolen.dk/generhverv.htm

Mere end 3 gange må være jo være mindst 4.

Alt for mange hjemmesider skriver bare noget de har læst andre steder og da
de ikke selv forstår meningen, bliver det nemt forkert.

Måske er "hvis du skal bruge 3 forsøg", blevet til "hvis du dumper 3
gange", det er så blevet til "hvis du dumper mere end 3 gange."

Jeg har et par gange skrevet til sådanne sider for at forklare sammenhængen,
men ofte ved de ikke engang hvordan man skal ændre sådan en information, så
der sker intet.

Nogen tilfælde har større betydning end andre, men selv en lille ting som
antal forsøg kan jo betyde meget når man skal vælge køreprøve.
Med kun to forsøg vil det måske være klogere at tage alm. bil som man
kender.

Det bedste er at gøre noget inden dommen, så starter man ikke med at
aflevere kørekortet inden prøven.
Desværre er en E udvidelse af B kortet ikke nok, det ville ellers være det
nemmeste.

mvh
Alex Christensen

Fra : CL

Dato : 16-03-11 21:53

Den 16-03-2011 21:06, alexbo skrev:

> [...]
> aflevere kørekortet inden prøven.
> Desværre er en E udvidelse af B kortet ikke nok, det ville ellers være

Den kørelærer jeg havde kontakt med forklarede det sådan her:

Dumper man 3 gange til orienterende prøve, så op i alle kat.

Bliver man dømt mere end 3 års ubetinget frakendelse
så op i alle kat.

Tager det mere end 3 år efter at man må tage kortet
efter en frakendelse.
så op i alle kat.

Carsten Larsen

Fra : alexbo

Dato : 16-03-11 22:52

"CL" <FFF@FFF.FF> skrev

> [...]

> Bliver man dømt mere end 3 års ubetinget frakendelse
> så op i alle kat.
> Tager det mere end 3 år efter at man må tage kortet

Det er jo nemt at huske tre gange 3, det er bare ikke det der står i loven.
Det er da muligt at der står noget andet et eller andet sted, men i loven
står helt klart at man har 2 forsøg til både teori og praktisk prøve.

§ 53.
Stk. 2. Er den samlede kontrollerende køreprøve ikke bestået efter
aflæggelse af højst to teoriprøver og højst to praktiske prøver,

Der står ikke at man kan dumpe til 2 og skal blot bestå nr. 3

For at halvt år siden havde jeg en diskussion ang. overhalingslys og
parkering.
På nedenstående kørelærerside står at man SKAL bruge overhalingslys og at
man ikke må parkere efter en cykeludkørsel, ingen af delene er rigtige, men
når kommende eller nuværende bilister læser det på en kørelærerside tror de
selvfølgelig på det.

http://kortlink.dk/teori-cafeen/8uvd

Jeg tror faktisk min diskussion var med en af de tilknyttede kørelærere, men
det er da i hvert fald ikke ændret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 16-03-11 13:53

On Tue, 15 Mar 2011 18:06:44 +0100, CL <FFF@FFF.FF> wrote:

>Vrøvl!!!!
>http://www.teoriundervisning.dk/generhverv.html

Hvilken del mener du er vrøvl?
Citat fra dit link;
" Består man ikke prøverne første gang, er man generhverver og har da intet kort, før begge prøver
er bestået."
"Er du generhverver, skal du først søge om at få kørekortet tilbage. Sammen med dommen fik du et
stykke papir i A5-størrelse, som netop er denne ansøgning. Den skal afleveres sammen med et billede
på Kørekortskontoret. Har du ikke denne lille A5-ansøgning mere, kan du udfylde en ny direkte på
Kørekortskontoret, hvis du har et pasbillede med. Kontoret har helt op til 2 måneder til at
undersøge din sag, så begynd tidligt!"

Fra : martin@nn.dk

Dato : 14-03-11 22:09

Jeg ville gå til en frivillig teori og køreprøve, der mister man ikke
kortet hvis man dumper...så kan man senere på doms dagen i retten
fremvise at man allerede har bestået og der med har man haft sit kort
hele tide. Selve retssagen kan man godt skubbe lidt i tid at
forskellige årsager...

Fra : alexbo

Dato : 14-03-11 21:20

"Petersen_michael" skrev

> [...]

> Men er der ikke noget med at hvis jeg går i gang med fx. at tage kort til
> A eller C så har jeg flere forsøg? (Jeg har pt kun føreret til B)

Jo hvis du gør det inden dommen, når først du har fået dommen har du kun et
forsøg uanset kategori.

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_michael

Dato : 14-03-11 22:31

Den 14-03-2011 21:20, alexbo skrev:

> "Petersen_michael" skrev

> Jo hvis du gør det inden dommen, når først du har fået dommen har du kun
> et forsøg uanset kategori.

Jeg skal vist konsultere en kørelære eller 2 i morgen.

VH Michael