Børn i bilen
Fra : Christian Stidsen

Dato : 14-03-11 11:00

Børn i bilen skal være spændt forsvarligt fast.
Det siger loven og almen sund fornuft - endelig et sted hvor tingene
harmonerer

Men...
Hvor mange biler kan man have tre autostole på bagsædet ?
- eller to autostole og et voksent menneske på bagsædet.
"Problemet" kan selvfølgelig løses med en alm. selepude, men er det den
"rigtige" løsning ?

Nogen der har erfaringe el.l. at dele omkring dette emne ?

M.v.h.

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-11 05:16

On 14 Mar., 10:59, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> B rn i bilen skal v re sp ndt forsvarligt fast.
> Det siger loven og almen sund fornuft - endelig et sted hvor tingene
> harmonerer
>
> Men...
> Hvor mange biler kan man have tre autostole p bags det ?

Ikke ret mange, vores 2010 Ford Mondeo stc. kan ikke. Der kan være 2
autostole og så kan man flette en selepude ind imellem.

> - eller to autostole og et voksent menneske p bags det.

Et smalt menneske imellem dem kan man også.

> "Problemet" kan selvf lgelig l ses med en alm. selepude, men er det den
> "rigtige" l sning ?

For børn høje nok så ja.

--
Christian

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-03-11 06:01

> [...]
> "rigtige" l sning ?
>
> Nogen der har erfaringe el.l. at dele omkring dette emne ?

Fiat Multipla...

Leo

Fra : Armand

Dato : 14-03-11 14:08

Den 14-03-2011 13:00, Leo Jensen skrev:

> Fiat Multipla...

Faktisk er reglen årsag til udbredelsen af alle
børnecontainer-modellerne med 7 sæder hhv. 2 ekstra børnesæder bagi.
Eks: VolkeWogn Touran, Opel Safira +m.fl.

--
Armand.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 14-03-11 14:10

> Fiat Multipla...

Hvordan kunne jeg glemme den...

Christian

Fra : KASO

Dato : 14-03-11 21:37

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan kunne jeg glemme den...
>
> Christian

Jeg tror, at det hedder "fortrænge"

Fra : Armand

Dato : 15-03-11 16:54

Den 14-03-2011 21:37, KASO skrev:

> "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tror, at det hedder "fortrænge"

Shit!
Jeg har netop lige været til sen-fastelavns 'bad taste party' og kommer
nu i tanke om at jeg sq da bare skulle have lånt så'en en Multipla og
derved vundet præmien for den mest bad-taste'de

--
Armand.

Fra : Allan Møller

Dato : 14-03-11 20:52

> Nogen der har erfaringe el.l. at dele omkring dette emne ?

Vi havde en Avensis fra 99 der kunne vi med go' vilje ha konen, autostol og
en selepude på bagsædet.
Den mellemste sad så i autostol på forsædet ved siden af mig. Det fungerede
men ikke optimalt.
Nu har vi købt en gammel previa så alle børn sidder i autostol og en
selepude omme bagi.
Konen kan så selv vælge om hun vil sidde deromme med 3 unger eller foran med
mig - det bliver oftest bagi med ungerne.

Selvom bilen næsten har 20 år på bagen så bilder jeg mig selv ind at de alle
sider mere sikkert deromme.
Specialt med tanke på påkørsel bagfra hvor Previa har et forholdsvis stort
bagagerum til at tage det værste.
Superpraktisk bil når man har 3 unger - masser af plads i bagagerum på trods
af de 8 pladser.

Vi kiggede på Berlingo (mener jeg det var) med sæder bagerst på tværs men
det følte jeg ikke var særligt sikkert fordi
det praktisk talt ikke var noget luft mellem bagsmæk / kofanger og sæderne.

Allan

Fra : Klaus G.

Dato : 15-03-11 17:50

> "Problemet" kan selvfølgelig løses med en alm. selepude, men er det den
> "rigtige" løsning ?
>
> Nogen der har erfaringe el.l. at dele omkring dette emne ?
Her er hvad FDM siger og de plejer ikke at være helt dumme på det område:
http://www.fdm.dk/love-og-faerdselsregler/autostole

--
Klaus G.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-03-11 07:42

> Hvor mange biler kan man have tre autostole på bagsædet ?
> - eller to autostole og et voksent menneske på bagsædet.

Ikke ret mange - Og ofte vil du skulle vælge smalle autostole for at det kan
lade sig gøre. I vores C5 II der kun har 2 isofix på de yderste pladser på
bagsædet kan jeg godt få min brede røv ned imellem i midten - men meget
plads er der ikke.

Desuden har de fleste stationcars bagsædet opbygget så et er komfortabelt
for 2, med en "midterhynde" der ikke er optimal at sætte en autostol på.

Bedste rettesnor må være at se på biler med 3 isofix beslag på bagsædet -
F.eks citroen (grand) picasso Peugeot 3008/5008, Renault Grand Megane, samt
postmand per bilerne, Berlingo/Partner, VW Caddy, Renault Kangoo eller
Fiat's tilsvarende. De er ikke bredere udvendigt end de store stationcars,
men er bredere indvendigt ved bagsædet.