Anderledes nyfortolkninger...
Fra : Michel Husted

Dato : 13-03-11 15:15

Hej,

Jeg har som studievært på en lokalradio overvejet et program med
originalversioner og nye anderledes versioner af originalerne. Og
alene dette er sikkert nok til, at de fleste vil betegne mig som en
original. Det er jeg sg. nok også...

Kan I hjælpe med nogle gode bud på original og ny version?

Her er et eksempel;

Original: Walkers: "Shalala lala" - http://www.youtube.com/watch?v=DbpFbzs3Dfg

Ny version: Venga Boys: "Shalala lala" - http://www.youtube.com/watch?v=Obi4iELWJ3Y

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-03-11 22:48

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

Og her er et andet eksempel:

Tennesee Valtz
Patsy Claine: http://www.youtube.com/watch?v=kRNdap-ioNM&feature=related
Birthe Kljær: http://www.youtube.com/watch?v=sN5xkxwEJPc
Ireen Sheer: http://www.youtube.com/watch?v=n3UZRCHNBak&feature=related
Kikki Danielsonn http://www.youtube.com/watch?v=lbj3vN71ico&feature=related

Plese Mr. Postmann
The Marvelettes http://www.youtube.com/watch?v=_dVt11UZ0uA
Carpenters: http://www.youtube.com/watch?v=AHfddvbKb4w&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-03-11 22:58

> Kan I hjælpe med nogle gode bud på original og ny version?

"Personal Jesus":

Original: http://www.youtube.com/watch?v=cNd4eocq2K0
Cover: http://www.youtube.com/watch?v=jQcNiD0Z3MU

I mine ører lidt "sjov" fordi cover-udgaven lydmæssigt med Cash'
fantastiske ruste stemme egentlig virker "ældst".

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 13-03-11 23:37

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

**************

Hvis jeg var i din situation, ville jeg på Tuben søge efter kendte melodier
og så notere de kunstnere, der har kopieret melodierne.

Venligst

Kert Rats

Fra : perhag

Dato : 13-03-11 18:09

On 13 Mar., 22:15, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:
> [...]
> original. Det er jeg sg. nok også...
>
> Kan I hjælpe med nogle gode bud på original og ny version?

En ofte kopieret sang i originaludgaven:

Badfinger - Without You

http://www.youtube.com/watch?v=PyBS_1vGwpU

Og her synger en australsk gruppe sangen i en spansk version:

Air Supply - Sin Ti

http://www.youtube.com/watch?v=hKUkUa7K9kY

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 14-03-11 11:23

Nine inch nails: Hurt http://www.youtube.com/watch?v=AvJKVKglIRs

Johnny Cash: Hurt http://www.youtube.com/watch?v=SmVAWKfJ4Go

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Max

Dato : 14-03-11 14:57

Hej Michel

> Kan I hjælpe med nogle gode bud på original og ny version?

Der er jo så mange, og der findes jo en masse coverversioner
der overgår originalen, selv en cover af Beatles sang kan være
bedre end originalen, noget som Joe Cocker jo har bevist med
megen tydelighed.

Her er et par eksempeler

Originalen:

Bob Dylan-Knockin' on Heaven's Door
http://www.youtube.com/watch?v=5_swaxOidGU

og så en lidt vildere fortolkning

Gun's N' Roses - Knockin On Heavens Door
http://www.youtube.com/watch?v=2tmc8rJgxUI&feature=related

og så en original meget følsom Hendrix

Jimi Hendrix - Little Wing
http://www.youtube.com/watch?v=JBLDxgrDVO4

og så en tung sydstats cover

Stevie Ray Vaughan - Little Wing - Live in L.A.
http://www.youtube.com/watch?v=XT5atYmuWdM&feature=related

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 14-03-11 16:02

On 13-03-2011 22:15, Michel Husted wrote:

> [...]
> originalversioner og nye anderledes versioner af originalerne. Og
> alene dette er sikkert nok til, at de fleste vil betegne mig som en

Nu "turer jeg jo rundt" i Sverige. Jeg ved ikke om dette kan bruges.
Ligesom her i Danmark, er rigtig mange af datidens svenske slagere, 50.,
60., og 70'erne, et cover af et oprindelig, sædvanligvis amerikansk hit.
Her er nogle få eksempler, men du kan finde mange mange flere.

"När Man Är Ung" - Inger Berggren:

http://www.youtube.com/watch?v=fj72FIyvWfI

"Mina Kärleksbrev Dom Vill Jag Ha Igen" - Peggy Lind:

http://www.youtube.com/watch?v=VTa5ohVpZd4

"Vem Vet" - Lill-Babs:

http://www.youtube.com/watch?v=hgXsxFl7YBU

O.s.v. o.s.v.

Går endnu længere tilbage, før og under WW2, så er rigtig mange svenske
hit oprindelig tyske, f.eks.:

"Mina läppar är röda som blod" med Zarah Leander:

http://www.youtube.com/watch?v=QCrwPvu3s30&feature=related

Den skal jo synges sådan:

http://www.youtube.com/watch?v=3bpXuft8wyo&feature=related

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-03-11 16:22

> [...]
>
> Original: Walkers: "Shalala lala" -
> http://www.youtube.com/watch?v=DbpFbzs3Dfg
>
> Ny version: Venga Boys: "Shalala lala" -

Bob Dylan med Highway 61 Revisited. Originalen kan jeg ikke finde på tuben i
nogen specielt god version, men her er den i Johhny Winthers fortolkning:
http://www.youtube.com/watch?v=r9j25V4iw94&feature=related

I en helt anden genre er Dixie Cups berømte Iko Iko:
http://www.youtube.com/watch?v=0wNSHPQj0W8

og her er den med Grateful Dead
http://www.youtube.com/watch?v=CPw23Ob5XBM&feature=related

Jan

Fra : Michel Husted

Dato : 16-03-11 14:54

On 13 Mar., 22:15, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:
> Kan I hjælpe med nogle gode bud på original og ny version?

Tak for en masse gode bud, der har givet stor inspiration.

Mange hilsner
Michel