Opfølgning på: Er det nu at man
Fra : Armand

Dato : 10-03-11 22:54

For et år siden kørte en længere snak omkring el-biler:
<http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/8d44c1ff79c13e22/5fa673fbeadd92fd?hl=da&q=group:dk.fritid.bil+insubject:er+insubject:det+insubject:nu+insubject:man+insubject:skal#5fa673fbeadd92fd>

Jeg erindrede den da jeg læste at 'Better Place' nu er ude med priserne
på batteri-abonnementet.

For de der ikke er husker sagen, så går B-P's princip på udskiftelige
batterier, der således skulle kunne byttes maskinelt på dertil oprettede
'tankstationer'. Princippet betyder at man køber en el-bil uden
batterier og oveni lejer batteri-pakken hvorved at man er ude over
problemet med nedslidning af batteriet med tiden samtidig med at
processen ved batteri-skifte 'langs vejen' forenkles i stil med når man
bytter sin flaskegas.

Batteripakken er prismæssigt en heftig sag og det er ikke overraskende
at abonnementets prisleje afspejles deraf:
For årlig kørsel af op til hhv: 10.000; 20.000; 30.000 og 40.0000km, er
batteri-abonnmentet nu sat til hhv. 1.500; 1.900; 2.500 og 30.000 kr/md!
Dertil kommer det faktiske el-forbrug.

Vurderet ud fra mit eget forbrug (á op imod 20.000km årligt) er dét ikke
umiddelbart et positivt tal, derved at 20.000km/årl. = godt 1.000
kr/mdl. til Diesel.
De resterende 500,- kan jeg så vælge at spare op hvilket i løbet af
16år/300.000km vil give ca. 100.000,- til indkøb af en ny motor :-/

Nu er det jo ikke lovet eller sagt at el-bilerne skulle være billigere i
drift end privatbiler er det idag, og priserne er vel egentlig indenfor
hvad mange andre sætter sig i omkring driftsomkostninger (hvad var det
nu et service på en Audi TT (eller var det R8), endsige V8 og V12
-motoriserede biler, kostede?)

Det vil givetvis være billigere at tage chancen og købe sit eget batteri
og derudover spare op til en udskiftning ved (angiveligt) omkring
150-200.000km, men det skyder princippet med 'tankstationer' ned,
ligesom at et abonnement gør det enklere at sælge el-bilen videre,
derved at der ikke er grundlag til diskussioner omkring batteriets
rest-levetid.

Detvarbareligedetjegvillesigehej.

--
Armand.

Fra : Jensen

Dato : 11-03-11 07:59

On 10 Mar., 22:53, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> 'tankstationer'. Princippet betyder at man k ber en el-bil uden
> batterier og oveni lejer batteri-pakken hvorved at man er ude over
> problemet med nedslidning af batteriet med tiden samtidig med at
> processen ved batteri-skifte 'langs vejen' forenkles i stil med n r man
> bytter sin flaskegas.
>
> Batteripakken er prism ssigt en heftig sag og det er ikke overraskende
> at abonnementets prisleje afspejles deraf:
> For rlig k rsel af op til  hhv: 10.000; 20.000; 30.000 og 40.0000km, er
> batteri-abonnmentet nu sat til hhv. 1.500; 1.900; 2.500 og 30.000 kr/md!

Så vidt jeg har forstået det, så er elforbruget med i abonnementet, da
man jo netop ikke behøver at tænke på el-prisen, hver gang man
"tanker" bilen derhjemme ved ladestanderen, som i øvrigt koster en
ekstra tilslutningsafgift til det egentlige el-selskab.

Fra : \"@

Dato : 11-03-11 20:47

Den 11-03-2011 15:59, Jensen skrev:

> [...]
> "tanker" bilen derhjemme ved ladestanderen, som i øvrigt koster en
> ekstra tilslutningsafgift til det egentlige el-selskab.

Sådan har jeg også læst det:

De sætter en stander op, som du skal betale 10.000,- for, men som du så
frit kan lade fra i forbindelse med dit abonnement.

Mikael

Fra : Armand

Dato : 11-03-11 21:44

Den 11-03-2011 20:46, "@ skrev:

> Sådan har jeg også læst det:
>
> De sætter en stander op, som du skal betale 10.000,- for, men som du så
> frit kan lade fra i forbindelse med dit abonnement.

Den havde jeg ikke fanget, men når man må/kan lade frit ved alle
offentligt opstilte B.P.-standere, lyder det indlysende atdet samme
gælder for dén stander man (betaler for at) får opstillet på matriklen.

--
Armand.