Foreningsregnskab
Fra : Rolf Hansen

Dato : 08-03-11 21:35

Davs

Vi har lidt bøvl i vores lille sportsklub. Og den korte forklaring er, at
vores kasserer er blevet syg og trak sig fra bestyrelsen umiddelbart før
generalforsamlingen. Nu vil vi gerne have regnskab, medlemslister og
foreningens computer udleveret fra kassereren. Generalforsamlingen blev
aflyst og nu mener han at han er rask og klubkasserer igen, men vi kan
ikke få udleveret medlemslister og regnskab.

Sund fornuft siger, at regnskab og medlemslister er klubbens ejendom og
skal være tilgængeligt for bestyrelsen. Er det en korrekt tolkning? det
eneste vores vedtægter siger er: § 11: Bestyrelsen er i forening ansvarlig
for foreningens ledelse.

Og er der eventuelt nogle faktuelle kilder at støtte sig til?

Google er ikke min ven idag, mine søgninger drukner i alle mulige
foreningsvedtægter og lignende, men jeg håber at kunne få et fornuftigt
svar her i gruppen.

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-03-11 22:00

Rolf Hansen wrote:

> [...]
> tolkning? det eneste vores vedtægter siger er: § 11: Bestyrelsen er i
> forening ansvarlig for foreningens ledelse.

Hvorledes er kassereren valgt i denne funktion? Af generalforsamlingen
eller ved konstituering af bestyrelsen? Se gerne i foreningens
vedtæfter, der bør det stå. Det kan muligvis have betydning for om
bestyrelsens kvalificerede flertal kan klare sagen, eller om det kan
kræve generalforsamlingens mellemkomst.

En pragmatisk løsning ville være at lade kassereren udarbejde regnskabet
og fremlægge det på en nyindkaldt generalforsamling. Der viser det sig
muligvis at han ikke genvælges.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Rolf Hansen

Dato : 08-03-11 22:16

Den 08.03.2011 kl. 22:00 skrev Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk>:

> Hvorledes er kassereren valgt i denne funktion?

Han er valgt på generalforsamlingen sidste år.

> En pragmatisk løsning ville være at lade kassereren udarbejde regnskabet
> og fremlægge det på en nyindkaldt generalforsamling.

Vi har et bogholderi til at lave selve regnskabet, han er for syg til at
lave mere. Den pragmatiske løsning vil være bedst for alle parter, men
klubben mangler lidt for kunne komme videre

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : Jubi

Dato : 09-03-11 02:55

"Rolf Hansen" <rolf@invalid> skrev i meddelelsen
news.vr1ksuyctp51e1@mus-laptop...
> [...]
> tolkning? det eneste vores vedtægter siger er: § 11: Bestyrelsen er i
> forening ansvarlig for foreningens ledelse.

Hvor meget har i skriftligt? Skriftligt begær foreningens ejendom
udleveret og list hvad i mener er foreningens ejendom.
Få evt. nægtelser skriftligt.
Når det er fremskaffet, så bed en fogde om at hente jeres ejendom, og
vedlæg dokumentationen.
At sætte en fogde i arbejde er ikke gratis.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : KT

Dato : 09-03-11 06:16

Hvad er en 'fogde' ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-03-11 08:11

On Wed, 9 Mar 2011 02:54:36 +0100, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>"Rolf Hansen" <rolf@invalid> skrev i meddelelsen
>news.vr1ksuyctp51e1@mus-laptop...
>>

>Hvor meget har i skriftligt? Skriftligt begær foreningens ejendom
>udleveret og list hvad i mener er foreningens ejendom.
Pas på med denne fremgangsmåde, i kan ende med ingenting og en
nyformateret computer med en vipet harddisk, og tro mig, det er lige
det i ikke har brug for, den slags kan koste en forening livet.

Ny generalforsamling med fremlæggelse af regnskabet.

Kig i vedtægterne mht. hvornår kasseren er på valg, håb på at det er
nu eller at ipå anden vis jf. vedtægterne kan udskifte kasseren.

Lav nye vedtægter der foreskriver kasserens arbejde, backup rutiner
for det indhold der er på computeren (gemmes flere steder og skal
altid være opdateret).

Overvej evt. andre stramninger mht. øvrige tillidsposter i foreningen.

/Hans

Fra : Rolf Hansen

Dato : 09-03-11 07:37

Den 09.03.2011 kl. 02:54 skrev Jubi <jubi@msn.com>:

> [...]
> Få evt. nægtelser skriftligt.
> Når det er fremskaffet, så bed en fogde om at hente jeres ejendom, og

Det bliver nok også den vej det går. Jeg savner dog et princip eller en
tolkning, som vi kan læne os op ad. Der skal dog være sådan at sagen kan
afsluttet fair, så der ikke er sure miner fremover.

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-03-11 08:48

Rolf Hansen wrote:

> Det bliver nok også den vej det går. Jeg savner dog et princip eller
> en tolkning, som vi kan læne os op ad. Der skal dog være sådan at
> sagen kan afsluttet fair, så der ikke er sure miner fremover.

Jeg må fraråde en konfrontationskurs. Hvis kassereren bliver rigtig sur,
kan materialet gå tabt uden at I kan gøre en pind ved det.

Fra : CC

Dato : 09-03-11 21:43

Den 08-03-2011 21:35, Rolf Hansen skrev:
> [...]
> skal være tilgængeligt for bestyrelsen. Er det en korrekt tolkning? det
> eneste vores vedtægter siger er: § 11: Bestyrelsen er i forening

Som jeg forstår det, mangler i at afholde generalforsamling, og kasseren
har meldt sig på banen igen.

Derfor vil jeg indkalde til bestyrelsesmøde, for fastsættelse af ny GF
dato, bestyrelsen+revisor godkendelse/gennemgang af regnskab. Endvidere
beder i kasseren medtage medlemsregister, så i ved hvem der skal modtage
indkaldelse til GF.

På bestyrelsesmøde fremsætter i et mistilild til kasseren, stemme om
det, beholder alt materiale og beder ham forlade bestyrelsesmødet.

Indkalder til ekstraordinær GF med 1 punkt, valg af ny kasser.

Når ny kasser har ordnet regnskab etc. indkalder i til ordinær GF.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-03-11 21:52

CC wrote:

> På bestyrelsesmøde fremsætter i et mistilild til kasseren, stemme om
> det, beholder alt materiale og beder ham forlade bestyrelsesmødet.

Bestyrelsen kan ikke afsætte et bestyrelsesmedlem valgt af
generalforsamlingen. Hvis vedkommende er valgt som kasserer på et
konstituerende bestyrelsesmøde, kan den øvrige bestyrelse højst fratage
ham kassererhvervet.

Fra : CC

Dato : 09-03-11 23:26

Den 09-03-2011 21:51, Erik Olsen skrev:

> [...]
> generalforsamlingen. Hvis vedkommende er valgt som kasserer på et
> konstituerende bestyrelsesmøde, kan den øvrige bestyrelse højst fratage

Så må vi tilbage til Rolf

Er bestyrelsen valgt på GF, og herefter konstituerede sig selv, eller
har GF valgt hvem der skal være formand, hvem der skal være kasser etc. ?

Fra : CC

Dato : 09-03-11 23:38

> [...]
> generalforsamlingen. Hvis vedkommende er valgt som kasserer på et
> konstituerende bestyrelsesmøde, kan den øvrige bestyrelse højst fratage

Da det nu er en lille sportsforening skulle det være mærkværdigt, at GF
skal bestemme hvem der sidder på hvilken poster. (Finder det ikke kun
sted i A/S bestyrelser?)
Der er da større sandsynlighed for at bestyrelsen konstituere sig selv.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-11 09:25

CC wrote:

> [...]
> kun sted i A/S bestyrelser?)
> Der er da større sandsynlighed for at bestyrelsen konstituere sig

Jeg har gennem tiden set flere varianter. Eftersom det står i
vedtægterne, burde det være let at svare på.

Fra : alexbo

Dato : 10-03-11 10:07

"Rolf Hansen" skrev

> [...]
> for foreningens ledelse.

> Og er der eventuelt nogle faktuelle kilder at støtte sig til?

Der findes ikke nogen foreningslove alle foreninger skal følge, men jeg vil
foreslå en revision af regnskabet, lade foreningens revisor forlange
regnskab og bilag udleveret til revision.
En revisor kan til hver en tid forlange at se kassebeholdning,
bankopgørelser, regnskab og bilag, det er ikke kun et spørgsmål om en gang
om året lige før
generalforsamlingen at kontrollere regnskabet.
Hvis ikke der er valgt nogen revisor så lad det være en
bestyrelsesbeslutning at regnskabet skal revideres af bestyrelsen.
Det er meget muligt at kasseren opfatter det som en uvenlig handling noget
der ligner en mistillidserklæring, men det er han selv skyld i, det er
naturligt at nære mistillid til en kasserer der ikke vil lade andre se
regnskabet.
Det er forøvrigt da nærmest mærkeligt at kasseren ikke vil udlevere en
opdateret medlemsliste, det er ikke hans lille butik, han skal bare passe
regnskabet, det er bestyrelsen der tager beslutninger bla. andet på grundlag
af regnskabet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rolf Hansen

Dato : 10-03-11 11:23

Den 09.03.2011 kl. 23:25 skrev CC <cc@mail.dk>:

> Er bestyrelsen valgt på GF, og herefter konstituerede sig selv, eller
> har GF valgt hvem der skal være formand, hvem der skal være kasser etc. ?

Hos os er der direkte valg til posterne. Kassererposten er dog et levn fra
fortiden, da vores regnskab bliver bogført og revideret udenbys, men
kontakten til bogholderen og medlemsregistrering varetages af kassereren.

Lige nu er det en diskussion mellem bestyrelsen og kassereren (og nogle
medlemmer) om kasssereren egenhændigt bestemmer over tingene, eller om de
skal være tilgængelige for bestyrelsen/foreningen. Det er mere om der er
et grundlæggende princip for "ejerskabet/ansvaret", i stedet for at det er
en kamp på ord og fortolkninger af vedtægterne, jeg efterlyser. Min egen
opfattelse er, det naturligvis tilhøre foreningen og at det er hele
bestyrelsens ansvar at der er orden på sagerne.

Vi har en paragraf, som siger: Bestyrelsen er i forening ansvarlig for
foreningens ledelse. Den bliver desværre tolket lystigt. Vi når nok aldrig
til en enighed, men for at alle parter kan komme videre, kunne det være
godt med en afklaring af ansvaret. Der er selvfølgelig også en masse
person fnidder fnadder i dette her, men når støvet har lagt sig, kan det
godt være at græsset er grønnere på de andre baner...

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : Rolf Hansen

Dato : 10-03-11 11:24

Den 10.03.2011 kl. 10:06 skrev alexbo <alexbo@email.dk>:

> [...]
> opdateret medlemsliste, det er ikke hans lille butik, han skal bare passe
> regnskabet, det er bestyrelsen der tager beslutninger bla. andet på

Det er jeg meget enig i. Det vil bare være rart, hvis der er en vejledning
eller andet skriftligt, som kan give en afklaring af ansvaret og
ejerskabet. Jeg ved godt er det ikke er lovstof, men jeg mener bare, i
forbindelse af de sager, hvor der har været bedrageri og lign (Og det er
der ikke i denne sag) har kassereren stået til ansvar for sine handlinger,
men bestyrelsen har ofte også et ansvar ved ikke at følge ordentligt med,
og der må det være klarlagt om regnskab og lignende skal være foreningen
eller kassererens.

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : alexbo

Dato : 10-03-11 12:34

"Rolf Hansen" skrev

> [...]
> og der må det være klarlagt om regnskab og lignende skal være foreningen

Ansvar er ikke så enkelt at placere, i IT factori sagen er der jo ingen der
bebrejder kasseren noget, han/hun har jo bare passet sit arbejde, bilag og
ind/udbetalinger lønnninger og skattebetaling var jo i fin orden, det
byggede bare på det rene digt.
Bestyrelsen bebrejdes at den ikke fulgte bedre med, og det er hvad
bestyrelser kan bebrejdes, den har pligt til at
følge med og nægter kasseren at fremlægge relevante oplysninger, har
bestyrelsen pligt til at grave videre.

Forøvrigt er alle bedragere kendetegnet ved at ingen må se nærmere på deres
område, når bestyrelsesmedlemmer i IT factori gerne ville møde en af de
store kunder de troede de havde, blev det afvist.
Når en kasserer aldrig holder fri eller tager på ferie kan det være fordi
han er bange for hvad en afløser kan finde.
Når en syg kasserer ikke vil lade andre passe butikken imens, kan det være
af nidkærhed men det kan også være af frygt.

Det er mit område det skal ingen andre snage i, er et faresignal.
Men det kan da også bare være at regnskabet er noget roderi, og kasseren
derfor ikke ønsker at andre ser det.

Det er ikke altid helt nemt at være frivillig kasserer, selv om man måske
passer et bogholderi til daglig, er det noget andet selv at skulle sætte et
regnskab op.
Det kan faktisk være et helvede at skulle opkræve kontigent for en lille
forening, der kan bestyrelsen gøre det nemmere for kasseren ved at fordele
de langsomme betalere mellem sig.
Måske er jeres kasserer bare langt bagud og ønsker ikke at se sløset ud over
for bestyrelsen.

Nu er bestyrelser i små foreninger jo også den daglige ledelse, man har ikke
en direktør og andre ansatte til at passe butikken, så bestyrelsen skal jo
vide hvad der foregår i det daglige, hvem skylder kontigent, hvem skylder
vi, hvad har vi råd til og hvad har vi ikke råd til.

Det handler ikke så meget om jura i jeres tilfælde men om at gøre det
rigtige, og det er at tage en snak med kasseren for at få orden på tingene.
En stille snak mellem formand og kasserer vil være en god begyndelse, at
møde fuldtalligt op og nærmest med magt fratage kasseren alle papirer skal
være sidste udvej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-03-11 12:57

On Thu, 10 Mar 2011 11:24:18 +0100, "Rolf Hansen" <rolf@invalid>
wrote:

>Det vil bare være rart, hvis der er en vejledning eller andet
>skriftligt, som kan give en afklaring af ansvaret og ejerskabet.
Helt generelt ved foreninger så skal stort set alt mht.
regler/ansvar/forretningsgange findes i vedtægterne.

Men ingen tvivl om at medlemslister og regnskbet tilhører foreningen.
Men i virkelighedens verden er det straks lidt mere besværligt, hvis
et bestyrelsesmedlem føler at medlemslisten er hans/hendes "barn"
giver de sjældent dette fra sig frivilligt, og slet ikke hvis de føler
sig snigløbet/røvrendt af andre i bestyrelsen/medlemskredsen.

Spørgsmålet er så hvorledes man får dem udleveret i intakt tilstand
uden store sværslag ?

Vedtægterne er svaret, og foreskriver de intet derom, har man et
problem.

Så de kloge forsøger at få tingene udleveret i mindelighed uden at
nogen udmildbart taber ansigt, derefter skal der skrues i vedtægterne
så man sikre at medlemslisten/regnskaber ikke kun er i hænderne på en
person, men altid er tilgængelig for alle i bestyrelsen og i disse IT
tider også sørge for backup af alt relevant IT.

/Hans

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-03-11 14:30

> [...]
> for foreningens ledelse.
>
> Og er der eventuelt nogle faktuelle kilder at støtte sig til?

Folkeoplysningsloven § 29 kræver at alle bestyrelsesmedlemmer skriver under
på forenings regnskab, og dermed bliver ansvarlig for økonomien og
forvaltning af tilskud. Så hvis I får kommunale tilskud er der ingen tvivl
om, at hele bestyrelsen har ikke bare krav på, men også pligt til, at se
sætte sig ind i medlemstal og regnskaber. Det gælder i øvrigt uanset, hvad
der står i foreningens egne vedtægter.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=24314#K8

Jan