Højresving i lyskryds
Fra : Fister

Dato : 05-03-11 10:42

Jeg har snakket med flere om dette, ingen er sikre på det rigtige svar,
så hvad siger i?
Jeg holder og skal til højre, der er (kun) en drejebane.
Overfor er der 2 drejebaner, for dem der skal samme vej.
Når der bliver grønt, så kører dem der holdt overfor, i yderbanen, ofte
frem, og skærer vejen ind i ydersporet af.
Må de det, når jeg er ved at lave mit højresving?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Kai

Fra : alexbo

Dato : 05-03-11 12:26

"Fister" skrev
> [...]
> frem, og skærer vejen ind i ydersporet af.
> Må de det, når jeg er ved at lave mit højresving?

De modgående skal holde tilbage for dig, du er på deres højre side,
men du skal holde så langt til højre som muligt på den "nye vej".
Så hvis I kører sammen i venstre spor på den "nye" vej har de ikke holdt for
dig og du har ikke holdt til højre, kan måske oven i købet siges at have
skiftet spor.

Hvis der er to ledige spor på sidevejen er der ingen grund til at du kører
over indersporet for at komme ud i yderbanen, hvis det er for at komme til
venstre senere, vil det være bedre at køre ind i højre spor og trække ud
senere.

Jeg tror skylden for et uheld bliver 50/50

mvh
Alex Christensen

Fra : Fister

Dato : 05-03-11 12:36

alexbo explained on 05-03-2011 :
> [...]

> senere.

> Jeg tror skylden for et uheld bliver 50/50

Ok, tak for det gode svar.
Så er ro i huset igen
Kai

Fra : Armand

Dato : 05-03-11 14:08

Den 05-03-2011 12:35, Fister skrev:
> alexbo explained on 05-03-2011 :

> Ok, tak for det gode svar.
> Så er ro i huset igen

- - - Fordi det ikke er dig der svinger til højre, men derimod 'den
modkørende' !?

Tricket har været debatteret for et halvt års tid siden, hvilket du
burde kunne Google dig til, men min holdning er at det i grunden er et
nyttigt trick der afvikler trafik, men at man skal være opmærksom på at
man så langt fra er skyldfri hvis der går hen og sker noget i situationen.
Derudover vil manøvren sikkert overraske/skræmme en del højresvingende,
hvilket ikke er hensigtsmæssigt!

--
Armand.

Fra : Henrik K

Dato : 05-03-11 14:51

Hvad nu hvis "fister" skal til venstre umiddelbart efter sit højresving. Så
skal han jo direkte over i venstre spor som måske allerede er blokeret af
dem der svinger til venstre imod ham.

Fra : alexbo

Dato : 05-03-11 15:16

"Henrik K" skrev

> Hvad nu hvis "fister" skal til venstre umiddelbart efter sit højresving.

Så skal han køre langsomt eller vente i højre spor til der er plads i
venstre, eller køre en helt anden vej.

Man kan jo sagtens forestille sig en række biler der tager et skarpt
højresving, og lader de andre tage et venstresving ind i venstrebanen, det
går fint lige til der kommer en højresvingende bil der vil bruge
venstrebanen og maser sig derover.

Man burde lave en spærrelinie der fører de højresvingende ind i højrebanen,
og så må de derfra afvente en ledig plads i venstrebanen.
Hvis det er et stort problem med et venstresving lige efter højresvinget,
eller spærrelinier hele vejen derhen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-03-11 17:16

Den 05-03-2011 15:15, alexbo skrev:
> [...]
> Hvis det er et stort problem med et venstresving lige efter
> højresvinget, eller spærrelinier hele vejen derhen.

Hvis han er nr to der laver højresving, har han lov at overhale i 2.
spor på "den nye vej". Og det skal den der laver venstresving jo holde
tilbage for.

Fra : Armand

Dato : 06-03-11 20:42

> [...]
> højresving, og lader de andre tage et venstresving ind i venstrebanen,
> det går fint lige til der kommer en højresvingende bil der vil bruge

Jup!
Man kan vende det lidt om og spørge til hvor tæt bag ved den
højresvingende at man som venstresvingende ville tillade sig at 'klemme
sig over' v.h.a.
Tricket er et chancespil og der er en del parametre man skal have fuldt
overblik over for a kunne udføre det uden gene/risiko.

> [...]
> Hvis det er et stort problem med et venstresving lige efter
> højresvinget, eller spærrelinier hele vejen derhen.

Se dét var en ide der kunne fungere i praksis mange steder og i mange
tilfælde måske ligefrem kunne være med til at rette dé, der skødesløst
laver et blødt højresving ved at 'sigte' efter yderbanen på den
krydsende vej, ind til højre!
Jeg oplever tit som venstresvingende dén situation med tanken: 'dét
skulle man sq lige have kunnet forudse' så man kunne have "klemt sig
over" v.h.a. indersporet på den krydsende vej ( á stik imod subj!).

--
Armand.

Fra : Fister

Dato : 05-03-11 15:17

Henrik K used his keyboard to write :
> Hvad nu hvis "fister" skal til venstre umiddelbart efter sit højresving. Så
> skal han jo direkte over i venstre spor som måske allerede er blokeret af dem
> der svinger til venstre imod ham.

Det den situation der fik mig til at tænke over det.
Jeg regnede egenligt med at dem der får en bil ind fra højre side,
altid skal holde tilbage = den højresvingende er home-free til placere
sig hvor han vil.
Her spiller sikkert jura og forsikringsjura ind i de forskellige svar,
jeg har fået.
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-11 16:08

Fister skriver:

> Jeg regnede egenligt med at dem der får en bil ind fra højre side,
> altid skal holde tilbage = den højresvingende er home-free til placere
> sig hvor han vil.

Dybest set er du på vej ud over en stop linje og dem der kommer modsat
fra (dem der svinger til venstre) kører ligeud i den vej der er foran
dig.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : alexbo

Dato : 05-03-11 16:12

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Dybest set er du på vej ud over en stop linje og dem der kommer modsat
> fra (dem der svinger til venstre) kører ligeud i den vej der er foran
> dig.

Jaså, mener du at hvis man skal ligeud skal man holde tilbage for
venstresvingende modkørende?

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-11 16:21

alexbo skriver:

> Jaså, mener du at hvis man skal ligeud skal man holde tilbage for
> venstresvingende modkørende?

Jeg mener ikke noget, jeg tænker bare højt.

Står jeg i sutiationen holder jeg som regel tilabge for dem der kommer
fra den anden side af, da de har langt sværere ved at komme over, på
grund af dem der kommer fra samme siden som mid, men skal lige over -
hensyntagen du ved. Ellers holder jeg forrest og skynder mig at dreje,
inden dem fra den anden side når over krydset til mig.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-03-11 17:18

Den 05-03-2011 16:08, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Dybest set er du på vej ud over en stop linje og dem der kommer modsat
> fra (dem der svinger til venstre) kører ligeud i den vej der er foran
> dig.

Det syntes mig at være en noget alternativ fortolkning af vigepligterne.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 05-03-11 18:23

> Det syntes mig at være en noget alternativ fortolkning af vigepligterne.

Ja der stod jeg også af. Men måske der kommer en version 2 der er lidt
tydeligere?

Er grundreglen ikke at hvis man krydser spor for at svinge har man
vigepligten? Dvs svinge til højre eller køre ligeud kommer før svinge
til venstre?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-11 23:13

Finn Guldmann skriver:

> Det syntes mig at være en noget alternativ fortolkning af vigepligterne.

Prøv nu at tegn krydset stort nok, så ser du at dem der svinger til
venstre kører ligeud forbi dig, mens du holder ved en stoplinje -
stoplinjen betyder netop at du har ubetinget vigepligt og dem der
kører fobri dig ikke har højrevigepligt.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-03-11 00:25

Den 05-03-2011 23:12, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> stoplinjen betyder netop at du har ubetinget vigepligt og dem der
> kører fobri dig ikke har højrevigepligt.

Det gjorde nu ikke fortolkningen mindre alternativ.

Fra : alexbo

Dato : 06-03-11 00:39

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> [...]
> stoplinjen betyder netop at du har ubetinget vigepligt og dem der
> kører fobri dig ikke har højrevigepligt.

Så sæt en lyskurv i krydset så kører de venstresvingende over for rødt.
Venstresvingende har vigepligt for modgående ligeudkørende, selv om den
venstresvingende er i krydset inden den ligeudkørende er kørt ind i det.
Stoplinien betyder ikke ubetinget vigepligt, det er den bare linie man skal
stoppe ved.
Det ville da også være meningsløst med en grønt lys og ubetinget vigepligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus B. P.

Dato : 06-03-11 23:42

Den 06-03-2011 00:39, alexbo skrev:

> Stoplinien betyder ikke ubetinget vigepligt, det er den bare linie man
> skal stoppe ved.
> Det ville da også være meningsløst med en grønt lys og ubetinget vigepligt.

Nej, slet ikke. Det er faktisk helt normalt. Men ideen med den
ubetingede vigepligt i vejkryds med lyssignal er nu godt nok tænkt som
en "plan B" hvis fx. lyssignalet svigter.
Jeg fandt lige på Google Maps et eksempel: Klausdalsbrovej/Nordbuen hvor
den krydser Ring 4. (Ballerup)

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 07-03-11 00:13

"Claus B. P." skrev

> [...]
> hvis fx. lyssignalet svigter.
> Jeg fandt lige på Google Maps et eksempel: Klausdalsbrovej/Nordbuen hvor

Jeg nægter ikke det findes, men en stoplinie er en stoplinie og ikke en
ubetinget vigepligt linie.
Det pågældende sted er der et ubetinget vigepligt skilt.
Der er også ofte stoplinier ved rundkørsler, men den ubetingede vigepligt
skyldes skiltningen.

Vejafmærkning.
S 13 Stoplinie.
Bred ubrudt linie på tværs af kørselsretningen. Den angiver, hvor kørende
skal stoppe ved tavle B 13 Stop , ved rødt eller gult gadesignal eller rødt
blinksignal.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus B. P.

Dato : 08-03-11 22:56

Den 07-03-2011 00:12, alexbo skrev:

> [...]
> Det pågældende sted er der et ubetinget vigepligt skilt.
> Der er også ofte stoplinier ved rundkørsler, men den ubetingede vigepligt

Har heller ikke påstået andet.
Blot fordi du skrev: "Det ville da også være meningsløst med en grønt
lys og ubetinget vigepligt."
Om den ubetingede vigepligt så er markeret på den ene eller den anden
måde er principielt ligegyldigt.
Og følgelig er der jo højrevigepligt i de lyskryds hvor der ikke er
markeret andet.
Disse regler er iøvrigt fuldstændig tåbelig skrivebordsteoretisk
juristeri, da det fx. i ovennævnte kryds er fuldstændig umuligt for de
der kører på Ring 4 at se, at der sidder en trekant på
lyssignalstanderen fra Klausdalsbrovej/Nordbuen, hvorfor man typisk vil
køre som om der var almindelig vigepligt. Højrevigepligten burde derfor
afskaffes i færdselsloven, eller der burde påbydes skiltning. (Det gør
man i Frankrig) Men det er en helt anden diskussion.

/Claus

Fra : Claus B. P.

Dato : 05-03-11 23:50

Den 05-03-2011 10:42, Fister skrev:
> [...]
> frem, og skærer vejen ind i ydersporet af.
> Må de det, når jeg er ved at lave mit højresving?

For mig at se er der overhovedet ingen tvivl om at de overforfrakommende
venstresvingende skal holde tilbage for dig, der svinger til højre,
uanset om du svinger ind i højre eller venstre vognbane,- dels fordi du
har ret til, om dit behov er derefter, at køre direkte ind i venstre
bane, dels har de ikke lov til at forvente, at du er på vej ind i højre
bane, (kunne endda være der var flere højresvingsmuligheder, som en
femte vej, eller en vej umiddelbart efter) dels helt absolut fordi de
har dig på deres højre side. En "formodning" om at du var på vej ind i
højre bane holder ikke i retten.
Var der kun en venstresvingsbane overfor, ville situationen være den
samme, nemlig at den venstresvingende skal afvente at du vælger bane
efter dit højresving, og ikke blot regne med at kunne benytte yderbanen.

Praksis er derimod ofte anderledes, - det gør det blot ikke mere lovligt.

/Claus