Kan staten tvinge en ansat til at benytte ~
Fra : obak

Dato : 03-03-11 17:41

Tjah emnet, fortæller alt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-03-11 17:53

On Thu, 3 Mar 2011 17:41:19 +0100, "obak" <obak@xxxitdybet.dk> wrote:

>Tjah emnet, fortæller alt.

Svaret er "Nej".

Man kan så være ansat på den betingelse at man benytter egen bil i
tjenesten, men det er jo så en frivillig ordning og ikke tvang.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-03-11 19:41

obak skrev den 03-03-2011 17:41:
> Tjah emnet, fortæller alt.

Det kommer vel an på hvad der er aftalt.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Klaus H

Dato : 03-03-11 21:53

Carsten Riis wrote:

> Det kommer vel an på hvad der er aftalt.

Nej. Når det er aftalt er det ikke tvang.
Tvang kommer først, i den situation hvor der trues med konsekvenser hvis man ikke vil benytte eget køretøj.
F. eks. "eller er vi nødt til at afskedige dig og finde en der vil!"

Klaus H

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 04-03-11 00:34

"Klaus H" skrev i meddelelsen news:4d6fff9a$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...

Carsten Riis wrote:

> [...]

>F. eks. "eller er vi nødt til at afskedige dig og finde en der vil!"

Og her tænker jeg så, ligger det ikke implicet i en aftale med jobbet om at benytte ens egen bil. Jeg mener, hvis det er en
betingelse for at kunne få jobbet så er der vel en "slet skjult trussel" i enten bruger du din egen bil eller vi ansætter en der vil
bruge sin egen bil...

/Finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-11 01:29

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> [...]
> skjult trussel" i enten bruger du din egen bil eller vi
> ansætter en der vil bruge sin egen bil...

Hvis noget er aftalt, kan man ikke kalde det en trussel hvis den
ene part holder den anden fast på aftalen.

Jeg truer heller ikke en forretning hvis jeg beder dem om at
reparere en vare de har solgt mig og som er gået i stykker inden
for de 2 års frist. Det er heller ikke en trussel at gåøre
opmærksom på at jeg ønsker at hæve handelen hvis de ikke kan
reparere. Det er ren logik at der opstår en ny situation hvis en
aftale brydes.

--
Bertel

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 04-03-11 02:20

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen news:4d70324b$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

>Hvis noget er aftalt, kan man ikke kalde det en trussel hvis den
>ene part holder den anden fast på aftalen.

Kan der være noget om...

/Finn

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-03-11 10:09

Klaus H skrev den 03-03-2011 21:52:

> Nej. Når det er aftalt er det ikke tvang.
> Tvang kommer først, i den situation hvor der trues med konsekvenser hvis man ikke vil benytte eget køretøj.
> F. eks. "eller er vi nødt til at afskedige dig og finde en der vil!"

Okay da......jeg tænker mere på hvad er der aftalt i forbindelse med
ansættelsen omkring fx tjenestesteds-forlæggelse; transport til/fra kursus.

Hvad er det for en type af tjeneste vi taler om i staten?

Taler vi om sergent i kamptropperne, der pålægges at køre sin
privatejede Zuzuki Alto igennem Oksbøl Øvelsesterræns kampvogns-område
under en skarpskydnings-øvelse?

Eller taler vi om en kontorassistent der skal møde på arbejde et andet
sted end normalt...og for den yderligere transporttid gives som
arbejdstid, men medarbejderen må selv tage sin bil for at møde op det
andet sted.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-03-11 11:31

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> sted end normalt...og for den yderligere transporttid gives som
> arbejdstid, men medarbejderen må selv tage sin bil for at møde op det

Det har jeg aldrig hørt, at nogen medfarbejder er blevet bedt om. endsige
tvunget til. At møde på et andet sted har jeg gjort meget i min tid i
staten, men transporten har altid ligget uden for normal arbejdstid, og
transportmidlet været arbejdsgiver uvedkommende. Selv på transport i
arbejdstiden, vil man næppe beordre medarbejderen til at tage egen bil.
Arbejdsgiveren ved faktisk ikke om medarbejderen overhovedet HAR en bil til
rådighed.

Jeg kunne heller ikke forstille sig, at man sagde til en SOSU Assistent:
Forudsætningen for at blive ansat som hjemmehjælper hos os, er at du selv
lægger bil til.

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-03-11 18:43

>Jeg kunne heller ikke forstille sig, at man sagde til en SOSU Assistent:
>Forudsætningen for at blive ansat som hjemmehjælper hos os, er at du selv
>lægger bil til.

Som vikar? Men så er de selvfølgelig ikke statsansatte.

Mvh Maria

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-03-11 18:49

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Som vikar? Men så er de selvfølgelig ikke statsansatte.

Jeg ved ikke, om man vil bede en vikar om det. Da min datter var vikar i
hjemmeplejen, skulle hun ikke stille bil til rådighed - hvilket også ville
være svært, da hun ikke havde en sådan.

Jan

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-03-11 13:50

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ved ikke, om man vil bede en vikar om det. Da min datter
> var vikar i hjemmeplejen, skulle hun ikke stille bil til
> rådighed - hvilket også ville være svært, da hun ikke havde en
> sådan.

Jeg kender en beretning fra det virkelige liv hvor en arbejdsløs
fik besked på -af arbejdsformidlingen - at møde den næste dag på
en arbejdsplads medbringende sin skovl. Da han indvendte at han
da ikke havde en skovl, fik han blot at vide at det måtte han så
anskaffe sig.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-11 18:35

> Som vikar? Men så er de selvfølgelig ikke statsansatte.

Hjemmehjælpere er mig bekendt kommunalt ansatte.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-03-11 22:00

Hans Kjaergaard wrote:

> Svaret er "Nej".
>
> Man kan så være ansat på den betingelse at man benytter egen bil i
> tjenesten, men det er jo så en frivillig ordning og ikke tvang.

Der er den lille detalje at hvis du er ansat efter kollektive
overenskomster (99.999999% hos staten), er der andre som indgår aftaler
på dine vegne.

Jeg vil ikke nødvendigvis bruge ordet "tvang" om dette, men samtidig vil
jeg være lidt varsom med ordet "frivillig".

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-11 22:31

Jesper Lund skrev:

> Der er den lille detalje at hvis du er ansat efter kollektive
> overenskomster (99.999999% hos staten), er der andre som indgår aftaler
> på dine vegne.

Sådan er det repræsentative demokrati.

--
Bertel

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 04-03-11 23:24

On 04 Mar 2011 20:59:54 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Der er den lille detalje at hvis du er ansat efter kollektive
>overenskomster (99.999999% hos staten), er der andre som indgår aftaler
>på dine vegne.
Jeg tvivler på at den slags kollektive aftaler indbefatter at man skal
stille egen bil til rådighed i tjenesten, men du er velkommen til at
komme med et eksempel på dette, hvilket jeg faktisk tvivler på du kan

Det er som reglen ved opslaget af stillingen at der oplyses at det
evt. forventes at ansøgeren er villig til at benytte egen bil i
tjenesten.

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-03-11 23:37

Hans Kjærgaard wrote:

> Jeg tvivler på at den slags kollektive aftaler indbefatter at man skal
> stille egen bil til rådighed i tjenesten, men du er velkommen til at
> komme med et eksempel på dette, hvilket jeg faktisk tvivler på du kan

Det var ment som en principiel kommentar, og jeg tror at du har ret for
så vidt angår biler.

Dog kan andre træffe temmelig vidtgående beslutninger på dine, og din
privatøkonomis vegne, hvis du er ansat efter en kollektiv overenskomst.
Tag f.eks. denne sag
<http://www.sampension.dk/Ydelsesgaranti.aspx>

Den ville ikke gå med en privat firmapensionsordning. Her er "dine penge"
virkelig dine, ikke fagforeningernes.

--
Jesper Lund