Rust igen
Fra : Z

Dato : 02-03-11 14:18

Hej gruppe.

Jeg har i løbet af vinteren fået to små hjørner med rust i bilen - i
nederste forreste hjørner i fører- og passagersider:

http://www.elbahus.dk/rust2.jpg
http://www.elbahus.dk/rust1.jpg

I den anden side er der endnu mindre, der ligger det kun i samlingen
samt inden i hjørnet, dvs kan stort set ikke ses udefra.

Bilen er en 2001 Skoda Fabia som jeg regner med at beholde et par år
endnu. Jeg vil derfor gerne have det fjernet/stoppet billigst muligt.

Spørgsmålet er vel hvor dybt det er. Jeg er ikke voldsomt fingernem og
stedet forekommer mig besværligt at komme til. Kan sådan noget tage det?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1807289647&n=-2027216000&pn=-2027215857

Jeg går ud fra farven indenunder er nogenlunde den samme som bilen, så
en gang klarlak bagefter tror jeg at jeg vil stille mig tilfreds med.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-03-11 14:23

> [...]
>
> Spørgsmålet er vel hvor dybt det er. Jeg er ikke voldsomt fingernem og
> stedet forekommer mig besværligt at komme til. Kan sådan noget tage det?

Det vil klart være en fordel at bruge. MEN, du vil ikke kunne stoppe det,
det vil komme igen.
Du spørger hvor dybt det er? Det er hele vejen igennem. Boblerne indikerer
at rusten kommer indefra = fra bagsiden af pladen, og er nu nået hele vejen
igennem. Ikke som gennemrustet, men der er "rustsporer" som går gennem
pladen. Jeg vil gætte på at bilen aldrig er blevet undervognsbehandlet?

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Z

Dato : 02-03-11 14:28

>Jeg vil gætte på at bilen aldrig er blevet
> undervognsbehandlet?

Den fik en dobbelt dinitrolbehandling i 2009, og jeg havde egentligt
tænkt mig at få en til efter denne vinter.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-03-11 14:41

> Den fik en dobbelt dinitrolbehandling i 2009, og jeg havde egentligt tænkt
> mig at få en til efter denne vinter.

Det skulle vist være sket for mange år siden.

Fra : Z

Dato : 02-03-11 14:42

> Det skulle vist være sket for mange år siden.

Tja, jeg overtog den først i 2008

Fra : alexbo

Dato : 02-03-11 14:46

"Z" skrev

> Bilen er en 2001 Skoda Fabia som jeg regner med at beholde et par år
> endnu. Jeg vil derfor gerne have det fjernet/stoppet billigst muligt.

> Spørgsmålet er vel hvor dybt det er.

Det meste af det er udenpå, noget løberust, det kan fjernes med en klud med
lidt sprinklervæske eller lignende på.
Fjern det du kan og giv det hele noget klarlak bagefter.

De små prikker i forskærmen er sådan set værre, men du kan ikke rigtigt gøre
noget ved dem, men det synlige rust kan du stort set fjerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Z

Dato : 02-03-11 14:46

Jeg har nu kigget lidt mere rundt på nettet, og der er flere som mener
at rustbobler ikke nødvendigvis er tegn på gennemtæring.

Jeg går ud fra at rusten er opstået der fordi det har været et godt sted
i hjørnet og samlingen for vand og fugt at samle sig?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-11 01:31

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Bilen er en 2001 Skoda Fabia som jeg regner med at beholde et par år
> endnu. Jeg vil derfor gerne have det fjernet/stoppet billigst muligt.

Har du snakket med Skoda om det?

Jeg kender ikke Skoda´s rustgarantier, men jeg ved at en Golf fra 2001 har
12 års rustgaranti ...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Esben

Dato : 03-03-11 22:16

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Har du snakket med Skoda om det?
>
> Jeg kender ikke Skoda´s rustgarantier, men jeg ved at en Golf fra 2001 har
> 12 års rustgaranti ...

Ja, det er ikke utænkeligt. Min far fik i sommers udskiftet bagklappen på en
2003 Golf på garantien.

--
Esben